3 cég, akik kihasználják az edukációs marketinget. Ilyet te is tudnál?!

Dátum

Megosztás

Ne gondold azt, hogy minden vásárló tudatosan dönt, és tud mindent a termékekről. A legtöbben tele vannak kérdésekkel, szoronganak, hogy jó döntést hoznak-e. Itt jössz te a képbe, ezeket a kérdéseket neked kell megválaszolni, te tudod terelni a jó döntés felé őket. Ne te legyél az információ gátja, tanítsd meg a vásárlóid, hogy hogyan tudják megoldani a problémáikat – lehetőleg a te termékeddel. Hoztunk 3 példát edukációs marketingre, akik az információáradatnak nem szabnak határt. 

Mi az az edukáció? 

Az edukáció oktatást jelent. A marketing szintjén ez azt jelenti, hogy megválaszoljuk a (leendő) vásárló kérdéseit a vásárlói folyamat minden szintjén, megtanítjuk hogyan válassza ki és használja a terméket, hogyan tudja megőrizni azt minél tovább… és a többi. Ezt tartalommal, azaz blogbejegyzésekkel, cikkekkel, videókkal, podcastokkal, hírlevéllel social media posztokkal tudod megtenni. Az edukáció formátuma bármi lehet, ami a marketing stratégiádba illik, a lényeg most a tartalmi rész lesz.

Ezzel a módszerrel nem csak a meglévő ügyfeleid tudod segíteni, hanem potenciális vásárlókat tudsz behúzni. Miért? Azzal, hogy te válaszolod meg a kérdéseit, bizalmat ébresztesz benne, megismeri a céged, és amikor vásárlásra kerül a sor, akkor a te márkanevedre emlékszik majd, tudja hogy egy hiteles, hozzáértő márka vagy aki segített már neki korábban.

Nézzünk pár példát, akik nagyon jól csinálják az edukációt!

Kreszprofesszor

Szerintem, aki autós közösségekben benne van, vagy csak olvas néha autós tartalmat, biztos találkozott már a Kreszprofesszor névvel. Helyezzük egy kicsit kontextusba: Pető Attilát, autós oktatót rejti a név, aki KRESZ TV nevű csatornájára YouTube tartalmakat gyárt. Többek között leoktatja a kreszt egy több részes sorozatban. Ez hogyan is kapcsolódik a tartalommarketinghez? Gyakorlatilag a YouTube csatorna az autósiskolájának az edukációs marketingje. Ehhez a csatornához a cikk írásának pillanatában 80,5 ezer feliratkozó, 265 videó, és több, mint 12 millió megtekintés kapcsolódik. Ez kifejezetten csak az edukációs tartalom, nem itt van nagy bevétele (nem a videókból), mivel egy autósiskolája van, ehhez gyártja a kontentet. 

Kép forrása: KreszTV

Pető Attila szakértői énmárkát épített a YouTube tartalmakkal, a nevesebb autós magazinokban szerepel szakértőként, és aki jogosítványt szerez, valószínűleg tanulni fog tőle, akár élőben, akár online. Az izgalmas ebben az, hogy bátran kiteheti a teljes kresz anyagot, ezzel nem vesz el piacot a konkurenciától, hiszen a tanfolyamot mindenkinek meg kell csinálni. De az ingyenes videókban tudja reklámozni a saját könyvét, és biztos sokan mentek hozzá gyakorlati oktatásra a fővárosi nézői közül is. 

Activé Fibershake

Többször volt már példa az Activé Fibershake a Minneren, mint jó edukációs tartalommarketing, most meg is írom, hogy miért. Az Activé Fibershake, aki esetleg nem ismeri, egy magas rosttartalmú shake, mi is próbáltuk már az irodában. A termék egy étkezés helyettesítésére való úgy, hogy közben a napi rost bevitel egy részét is le tudjuk.

Hogyan működik náluk a tartalommarketing, edukáció? Az Activé Fibershake a weboldalukon, social felületeiken, hírlevelükben folyamatosan edukálják az ügyfeleiket és érdeklődőiket többek között a rostfogyasztás fontosságáról. Elvégre miért venném meg a rost shake-et, ha nem tudom, hogy több rostot kell fogyasztanom? A kommunikációjukkal folyamatosan ébren kell tartaniuk az emberek problématudatát. 

