Neked mi az első reakciód, amikor meghallod egy ismerőstől, vagy egy vadidegentől, hogy „Üljünk be egy kávéra, találkozzunk!”. Mi az általános gondolat? Tuti valamilyen MLM-hez csatlakozott az ismerős, vagy biztosító ügynök lett… Vállalkozóknál viszont előfordul az, hogy tényleg csak találkozni akarnak vele az emberek, tanácsadóknál, coachoknál, „guruknál” pedig még inkább előfordulnak az ilyen megkeresések. Valószínűleg te is éltél már át kínos beszélgetést, kávézgatást. Mi lenne, ha kihoznánk belőle a legjobbat?!
Felesleges? Mondj nemet?!
Most ezt a fenti példához kapcsolódóan írom, amikor valaki kávézgatni akar veled. Az a helyzet, hogy bár a kapcsolatépítés fontos dolog, de tényleg nem mindig kell ragaszkodni hozzá. Vannak olyan helyzetek, amikor inkább csak hagyd az egészet. Ez főleg akkor érdekes, ha már sikeres vállalkozó vagy, illetve főleg tanácsadók panaszkodtak nálam, hogy sokan keresik meg őket egy-egy kávézással, ami félig-meddig ingyen tanácsadás is egyben, vagy éppen időrabló. És mi a legfontosabb egy sikeres vállalkozónak? Hát az ideje! Azzal pedig érdemes jól gazdálkodni.
Tehát
- legyen egy jó szűrőd, hogy kivel is találkozol.
- Kérdezz rá, hogy mi lenne a beszélgetés tárgya, vagy mivel foglalkozik az illető, máris könnyebb lesz nemet mondanod.
- A legjobb az, ha a kávézgatást meghagyod a közeli ismeretségi körödnek, vagy aki már az ügyfeled, vagy valamilyen üzleti kapcsolatod volt vele. Rajtuk keresztül is el tudsz érni más embereket, és a legjobb, hogy ők segítenek megszűrni, kivel is találkozol.
A kapcsolatépítés természetesen fontos
A fenti példa tehát tényleg sarkos volt, tényleg csak arra vonatkozik, amikor hirtelen feltűnik egy vadidegen, vagy régi ismerős, vagy egy online beszélgetésben valaki… Más a helyzet, amikor találkozol valakivel egy üzleti rendezvényen és ott megbeszélitek, hogy folytatjátok a beszélgetést egy kávé mellett, vagy mondjuk egy ügyfeleddel találkozol. Tudod a kapcsolatépítéshez hozzá tartozik a meglévő üzleti kapcsolataid ápolása is.
Elmélyülnél a kapcsolatépítésben? A következő cikkeket ajánlom figyelmedbe:
- Egy hóbortos cégvezető? Fel-alá sétáltunk egy plázában az üzleti megbeszélésen. Tudod miért? – Kapcsolatépítés sztorik
- 3 tipp, amivel könnyedén tudod építeni a kapcsolati tőkéd, vagyis könnyen helyzetbe hozod magad
- Hogyan lesz vevőm, ügyfelem, felhasználóm? – 2. rész: Kapcsolati tőke, kapcsolatépítés
- Ajánlom figyelmedbe a Minner üzleti kapcsolatépítés (videós) oktatását >>> Növeld üzleti kapcsolati tőkédet!
Fotó: Felix Tang/Flickr