2015-ben egy nagyon ötletes startup született, ez (volt) a Codie. Néhány egyetemista egy olyan oktatórobotot tervezett, melynek segítségével a fiatalok könnyebben megtanulhattak volna programozni, illetve bárki, aki egy kicsit is rá szeretett volna érezni a programozásra. Több startup versenyen is előkelő helyen szerepeltek, sőt még közösségi finanszírozó kampányukban is bevontak 96 000 dollárt (Indiegogo), ezt ide kattintva éred el. 

Codie
Sajnos a srácoknak nem sikerült megoldani egyrészt a robothoz tartozó applikáció lefejlesztését, másrészt a hardver, vagyis a robot legyártásával is komoly problémák adódtak. Bár a kudarc még nem biztos, mivel lehet, hogy mentőövet dob a Codienak az egyik kockázati tőkésük. A HWSW cikkét is érdemes elolvasnod majd a Minneres cikk után, ott is újabb infókat tudhatsz meg a Codieról. Ez a cikk hívta fel a figyelmemet a Startupra, főleg a következő mondat/információ:  az IVSZ Vállalati Innováció konferenciájának programjában “Codie: jó termékkel is el lehet bukni a gyártáson” címmel.

Fő problémák
A Facebookon található Startup vállalkozók csoportban fejtegették  a csoporttagok, hogy mi is volt a probléma, és szinte mindenki arra jutott, hogy egyrészt az appfejlesztésen nem kellett volna elcsúszniuk (pl. lelkes hallgatókat bevonhattak volna a projektbe), illetve a hardver rész az, ahol egyrészt elszámolták magukat, a kapacitásokkal nem voltak tisztában. Az egyik csoporttag hozzászólását külön ki szeretném emelni, az ő hozzászólásaiból tudom, hogy érdemes rá figyelni mit is ír, és még tanulhatunk is belőle: “Már egy egyszerű importtal is hatalmasat lehet bukni, nem hogy gyártással. Feleségem kb. október óta foglalkozik EU-n belüli importtal, s látom, hogy időnként a gyártók miatt milyen csúszások tudnak lenni. S pedig EU-n belül vannak. Képzeld csak el, egy kínai vagy japán chip gyártóval mi mehet akkor időnként (nem a minőségre célzok ezzel, hanem hogy a világ másik vége, fogalmad sincs az ő lehetőségeiről, alapanyag-ellátottságáról, stb.).
Ez egy iszonyú soklépcsős történet, a saját erőből való gyártás meg pláne.
Ezt tudni kell lekommunikálni az ügyfelek felé (akár egy kedvezménnyel, ajándékkal, stb), ami a srácoknál nem volt meg” /Forrás: Startup vállalkozók csoport – Horváth Dávid

Itt a Codie friss közleménye 2016. május 28. :
Nemrég küldtünk ki minden (Codie-t rendelő) vásárlónk számára egy részletes e-mailt a helyzetünkkel kapcsolatban, melyet itt is összefoglalunk.

Az elmúlt hónapokban nehéz időszakon mentünk keresztül. Erről írt nemrég az index és a hwsw.hu is. Alapvetően egyetértünk a cikkek tartalmával, és szeretnénk ezeket további információkkal kiegészíteni.

2015 végén többek között az elégtelen tervezés, és néhány előre nem látható külső faktor miatt a gyártást sietve, korán kellett elkezdenünk, és nem értük el a kellő produktivitást és minőséget, ami fenntartható lett volna. Az így elmaradó bevétel híján kompromisszumokat kellett kötnünk, és néhány csapattagunktól is megváltunk.

A csapat magja, öt ember, továbbra is együtt dolgozik, hogy stabil alapokra helyezze a céget.
Januárban részt vettünk a Spielwaremesse-n (Európa legnagyobb játék kiállításán), ahol óriási érdeklődés övezte a terméket. Több, mint 40 országból jöttek komoly megkeresések, mintadarabokat és információt kérve további együttmüködésről.
Eközben dolgozunk egy tőkeemelésen, mely szükséges a további működésünkhöz, amíg nem jutunk saját bevételhez a mostani terméksorozatból.
Amíg nem tudjuk kiadni a saját mobil applikációnkat, igyekszünk más megoldásokat kiadni, mint a Bluetooth API vagy a hamarosan megjelenő Scratch kompatibilitás.

Az utóbbi időben komolyan elhanyagoltuk a kommunikációt a vásárlóink felé. Több okra vezethető ez vissza, de a tényen nem változtatnak. Próbálunk ezentúl erre jobban figyelni és rendszeresen tájékoztatni titeket a helyzetről, minden olyan információval, mellyel a cég tulajdonosai is egyetértenek és relevánsak lehetnek a vásárlóink számára.
A support rendszerünkben és facebook oldalunkon óriási mennyiségű levél és üzenet halmozódott fel, amit csak lassan vagy egyáltalán nem fogunk tudni feldolgozni. A megmaradt csapattal igyekszünk a cégre, a termékre és a gyártásra fókuszálni, és egyelőre a tömeges csatornákon (facebook, e-mail listák) fogunk elsődlegesen frissítéseket küldeni. Forrás: Codie/Facebook

A Codiehoz hasonló cégek már feltűntek hasonló közösségi finanszírozó kampányban is (róluk itt olvashatsz), valószínűleg az USA-ból könnyebb egy ilyet levezényelni.

Tanulság:
Hiába egy jól kivitelezett közösségi finanszírozó kampány, még ezer dolgon elmehet az üzlet, a siker. Ettől persze nem kell feladni.

A cikksorozat további részei:
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 1. rész: A videós startup
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 2. rész: Coolquest, alkalmi munka portál
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 3. rész: Videó CV, videó-önéletrajz álláskereső portál
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 4. rész: Bérelheted.hu
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 5. rész: Celeb twittek
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 6. rész: Felsőfokon szakmai blogmagazin
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 7. rész: e-névjegy készítés
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 8. rész: Miteszel.hu
Startup kudarcok – Mit csináltak rosszul? – 9. rész: Codie

Iratkozz fel a Minner hírlevélre! Feliratkozás! Minden hétfőn 5 üzleti, gazdasági hír összefoglalóját kapod meg emailben (nem csak a Minner a forrás, hanem Index, HVG, G7/24...). Kattints ide a feliratkozáshoz!