Melyik a legjobb futárszolgálat? Kutatás

Melyik a legjobb futárszolgálat? Kutatás

A magyar vásárlók 2017-ben mintegy 33 milliószor rendeltek terméket online, melynek 70%-át külső logisztikai cég juttatta célba, ráadásul tavaly a kézbesítési díjat nekünk, vevőknek sokszor egyáltalán nem kellett kifizetnünk. Azonban ez az idilli állapot a logisztikai cégek és az e-kereskedők részéről is áldozatokkal járt, így az áremelések hatását idén már a vásárlók is megérezhetik – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei második tanulmányából.

Pontokba szedtem a kutatás eredményét

  • 2017-ben minden negyedik rendelést személyes bolti (vagy saját üzemeltetésű átadóponti) átvétellel kértek a vásárlók.
  • A teljes magyar online kiskereskedelmi forgalom több mint háromnegyede a vegyes modellben működő (tehát webáruház mellett hagyományos üzleteket is fenntartó) kereskedőknél realizálódik. >>> Miért érdekes ez? Egyrészt, ha webáruházad van, érdemes fizikai boltot üzemeltetned. Másrészt a Minner ötletén érdemes elgondolkodnod: 150. ötlet – több webshopokhoz tartozó offline bolt üzemeltetése – Kattints, mert lehet nem az, amire gondolsz!
  • A tavalyi év végén elindult áremelési hullám 2018 első negyedévében is folytatódott, és az idei év hátralévő részében is további emelések várhatóak a különböző kézbesítési megoldások díjtételei között.
  •  a logisztikai és kereskedelmi ágazatokat is sújtja a munkaerő-hiány, ami leginkább a futárok és raktári munkások viszonylatában jelentkezik.
  • A logisztikai szektor folyamatos – beruházásigényes – fejlesztési, innovációs kényszerben van, amit a webáruház piacon tapasztalható, fokozott verseny csak tovább erősít. A járműparkkal / automata hálózattal kapcsolatos beruházások mellett komoly erőforrást kell fektetni az IT jellegű és adminisztratív kiadásokra is annak érdekében, hogy a nyújtott fuvarozási szolgáltatás nyereséges legyen. Az elmúlt egy évben elterjedt időablakos kézbesítés, nyomon követés, futár-telefonszám kiadás, kártyás fizetés mind komoly fejlesztést igénylő újítások.
  • A vevők felé közvetített díjszabás évek óta változatlan, miközben sok esetben még a webáruház is keresni szeretne a logisztikán. Az árváltoztatást pedig tovább nehezítik a kelleténél gyakoribb ingyenes szállítási akciók, ezek ugyanis – amellett, hogy elkényelmesítik a vásárlókat – csökkentik a kosárértéket és növelik a csomagszámot. Ezért, bár ezek az akciók óriási ügyfélszerző és marketingértékkel bírnak, a kereskedőknek is nehezebbé, kevésbé tervezhetővé teszik az operációt.
  • Ahogy a webáruház is rá van utalva a logisztikai partnerére, úgy egy-egy nagyobb – több tíz ezres éves csomagszámú – kereskedő is komoly érdekérvényesítő hatással bír a fuvarozó partnerére.
  • Az online kiskereskedelmen belül régiós szinten jelen lévő probléma az utánvétes fizetések– és azon belül a készpénzes fizetések – magas aránya. Ez a magyar online kiskereskedelemben a GKI Digital és az Árukereső.hu mérései szerint mintegy 76 százalékos arányt jelent, melyből 58% a készpénzes tranzakció.

Melyik a futárszolgálat?

  • Az online kiskereskedelmi rendelések klasszikus futárszolgálatos kiszállítását nézve 2017-ben is a GLS került a dobogó legfelső fokára a csomagszámok tekintetében. A dobogó második és harmadik helyén sem történt változás, igaz, az első két helyezett tovább erősítette pozícióját, míg a 3-5. helyen már éles verseny alakult ki.
  • A futárszolgálatok közül 2017-ben az MPL tudta a legnagyobb minőségi / megítélésbeni javulást elérni, azaz a webáruházak a Magyar Posta szolgáltatásában érzékelték a legnagyobb fejlődést. Ez osztályzatban kifejezve 3,9-et jelent az egy évvel korábbi 3,2-höz mérve.
  • A logisztikai szolgáltatók által üzemeltetett külső átadópontok kapcsán ezúttal is (zsinórban harmadik éve) a FoxPost végzett az élen: a csomagautomatás céget a kereskedők 4,5-ös osztályzatra értékelték.
  • A szolgáltatókat csomagszám szerint vizsgálva, elveszítette az eddigi vezető pozícióját a Sprinter által üzemeltetett Pick Pack Pont szolgáltatás. Helyét a Magyar Posta  csomagpont-hálózata foglalta el. Ezzel a helycserével a csomagszám szerinti sorrend megegyezik a hálózatméret (azaz átadópont-szám) alapján képzett sorrenddel:
    1. MPL Postapont: 3000+ pont
    2. Pick Pack Pont: 800+ pont
    3. GLS csomagpont: 650+ pont

 

Forrás: GKI Digital