A brandépítés folyamatáról később lesz szó, először hangolódjunk rá a témára sok-sok statisztikával. A márka egyébként is kicsit megfoghatatlan lehet számunkra, nehezen számszerűsíthető a hatása, nagyrészt az eredményekben látjuk csak. Na, de nincs lehetetlen! Nézd csak!
#1. A márka nem racionális, hanem érzelmi
Egy kutatásban 3000 vásárló döntését vizsgálta a CEB (Corporate Executive Board) és a Google. Ebből kiderült, hogy amint márkák között kellett dönteni, általában nem a racionális érvek (pl. ár) döntöttek, hanem az érzelmekre ható márkaüzenetek.
Értsd: ha márkát akarsz építeni, ne a racionális üzeneteket helyezd előtérbe, hanem az érzelmieket. Forrás: Marketing Week
#2. Erősebb brand, nagyobb árrés
A McKinsey tanácsadócég felmérésből kiderül, hogy azok a cégek, akiknél erősebb a márka, sokkal nagyobb árréssel tudnak dolgozni (vevői visszajelzések alapján). Ennek oka a hosszabb ügyfél élettartam, a biztonság érzete miatti prémium ár megfizetése. – Forrás: Forbes/McKinsey
#3. A bevétel 23%-os növekedése csak márkaépítéssel is elérhető
A LucidPress kutatásából kiderül, hogy a cégek aktív és következetes márkaépítése éves 23%-os bevételnövekedést eredményezhet. Tudni kell, hogy a márkaépítéshez természetesen hozzátartozik a termékfejlesztés is, nem csak arculati elemek, vagy márkaüzenetek. Tehát ezek összessége, maga a márkaépítés eredménye a bevétel növekedése, ettől nagyobb bevétel növekedés is elérhető pl. jobb marketinggel, új termék bevezetésével… Itt most csak a márkaépítés hatását nézzük. Forrás: LucidPress
#4. Hatszor annyiba kerül egy új vásárló, mint egy meglévő vevő
A márkaépítéshez szorosan hozzátartozik a visszatérő vásárlók számának növelése, kiszolgálása. Ehhez elengedhetetlen az olyan üzleti modellek használata, amiben van olyan termék/szolgáltatás, amit többször is használni, vásárolni tud a vevőnk. Szektortól függ, hogy mennyibe kerül egy új vásárló, de a nagy átlag az, hogy hatszor annyiba kerül. Ami nem véletlen, mivel a visszatérő vásárlónál már nem 0-ról kezdjük a cégünk, termékünk marketingjét. – Forrás: Marketing Metrics: The Definitive Guide to Measuring Marketing Performance
#5. Az emberek 97%-a követ brandeket a közösségi oldalakon
A közösségi oldalaknak köszönhetően a márkaüzenetek már online is könnyebben átadhatóak, és felgyorsítja a márkaépítést, továbbá fenntartja azt. Az emberek 97%-a követ brandeket Facebookon, Instagramon, Sőt 22%-uk 10-nél is többet (havi rendszerességgel). – Forrás: Buzz Stream
#6. Az egységes színhasználat 80%-kal növeli a márkaérzés kialakulását, márka felismerését
A Loyola Egyetem kutatásából kiderült, hogy az egységes és tudatos színhasználat megkönnyíti a márkaépítést. Forrás Loyola Egyetem/Diane E. Moir
#7. Az emberek 45%-a leállítja egy márka követését, ha sok önpromóval találkozik a közösségi oldalakon
Már többször is foglalkoztunk a témával, hogy a közösségi oldalalaknál óvatosan kell bánni a reklámposztokkal, vagyis a cég saját promócióival. Organikus megosztásoknál, vagyis amikor a cég oszt meg egy posztot a közösségi oldalán (követőknek szánt tartalom). A brandépítés segíthet abban, hogy ne forduljanak el a követők az oldaltól. Forrás: BuzzStream
#8. Azok a cégek, akiknek van blogja, 67%-kal több eladást produkálnak, érdeklődőt vonzanak be
Érdemes céges blogot üzemeltetni. Ezt már egy korábbi cikkben is elemeztük, ahol bár a landing oldalakról közelítette meg a Minner a témát (statisztikákkal alátámasztva), de az könnyen átvihető blog irányba is. A Google is kiemeli azokat az oldalakat, ahol észleli a blog kategóriát, menüpontot, illetve a tartalmakat. Tehát előrébb sorolja a találati oldalakon, illetve értelemszerűen, akinek van blogja, újabb kulcsszavakkal is előrébb tud kerülni, ami több releváns látogatót eredményez. A blogbejegyzéseket megosztjuk a céges közösségi oldalakon, ami máris nem önpromónak minősül és építheti a brandünket. Lesz még erről szó a Minneren, külön cikkben foglalkozunk vele a héten. Forrás: Demand Metric
#9. Az Y generáció 62%-a jelezte, hogy hatnak rá a közösségi oldalakon lévő márkaüzenetek
Az Y generáció az 1980 és 2000 között születettek. Egy kutatásból kiderült, hogy a cégek közösségi platformokon keresztüli kommunikációja képes elérni, hogy felismerjék a márkát, érzéseket váltsanak ki. Eddig ez korábban költséges volt (print médiumokban megjelenés, plakátok…), most viszont online olcsóbban elérhető. Gondolj csak bele az organikus elérésbe, vagy abba, hogy többször tud találkozni a márka arculatával, üzeneteivel a fogyasztó. Forrás: Newscred.com
#10. Naponta több tízezer Starbucks logós bögre képet töltenek fel az emberek
A napi több millió Instagram képfeltöltésből legalább 10 000 Starbucks logós bögrét, vagy poharat tartalmaz. Ez pusztán érdekesség, de jól szemlélteti, hogy a cég eléri azt, hogy posztoljanak róla az emberek, és ezzel épül a márkája, továbbá spórol a marketingköltségeken is. Forrás: www.technologyreview.com
#11. A 100 legjobb márka 33%-a használja a kék színt a logójában
Ez nem azt jelenti, hogy egyből rohanj megváltoztatni a logódat, arculatodat, hanem ez a statisztika főleg azoknak szól, akik új cégben gondolkodnak, akkor érdemes lehet a kék színt dominánssá tenni a logón. Forrás: Interbrand
#12. Még a befektetők is jobban vásárolják a márkaerős cégeket
A Reuters szerint a befektetők 82%-a úgy véli, hogy a márkaerősség egyre fontosabbá válik befektetési döntéseik meghozatalában. Tehát amelyik cégnek erősebb márkajelenlétet tapasztalják, oda többet fektetnek be. Mivel jövedelmezőbbnek tartják a nagyobb márkaerővel bíró cégeket. Forrás: Bigpresence.com
#13. A hűségprogramok tagjai 12%-kal többet költenek, mint akik nem tagok
Jól meg kell tervezni egy cég hűségprogramját ahhoz, hogy eredményeket érjünk el, de már az egy jó statisztika, hogy 12%-kal többet költenek a tagok, mint akik nem csatlakoznak hozzá. Arról nem is beszélve, hogy értelemszerűen őket hosszabb távon is vásárlóinknak tudhatjuk. Forrás: Accenture.com
#14. Az ügyfélmegtartás 2%-os növekedése 10%-kal csökkentheti a költségeket
Az új ügyfelek megszerzése mindig is magasabb költséggel jár, ahogy fent is láthattad, hogyha csak a marketing költségeket nézzük, az hatszoros, mint a meglévők vásárlásának ösztönzése. Már a 2%-os ügyfélmegtartás növekedés 10%-kal csökkentheti a költségeidet. Forrás: Leading on the Edge of Chaos, Emmet Murphy & Mark Murphy.
#15. Évente 65 milliárd dollárt veszítenek a cégek a rossz ügyfélszolgálat miatt
Bár amerikai adatról van szó, így is óriási összegről beszélünk. Hogy arányosítani tudj, a Pepsi éves árbevételéről beszélünk, vagy kicsivel több mint a Facebook éves árbevétele. Az ügyfélszolgálat is szintén része a márkaépítésnek, mivel egy-két rossz tapasztalat után nehezebb visszaszerezni a vevő bizalmát. Forrás: Forbes/New Voice Media
#16. A növekedésed 53%-át az új termék adja
Az elmúlt 4 év adatait vizsgálva a Nielsen azt tapasztalta, hogy a kisvállalkozások (kisebb márkák) növekedéséhez 53%-ban az új termék bevezetése járult hozzá, szemben egy nagy márkával, ahol csak 5% ez a szám. Ez azt jelenti, hogy ha nagyobbat akarsz növekedni, kell új termék!
A márkaépítésedben nagyon fontos szerepet kap a termék, a termékstratégia. Nielsen/Termékmix
Márkaépítés képzés
Leállítod a hirdetéseket és már el is felejtettek a vevők? Orvosoljuk ezt a problémát! Így építsd a márkádat és hagyd le a konkurenciád a közösségi oldalakon keresztül. Márkaépítés Facebookon, Instagramon, Youtube-on, TikTokon. Kattints ide: Márkaépítés a közösségi médiában I FB – IG – YTube
Kapcsolódó cikkek:
- Amit nem mond el a márkaépítő szakértőd, marketing tanácsadód a brandépítésről
- A márkaépítés szoros kapcsolatban áll a Kék Óceán stratégiával
- Márkaépítés lépései, folyamatai. Brandépítés hozza el a céged következő szárnyalását!
- Még több vevő kell! Még jobb marketingre van szükségem! Mit csináljak?
Fotó: Nick Fewings / Unsplash