5+1 ok, amiért elbukott a Yummber startup

5+1 ok, amiért elbukott a Yummber startup

Ritkán lehet startup bukásokról olvasni, mert erre természtesen az ember nem büszke. Most az egyik magyar startup vezetője írta le, hogy mi okozta a bukásukat. 20 hónap után véget ér a startup kaland a Yummber számára – olvasható Kalmár Péter blogjában.

Mi az a Yummber?

A Yummber gyakorlatilag a magyar konyhák Uberje (volt). Regisztrálhattál szakácsként és vendégként is. Ha szakácsként regisztráltál, kiírhattad napokra előre, hogy milyen menüt készítesz, és hány adaggal vendégelsz meg szívesen másokat. Ha pedig vendégként, akkor válogathattál a feltöltött menük között.

Stílusosan Uberezés közben, éhesen jött az ötlet az alapítónak, hogy miért ne ehetne gyorséttermek és drága, tradicionális étkezdék helyett a szomszéd konyhájában akár. Egy jó húsleves meggyes pitével, hazai ízek elérhető áron – ez volt az elgondolás.

A Yummber válogathatott az üzleti angyalok között, és elég hamar kapott 150 ezer euronyi befektetést, mégis megbukott. Hamar felkapták a sajtóban, a Minneren is volt cikk róla korábban.

Mi lehetett a gond?

1. Gyorsan elkezdték gyűjteni az ellenségeket. Már az első szponzorált tartalomhoz jött 1-2 negatív hozzászólás, fenyegetőzés. Aztán hamar ki is küldték az egyik konyhába a NAV és a NÉBIH ellenőreit is.

2. Nem kezelték jól a befektetést. Ahogy az alapító is leírja, az önmagukat pénzügyi tanácsadónak nevezők keze alatt gyorsan égett a könnyen megszerzett üzletiangyali pénz. Könnyen jött, könnyen ment.

3. Nem volt elég szakács. Sokan nem örülnek neki, ha idegenek bemennek a lakásukba, és ott esznek. Vannak, akik olyan vendégeket se gyakran hívnak, akiket ismernek, nem hogy idegeneket…

4. Nem volt elég vendég sem. Bár ez összefüggésben van az előző ponttal is (ezt hívják tyúk-tojás problémának). Ha nincs nagy választék a közelben, vagy nem szeretem, amit éppen kínálnak – én se mennék el. Épp ezért, aki a Yummberen választott ebédet, annak kompromisszumokat kellett kötnie. 10-15 kilométert pedig nem mindenki tenne meg egy házias ebédért. Épp a lényeg veszett el ezzel az egész ötletből: megnyitod az alkalmazást, és 1-2 kilométerre pont húslevest főznek túrós tésztával… Még van egy hely, ezért gyorsan kifizeted az 1200 forintos árat, és már indulsz is.

5. Tervezés hiánya (vagy az üzleti modell hibája). Az alapító szerint egy ideális világban (és talán 10-20 évvel később) igenis lett volna kereslet és kínálat az applikációban. Lehet, de túlságosan is a korai elfogadókra céloztak a Yummberrel. Saját bevallásuk szerint nem az átlagembert akarták megnyerni a startuppal, hanem a jóval szűkebb hipster-lázadó célcsoportot (azaz a korai elfogadókat). Ha az átlagembert célozzák meg, és ezt is kommunikálják – talán nagyobb sikere lett volna az applikációnak.

+1
– Maradj a valóság talaján! Lehet, hogy a Yummberesek egy kicsit elszálltak maguktól, hogy ennyire felkapta őket a sajtó (az összes nagyobb Tv-ben szerepeltek, illetve a HVG és az Index is írt róluk). Kell a vállalkozói önbizalom, de közben muszáj két lábbal a földön lenni!
Továbbá érdekes reklámjai is voltak a startupnak, erről Milán írt egy régebbi cikkben: Ha van egy startupod, akkor a marketingedben ne politizálj! Mutatok egy rossz példát – Yummber ámokfutása

Bár a Yummber még elérhető az App Store-ban, már csak 3 kitartó szakács maradt. Ebből kettő Budapest belvárosában, egy pedig valahol Békéscsabán…

Tanulság

Hiába a jó ötlet, a megvalósításon múlik minden… 🙂 , és üzleti modellben kell gondolkodnod.
Olvasd el a Minner vállalkozási ötleteit, hátha találsz benne olyat, amit sikerre vihetsz!

Bemutatkozás – (az új Minner tag)
Sziasztok! Ez az első cikkem a Minneren. Scherzer Marcell vagyok, 2017. márciusában csatlakoztam a Minnerhez. Jelenleg egyetemista vagyok, és mellette közösségi marketinggel foglalkozom, illetve Google Adwords hirdetésekkel. Hamarosan egyre többször fogtok találkozni az én tartalmaimmal is. 

Fotó: Yummber/FB