A képek és vizuális megjelenések használata elengedhetetlen a marketingedben. Képeket és videókat már könnyen és olcsón be tudunk szerezni, de a fő kérdés, hogy melyik a jó kép? Mire figyelnek az emberek? Merre néznek? Lehet irányítani a figyelmüket? Gondolj bele, hogy milyen kevés időd van egy ember figyelmének felkeltésére, és akkor még meg is kell értenie a képet, az üzenetet, meg is kell jegyezze…! Az alap elvárásunk az lenne, hogy bizony az egész képet, minden egyes pixelt, szöveget szinte végignéz valaki. Sajnos ez nem így van. Eye trackingnek hívják azt a módszert, amivel kideríthető, hogy az emberek tekintete merre is irányul egy képet nézve, vagy éppen weboldalt böngészve. Tehát szemmozgás figyelésről van szó. A mostani tartalomban arra kaphatsz választ, hogy milyen képeket használj akkor, ha valamire rá akarod irányítani a figyelmet, vagy el akarod érni, hogy adott terméket, szöveget észre is vegyék az emberek, illetve még további gyakorlati tippeket is kapsz.

Eye tracking és a heatmap

Szemmozgást figyelő (eye tracking) eszközök azt figyelik, ahogy a nevében is benne van, hogy a tekinteted merre irányul, ha egy képre ránézel. Biztos már láttál ilyen hőtérképes képet (alul látsz majd példát), ahol minél pirosabb egy pont, annál többen néztek arra a tesztalanyok közül. Most már létezik weboldal heatmap is. Ott nem a szemmozgást, hanem az egér mozgást figyelik a programok. Utóbbi nem teljesen hatékony, ha képekről van szó, mivel az egér helye nem mindig jelöli azt, amerre nézünk éppen. Olyan kutatásokat, teszteket kerestem, ahol a szemmozgást figyelték, mérték. 

Emberi arc

Egy kutatás bebizonyította, hogy nem teljesen igaz az az állítás, hogy mindig az emberi arcot nézzük meg elsőre, vagy huzamosabb ideig egy képen, weboldalon. Vagyis túlértékeljük az emberi arc hatását egy-egy plakáton. Természetesen érdemes használni! Például két kép közül arra nézünk, figyelünk fel elsőre, amelyiken van ember, míg mondjuk a másikon csak felirat van (utóbbira máris kevesebben figyelnek). A következő lépcső viszont az, hogy ne az arcot nézzék, hanem a reklámunkat, szövegünket, termékünket. Ha a képen szereplő ember tekintete vagy kézmozdulata egy pont (felirat, termék…) felé mutat, akkor bizony az a pont lesz, ahová a képet néző emberek többségének a tekintete szegeződik.

Erre van is egy klasszikus példa, amit több forrásban is használtak:
A képen látható, hogy miután a kisbaba tekintete nem ránk szegeződött, hanem a mellette lévő hirdetés feliratára, máris többen nézték azt a részt. Ami nem mindegy azért sem, mert tényleg csak pár másodpercünk van, hogy elkapjuk az érdeklődők figyelmét.

Tipp: Érdemes olyan képet keresni, és úgy rátenni a feliratokat, termék képét, felhívás szöveget például a közösségi média posztoknál (Facebook, Instagram), ahová a képen szereplő tekintete irányul.

Nagy felirat kell és biztosan észreveszik – NEM!!!

Látod a két képen a feliratokat? A nagy szövegeket? Mit szeretnénk? Hogy az emberek arra figyeljenek. Sajnos nem így történik.

Forrás: Eyequant, HubSpot
Forrás: Eyequant, HubSpot
Forrás: Eyequant, HubSpot

Miért nem a nagy feliratot nézük? Egyrészt annyi reklámot látunk már, hogy a bannervakság, reklámvakság miatt is, másrészt a nagy betűk, vagyis amit a képen látsz óriási betűk nehezeben olvashatóak az emberi agy számára.

Tipp: A képeken alkalmazz normál (vagy kicsit nagyobb) betűket és ne óriásiakat. Ezt én is fel fogom írni, mert bizony többször is megszaladt a kezem a betűméreteknél, amikor képet szerkesztettem.

Arra nézünk, amerre mozgás irányul

Nézd csak meg az alábbi képet!  Egyértelmű, hogy arra néz a többség elsőre, és huzamosabb ideig, ahová éppen a toll mutat! Na de nézzük a többit.

A fenti kép volt a cikk nyitóképe is, onnan már ismerős lehet. Mit fedeztél fel egyből? Ahová a mozgás, tevékenység irányul, arra összpontosul a figyelmünk. Nem véletlen, hogy több helyen látsz olyan reklámot, ahol az ujjával mutat rá a képen szereplő ember valamire… (termék, feliratkozó gomb…). Ezek bizony nagyon hatékonyak. Másik ilyen fontos megállapítás, hogy a folyamatokat (lásd tej öntése) szinte végi követjük a szemünkkel.

Hová kellene szerinted a tejes képnél a feliratot tenni? Naná, hogy a pohárra (bár szerintem az egy shaker)! 

Tipp: Használj olyan képeket, ahol egy ember rámutat valamire, ami természetesen vagy a te terméked, vagy egy felirat (amit el szeretnéd, hogy olvassanak). Másrészt érdemes mozgáshoz kapcsolódó képeket, mivel a mozgás irányára, annak ívére, vonalára figyelnek az emberek.

Néhány további példa:

Ha ránézel erre a HIBÁS reklámra, akkor te mit változtatnál rajta? (válasz a kép alatt)

Válasz: A hölgy féloldalt lenne, és a parfümre irányulna a tekintete. Gondolom te sem a modellt szeretnéd eladni, hanem a terméket.

 

Ez a kép, reklám már jó, mert a terméket a kezében fogja a modell és láthatóan mozgásban van. Milyen érdekes igaz, hogy amerre a (felőlünk) jobb keze mozdul, oda is nézünk. 

 

Szintén egy jó példa, amint a tekintete a termékre irányul (bal kép) a modellnek, máris többen néztek rá a termékre, mint a jobb képen szereplő verzió esetében.

További gyakorlatias vállalkozói, marketing tippeket szeretnél? Kattints a Vállalkozás rovatra, vagy ide! 

Forrás: Eyequant, 
Invisionapp.com/Neil Patel