A kapcsolatok kialakítása és azok ápolása sok időt, energiát és elköteleződést kíván. Dr. Ivan Misner, a Business Network International (BNI) alapítója és számos bestseller szerzője 5 tippet árul el ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozhassuk ki az ismeretségeinkből az üzletünk számára!
1. Egy mondat mind felett
Amikor ajánlást kérsz egy munkatársadtól vagy ügyfeledtől, használd ezt a kifejezést: „Kit ismersz, aki…?” Ez egy nyitott kérdés, amely ebben a formában a leginkább célravezető.
2. Bízzunk mások ajánlásában!
Legyen valaki, aki elmondja egyszerre több embernek, hogy milyen jó a terméked vagy a szolgáltatásod! Ez sokkal többet ér bárminél, mint amit magadról mondanál.
3. Kedvezz a kapcsolataidnak!
Ajánlj egyedi árat vagy szolgáltatást a kapcsolati körödben lévőknek! Ha eléred, hogy veled dolgozzanak, akkor több eséllyel ajánlanak majd téged másoknak.
4. Mutasd, mid van!
Ha van szóróanyagod, osztogasd, ahol lehet! Vigyél termékeket, mintákat és brosúrákat az üzleti találkozókra! Lássák, érezzék, érintsék meg, hallják vagy szagolják meg a terméked/szolgáltatásod, így előbb fogsz a partnerek eszébe jutni!
5. Tartsd a kapcsolatot!
Ne csak az üzleti találkozókon, hanem azokon kívül is figyelj a kapcsolataidra! Írj levelet, küldj nekik számukra érdekes cikkeket, hívd fel őket, vagy tájékoztasd őket a helyi üzleti eseményekről, történésekről!
A kapcsolati tőke megléte elengedhetetlen az üzleti életben, hiszen a cégek 97%-a ajánlások útján szerzi munkáinak többségét, ám mindössze 3%-uk használja ezt tudatosan. „A világ legnagyobb, tudatos üzleti kapcsolatépítéssel foglalkozó szervezete, a BNI heti rendszerességű találkozóin bizalmi környezetben hozza össze a minőségi üzletembereket – mondja Avidor András, a BNI Magyarország igazgatója. – A konkurenciamentes üzleti csoportokban az „Aki ad, az nyer®” filozófia mentén építhetik és mélyíthetik el kapcsolataikat a vállalkozók, mindez pedig eddig is jelentős eredményeket hozott számukra: közel 900 hazai üzletember már majdnem 10 milliárd forintnyi árbevételt generált egymásnak jutalékmentesen, pusztán a kapcsolati tőkéjének köszönhetően.”
[adrotate banner=”5″]
Fotó: Flickr/jglsongs