Anno egy Minner eseményen ott volt velünk egy 55+-os vállalkozó, kicsit kitűnt a tömegből a korával, de persze ez minket cseppet sem érdekelt. Megkérdeztem tőle, hogy miért is van itt. Azt mondta, hogy magába akarja szívni a fiatalos gondolkodást, digitális rutint, életérzést. Nos, ezt érzem én is, amikor a 10-12 évvel fiatalabb vállalkozókkal beszélgetek, találkozok (pedig még csak 33 vagyok). Most Erdélyi Ádámot szeretném nektek bemutatni, aki digitális mindenes vállalkozásba vágott bele, vagyis a Minner ötlete inspirálta, aztán a sors úgy hozta, hogy még együtt is dolgozunk! Mondhatom azt is, hogy hivatástudatomat is erősít ez az egész sztori.
Kihívást keresett. Elkezdett vállalkozni
Ádám éppen a Budapesti Corvinus Egyetem negyedéves hallgatója nemzetközi gazdálkodás szakon. Bár 2017 óta olvassa a Minnert, és a vállalkozás gondolata már régóta ott motoszkált a fejében (hiszen a szülei is vállalkozók), most jutott el arra a pontra, hogy elindítsa a vállalkozását.
Ádámnak az egyetem rutinja, és a gyakornoki és diákmunka nem biztosította azt a kihívást, amire szüksége volt a fejlődéshez. Olyan saját projektet szeretett volna, ami izgalmas, megmérettetést jelent, és amiben tesztelheti a tudását, határait, és a saját főnöke lehet.
Most felteheted magadban azt a kérdést, hogy persze ez oké, de miért nem megy el dolgozni? Van ott is elég kihívás, és némi tapasztalat sem árt. Ádám azonban nem kerüli a munkát: egyetemistaként főállásba nem tudott volna elmenni, de jelenleg is gyakornoki pozícióban van egy cégnél, ami szükséges is, hogy finanszírozni tudja a következőkben bemutatott vállalkozását.
Eddig nem talált olyan ötletet, amit igazán a magáénak érzett. Úgy látszik, el kellett jutnia a Minnernek körülbelül 215. vállalkozási ötlethez, hogy Ádám is megtalálja azt amiben maga is potenciált lát (megéri dolgoznom!). Ez pedig végül a szabadúszó digitális ninja ötlet volt (kattints ide, ha el szeretnéd olvasni). Az ötlet létjogosultságát validálta az is, hogy mi külön kategóriát hoztunk létre a témának, ami azért a Minner életében fontos momentum, sőt teljesen beleálltunk a témába, vagyis a vállalkozások milyen digitális eszközöket használjanak, azt hogyan, miért, hogy kell azt implementálni a vállalkozásba.
És az évek során megfigyelt mintám folytatódott: Ádám első lépése a márkanév kitalálása és a domain bejegyzése volt. Mi más igaz? Ezen mindig mosolygunk, de hát valahogy érthető is, hogy ezen kezdünk el először ötletelni, még úgy is, hogy szinte semmi nincs kész, vagy nincs kiforrott megoldásunk. Ez a jó kis egészséges vállalkozói rutin. A névötlete Digitális Mindenes lett.
Éld meg az első kudarcokat, és tanulj belőlük
Ádám következő lépése az volt, hogy elkezdte kitanulni a digitális eszközöket, ahogy azt instrukcióként megkapta az ötlethez kapcsolodó podcastból. Szakértőktől, szakmai könyvekből, online kurzusokból tanult – például a MinnerAkadémia Átfogó marketing kurzusából. Akkor még nem sejthette, hogy hamarosan a saját képzése is ott lesz a főoldalon!
A megszerzett üzleti információkkal felvértezve hamar a tettek mezejére lépett. A weboldala első verzióját publikálta, megcsinálta a Facebook oldalt, összeállította az ajánlatát. https://digitalismindenes.hu
Jött az első ügyfél. A Minner Extra zárt csopotban csak úgy tobzódnak a vállalkozók, cégvezetők. És miután a Minnert elárasztottuk a digitális ninja cikkekel hirtelen több kérdés jött olyan digitális eszközökkel kapcsolatban, mint a Google Workspace (céges Gmail), hírlevélszoftverek (Mailerlite)… Na és ekkor az első ügyfele kérdezett a Google Workspace-el kapcsolatban, hogy miként lehet közös Google Drive-juk, megosztott (most ebbe nem megyünk bele). Ádám felvette vele a kapcsolatot, és megbeszéltek egy találkozót.
“Online beszéltünk, és úgy éreztem, elég felkészült vagyok a feladatra. De mégis olyan kérdéseket szegezett nekem, amelyekre ha kétszer felkelek sem tudok válaszolni ott helyben. Amihez meg akkor tényleg értettem, az valamiért egyszerűen nem akar működni. Nem is kérdés, hogy a megbízás végül elúszott.”
Ádám viszont levont egy fontos következtetést: ha egy téma szakértője akar lenni, akkor még átfogóbban, még mélyebben értenie kell hozzá, hogy ne tudják többet kérdésekkel meglepni.
És ki volt a 2. ügyfél? Hát én, vagyis a Minner.hu Média Kft. Elakadtam az e-mail alias és Group-ok digitális tengelyén és pont volt egy kérdése valakinek a csoportban ahol beírtam, hogy én is vakon vagyok. Ádám írt nekem és a vége az lett, hogy még a spam gátló beállításokat is megtettük (SPF és DKIM és egy kis DMARC – fincsi, látod ezért kell szakember).
Hirdetés és egyéb próbálkozások
Ádám a megszerzett marketing tudását a gyakorlatba ültette: Facebook, Instagram hirdetésekkel és organikus posztokkal, blogcikkekkel próbálta bevonzani az érdeklődőket, hírlevelet indított, és a honlap első verzióját is felújította:
“Egy másik vállalkozóval való beszélgetés hatására jöttem rá arra, mi hiányzik még a weboldalamról. Nem a valós fájdalompontokra és ügyféligényekre van kihegyezve a honlapom. Így egy mélyebb kutatást végeztem, több információval felvértezve és szebb designnal építettem újra a weboldal.”
A honlaphoz való kutatás során Ádám rájött arra, hogy az ügyfelek sokszor akár nem is érzik, milyen hatást tudnának elérni egy-egy digitális eszköz sikeres bevezetésével, ezért azon kezdett el gondolkodni, hogyan lehetne ezt megmutatni nekik. Az egyetem miatt sokat foglalkozott már esettanulmányokkal, ezért úgy érezte, ez egy hatásos eszköz lenne erre a célra. Egy olyan cégről akart esettanulmányt készíteni, aki már sikeresen bevezette a Google Workspace-t és hiteles gyakorlati tapasztalattal tud szolgálni ezzel kapcsolatban. Ekkor ugrott be a Minner (hiszen mi már ezen túl vagyunk).
Ádám megkeresett minket a kérdéseivel, meginterjúvolt, a kész esettanulmányt ti is olvashatjátok itt: https://digitalismindenes.hu/esettanulmanyok/
Új partner, vagyis a Minner együttműködés
“Próbáltam keresni a lehetőségeket, amikkel bővíthetem a tudásom és a kapcsolati hálóm. Minner olvasóként elém került a cikk, amiben oktatókat kerestek, és azt gondoltam: mit veszíthetek, ebből csak jó sülhet ki. Rögtön egy bemutatkozó videót is készítettem a kért űrlapon felül, és beküldtem a jelentkezésemet Google Workspace oktatónak a legjobbakban reménykedve.”
Mi pedig Eszterrel megnéztük a videót, majd rövid gondolkozás után a feladatkezelő rendszerünkben átkattintottuk a jelentkezést “Igen”-re. Persze ez még nem végleges igen, további körök következtek. Behívtuk Ádámot egy személyes találkozóra, ahol elpitchelte nekünk a Workspace képzést.
“Természetesen izgultam, de a korábbi tapasztalat után ide jól felkészülve, egy erős prezentációval érkeztem. Végig közvetlen volt a hangulat, de igazán akkor lélegeztem fel, amikor körülbelül tíz perccel elköszönés után már kaptam is az értesítőt a meghívóval a felvétel időpontjára.”
Azóta már el is készült Ádám majdnem 5 órás, átfogó Google Workspace képzése, amiben átólzéig végigvezet a céges levelezés beállításán gyakorlati praktikákon és példákon keresztül (képernyőfelvétel is van, nem tudod elrontani).
Mi a következő lépés Ádámnak?
Még mindig friss vállalkozóként Ádám továbbra is a működés konszolidálásán dolgozik, ügyfélszerző mechanizmusokat épít ki, és folyamatos tanulással tovább fejleszti magát. A missziója, hogy előre lendítse a magyar vállalkozások digitalizációját.
“2017-ben elkezdtem olvasni a Minnert, 4 év múlva pedig már együtt dolgozunk. Ez biztosan eszembe sem jutott volna korábban. Ebből a legnagyobb tanulság számomra az, hogy merjek próbálkozni, senki nem túl nagy ahhoz, hogy ne lehetne bepróbálkozni egy együttműködéssel. Milán pedig díjazza az igyekezetet, ezt már most látom.”