A startup szótárban a „user generated content” (UGC) kifejezés alatt találod meg azt, amiről szól ez a cikk, vagyis ennek a jelentése magyarul a felhasználói tartalomgyártás. Majdhogynem ez is egy üzleti modell. Tudod, melyik az egyik legnagyobb ilyen „portál”? A Facebook. Valójában a FB is összetettebb üzleti modellt alkalmaz, de egyik meghatározó eleme az, hogy mi felhasználók gyártjuk a tartalmakat, és neki ezzel nem kell törődnie. Melyik oldal ilyen még? Youtube? Igen, még jobb példa. Érdemes tehát ebbe az irányba is gondolkodnod, ha startupot akarsz indítani. (A mostani ötlet leírása picit eltér szerkezetileg az előzőektől.)
Ötlet:
Gondolkozz olyan weboldalban, applikációban, amiben valamilyen motiváció vagy inditatás miatt a felhasználók feltöltik tartalmaikat. Adok néhány ötletet, kiindulási pontot, de ezeken kívül még rengeteg lehet. A legegyszerűbb, ha leülsz, és elkezdesz gondolkodni. Az első lépést már megtetted, itt olvasod ezt a tartalmat.
Néhány ötlet (valamelyikhez már megírt Minner-ötlet is kapcsolódik):
- képeiket (lásd Instagram, de lehet más irányból megközelíteni),
- véleményüket (hm, erre hirtelen példát sem tudok),
- sztorijukat (oké, ez talán a Facebook, de lehet csak sztori-, történetspecifikus),
- apróhirdetés? Igen, valójában azt is ide sorolhatjuk,
- adatbázis. Két tartalom is kapcsolódik a Minneren ehhez:
- Erről írtam ebben a cikkben, így ide sorolom azt is (A Minner trükk miatt): Ha adatbázison alapuló applikációt, webes megoldást akarsz, akkor ezt el kell olvasnod! (pl. éttermeket, boltokat applikációba vinni…) #startup
- 3. startup ötlet: Referencia kell – portál
- támaszkodj rá egy másik startupra > Az egyik korábban leírt startup ötlet pont ide illik: 4. startup ötlet: Instagram képből bevétel – instastock
- receptek – oké, ebből már sok van
- gyakorikérdések – Persze, nehéz a gyakorikérdések.hu ellen menni, de azért van még piaca (pl. szakértői válasznak…) Ehhez ötlet >>>> 26. ötlet – Gyakorikérdések-mobilapp
- blog szolgáltató – Blog.hu nagyon erős piaci szereplő itthon, ez nem jelenti azt, hogy nem lehet kitalálni speciális modellt. Ehhez kapcsolódó ötlet: 109. ötlet – közösségi újságírás, blogszolgáltatás-üzemeltetés
- naptár, eseménynaptár – Ehhez kapcsolódó ötlet: 153. ötlet – Online naptár üzleti, kulturális eseményekhez
- A wikipédia is ilyen, de azt nehéz lesz überelned
- … ha eszembe jut még további ötlet, bővítem a listát.
Néhány érdekes példa:
- Egyik ilyen kedvenc példám, ami elég speciális is: A stocktwits.com, ahol a felhasználók a tőzsdei ötleteiket oszthatják meg. Találtak egy jó területet, ahová át tudták ültetni az User generated content üzleti modellt.
- Gif gyűjtemény: giphy.com – Szerintem ezt az oldalt már láttad belinkelve Facebookon, vagyis az oda feltöltött gifeket.
Üzleti modell
A látogatók, felhasználók adják az aktivitást az oldaladon, applikációdban, így már nem lesz nehéz felhasználókat találni. Fontos! Ne várd meg azt, míg 2-3 000 felhasználód lesz, már az elején próbálj bevonni reklámozókat, még akkor is, ha később nem az lesz az üzleti modelled. Erre természetesen mást is ki lehet találni, nem csak reklámozókat, lehet eseményszervezéstől elkezdve további dolgokat (pl. fent is leírtam a gyakorikérdéses ötletnél a szakértői választ).
További startup ötletek az oldalon:
Startup ötlet: 1. Affiliate rendszer üzemeltetése – cégek és weboldal/blog tulajdonosok összekapcsolása
Startup ötlet: 2. Oktató mobilapplikáció gyerekeknek
Startup ötlet: 3. Referencia kell – portál
Startup ötlet: 4. Instagram képből bevétel – instastock
Startup ötlet: 5. város/régió applikáció franchise, egyéb app franchise
Startup ötlet: 8. ötlet – Okos otthon, IoT eszközök a lakásban
Startup ötlet: 9. barter oldal/közvetítő, időbarter portál
Startup ötlet: 10. Online pénztárca transfer portál/online pénzváltó/küldő – Fintech startup ötlet
Startup ötlet: 11. havidíjas weboldal szolgáltatás üzemeltetése
Startup ötlet: 12. Celeb “karrier” applikáció – pl. Berki Krisztián, Kasza Tibi, Győzike app