4 dolog, amit az iWiW bukása után tanulhatnak a hazai online vállalkozást üzemeltetők

4 dolog, amit az iWiW bukása után tanulhatnak a hazai online vállalkozást üzemeltetők

Az iWiW volt az, ami szinte elhozta a hazai internetezés elterjedését is. Sokan csak azért kezdtek el számítógépezni vagy például internetezni, hogy fent legyenek az iWiW-en. Tudtad, hogy 4,6 millióan voltak regisztrálva az oldalon még a csúcson (amikor még sokan aktívak voltak)? Az átlagos életkor a regisztrációkor 32,62 év volt. Kutatók megvásárolták az adatokat, hogy tanulmányozzák egyrészt az iWiW-et összességében, másrészt a közösségi kapcsolatokat, és az adatokat elemezték. Ennyi adat már elég volt hozzá, hogy komolyabb számításokat is végezzenek. A fontosabbakat kiemeltem, főleg azokat emelem ki ebben a cikkben, amiket mi az üzleti életben használni tudunk, a többit elolvashatod a cikk végén belinkelt forrásban.

Az International Business School (IBS) vásárolta meg az Origótól az anonim adatokat, majd azokra rárepültek a kutatók, hogy különböző statisztikákat, kapcsolódási pontokat keressenek.

1. Nincs garancia semmire. Nem mindig az elsők lesznek a befutók.

Hiába van jó terméked, és szinte először lettél népszerű egy adott közösségben (pl. itthon), az még nem garancia, hogy végig sikerre vagy ítélve. Ha nincs elég fejlesztés vagy megfelelő koncepció, üzleti modell, akkor akár egy későbbi piacra lépő is lekörözhet. A 3. pontban látod majd, mi okozta a bukást. Egyébként a Facebook előtt már létezett más közösségi oldal. A TheGlobe 1994-ben indult, a MySpace 2003-ban, az iWiW 2002-ben.
A FB egyrészt jó helyen volt jó időben is, mert pont akkor ért el sikereket, amikor az okostelefonok, mobilapplikációk még jobban elterjedtek, ez növelte annak az esélyét, hogy tovább a piacon marad. Erről cikk: A Facebook és a MySpace előtt is volt már közösségi oldal, a TheGlobe. Tudod miért nem azt használod most?

2. Az innovátorok egymással álltak kapcsolatban

A kutatásból kiderült, hogy az első felhasználók (innovátorok) a későbbi korai regisztrálókkal (early adopter) kevésbé álltak kapcsolatban, vagyis nem az ő kapcsolataik miatt nőtt tovább a Facebook. Természetesen ettől még kellettek az innovátorok is, akik adták az első keménymagot a WiW-nek.

3. Kik okozták a bukást?

Lőrincz László, a KRTKI kutatója és Koltai Júlia, Takács Károly közösen vizsgálták azt, hogy kik hagyták el először a hazai közösségi oldalt. Kiderült, hogy főleg a kevés ismerőssel rendelkező, zártabb csoportokhoz tartozók indították el a lavinát. Tehát nem teljesen a Facebookra való elvándorlás volt az ok. A FB csak élvezte, hogy pont ekkor csökkent a kedvük a felhasználóknak az iWiW-et használva.

4. A kutatás segíthet az online marketingben is.

“Jakobi Ákos, az ELTE TTK Földrajz és Földtudományi Intézetének geográfusa és geoinformatikusa az adatlapok helyinformációi, valamint a meghívók elemzésével arra jutott, hogy a földrajzi adottságok a vártnál jobban meghatározzák a hálózati topológiát, legalábbis az iWiW esetében. Megfigyelte például, hogy a vidéki kisvárosokban, falvakban élő iWiW-felhasználók legerősebb kapcsolatai szűkebb környezetükhöz kötődtek.”Qubit.hu

Kiderült, hogy a meghívók többsége azonos településre került kiküldésre, mint a feladóé. Átlagosan a más városokba küldött meghívók csak a 5%-át tették ki az összes meghívóknak. Kép alatt folytatom!

Települések, amelyeket legalább 15 ezer kapcsolat kötött össze. (A Does geography matter in online social network structures? című előadásból)Grafika: Jakobi Ákos

Települések, amelyeket legalább 15 ezer kapcsolat kötött össze. (A Does geography matter in online social network structures? című előadásból)Grafika: Jakobi Ákos

Ez segíthet a mostani online reklámokban is. Az igaz, hogy a Facebookon az ismerősi kapcsolatok sokkal lazábbak lehetnek, mint anno az iWiW-en voltak, vagyis nem olyan erősek, mégis a kutatás sokat segíthet nekünk. Én már régóta kutatom azt, hogy kihasználva az ilyen kutatásokat, és magát a közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket

  • még tovább faragjunk a reklámköltségekből,
  • gyorsabban eljuttassunk reklámüzeneteket, brandünket az emberekhez,
  • vagyis  minél nagyobb tömeget tudjunk elérni minél kevesebb költségből.

Ebben egyébként az ilyen kutatások, mint fent is láthattad, tovább segítenek, sőt, most építem bele az egyik ilyen kutatásomba. Nemrég zárult le egy Facebook tesztem, melynek eredményét a Minner Üzleti Körkép 2018-as anyagban elérheted, megnézheted (elmondom, hogyan tudod alkalmazni te is).

Ingyen elértem a célközönség 35%-át.

Két hipotézist állítottam fel. Összesen 25 000 forintot költöttem el a Facebookon arra, hogy teszteljem a beállításokat (azóta alkalmazom a hirdetéseimben is). A lényege az volt, hogy az előre meghatározott célcsoportnak csak egy részére hirdettem, és mégis elértem az egész célcsoportot, ami azt jelenti, hogy a 35%-át ingyen értem el, az ő kattintásukért nem fizettem.

Szeretnéd látni ennek a kutatásnak az eredményét?
Minner Üzleti Körkép 2018 -as videó anyagába már feltöltöttem. Az Üzleti Körkép 5500 forintba kerül, tehát kicsi befektetéssel most több százezret, sőt, milliókat nyerhetsz. További ehhez hasonló tesztek folynak, melyeket folyamatosan töltök fel majd az Üzleti Körkép anyagába. Vedd meg most, és várd az értesítést az új videókról, tesztekről! Hozzájuk kapcsolódó tippeket is kapsz, vagyis megtudod, te miként tudod alkalmazni. Az Üzleti Körkép egyébként is tetszeni fog neked, mert sok – sok hasznos információt találsz benne. Részletekért kattints ide! 

Fotó: 24.hu
Forrás: Qubit.hu

Kommentek