Még több vevő kell! Még jobb marketingre van szükségem! Mit csináljak?

Még több vevő kell! Még jobb marketingre van szükségem! Mit csináljak?

Szeretnél több vevőt? Úgy érzed valami visszatartja őket a vásárlástól? Vagy megrekedt az értékesítésed egy szinten? Vagy más dolog miatt kattintottál, mondjuk feltetted magadban a kérdést, hogy lehet több profitom? Oké, ez most kicsit top-shoposra sikerült… Mondjuk evidens, hogy mindig több vevőt szeretnénk, bár persze van egy maximum, amit ki tudunk szolgálni, mégis jó érzés, ha szinte szétszedik a “pultot” az érdeklődők. Egy csekklistát, ötletlistát állítottam össze arról, hogy mivel is érdemes kezdeni és folytatni (a megvalósítást), ha úgy érezzük valami nem oké, elmaradoznak a vevők, vagy sok a reklámköltség és mégsincs eredménye. Vágjunk is bele!

Szóval, akkor nekem valami jó vevőszerző marketing kell?!

Hóhóhó! Ne menjünk ennyire előre! Nem a reklámokkal kell először foglalkozni. Érdemes kicsit rendbe tenni a céged, termékeidet, szolgáltatásaidat, ajánlatokat, vagy éppen az árazást. Tudom-tudom, nagyon jó terméked van és mindenkinek szüksége van a tiédre. Efelől nincs is semmi kétségem. Viszont itt vagy, szóval most foglalkozzunk azzal, hogy mi az, amin lehet, sőt kell is változtatni, vagy milyen lehetőségeid vannak.

A legfontosabb! Ezzel kezdd!!!

Az alábbi csekklista segít abban, hogy elkezdj gondolkodni, tervezni.  Ülj le! Vegyél elő egy üres lapot, vagy jegyzetfüzetet, igazából mindegy mit, csak írni lehessen rá! Írd le:

  • Milyen termékeid vannak
  • Milyen ajánlataid (van-e akciós, kiemelt, belépő, visszatérő, szezonális…). – Ez nagyon fontos rész! Sokszor megkeresnek cégek, hogy nem megy a marketingjük és kellene vele valamit kezdeni. Ekkor átnézzük az ajánlataikat és kb. 3 sorban összeszedhető… Én ekkor azt mondom, erre aztán felesleges marketing költséget pazarolni.
    Ehhez a ponthoz még hozzá tartozik, hogy dolgozd ki, hogy legyen (nem baj ha valamelyik nincs, de érdemes ezekben gondolkodnod)

  • Árak – Írd fel, mikor változtattál utoljára árat! – Ugye! Itt van a kutya elásva. Régen változtattál, igaz? Vagy éppen árversenyben vagy, amiatt nem tudsz. Erre megoldás, vissza a második pontra, ajánlatokat, csomagokat összeállítani. Sőt erre azt mondom, vedd meg ezt az árazás könyvet: Könyvajánló: Óriási Profittartalmú Árazási Stratégiák Vállalkozóknak – Dan S. Kennedy & Jason Marrs
  • Akciók – írd fel, mikor volt utoljára akció nálad (ha folyamatosan van, akkor már ezzel kezdheted, hogy beszünteted a folyamatos akciózást)
  • Nézd meg a konkurenciánál a fenti 4 pontból mik vannak, milyenek….! Mindennek utána tudsz nézni, még az akcióknak is. Nincsenek a figyelő listán? Akkor legyenek! Havi egyszer érdemes megnézni, mit csinálnak a többiek. (Nincs konkurenciád? Remélem tudod, hogy minden piacon van.)
  • Egyáltalán kik a vevőid, ki a célcsoport? – ezt tényleg írd fel, jó nagy betűkkel, mert még szükséged lesz rá! Ha azt írod fel, hogy mindenki, akkor kezdődik a baj…
  • Mennyi forintba kerül egy vevő (első vásárlásáig, átlag)?
  • Átlagosan mennyi forintot hagy nálad az ügyfél, amíg kapcsolatban állsz vele? Vagyis az ügyfél-élettartama alatt.
  • Érdemes ránézni a bevételekre/kiadásokra is – mi van akkor, ha nem is kell több vevő, hanem mondjuk felesleges költségek csökkentése, vagy éppen… (következő pont)
  • Tedd fel magadnak a kérdést! hogy “Mit lehet automatizálni? Van olyan folyamat, amire van már online megoldás, vagy egyszerűbb megoldás?
  • Írd fel, milyen marketingcsatornákon éred el a vevőidet. Írd le azt is, hogy melyikről jön a legtöbb bevétel.