A weboldalukon edukálnak az emésztőrendszer működéséről részletes, szakértői stílusban. A hírlevélben bemutatják a termék működését, rendelés után oktatnak arról, mire számíts amikor elkezded fogyasztani a terméket – hiszen ha nincs jó tapasztalatod, akkor nem fogsz újra rendelni. A közösségi médiában megosztanak többek között recepteket – ez is edukáció, hiszen informálnak arról, mennyi mindent készíthetsz a termékkel. Amellett, hogy nagyon sok, a termékkel kapcsolatos instrukciót kapsz, még a szervezetedre gyakorolt hatását is feldolgozza.

Kép forrása: Activé Fibershake
Kép forrása: Activé Fibershake

Starschema

A Starschema blogmarketinggel lőtt a csillagokig. Ők egy magyar alapítású adattechnológiával foglalkozó szolgáltató cég, Olyan nagy cégekhez jutottak be, mint a Netflix, Spotify, mindezt a blogmarketinggel.

Hogyan építették fel a blogmarketinget a Starschemánál? A Starschema blogbejegyzéseinél a következők voltak a feltételek: 

  • A blogbejegyzések valós problémára adtak megoldást. Az ügyfél akár pénzt is adott volna, hogy megoldják neki az adott problémát (amiről szólt a blogbejegyzés). 
  • Úgy készüljön el egy blogtartalom, vagy akár egy webinár, hogy azt érezze az ügyfél, hogy ezért egyébként fizetnie kellett volna. (Magáért az információért, megoldásért.) 
  • Természetesen a blog marketing a sales folyamat egyik pillére, nem lesz egyből ügyfél az, aki blogbejegyzésből jön érdeklődőként. 
  • Havi 1 blogbejegyzést tettek közzé. Ezen akár 3-an is dolgoztak a csapatból 1-2 napon át. 
  • Itt éred el a blogbejegyzéseiket (Nem hagyták abba! Persze, mert működik!): https://medium.com/starschema-blog

Persze, ez kockázat volt a számukról, mert mi van, ha a riválisok lemásolják? Benned is felmerülhet az edukációs marketing kapcsán, hogy “mi van akkor, ha ezzel valójában a konkurenciát tanítom, sőt oda is megy az ügyfél?” Akkor inkább ne is csináld? Dehogynem! Ha eszerint gondolkoznánk, akkor nem lennének innovatív megoldások, új termékek. Ehelyett a gondolkodás helyett inkább foglalkozz az ügyfeleddel, kapjon meg minden információt. Ha konzisztensen jó tartalommarketinget csinálsz, az úgyis magáért beszél. 

És ha másolnak? Csak nyugodtan, aki másol, az úgyis csak második lesz, mögötted fog járni. Sőt, mondok jobbat. Jó is, hogy csinálja a konkurenciád, mert építi a piacot. Lehet, hogy emiatt valaki átpártol tőled hozzá, de hidd el, fordítva is működik, jönni fognak onnan is ügyfelek hozzád. Ne ez a gondolkodás vigye el a fókuszt.

A Starschemát az edukációs marketing odáig repítette, hogy a Netflix, Disney, Facebook, Apple is megbízta különböző adattechnológiai feladatokkal a céget. Végül Csillag Péter eladta a Starschemat 2022-ben, 13 milliárd forintért. 

A teljes sztorit itt tudod meghallgatni: 15 év után eladta startupját, most milliárdos befektető lett. Csillag Péter interjú (Starschema exit)

Mit tanulhatunk ezekből a példákból? 

Legfőképpen azt, hogy az edukációra szükséged van, még ha azt is mondod, hogy ja, de az én termékemet tök egyértelmű használni. Persze, neked egyértelmű, mert a te terméked. De hidd el, hogy tudsz edukálni, még akkor is, ha már mások is csinálták a piacodon korábban. 

Gondolj bele, hogy valaki most találkozik életében először a termékkel, ez pedig a piacon lévő összes termék közül a tied. Ha nem tudja, hogy ez micsoda, akkor tovább fog lapozni, és mire a konkurenciád edukációs tartalmát megnézte a termékről, nem is fog emlékezni, hogy korábban már látott ilyet. Vagy ha emlékszik is, nem fogja tudni, hogy kinél látta azt. 

Akarok még hasonló tartalmat olvasni!

Kiemelt kép: Canva

Tóth Levente
Tóth Levente
Tóth Levente vagyok, a Minner csapat negyedik tagja, tartalomgyártó. A tartalmak közül legszívesebben a technológiai újítások és az AI köt le, tőlem ezekről fogtok leginkább olvasni.