“Magyarország túl kicsi piac egy vállalkozásnak, nekem” – Valaki ezt gondolja. Tényleg így van?

“Magyarország túl kicsi piac egy vállalkozásnak, nekem” – Valaki ezt gondolja. Tényleg így van?

Az elmúlt években érdekes jelenségbe futottam bele. Több embertől is hallottam ezt, hogy “Ááá, nekem túl kicsi piac Magyarország, csakis a nemzetközi piac jó…”. Nagyon-nagyon sokszor felmerült bennem a kérdés, hogy biztosan igazuk van-e. Vagy miért gondolják így? Természetesen megkérdeztem tőlük, miért is gondolják így, na de van ám azokban valami közös is, akik ezt gondolják. Igen, már sejtheted, hogy én nem tartom kicsinek, de lássuk is, miről van szó!

Kinek túl kicsi piac Hungary?

A legtöbb esetben fiatal startupperek vagy vállalkozók mondták ezt. Már értem miért szoktam le a startup meetupról, ugye sok volt az egohuszár. Persze érthető is, mert a startupok esetében alapból a nemzetközi terjeszkedés a fő cél. Na de nem minden startup valójában startup attól még, hogy úgy gondolja.  Sőt, a legtöbb esetben ideális tesztkörnyezet lehet Magyarország, főleg Budapest.

Jah persze, az USA-ban sokkal könnyebb

Fura, de miért gondolják azt az emberek, hogy az USA-ban majd sokkal könnyebb? Persze elvileg sokkal fogékonyabbak ott az emberek az új dolgokra, főleg IT fejlesztésre. De van itt valami! Az, hogy ott még nagyobb a verseny, és mondjuk 10-szer több marketingköltséget kell rátolni az egészre, mint az EU-ban.

Érdemes tesztelni itthon?

Az esetek, vállalkozások 90%-ában egy hazai teszt már elég ahhoz, hogy ne égessük el kint az USA-ban a befektetésünket. Persze erre mondaná azt valaki, hogy az enyém a 10%-ban van. Fogadd meg azt a tanácsomat, hogy igenis próbáld meg itthon eladni a terméked/szolgáltatásod. Több hazai startup is így indult el és lettek sikeresek, míg aki egyből az USA-ra lőtt, vagy nemzetközi piacra, nem lett sikeres. Például a Beachegg, a strandtörölköző gyilkos kütyü. Megtehették volna, hogy Florida partjainál kopogtatnak, vagy éppen San Franciscoban, de ők mégis itthon vágtak bele. Tanuljunk tőlük!

Egy ábra, hogy meggyőzzelek

Nézz csak rá, hogy például a hazai kiskereskedelem egyes szektoraiban milyen forgalmak vannak (millió forintban).

Cikkek startup témában: