Mi lesz a május 25. előtti adatbázisokkal? – GDPR 5. rész

Mi lesz a május 25. előtti adatbázisokkal? – GDPR 5. rész

Tudom mit érzel és milyen kérdések merültek fel benned! Mit csináljunk, vagyis inkább csinálhatunk a nagy költséggel és sok munkával összegyűjtött hírlevél adatbázisunkkal? Használhatjuk a korábbi adatbázisainkat a GDPR alkalmazását követően, vagyis május 25. után? Hogyan küldhetsz szabályosan hírlevelet a régi listádra? Vagy az egész megy a kukába? Mennyire dühítő lenne az, ha a több év alatt összegyűjtött adatbázisodat egyszer csak nem használhatnád? Legyen az akár hírlevél, vagy remarketing adatbázis, elég nagy érvágás egy cégnek az, ha nem használhatja az EU-s adatvédelmi rendelet miatt. Az is igaz, hogy mivel mindenkit érint, ezért egyszerre szívunk, de ettől még ez nem vigasztal senkit, eléggé megakaszthatja egy cég bevételszerzését. Nézzük is mit tudunk, mi az, ami biztos!

A rendelet – GDPR lényege

Most csak röviden írom le a többit a cikksorozat első részében el tudod olvasni. AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETE 2016. április 27-től hatályban van, de csak 2018. május 25-től kell alkalmazni az EU valamennyi tagállamában. A GDPR rövidítés a General Data Protection Regulation szavak kezdőbetűiből áll. A természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről, és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet).

Marketing és a GDPR

Erről a cikksorozat 3. részében írtam részletesen. Ennek lényege az, hogy május 25-től

  • csak akkor indíthatsz bármilyen direkt marketing megkeresést, ha ahhoz egyértelmű hozzájárulását adta a felhasználó
  • hírlevél esetén egy checkbox-ot kipipálva egyértelműen hozzájárul, hogy emailben megkeresd, neki direkt marketing levelet, vagy hírlevelet küdhetsz. Tehát nem lehet mondjuk csak úgy a vásárlóidnak/vagy a bármilyen más módon begyűjtött emailcímre levelet küldeni, maximum rendszer üzeneteket.
  • remarketing – ez lesz a legnagyobb érvágás, amire még rendes gyakorlat és iránymutatás sincs. Jelen állás szerint gyakorlatilag csak akkor gyűjtheted a felhasználókat remarketing adatábzisba (akkor indulhat el a Facebook, vagy Google pixel és gyűjthet adatokat), ha ahhoz hozzájárult a felhasználó. A jelen gyakorlatok szerint nem elég csak az, hogy rákattint egy oké, elfogadom gombra, hanem ki is kell pipálnia mondjuk egy checkboxban.
  • ugyanez igaz a telefonra és más megkeresésekre is
  • a profilozás szintén korlátozva van
  • Ezekről részletesebben: GDPR 3. rész: Ez változik a marketingben a GDPR alkalmazását követően 

Mi lesz a régi adatbázissal?

A régen begyűjtött adatok kérdése leginkább a hírlevelezést érinti. Miért? Mert az online remarketing adatbázis (Facebook, Google) esetében nem használhatjuk a régen begyűjtött adatbázisunkat, de hírlevélnél van olyan verzió, amikor igen.

Küldhetek hírlevelet?

Eddig az volt a cégek gyakorlata, hogyha bármilyen módon is érintkeztél a céggel és valahol megadtad az emailed (felhasználóként, vásárlóként, vagy csak érdeklődtél), akkor ők már azonnal felvettek téged a hírlevél listájukra, és küldtek neked promóciós emaileket. Ez most változik, mert ehhez külön hozzájárulást kell kérnie a cégeknek. Oké, ez tiszta! De mi van akkor a régen gyűjtött hírlevél feliratkozókkal? Nah itt amennyi jogász, annyi válasz jött. Azért is mert még erre megfelelő állásfoglalás nem érkezett a NAIHtól, azért sem, mert még az Infotörvény sem változott. Egy biztos, meg kell vizsgálnunk a jelenlegi adatbázisunkat. Milyen lehetőségeid vannak? Mit érdemes követni akkor, ha nem akarod, hogy meglepetés (bírság) érjen?

