Igen, erős a cím, de mindjárt meglátod miről van szó. A cikket a közösségi finanszírozó kampányokra hegyezem ki, de valójában általánosan is érvényes az üzleti ötletek másolhatóságát illetően. A téma ötlet onnan jött, hogy többször is előfordult már, hogy a kínaiak szinte rövid időn belül lemásolták a sikeres közösségi finanszírozó kampányokban szereplő termékeket. Sőt, már több hónappal azelőtt megjelenik töredék áron, mint ami a közösségi finanszírozó kampányban is szerepelt (például az Aliexpressen), és később legyártásra került. Nézzük is tovább!

Közösségi finanszírozó kampányok – Mi ez?

Ha már hallottál erről,  akkor ezt a bekezdést ugord át! Van egy jó ötleted, de nincs tőkéd megvalósítani? Akkor az egyik finanszírozási mód lehet a közösségi finanszírozó kampány. Elkészíted a prototípust, vagy a termék/szolgáltatás leírását, bemutató videóját. Feltöltöd valamelyik közösségi finanszírozó oldalra (pl. Kickstarter, Indiegogo), majd a projekt amennyiben felkelti az érdeklődők figyelmét, a te általad meghatározott összeget kifizetik a támogatók (akik valójában vásárlóid), hogy hozzájussanak majd a kész termékhez/szolgáltatáshoz. Ha úgy nézzük, akkor elővásárlókat szerzel, sőt mintha előleget fizetnének, sőt sok esetben látható, hogy felér egy komplett marketing kampánnyal is (elég nagy hírverést tudnak szerezni egy terméknek a fent említett oldalak).

A kínaiak és a másolok ötletbörzéje a Kickstarter és az Indiegogo

Közösségi finanszírozó kampányok - Kickstarter.com
Közösségi finanszírozó kampányok – Kickstarter.com

A jelenségről már cikket is írtam (link a bekezdés  végén). A kínaiak csak megnézik, hogy melyek a legnépszerűbb, vagyis legtöbb pénzt kapott projektek, és amennyiben könnyen másolható, már rá is állítanak egy csapatot és pár hónapon belül az Aliexpressen meg is lehet vásárolni. Sőt nagyon sokszor előfordul, hogy az eredeti termék csak több hónap múlva lesz kész, míg a másolatot már meg lehet venni a kínai oldalakon. Szó szerint piackutatásra használják a kínaiak. Természetesen nem minden kínai csaló, ám ők űzik a legnagyobb iparban ezt a másolást. Innen jött az ötlet, hogy foglalkozzak a témával, hogy vajon milyen ötletet nem tudnak másolni?

A kapcsolódó tartalom: A kínaiak szinte azonnal lemásolják (ellopják az ötlet) a sikeres közösségi finanszírozó kampányok termékeit! (Indiegogo, Kickstarter)

A másolhatatlan, vagy nehezen másolható üzleti ötletek, termékek

Az előző bekezdésben belinkelt cikkben két példát is hoztam a másolásra, egyik a szétcsúsztatható szelfibot, a másik pedig a FidgetCube (stressz kocka). Látható, hogy a termékötlet jó volt, a több millió forintnyi összeg összegyűlt, de a termékhez nem kapcsolódott semmi olyan extra, amivel a másolást meggátolta vagy legalább nehezítette volna.  Miért termékről beszélünk csak? Mert szolgáltatást nehezebb másolni. Na várjunk csak? Ha nehezebb szolgáltatást másolni, akkor érdemes olyan terméket kitalálni, amihez valamilyen szolgáltatás is kapcsolódik? Jó helyen kapirgálunk igaz? Nézzük is a további ötleteket:

  • Speciális üzleti modell: Nehéz lesz erre általános tippet adni, mivel minden termékre külön-külön meg kell nézni. Viszont ötleteket, iránymutatást tudok adni, hogy mivel kezdd.
  • Kapcsolj hozzá valamilyen szolgáltatást: Lényegében az előzőhöz kapcsolódik. Gondolkodj abban, hogy valamilyen szolgáltatást hozzákapcsolsz, akár olyan is lehet, amit online is tudsz adni a termékhez kapcsolódóan.
  • Kapcsolj hozzá mobilapplikációt: Máris nehezebb dolguk van a másolóknak. Egyrészt hosszabb idő lesz lefejleszteni, másrészt ebben marketing előnyöd is lesz. Egyébként is az IoT (dolgok internete) megoldások, ha véletlenül sikerül ilyet kitalálnod, akkor piaci előnyben is leszel még a többi versenytársaddal is.
    Erre egyébként egy jó ötlet a társasjáték startup ötletem >>> Hogyan indítanék be egy társasjáték startupot?
  • Legyen közösségi: Kapcsolódhat akár valamilyen klubhoz, vagy közösséghez is.
  • Előfizetéses megoldás: Na itt már még jobban elzárod a másolókat. Mivel egy jó előfizetéses megoldással nehéz versenyezni például Aliexpressen keresztül. Tudod egy előfizetéses modellnél már a brand-el, márkával is számolniuk kell, ami hamar kialakul egy termék huzamosabb használata során.

Kapcsolódó cikkek: 

Fotó: Baubax/Facebook

Vállalkozók Hete a Minneren November 19-25. között. Növeld üzleti ismereteidet a külsős szakértők, cégek tartalmain keresztül! A héten közel 50 cikk vár rád! Kattints ide!