15-200 milliót dobnak nekik, mégsem lettek sikeresek „pótapuci pénzzel”

Dátum

Megosztás

„Persze könnyű volt sikert elérnie, ott volt apuci pénze” – szokott jönni a komment sikeres fiatal vállalkozókról szóló cikkek alá. Például a Mobilfox interjú alatt többen is addig jutottak el, hogy olyan szülői háttérrel könnyű volt elérnie a több millárd forint forgalmat mobiltokokból (és több száz millió forint nyereséget). Konkrétan még vállalkozók is voltak ilyen véleménnyel, amin meg is lepődtem, aki ezt gondolja vagy nem jó vállalkozó, vagy életében nem vállalkozott. Na, de nem sírni kell, hiszen itt van a hazai piac „pótapucija”, aki szinte csak úgy dobálja a 15-200 millió forintos befektetési pénzeket. Most a hasonlatot direkt hoztam ide, előre is elnézést a Hinveturestől, akik igazán intenzíven ellátják tőkével a csak ötlettel rendelkező vállalkozókat is, és sok ígéretes vagy már sikeres projekt is kapott pénzt. Adott a pénz, lássuk mit tudnak kezdeni örökbe fogadott apucival, aki még akár kapcsolatrendszert, háttértámogatást is ad. Csak nem kiderül, hogy hiába a pénz, ha nincs jó csapat, vagy az ötlet nem tud ráülni a piacra (nincs meg a product market fit)? 3,5 milliárd forint elfüstölését láthatod itt egy cikkben, és ez csak töredéke a listának!

Ehhez képest a Cápák közöttben kiscserkész pénzek mozognak!

Campsule: 215 millió forint befektetés – Hiventures

A Campsule egy időjárásálló, kompakt, könnyen telepíthető hálóhely. Elsősorban a sátor kiváltására szolgáló, magasabb kényelmi, biztonsági fokozatot nyújtó eszköz: akár egész évben használható, szigetelt és olcsó, variálható szálláshelyet biztosít, több személy számára is.

A Cápák között 2 évadának 3. részében szerepelt a cég. Moldován Andrásnak annyira megtetszett, hogy ott befektetési ajánlatot is tett. 30 millió forint 25%-os részesedésért. A dealből végül nem lett semmi, adás után az üzlet nem köttetett meg.

Aztán jött a Hivetures. Befektetései:

  • 2018-ban 9 millió forintot tett a cégbe
  • 2019-ben 30 millió forint befektetést kapott a cég
  • 2020-ban 26 millió forintot kaptak szintén a Hiventurestől.
  • 2021-ben arra a csuda jó teljesítményükre (irónia) még kaptak 150 millió forintot

Ilyen pénzes apucit mindenkinek! Na ebből aztán lehet mit alkotni, nemde? A pénz hiánya nem lehetett akadálya a sikernek.

  • 2020-ban 3,2 millió forint forgalmuk volt, -2,3 millió forint veszteség
  • 2021-ben 4,7 millió forint bevétel, -10,7 millió forint veszteség
  • 2022 augusztusa óta nem posztoltak a közösségi médiában.
  • Egy SSL tanúsítványra azért futná a pénzből: http://campsule.com/

Nem az a célom, hogy azt mutassam, hogy a Hiventures befektetéseknek nincs határa. Van, sőt jó ha megteremtik azt a védőhálót, amit a hazai piaci környezetben még az FFF sem tud („friends, family & fools”).

Agroninja: 396 millió forint befektetés

Egy eszköz, amit a mobilra téve képes megmérni az állatok súlyát, majd azt felhőben rögzíteni és akár nyomon követni állatonként.

Az Agroninja célja, hogy az agrárvállalkozások problémáira könnyen kezelhető informatikai (elsősorban szoftveres) megoldásokat biztosítson. Ennek első lépése a Beefie piacra vitele. A Beefie megoldása egy könnyen kezelhető mobil alkalmazás, melynek segítségével „on-the-fly” állapítják meg a hízók súlyát a szállítás megkezdése előtt.

Én nem tudom hol adják el a terméküket, de a weboldallal mit küzdöttem, hogy betöltsön. https://agroninja.com/ (Startupnál valahogy ez nem lenne kötelező? Komolytalan, biztos erősen megy a sales, és nem a pénz felélése már a központi cél…)

Befektetések:

  • 2017 – 12 millió forint Hiventures
  • 2018 – 100 000 euró Hiventures
  • 2019 – 161 000 euró Hiventures és OXO
  • 2020 – 645 000 euró Hiventures, Bonitás, Global Agrinno
  • 2021 – 100 000 euró Bonitás

Hogy áll a cég? Tudom startup, majd megtérül és kutatás fejlesztésre költik. Igaz? De elvileg már kész termékkel vannak a piacon. -240 millió forintnál járnak, így kellett a pénz utánpótlás, viszont kaptak, szóval valamit tudhatnak.

Veddbérbe.hu: 170 millió forint

A veddberbe.hu használati eszközök bérbeadását, bérlését aggregáló és közvetítő online platform országos és nemzetközi ismertségének kiépítése fokozott értékesítési és marketing tevékenység keretében. Ez volt a rövid bemutatkozásuk a Hiventuresnél.

Hiába a jó ötlet, a megvalósításon is elbukhat, vagy azon, hogy várod a sült galambot, a csodát, hogy majd jönnek a bérbevevők… Maguktól nem fognak jönni!

A weboldal már nem jön be. 2020 augusztusa után dobhatták be a törölközőt.

  • 2017-ben 170 millió forintot kaptak befektetésként a Hiventures-től. Bár ahogy látom 100 millió forint folyósítása történt csak meg.

Talentuno: 2 milliárd forint befektetés

Vannak ilyen szellem projektek is, amelyet egyébként elég jól ki tömtek pénzzel, de valós eredménye nincs. Korán kaptak sok pénzt úgy, hogy a valódi product-market fit nem jött létre. Vagy a korai eredményt túlságosan túlértékelték, nagy diszrupcióra számítottak, és közben megakadt. Emlékszem, amikor kaptak 4 millió eurót, akkor alig egy tucat matchük volt, vagyis állásközvetítésük. Meg is lepődtem, hogy ezen tapsolni kell, majd egyből kitömni őket ennyi pénzzel? Kicsit fix24 szaga van a projektnek, ott is ezt tapasztaltuk.

A Talentuno rövid leírása: Online recruiting megoldás, elsősorban SSC ügyfelekre optimalizálva. Ennél egyébként frappánsabb az ötletük, matchmaking platform, ahol pénzt kaphatsz azért, hogy beajánlod ismerősödet egy állásra. Már az interjúért 7-15 000 forintot kaphatsz, ha állást is kap, akkor több százezret.

https://talentuno.com/hu/

A befektetők imádják szórni rájuk a pénzt:

  • 2017-ben 1,5 millió eurót kaptak a Hiventurestől.
  • 2019-ben 4 millió eurót a Hiventurestől és a Bonitástól

PótApuci bőkezű volt. Innen már menni fog! Pénz van, marketinggel mindent el lehet adni?

Vagy mégsem… Ennyi év alatt valahogy ennek már ki kellett volna kristályosodnia, pénz az volt dögivel.

  • 2020-ban 98 millió forint árbevétel, -620 millió forint veszteség mellett
  • 2021-ben 47 millió forintra csökkent az árbevétel, -167 millió forint veszteség mellett

Onepage:150 millió forint

Nem jött össze neki az, amivel a WeTransfer csúcsra jutott.

A Onepage egy felhőalapú fájlküldő szolgáltatás, bárhonnan elérhető, nem kell külön applikációt letölteni a felhasználónak. Tehát feltöltöd a fájlt, megadod kinek küldöd, felhőben eltárolja, kap egy letöltő linket az illető.

A weboldal már nem jön be, onepage.space oldalon volt elérhető (még webarchive oldalon megtalálható hogy nézett ki)

  • 2018-ban 150 millió forintot kapott a Hiventures-től.
  • Néhány százezer forint árbevételt tudott felmutatni majd csődbe ment.

Heppen: 130 millió forint

A startup helyszín bérbeadás közvetítéssel foglalkozott. Nem találta meg jól a piaci szereplőket, product-market fitet. A projekt elhasalt. Pedig maga az IT fejlesztés néhány millió forintból meg van. Weboldala sem jön már be.

  • 2018-ban 130 millió forintot kapott a cég a Hiventurestől

Most hasonló piaci szereplő a meety.hu , de csak iroda, tárgyaló bérlésre. Azt látjuk, hogy az jó piac, hiszen az ilyen kis irodák kiadási díjai magasak, tehát lehet elcsípni belőlük. https://meety.hu/ – Ők most a Tőkeportálon gyűjtenek pénzt. Ők egy kockázati tőketársaságtól már kaptak pénzt.

Gyerekkel app: 128 millió forint

Kisgyermekes családoknak interaktív programkereső applikáció. Az ilyeneknél az a kihívás, azt nehéz elérni, hogy újra és újra feljöjjenek a felhasználók és használják az appot.

  • 2019 -ben 128 millió forintot kaptak a Hiventures-től

Eredmények:

  • 2020: 6 millió forint forgalom, -23 millió veszteség
  • 2021: 2,9 millió forint forgalom, -5,8 millió veszteség

Nem tud a piacon számottevő bevételt és eredményt produkálni. Pedig erre még te is azt mondanád, ez jó ötlet.

ThinkZee: 250 millió forint

A BankZee egy családi bankolást digitalizáló applikáció, és biztonságos piactér Z generációs fiatalok és szüleik számára. Egyszerre segíti a fiatalok pénzügyi edukációját és a családon belüli pénzügyek kezelésének egyszerűbbé tételét. A tőkebevonás a B2C piacra történő belépéshez kell, célcsoportok azok a családok, ahol 8-14 éves gyerekek vannak.