  • Iratkoztass fel újra vagy törölj! – Ez akkor érvényes rád, ha neked olyan vegyes listád van, amiben NEM tudod egyértelműen bizonyítani, hogy a bent lévő emberek korábban (2018. május 25. előtt ) egy olyan hírlevél feliratkozó űrlapon keresztül kerültek be a listába, ami megfelelt az akkori szabályozásnak, törvénynek. Tehát ez akkor igaz, ha boldog boldogtalan rákerült a listádra. Ebben az esetben küldj mindenkinek egy levelet, hogy újra iratkozzanak fel, aki nem iratkozik fel újra május 25-ig, azt törlöd a listádról.
  • Vegyes listád van, de ki tudod szűrni a szemetet – Ha az előző pont érvényes rád, de van olyan megoldásod, amivel ki tudod törölni azokat a felhasználókat, akik manuálisan kerültek a listádra és mondjuk nem úgy, hogy feliratkoztak, akkor mázlid van. Tehát
    • mielőtt törölnéd azokat, akik nem a  hírlevél feliratkozó formon keresztül iratkoztak fel hozzád, értesítsd őket arról, hogy iratkozzanak fel újra, fogadják el, hogy hírlevelet küldesz nekik.
    • Akik ezt nem teszik meg, május 25. után töröld a listáról.
    • Akik a korábbi hírlevél formodon keresztül kerültek rá a listádra, őrájuk a harmadik pont vonatkozik, vagyis őket maximum tájékoztatod arról, hogy… (következő pont)
  • Küldj tájékoztatót meglévő tiszta hírlevél adatbázisodnak! Van egy olyan tiszta listád, amiben a felhasználók egyértelműen csak a hírlevél listádra jelentkeztek, regisztráltak (az akkori törvényeknek megfelelően)? Ez az! Sőt, double opt-in-nal regisztráltak? Akkor még inkább megnyugodhatsz. Ezekre az emailekre később is küldhetsz emailt. Ennek jogalapja az érdekmérlegelés elve alapján a jogos érdek lesz. Érdemes tájékoztatni őket 25-e előtt, de itt ne újrafeliratkozást kérj, hanem mutasd meg, mit tehetnek meg május 25-e után. Ha hírlevél rendszert használsz, ezt könnyen be is tudod állítani. Itt érdemes kiemelni, hogy egy ellenőrzés alkalmával kérhetik tőled azt, hogy bizonyítsd, hogy a felhasználó feliratkozás útján került a listádra. Ez hírlevél rendszerekben könnyen lekérhető. Már az is bizonyítja, hogy a double opt-in-nal regisztrál a felhasználó, de az is, ha egyértelműen látszik, csak hírlevelet kapott tőled miután regisztrált a listádra.

Hulljon a férgese! Még jól is jársz!

Van egy furcsa, de hasznos dolog is az egészben. Lesz egy tényleg tiszta listád. Mennyivel jobb lesz, nem? Sőt én azt is látom, hogy kevesebb szemetet (spam) kapnak majd az európai felhasználók (remélhetőleg) és akkor még jobban megkönnyíti ez a marketinget. A hírlevelezést most előtérbe fogja hozni a rendelet még úgy is, hogy sok emailt elvesztünk, de a cégek többsége a remarketing hozzájárulás kérés nehézsége miatt ezt a marketing csatornát fogja preferálni. Szóval tisztításra fel! Fogjuk meg a dolog pozitív oldalát is!

(x) Készítsd fel a céged, munkatársaid az új adatvédelmi rendeletre!

A Minner.hu és a BWSP Gobert & Társai Ügyvédi- és Adótanácsadói Iroda videóanyaga segít a felkészülésben! Szerezd be minél előbb! Kattints ide! GDPR felkészítő tanfolyam. 

A cikksorozat további részei: