2 hónapos marketingkampány megtervezése 4,5 óra alatt? Így sikerült

Dátum

Megosztás

Amikor saccolni kellett volna, hogy 4,5 óra alatt meddig lehet eljutni egy marketingkampány tervezésében, ha azt 3-4 szabadúszó csinálja, akkor biztosan veszítettem volna. Szeptember 30-án szerveztük a Minner szabadúszó hackathont (ötletversenyt), amelyre végül 14 szabadúszó (főként marketinges, grafikus) jött el. A feladat társadalmi célú volt, mert a Koraszülöttekért Országos Egyesületének terveztünk figyelemfelhívó kampányt a Koraszülöttek Világnapja alkalmából.

Fontos! A cikkből, esettanulmányból tudsz elvinni több mindent is, bátran olvasd tovább a tartalmat! Sőt, ebből komolyan mondom üzleti ötlet is születhet, mi voltunk szó szerint a marketing szupercsapat (The A-Team, tudod anno az a sorozat). Fel is merült bennem, hogy:

Hééé! Ezért pénzt lehetne kérni?

A szabadúszóktól nem várhatjuk el, hogy ingyen munkát végezzenek, tehát olyan feladatot kellett megszabni, amitől nem érzi senki hogy lehúzzuk vagy az idejét raboljuk. Ezért úgy döntöttünk, mindenki úgy fejlődjön, gyakoroljon, hogy közben egy társadalmi projektet old meg. Nemcsak a Minnernek társadalmi felelősségvállalás, hanem a szabadúszóknak is. Mindenki beletett apait-anyait (többet is, mint amire számítottunk).

Kampánytervezés és az ötletverseny

Cél 1.: Koraszülöttekért Országos Egyesületének készítsünk egy 80%-ban már kész kampány koncepciót.

Cél 2.: Szabadúszók tanuljanak kampánykészítést úgy, hogy kicsit irányítjuk őket, és csapatban fejlődni is tudnak.

Extra: A Minner az egyik projektet kiválasztás után meg is valósítja, vagy az ötletek mixét és 80 000 forintnyi büdzsével is hozzájárul a kampányhoz.

Egyébként már a hackathon annyira jól sikerült, hogy azzal a szervezet legalább 300 000 forintot spórolt, ennyit legalább el kellett volna költenie szakemberekre, szabadúszókra, hogy ilyen minőségi kampányokat kapjon.

Ugyanazt csinálták a csapatok, mint amit egy 3-4 fős profi csapat tenne akkor, ha éppen 2-3 hónapos marketing kampányt tervezne egy termékre, ajánlatra, témára. De itt nem összeszokott csapatokról volt szó főleg, hanem olyan emberek dolgoztak együtt a projekten, akik nem ismerték egymást, eltérő tudással rendelkeztek. Mindenki ugyanazt a feladatot kapta, és volt kis verseny is az egészben.

Mérföldekkel tovább jutott a 4 csapat a kampány összerakásában, tervezésében, mint amire először számítottunk.

A kampánykészítés lépései az ötletversenyen

Alap koncepció, cél:

Először is készítettünk egy rövid briefet, feladat leírást a kampány céljával, amit el kellett érniük:

  • felhívni a figyelmet a koraszülésben érintett családokra, problémáikra, és az őket ápolókra. 
  • ösztönözni az embereket a lila szín használatára november 17-én, mivel a koraszülöttek világnapjának színe a lila. Például lila kivilágítás, lila dekor a kirakatban, lila ruházat, lilára cserélt logó… (Korábbi Színezzük lilára az országot! projekt képei) Idén a 10. évforduló alkalmával lehetne például 10-szer lilább, vagy 10-szer több lila minden.
  • tudatosítani az emberekben, hogy a koraszülöttek világnapja a KORE szervezethez kapcsolódik, tehát az ő munkásságukat is kellene a kampánnyal népszerűsíteni, minél több emberhez eljuttatni.  

Kapcsolódó információk összegyűjtése:

A kampányhoz, szervezethez, témához kapcsolódó linkgyűjteményt kaptak a szabadúszók. Ez felgyorsította picit a munkát. Ebből is jól látszik, érdemes előre összegyűjteni információkat, kiemelni fontos szempontokat. Tudtad, hogy sok híres ember is koraszülött volt? Például Albert Einstein.

Ha összegyűjtjük ezeket, sokszor már ott jöhet egy zseniális ötlet. Információk nélkül nem fogsz tudni gondolkodni. Kell valami, ami indukálja az ötletelés fázist, és ez pont ez!

Tipp: Kampánykészítés, ötletelés előtt érdemes összegyűjteni a fontosabb információkat, szavakat, problémaköröket, igényeket, szóhasználatot, híreket, információkat, trendeket, célcsoporthoz kapcsolódó információkat, szokásokat, gyakran ismételt kérdéseket… mind egy helyre

A marketingkampány eszközei:

Lehetett volna az, hogy meghatározzuk, hogy csak Facebook, vagy TikTok, vagy … kampányban gondolkodjanak a résztvevők. Ehelyett a kampány formátumában szabad kezet kaptak a csapatok. Csinálhattak landing oldalt, e-mail kampányt, social media kampányt… és a többi. Azt azonban javasoltuk nekik, hogy használják ki a legtapasztaltabb csapattagok szakterületeit. Az, hogy szabad kezet adtunk, láthatóan sokat segített abban, hogy igazán kreatív megoldások szülessenek.

A téma, kampány megismerése

45 perc

A csapatok 45 perc alatt feldolgozták az információkat, jegyzeteket, cikkeket. Együtt közösen megoldották, hogy leülepedjenek az információk, összegyűjtötték mire kell koncentrálni.

Célcsoport

30 perc

A csapatok egyből arra jutottak, hogy először a célcsoportot határozzák meg. Amikor körbementem, mindenkinél ezen volt a vita, ötletelés. A célcsoport (buyer persona) leírásán, szokásain, életkorán, családi állapotán ment az ötletelés. Mi szabad kezet adtunk, pont amiatt, mert mindig jöhet új célcsoport ötlet, amire esetleg a szervezők nem gondoltak, vagy olyan akin keresztül robban a kampány, és pont ő viszi át a nagyobb célcsoportra.

Alap ötlet, kampány ötlet. Mi a fő vezérfonal?

30 perc, majd 15 perc döntés

Ezen a ponton mindenki elkezdett brainstormingolni, kidomborítva egyik-másik tag erősségét. Főleg azon ötleteltek, hogy online vagy offline gondolkodjanak, milyen közösségi média lehet jó, mi legyen a fő koncepció, ami végigmegy a kampányon. Mi az a fő vezérfonal, ami egyszerű, többször szerepelni tud a hirdetésekben, szövegekben, megjelenésekben, vizuálisan is akár?

Tudod! Kampányról beszéltünk, ahol a koncepción belül vannak ismétlődő elemek, pont azért, hogy megjegyezzék az emberek.

Például az egyik csapatnál ezeket határozták meg, ami lényegében áthatja az egész kampányt. Másként fogalmazva, mi lesz a „kampány-propagandánk” (politikán kívül is használjuk ezt a szót sokat ismételt marketing üzenetre).

Ebédszünet – pihenni is kell az agynak – 30 perc

A csapatokat vízzel, kávéval elláttuk, illetve mi álltuk az ebédet is, ami pizza volt. A Minner eseményeken kifejezetten figyelünk az ételallergiásokra vagy például vegán, vegetáriánus étrendre amikor catering is van (végre van alkalmam eldicsekedni ezzel, nem csak eseményeken veszik észre a résztvevők!).

A kampány tartalmi része – hol, mikor, mi fog megjelenni?

1,5 óra

Következett a közepe! Megtervezni mi hová kerül, milyen megjelenésekkel dolgozhatunk…

Volt idő a vizuális, tartalmi megjelenítés megtervezésére, alap sablonok létrehozására. Nagyon érdekes volt látni, hogy 4,5 órába belefért az is, hogy mélyebben megtervezzék a csapatok a szövegeket, akár a vizuális megjelenést, képeket sőt videókat is. Volt olyan csapat, aki kvízekben gondolkodott, és még minta kvízt is készített.

A FrameLab Agency kreatív ügynökség tagjai is benne voltak az egyik csapatban. És bizony itt érezted igazán, hogy igenis számít a szakértelem. Olyan vizuális élményt kaptunk, hogy mikor körbenéztem leesett az állam. Fogunk még velük dolgozni!

Koncepció letisztázása, terv elkészítése, időtávok meghatározása, feladatok összeírása:

1 óra

Az utolsó szakaszban a csapatok 1 óra alatt a maradék kérdéseket, a koncepciót és magát a tervet is letisztázták, sőt ezt prezentációba is rakták. Utóbbi mondhatni a kész kampányterv. Ebből már lehet feladatokat adni, pontosítani az egyes folyamatokat újabb meetingeken.

Ez jó, ebből megélhetnénk! Ezért pénzt lehetne kérni?

Jött a felismerésem, amikor a pizzázás után körbenéztem a csapatoknál és szembesültem vele, hogy már milyen előrehaladott stádiumban állnak a projektek. Alig három és fél óra telt el ekkor, de már annyi dolgot összeállítottak, ami már önmagában óriási értéket teremtett – és amit valójában több százezer forintért is eladhatnánk. De mi volt a kulcs?

Egyik csapatban például volt 2 grafikus, 1 marketinges, 1 közösségi média menedzser. Olyat készítettek, ami komolyan mondom 500 000 forintot is megért! De hogyan? A tudásuk? A tapasztalatuk? Vagy az időnyomás, a csapatmunka, az hogy valóban egy helyen, egy időben dolgoztak a projekten? Mondjuk a jó briefet nem mondanám, azért körbe kellett mennünk, időnként ellátni őket plusz információval a szervezettel kapcsolatban, és az egyesület vezetője is segített nekünk ebben.

A nyertes csapat?

Bár az ötletversenyen hirdettünk nyertest, de ezen a későbbiekben lehet, hogy változtatunk: minden csapat tudott valami extrát, sokkal többet beletettek, mint elsőre vártuk. Nagyon nehéz volt zsűrizni, pedig volt egy bírálati doksink, előre kiválasztott szempontok alapján pontoztuk a prezentációkat (Eszter, Donát és én, Milán).

Fekete Nórát és csapatát hoztuk ki végül pontozásban nyertesnek. Ők TikTok kampányt terveztek, ami büdzsében is figyelt az egyesületre, koncepcióban is jó volt, és gyorsan teljesíthető. Itt tudni kell, hogy Nóra social media feketeöves, és TikTok kampányokban szintén otthon van. Egy korábbi podcastben szerepel is nálunk, bár ez a díjazást nem befolyásolta.

Volt egy gerillakampány is, amit persze én felpontoztam :), nagyon jó ötletük volt! Cselesek voltak, tudták az ilyet. De szerencsére vannak mellettem, akik visszarántanak a földre hogy összességében reálisan lássuk a kampányokat. Persze a gerilla ötleten kívül másról is szólt a kampányuk.

Az említett grafikus csapat (+ rajtuk kívül még volt csapattag) offline citylight plakátkampányt is tervezett, azt biztos nehezebben lehetett volna kivitelezni, hiszen nagyobb büdzsé kell hozzá, de az online megjelenésekkel is ütős tervet raktak össze.

És akkor volt még egy negyedik csapatunk, ahol szintén meglepetésre komplex és átfogó koncepció született, főleg tartalommarketingre helyezve a hangsúlyt, kvízekkel, rövid interjúkkal – az időszakos kampányon túl szinte a szervezet teljes átfogó marketing stratégiáját felvázolták a csapattagok!

Mind a 4 csapat olyan koncepcióval állt elő, ami után azt mondom bármilyen hazai KKV örülhetne egy ilyen kampánytervnek.

Konklúzió

Marketing kampány a cégeknek: nincs mese! Össze kell ültetni egy grafikust, egy marketingest, egy közösségi média menedzsert, sőt PPC-st, szövegíró sem árt, és egy nap alatt kidolgozni egy kampányt. 80%-ban olyan szintre el lehet jutni, amivel a csillagokat is lehozzátok!

Le kell ülni! Kell szabadúszó? Keress minket a hello@minner.hu-n, küldök én komplett csapatokat, vagy magad válogatod össze!

Második felismerés: jó, ha az ügyfél nem szól bele. A Koraszülöttekért Országos Egyesületétől csak a rövid briefet kaptuk, és 1,5 órára eljött a vezetőjük, hogy a csapatok kérdéseire válaszoljon. Az, hogy nem szólt bele senki a kampánytervezésbe hozhatta el azt, hogy olyan kampánytervek sikerültek, amire azt kell mondjam, bármikor kiajánlom ügyfeleknek az összeállt csapatokat. Földvári Zsuzsi az egyesület vezetője segített nekünk letisztázni a kérdéses pontokat, de közben szabad kezet kaptunk. Köszönjük is neki!

Hackathon szervezőként: persze nem lenne jó, ha hirtelen a konkurencia is elkezdene ilyet szervezni, de számomra elsők a hazai vállalkozók, mindenki mást majd legyűrünk a piacon. Szóval, ha ilyenbe vágnád a fejszédet, akkor néhány megfigyelésünk:

  • Ne kerüljenek ismerősök egy csapatba.
  • Bátran jöhet laikus (nem szabadúszó) ember is egy-egy csoportba, eszméletlen földre szállítja a szakmában elmélyülő profikat.
  • Jelölj ki azonnal 4 (ill. ahány csapatod lesz) csapatvezetőt, erre akár legyen valami feladat, és extra bónusz.

Megjött a kedved a kampányokhoz?

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!