A tribeZ mobilalkalmazás és prepaid bankkártya segít a fiataloknak és szüleiknek átláthatóvá tenni a családi pénzügyeket és fejleszti a pénzügyi tudatosságot. A BankZee coin box egy modern malacpersely, amely segít a gyerekeknek megérteni, hogyan lesz a pénzérmékből virtuális pénz és szórakoztatóvá teszi a takarékoskodást. A ládika minden egyes érmét számontart és WiFin keresztül kommunikál az alkalmazással, ezért a persely egyenlege mindig naprakész. A BankZee coin box egy remek, erős marketingeszköz, amivel korán be lehet húzni a leendő vásárlókat.

Egyik domainjükön már csak pornó jön be, mondjuk jobb piac az biztos, hamarabb jöhet a profit azon a területen. Amit látok, hogy az applikáció nem készült el. Pedig még fintech piacon ismert mentoruk is volt, Vinnai Balázs (talán neki is köszönhető a több befektetés). Ez a jó domain: https://www.thinkzee.eu/

  • 2019-ben 250 millió forint befektetést kapott a cég a Hiventurestől. Bár folyósításban csak 180 millió forintot látok.

Eredmények:

A veszteséget és az eredménykimutatást nézve elköltötték bérekre és laptopokra.

Supp.li (ez pozitív példa, vagyis biztatóbb): 353 millió forint

Hogy ne csak negatívat hozzak! Találtam egy izgalmas projektet, ahol úgy látszik a befektetés is megtérülhet. Viszont a Hiventures befektetések eredménye inkább azt mutatja, hogy a többség – pótapuci pénz, biztonsági háló ide vagy oda – elvérzik.

Hiába a lóvé? Az nem garantálj a sikert? Nos ezzel már nem takarózhatsz, hogy: „jajj más kap szülőktől pénzt, meg olyan családi háttérrel könnyű…”. Ha még egyszer meghallom, ezt a cikket kinyomtatva… Szóval elküldöm.

Visszatérve a projektre.

A Supp.li alapötlete egy kétoldalú B2B2C HORECA piactér, ahol séfek (hotelek, éttermek, azaz HORECA vevők) tudnak közvetlenül KKV gyártóktól, termelőktől élelmiszereket, alapanyagokat rendelni. Mondhatni a B2B Kifli vagy Wolt.hu. Bár ahogy látom közben rájöttem a Horeca és étterem piac nagyon árérzékeny és a fogyasztók felé fordultak. A termékeket odaközvetítik a Kiflire, Foodpanda-ra, Woltra. https://www.supp.li/

  • 2019 – 144 millió forint Hiventures
  • 2020 – 97 millió forint befektetés
  • 2021 – 112 millió forint befektetés
  • Apró kitekintés, 155 millió forintot ítéltek meg a Seasonal Kft-nek is hasonló koncepcióra 2020-ban, ám csak 100 millió forintot folyósítottak nekik, de a cég már végelszámolás alatt áll.

Mondjuk még veszteséges, de már szép mennyiségű bevételt termel nemzetközi piacon már hozhatja a profitot. Nem ismerem mélyen a projektet, ettől még lehet gond is, vagy lehetőség is benne.

Hol a gond? Hová szippantják fel a pénzt?

Ennyi pénzből mennyi évig tudnád működtetni szépen a cégedet… Fogadjunk erre gondoltál igaz? Ők meg megkapták aztán ész nélkül beleverték a semmibe.

Amit látok a legtöbb projektnél, hogy közben váltás nem történt. Sok helyen, mint például a Heppen esetében a csodára vártak, hogy majd a helyszínek magukat kiadják. Ha a piac nem ad visszajelzést, nem illeszkedik az ötlet a piacra úgy ahogy te megvalósítottad, akkor próbálkozni kell máshogy. Mondjuk ahogy a Supp.li csinálta.

Frissíteni kell az üzleti terved, átnézni újra a piackutatás részt, újraszámolni a megtérülést, üzleti modellt. Többet kellene MinnerAkadémián tanulniuk ezeknek a vállalkozóknak. Nos az üzleti terv képzést mindenkinek javasolni tudom. Teljesen más sablont használunk, mint a hagyományos üzleti terv sablonok. A Minner-féle üzleti terv sablon segíti a tervezést, le tudja követni a változást, vagyis folyamatosan használni és frissíteni tudod. Kattints ide és próbáld ki!

Na, de a reklám után térjünk vissza. Folytatnád ezt a startup, IT, befektetés témát? A friss hírszemlénkben a startup világ hazugságáról beszélgettünk. Exit, mint cél, 0 eredmény mellett, lufifújás és még sok hasznos brainstorming. Nézd meg a videót, vagy hallgasd meg podcastként! 35. perctől, 20 perces beszélgetés a témáról.

A startup világ hazugsága – A témát itt folytatjuk

Spotify-on itt éred el, Apple Podcast-ben itt, vagy Youtube-on itt videóban.

Fotó: Envato Elements

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!