Amiről senki nem beszél, a közösségi finanszírozás árnyoldala – magyar startupok is érintettek!!

Amiről senki nem beszél, a közösségi finanszírozás árnyoldala – magyar startupok is érintettek!!

Tudtad, hogy ha közösségi finanszírozó kampányban mint támogató veszel részt, akkor nem is biztos, hogy megkapod az adott startup termékét? Bizony, ha valamiért nem sikerül legyártaniuk, akkor ennyi volt a 100-300 dollárodnak, vagy akár még többnek is. De erről miért nem írnak az újságok, a média? Miért cikkeznek bukott projektekről? Egyébként ez nekem is fura, mert abszolút szenzáció lenne. Mégis cikinek érzik, hogy egy olyanról írjanak, amit előtte nagyon beharangoztak, szenzációs startupnak nyilvánítottak (sőt lehet miattuk fizetett be valaki)… Térjünk is rá a lényegre, arra miért olvasod ezt a cikket! 

Írtam már én is arról, hogy milyen könnyű beindítani egy ilyen közösségi finanszírozó kampányt: Soha nem volt ilyen könnyű beindítani egy vállalkozást, mint most! Ingyen pénzt szerezhetsz?! És ez így igaz, ahogy le is írtam, egy prototípus, és jó ötlet, néhány klassz videó, és egy kis szerencse, és máris akár több százezer dollár is összegyűlhet egy ilyen kampányban. Természetesen innen a startupé a főszerep, vagyis a kapott pénzből legyártani (lefejleszteni) az adott terméket, és kiküldeni azoknak, akik a megfelelő összeget kicsengették a közösségi finanszírozó kampányban.

No igen, a többségnek ez megy is. Viszont egyre több bukott projektről hallani. Már 2014. augusztusában írtam egy startupról, akik okosórára gyűjtöttek így össze 340 millió forintot, majd először rossz készülékeket küldtek ki, később pedig be is zárták a boltot, és sokan nem kapták meg az órájukat. (Aki megkapta, ő se örült). És azóta mivel egyre többen kacsintgatnak a könnyen jött pénzzel, így még halmozódtak az ilyen becsődölt projektek. A  Pennsylvaniai Egyetem által végzett kutatás is rámutatott, hogy a Kickstarteren indult projektek 9-10 százalékánál a végén nem történt meg a termék leszállítása. Vannak magyar vonatkozású projektek is, ahogy azt a címben olvashattad.

Bár még nem teljesen jelentették be a csődöt, de ilyen cég a Codie, akiknek még nem sikerült leszállítani egy terméküket sem, applikáció sincs kész.  Belefürödtek a gyártás problémájába: Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 9. rész: Codie

Nem csak ők esetek ebbe a hibába. A nagy média visszhang, vagy a sikeres pénzgyűjtés után eltűnt például a

  • a MiniBrake -esek is, akik bár kis pénzt vontak be közösségi finanszírozó kampányban, máshonnan azért szereztek pénz, de a gyártással meggyűlt a bajuk, főleg az alvállalkozókkal. Jelenleg semmi hír felőlük, a projekt áll.
    minibrake
  • A Liber8tech (tagoarc) okos, dizájnos karkötője, ékszeréről sincs hír, pedig azt is nagy média érdeklődés követte, amikor 28 millió forintot gyűjtöttek össze közösségi finanszírozó kampányban. A kampány oldalukon folyamatosan érdeklődnek az emberek, mikor lesz szállítás.  Talán ez a projekt az, ami végül pozitívba is vállhat a felsoroltak között, bár az picit félelmetes, hogy nehezen találják ők is a megfelelő hardver gyártót, ami a több startupnál is probléma. Ennyi pénzből nehéz is lehet, akár fogyóban is lehet az összeg, reméljük nem értek még a végére! Update 2017. 03. 20. A kampány oldaluk szerint hamarosan szállítanak. Ez jó hír).
    tagoarc
  • A fenn említett Codie – Frissítés! Most a Codie bejelentette, hogy nem viszi tovább a projektet, befejezték. Ezt itt olvashatod!
  • A Deska Board is hiába gyűjtött össze 20 000 dollárt, a leszállított termékekről semmi hír, sőt azóta a weboldal is eltűnt, és a Facebook oldal aktivitása egyenlő lett a nullával. Pedig elég jól indult a projekt, még több külföldi lap is írt róluk Yanko Desing,Trendhunter, OpddesingGizmodo.it. Az indiegogo-s kampány oldalukat nem is frissítették egy ideje, és bár megnyugtató üzenetet küldtek az átverésről író támogatónak, de érezni lehet a projekt megfeneklését.
    DeskaBoard

Konklúzió

Hiába gyűjtesz össze 20-150 000 dollárt, sajnos nem biztos az, hogy elég lesz az adott termék legyártásához. Nehéz jó kapcsolatokat szerezni gyártócégekkel. Furcsa is, hogy erre még nem jött létre egy cég itthon, akik kiközvetíti a cégeket kínai, vagy más ázsiai gyártócégekhez (Tudod mit jelent ez?, akár egy vállalkozás ötlet is lehet). Az adott startup ötlet sikeres is lehetne, csak ilyenen sajnos elcsúsznak a cégek. Szurkoljunk azért, hogy több sikeres magyar projekt induljon, és már előre gondolkozzanak!

Kommentek