Tudod mit érsz el ezekkel? Végre látod magad előtt hol állsz. Fura dolog ez a rajzolás, jegyzetelés, mert valahogy előhozza az emberből, hogy gondolkodjon, ötleteljen, vagy ahogy én szoktam mondani, brainstormingoljon.

Marketing, reklám tippek, vevőszerzés, online, offline

Figyelem! A cikkben több másik Minner cikkre mutató link is található. Ezt azért így csinálom, mert amelyik információ megtetszik, tovább tudsz kattintani. Ha ezt mind beleírnám ebbe a cikkbe, akkor már mehetnék is a nyomdába, mert könyv mennyiségű tartalom lenne most előtted. 

Természetesen a marketingről is írok, mivel azért kattintottál a cikkre, hogy ezzel kapcsolatos tippeket kapj. Először a fenti listán rágd át magad, aztán jöhet a marketing/reklám! Valljuk be, a marketing része nem csak az, hogy Adwordsözünk, vagy Facebook posztokat reklámozunk, hanem hozzátartozik az árazás, ajánlatok, vevőkommunikáció, termék is. Na nézzük a reklámot! 

0. Lépés a jó marketinghez

Itt sem maradhat el a csekklista, mielőtt nekiállsz ötletelni, ezeket gondold végig, vagy vesd papírra!

1. Ingyenes, vagy alacsony költségvetésű marketing csatornák

Az ingyenes marketing technikákat imádjuk, mert részben ingyenesek. Miért csak részben? Mert a legtöbb csak látszólag van ingyen, valószínűleg vagy az időddel fizetsz, vagy ahogy leírtam, az alacsony költségvetésűeket is ide veszem.

  • Apróhirdetés – Mikor adtál fel utoljára apróhirdetést? Nincs olyan termék/szolgáltatás, amit ne lehetne így hirdetni. Egy próbát megér, főleg mikor rájössz, hogy a kiemelést szinte fillérekért adják. És mennyien fogják látni a márkaneved a hirdetésben (többször alkalmaztam, sőt megbízóimnál is, mindig meglepődnek). Sőt, tapasztalatom, hogy az ingyenes apróhirdetés oldalaknak még a SEO-ja (keresőoptimalizálás) is nagyon jó.
  • Kupon oldalak – Itt a másik “klasszikus”. Ha van belépő terméked, akkor időnként mindenképpen próbáld meg kuponos oldalakon keresztül értékesíteni.  Ehhez kapcsolódó tippek: 5 cég, akik tényleg jól használják a kuponoldalakat, és többet profitálnak, mint a többiek 
  • Ajánlás – Találj ki egy jó ajánlói rendszert a törzsvásárlóidnak!
  • Gerillamarketing (erről a 4-es pontban írok)

2. Facebook, Google Adwors, keresőpotimalizálás, Youtube, hírlevél

Egyre nagyobb a verseny, de egyszerűen nem tudod nélkülözni a fenti online megoldásokat. Nem is az alapokkal akarlak untatni, hanem olyan tippeket, ötleteket gyűjtöttem össze, amik segíteni fognak neked.

3. Brandépítés

Eljutottál eddig? Ez az! Hoztam is egy képet, hogy még fenntartsam az érdeklődésed, figyelmed. Ez a kép részben mindent elmond a brandépítésről:

Ki tudsz tűnni a hazai cégek közül, amint elkezdesz foglalkozni a brandépítéssel is. Bár ezt azért is a harmadik helyre soroltam, mert valójában ez költséges lesz és csak később térül meg. Egy valami viszont biztos. Sokkal nagyobb vásárlói bázisod lesz, sőt még a profitrátádon is meg fog látszódni. Bár itt van egy nagy hátrány. Csak azoknak a cégeknek jó a brandépítés, akiknek van olyan terméke/szolgáltatása, amit akár többször is meg tudnak venni a vásárlók, vagyis vannak visszatérő vevők. Erről egy komplett cikksorozat szól a Minneren:

