1 milliárd forint társasjátékokból? Ez a magyar cég egy „könnyű marketinggel” érte el

Dátum

Megosztás

A borítóképen azt látod, hogy egy magyar cég nemzetközi sikereket halmoz társasjáték piacon úgy, hogy már jó előre elkéri az új társasjátékaira a pénzt. A MindClash games közösségi finanszírozó kampányokat indít, és szerte a világon társasjáték kedvelők tízezrei csapnak le az ajánlatra. A cikkem célja most az, hogy lásd van itt egy igencsak jó pénztermelő gépezet, amire jól rálelt egy hazai cég. Az ő marketing csatornájuk a közösségi finanszírozás, vagyis crowdfunding. Vajon a te pénznyomdád hol van? Van akinek TikTokon, valakinek élő eseményeken, valaki óriási ajánlási rendszert épít. Ez itt az izgalmas. Röviden láss bele ebbe a piacba, vegyél át belőle valamit a te cégedbe is. Megvizsgáljuk viszont ennek a módszernek az árnyoldalait is. Érdekes látni, hogy a pénzbőségtől is lehet szenvedni. Lássuk!

A magyar csoda? Ilyet lehet?

A fenti képen látható közösségi finanszírozó kampányban közel 13 000 ember vett részt, vagyis ennyi elővásárlója volt a cégnek az új társasjátékukra 2023 őszén. Nem először csinálták meg ezt a mutatványt, aminek kampány oldalát ide kattintva láthatod. 930 000 euró értékben vásároltak így ezen keresztül az emberek. Ők mivel már nem először csinálják, így ehhez bizony már nem tartozik óriási marketingköltség sem. Ez egy 360 millió forint forgalmat generáló vevőszerzés volt.

Ők tehát a Mindclash Games: Gondolnád, hogy egy magyar társasjátékokat készítő csapat képes volt összegyűjteni több mint 1 milliárd forintot már? (Ez árbevételnek minősül.)
A Mindclash akármilyen társasjátékot hirdetett meg a Kickstarter-en, mindegyiknél sikerült kellő elővásárlót gyűjteni, és már nyolc kampányt vezettek le sikeresen. Ha ilyen tempóban haladnak, biztosan nem állnak meg ennyinél. Mi a közösségi finanszírozás? Erről Minner cikk.

Ez egy jó minta arra is, hogy lehetsz te Magyarországon egy kis utcában egy cég, világszerte tudsz értékesíteni pusztán azzal, hogy megtalálod a lehetőséget.

Olyan embereket is meggyőznek, akik korábban nem ismerték őket.
Persze ma már ismerik őket, és visszatérő vásárlók (játékosok) is fizetnek az újabb kampányaiknál meghirdetett játékokra. 2018-ban hozták létre az elsőt, ahol 4300 elővásárlót gyűjtöttek be, 280 000 dollár értékben, ami így átszámítva közel 100 millió forintot hozott akkor a magyar cégnek. A közösségi finanszírozásban benne van persze az is, hogy itt szeretik az emberek először megkaparintani a dolgokat, ők az igazi innovátor vásárlók. Ám ettől még meg kell őket győzni, hogy nálunk költsék el azt a pénzt.

Hogy mi az egyik siker képlet? Persze kell a jó termék, jó képek, jó videó és egy ilyen terjedelmes kampány oldal (Ide kattintva, vagy a képen is látszik).

Görgetésből pénzt csinálnak!
Elnézést, sokat kell görgetni!

Mi ez a nagy valami? Miért kell ennyi szöveg?

Közösségi finanszírozó oldalon még inkább olyan emberek előtt kell prezentálnod a termékeidet, akik nem ismernek. Mondjuk magunk között egy weboldalon is a látogatók 98%-a előtte soha nem hallott rólad, mikor próbálod meggyőzni a vásárlásról.

Van is erről egy jó cikk a Minneren. Azt mutatom be, hogy te mit leshetsz el ezekből a közösségi finanszírozó kampányokból. Ezt fel tudod használni weboldalon, promóciós oldalakon (landing page): Még nem ismert termékről így győzik meg a vásárlókat. Ismeretlen cégként is!

A társasjátékipar és a crowdfunding függőség annak árnyoldalai – Nem minden arany, ami fénylik?

Még ide tartozik egy izgalmas információ, ez pedig a társasjáték ipar közösségi finanszírozás függősége.

A Kickstarter és egyéb crowdfunding oldalak sok termékcsoportot sorakoztatnak fel, tele vannak tech kütyükkel, amatőr könyvekkel, kézműves cuccokkal, de ami a legfontosabb, társasjátékokkal. A társasjátékok piaca gyakorlatilag iparág szinten alakult át, és már nem létezik kiadó vagy megjelenés ilyen kampány nélkül. Ez elsőre jónak tűnik, hiszen a kiadók a mindenféle társasokat, kiegészítőket és kapcsolódó termékeiket kockázat nélkül tudják kiadni. A pénz már a gyártás megkezdése előtt hozzájuk kerül.

Lehetne egy cash flow álom is, de sok kiadó panaszkodik emiatt:

  • Az is baj, hogy mire oda kerül a boltokba a termék, már nem ugrik akkorát az eladás, mert a piac itt veszi meg. A retail is is sír (kiskereskedelem).
  • Közben a cégeknek is nehéz, mert egy időpontban kapnak egy nagyobb összeget, és azt fel is élik akkor, nincs jó cash flow áramlás.
  • Eközben hitelfelvételnél a bankoknak nem tetszik, hogy hektikus a bevétel, emiatt nem adnak hitelt.

Milyen érdekes igaz? Ott van egy nagy lehetőség, a vevők tobzódnak. Elérted tehát, sőt rászoktattad, hogy a vevők még előre is fizessenek érte, majd csodálkozol, hogy más disztribúciós csatornáról az a forgalom hiányozni fog. Disztribúciós csatorna itt például a kiskereskedelem (retail), játékboltok.

A Kickstarter-függőséggel kapcsolatban beszélgettünk a Minner hírszemle podcastban. Hallgasd meg! A videó pont 7:41-től indul, ahol ez a téma kezdődik.

„Ez egy izgalmas cikk volt! Van még ilyen?” Kapcsolódó cikkek

Forrás: polygon.com

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!