Mióta a legnépszerűbb közösségi oldal a világon, azóta folyamatosan fel-fel röppen a hír, hogy lassan vége a Facebooknak, elpártolnak tőle az emberek…, aztán mégis itt van még. Most viszont már lehet félnivalója a Facebooknak, mert a körülötte kialakuló botrány most előtérbe hozhatja a többi közösségi oldalt. Először is két Facebookhoz kapcsolódó, az ő adatbázisát használó cégről derült ki, hogy visszaéltek az adatokkal, és a közösségi oldal felfüggesztette az adatszolgáltatást, aztán Elon Musk törölte magát és a Teslat az oldalról, most pedig kiderült, hogy az android alkalmazásuk a híváslistákat is rögzítette, sőt még a beszélgetések időtartamát is.  Vajon bírni fogja a Facebook a jelenlegi támadásokat?

Mit kell tudnod most a Facebookról? Pontokba szedtem:

  • Csökkentek a FB oldalak elérései: 2017 decemberétől érezhetően tovább csökkent az organikus (értsd ingyenes) elérése a Facebook oldalak posztjainak. Sokan felháborodtak emiatt, főleg természetesen a cégek, akik sok pénzt beleöltek, hogy építsék a FB oldalukat.  Erről itt olvashatsz részletesebben: Facebook-marketing 2018. Változások, lehetőségek, ötletek
  • Súlyos döntést hozott a Facebook: felfüggesztette a két legellentmondásosabb adatelemző céget – Mfor
    (Ez a rövid szösszenet a Minner kiküldött hírlevelében jelent meg. Iratkozz fel te is, hogy minden hétfőn megkapd a Minner heti hírszemléjét!).
    Megszüntette a hozzáférését két cégnek is a Facebook, a  Cambridge Analytica-nak és a Strategic Communications Laboratories-nek. Vagyis ezentúl nem férnek hozzá a Facebook felhasználói adataihoz. A két cég a beszerzett adatokat elemezte, és így nem csak demográfiai, hanem viselkedési, és egyéb minták alapján csoportokra tudta osztani az embereket. Sokak szerint ezeket az információkat kihasználva lett az USA elnöke Donald Trump, továbbá a BREXIT sikerességéhez is sok közük volt az adatelemző cégeknek. Most viszont a kiskaput ideiglenesen Mark Zuckerberg bezárta.
  • Elon Musk letörölte magát, a Tesla-t és a SpaceX-et is a Facebookról – HVG
    A múlt heti hírlevélben is bemutatott Facebookos adatgyűjtési botrány híre eljutott Elon Muskhoz is. Aki erre úgy reagált, hogy letörölte (vagy elrejtette) a saját profilját, a Tesla Motors és a SpaceX oldalát is a Facebookról.
    Minner megjegyzés: Azért a Tesla vezérnek könnyű dolga van, mert ha bármikor újra visszatérne a legnagyobb közösségi oldalra, azonnal több tízezren, sőt százezren követnék az oldalait. Nincs is nagyon rászorulva, sőt valószínűleg ő például nem is reklámozott még a Facebookon (hirdetés vásárlásra gondolok). Az oldalait főleg arra használta, hogy a cég híreit, közleményeit kitegyék, de komolyabb marketing erőforrásokat nem tettek bele.
  • Tárolja a híváslistát: Éppen itt vagyunk a nagy adatvédelmi szabályozás kellős közepén (GDPR), és erre a Facebookról kijön egy olyan információ, hogy az android mobilosok híváslistáját rögzíti, tárolja a cég, sőt még a hívás időtartamát is.
  • Lassan már nincs hová növekedni: 
    Eljött az a pont (vagyis még van benne nafta, csak egyre kevesebb), ami a Google-nál már régóta fennáll, hogy nincs hová növekednie felhasználói számban. Érdekesség, hogy az USA-ban most először volt olyan, hogy megtorpant és nem nőtt az aktív havi felhasználók száma.
  • A részvényesek nem örültek a rossz híreknek. A botrány óta 14%-ot esett a részvény, és a 170 dolláros szint alatt tartózkodik. Ami azt is jelenti, hogy csak akkor beszélhetünk majd arról, hogy a cégben bíznak a befektetők, ha újra 170 dollár fölé emelkedik az árfolyama.

Van vetélytársa a Facebooknak?

A Twitternek nem sikerült nemzetközi szinten megközelítenie a FB-ot, sőt valójában egy közösségi oldal sem rendelkezik olyan felhasználói bázissal, hogy 1 éven belül lekörözné a FB-ot, vagyis van ideje Zuckerbergnek kitalálnia valamit, hogy megnyugtassa a kedélyeket. Bár az is igaz, hogy több minden is arra utal, hogy nem mostanában lesz vége a FB-nak. Néhány érdekes információ ehhez:

  • Már több közösségi oldal is volt a FB előtt, mégis ők lettek a sikeresek. Miért?
    • Egyrészt az okosmobilok megjelenése pont jó időben történt, amikor a Facebook terjeszkedett. Ez is hozzájárult.
    • A FB-nak bár nem teljesen jók a céges oldali kapcsolataik, egy nagyon olcsó platformot kínálnak a reklámozóknak.
    • A cégek szinte ingyen is reklámozzák az oldal használatát, plakátjaikon, versenyeiken…
    • Már-már szokásként heti rendszerességgel használják a felhasználók.
    • A FB azzal, hogy a csoportokat előtérbe helyezte, további okot adott az embereknek, hogy maradjanak a legnagyobb közösségi oldalon.
    • Olvasnál a régi közösségi oldalakról? >>> A Facebook és a MySpace előtt is volt már közösségi oldal, a TheGlobe. Tudod miért nem azt használod most?
  • Érdekes, de még az emberek akkor sem hagyták el a FB-ot, amikor egy cég ezért pénzt kínált. Erről itt olvashatsz: Nem kellett az embereknek a megosztások után a pénz? A bebukás szélén az anti-Facebook, a Tsu
  • Mi jöhet még? Ha végre meglépi a Facebook azt, hogy a kreátorok, vagyis a tartalomkészítőkkel megosztja a bevételeit, ahogy a Youtube teszi, az előrébb lendítheti az oldal látogatottságát, a felhasználók aktivitását.

A Minner követői így voksoltak arra a kérdésre, hogy “Gondolkodtál már rajta, hogy letörlöd magad a Facebookról”? 

Fotó: mkhmarketing/Flickr

Iratkozz fel a Minner hírlevélre! Feliratkozás! Minden hétfőn 5 üzleti, gazdasági hír összefoglalóját kapod meg emailben (nem csak a Minner a forrás, hanem Index, HVG, G7/24...). Kattints ide a feliratkozáshoz!