Influencer marketing: Nem véletlen, hogy a brandépítéshez soroltam. Influencer marketinget csak akkor alkalmazz, ha vagy brandépítést szeretnél, vagy egy éppen futó kampányt szeretnél megtámogatni nagyobb megjelenéssel. Ehhez kapcsolódóan készítettem egy ingyenes videóanyagot. Itt éred el >>> Így használd az influencer marketinget

4. Egyedi megoldások, amikkel ki tudsz tűnni

  • Gerillamarketing: A legjobb eszköz arra, hogy megtámogass egy éppen futó marketing kampányt, vagy arra, hogy felfigyeljenek rád a reklámzajban, vagy például bekerülj a médiába. Ehhez kapcsolódó tartalmam: Gerillamarketing tippek, trükkök, ötletek – így csináld 
    A képen a Mortein egyik gerilla ötlete. Zseniális!
  • Sajtóközlemény, infografika, kutatás: Na erre is érdemes lesz igazán ráállnod!
    1. Kutasd a termékedhez, célcsoportodhoz köthető dolgot, csinálj egy kérdőívet, 1000-2000 fővel töltesd ki!
    2. Készítsd belőle infografikát,
    3. tedd fel a weboldaladra, közösségi oldalaidra,
    4. készítsd belőle prospektust (használd a rendezvényeiden, küldd el a legnagyobb vevőidnek),
    5. és a legfontosabb, juttasd be a médiába (az eredményeket, infografikát)! Utóbbi miatt érdemes tényleg átgondolni mit kutatsz, mi az amivel be tudsz kerülni a sajtóba.  Én ezzel kerültem be tavaly (mármint ha a kutatásokat nézzük) >>> Itt vannak az eredményei a fiatalok vállalkozó kedvét vizsgáló Minner kutatásnak

5. Egyéb marketing csatornák

  • Rendezvények: Szervezz bármilyen eseményt, rendezvényt, valójában bármit, amivel tudsz fizikailag is találkozni az emberekkel. Menj ki expóra, kiállításra, természetesen mint kiállító!
  • Hideghívás, telemarketing: Bár régi marketing eszköz, mégis még mindig sikerrel lehet alkalmazni.
  • DM posta levél:  Már a direkt marketing (dm) levelek küldése teljesen átalakult, és most már nem a postaládákban gyűlnek a reklám célú levelek, hanem az emailek között találjuk meg őket. Érdemes tehát eljátszani a gondolattal, hogy most már újra felértékelődhet a postai dm levelek küldése, mivel kevés cég használja marketingre. Mi az, amit postán kapunk? Közműszámla, bankszámla kivonat, telefonszámla. Ezeket egyből kivesszük a postaládából és mindet kibontjuk. Cégek esetében is így van.  Amennyiben mi csak az értékesítő igazgatónak címezzük, biztosan készhez kapja. Az ügyvezető vagy tulajdonossal már nehezebb dolgunk van, hogy pontosan ő kapja meg a levelünket, mivel előtte a titkárnő, asszisztens kibonthatja. Tipp: A meglévő partnereinknek küldjünk ki levelet, vagy olyan cégeknek is, akikkel régebben kapcsolatban álltunk. Ezt szépen megcímezve, üzleti levélként írjuk meg. Ajánlat is szerepeljen benne, mivel így hatékony a kommunikáció. Fontos, hogy írjuk bele a leiratkozás lehetőségét, egy emailcímet, vagy telefonszámot megadva.

Ki írta a tippeket, tanácsokat, ki a szerző? 

Mándó Milán vagyok. 5 éve foglalkozom sales- és marketingterülettel, 7 éve sales és hideghívással (telemarketing). Több cég online és offline marketing stratégiáját készítettem el már, illetve valósítottam meg.  Előadásokat és oktatásokat tartok marketing és üzleti témákban. A Minner.hu portálon szponzorált tartalmakat készítek a szponzoroknak, reklámozóknak. Továbbá én üzemeltetem ezt a már napi 8000 fős olvasótáborral rendelkező üzleti portált. Személyes tanácsadói óráimon, konzultációkon a cégek üzleti modelljét alakítom át, új megközelítésbe helyezem az értékesítési modelljüket, illetve ehhez kapcsolódó marketingterv kidolgozásában is részt veszek.

 

Fotó: brian/Flickr