3 HR fiaskó, ami bejárta az internetet – és amit tanulhatunk belőlük

Dátum

Megosztás

A vállalkozás nem gyerekjáték, főleg, ha munkatársak, csapattagok is kerülnek az egyenletbe. A szervezetei kultúrába, motivációba, termelékenységbe, és a cég jó hírnevébe fájhat, ha az embereket félremenedzseljük. Száraz tanácsok helyett összeszedtünk három nagy port verő HR fiaskót – tanuljunk inkább mások hibáiból!

A Sephora sütibónusza

A HR portálon jelent meg egy érdekes hír, miszerint a Sephora észak-amerikai üzletága tavaly hatalmas rekordot döntött, 10 milliárd dolláros bevétellel büszkélkedhetett. A benchmark elérését a cég meghálálta: egy csomag, egészen pontosan 20 db sütit kapott mindenki. Mindegyik címkén fellogózva látható az ünnepelt 10 milliárd forgalom. Érthető módon több alkalmazott kifakad a social media felületein, azt állítva például, hogy a saját boltjuk éves bevétele 13 millió dollár volt, ehhez jött a süti. Az arány egyénre lebontva itt még rosszabb.  

A HR portálon Kókai Róbert kiszámolta, hogy az észak-amerikai alkalmazottakat számolva ez 80 000 dollárjába fájt a cégnek. Érdekes számolással folytatta: ha emiatt otthagyja a céget egy munkavállaló, akkor az ő pótlásának költsége (álláshirdetés, toborzás, betanítás…) körülbelül az adott munkavállaló 6-9 hónapnyi fizetése. 

Mi volt a gond?

Messze nincs összhangban a cég pénzügyi teljesítménye és a dolgozók értékelése, főleg ha figyelembe vesszük, hogy Amerikában is megnőttek a megélhetés költségei, ami a Sephora dolgozóit is érinti. A gazdasági helyzetet figyelembe véve egy csomag sütit adni bónuszként a cég rekordbevételéért nemcsak méltánytalan, de sértő – mintha a minimálbéres alkalmazott orra alá dörgölné a CEO, hogy mennyit keres.

Mit lehetett volna máshogy csinálni? Hiszen mégsem akarják a profitot szétszórni az alkalmazottak között… Nos, a témát egy korábbi Hírszemle podcast adásban is megbeszéltük, ott Milán és Donát arra a következtetésre jutott, hogy mivel Amerikában alapból kevesebb a szabadnap, jelentőségteljesebb lett volna a cég részéről egy extra fizetett szabadnappal meghálálni a dolgozók munkáját.

Hallgasd meg a beszélgetést:

Kapcsolódó cikk: Sütit kaptak bónuszként? A munkamánia olyan, mint a szerencsejáték-függőség. Nem kell ma már diploma? Hírszemle

LinkedInen síró CEO

Lassan két éve, hogy Braden Wallake, a HyperSocial CEO-ja könnyek között szelfizett, majd posztolta azt a LinkedInre. A tartalomban arról írt, mennyire megviseli, hogy el kellett küldenie kollégáit. Magára vállalja a felelősséget: az ő döntése vezetett ahhoz, hogy most le kellett építeni pár embert.

Forrás: Business Insider

A „síró CEO” posztot aztán felkapta a LinkedIn és a média is, számtalan véleménycikk született a jelenségről, Wallake pedig a LinkedIn guruk okozta szekunder szégyenérzet arca lett.

Mi volt a gond?

A probléma, amiről Wallake diskurzust akart indítani, létezik. A cégtulajdonosoknak, CEO-knak valóban stresszforrás lehet a felelősség, hogy emberek élete múlik a döntéseiken. Feldolgozni, amikor a legjobbat akartad, mégis el kell küldened egyébként jó embereket – nos ez nehéz lehet, amiben elkélhet a segítség a főnököknek is. A gond nem a téma volt, hanem a formátum és a célközönség. Wallake posztja inkább színpadias és magamutogató lett, amin a könnyes szemű szelfi nem segít. Sokak számára úgy tűnt, a CEO saját magát helyezte középpontba, miközben sokkal súlyosabban érintette ugyanez a leépített kollégákat.

A tanulság, hogy nem kell a főnöknek csendben szenvednie, de mindennek megvan a maga helye és ideje. Ugyanez a témafelvetés akár jól is elsülhetett volna, mondjuk egy CEO-knak szóló zárt közösségben. Wallake posztjakor, 2022 augusztusában nagy leépítési hullám söpört át Amerikán, az érintettek között sokan a LinkedInen keresték a következő lehetőséget, így nem a legempatikusabb közönséget sikerült elérnie a posztnak.

A TikTokra posztolt kirúgás

2024 januárjában Brittany Pietsch TikTokon osztott meg egy videót, amit aközben rögzített, hogy elbocsátották a munkahelyéről, a Cloudflare nevű számítógépes és hálózatbiztonsági cégtől. A 9 perces videó elején elmondta, számít rá, hogy leépítik, a kollégáit ugyanis szintén egész nap 15 perces meetingekre hívták, egy közeli kollégáját pedig fél órája rúgták ki. A videó hátralévő részén ő látható, ahogy egy videóhívásban van, és hallatszik a meetingben résztvevők hangja is. Pietsch-nek a legutóbbi teljesítmény-értékelésére hivatkozva mondtak fel, hiába érvelt, hogy keményen dolgozott és a közvetlen felettesétől (aki nem vett részt a hívásban) csak pozitív visszajelzést kapott.

@brittanypeachhh Original creator reposting: brittany peach cloudflare layoff. When you know you’re about to get laid off so you film it 🙂 this was traumatizing honestly lmao #cloudflare #techlayoffs #tech #layoff ♬ original sound – Brittany Pietsch

A videó gyorsan elterjedt a közösségi médiában, a TikTokon is millió feletti megtekintése van, majd miután átemelték az X-re, több mint 20 millióan látták. Híroldalak, tévéműsorok foglalkoztak az esettel, Brittanyt még konferenciára is hívták hogy beszéljen az esetről. A nézők pedig megosztottak: egyesek szerint a cég felháborítóan viselkedett, és a nő jól tette, hogy leleplezte ezt az interneten, mások szerint etikátlan a résztvevők tudta nélkül felvenni egy beszélgetét, és az elbocsátást méltósággal kellett volna viselnie. A Cloudflare-re biztos, hogy nem vet jó fényt a sztori, akik azóta hiába érveltek, hogy az 1500 fős sales csapatból csak 40 alulteljesítőt bocsátottak el.

Mi volt a gond?

Cégvezetőként vagy ha csapatot vezetsz több tanulságot is levonhatsz a sztoriból. Az egyik, hogy a social media korában élünk. Még ha nem is készít hasonló videót egy kollégád (hiszen alap esetben ez valóban nem elegáns), ne mondj olyat professzionális környezetben, pláne online meetingben vagy e-mailben, amit nem örülnél, ha az egész világ látna. Akármilyen jófejek a munkatársaid, vagy „családias a hangulat”, ők a munkatársaid.

A másik tanulság, hogy itt bizony a cég hibázott – nem abban, hogy elbocsátottak valakit, hanem ahogy azt tették. Nem kellemes valakinek felmondani, és egyértelmű, hogy ennek a kirúgott személy nem fog örülni. Az a minimum, hogy legyen jelen egy ismerős arc, például a közvetlen menedzser, és tudjunk valós indokot mondani, miért válunk meg a csapattagtól. Ha teljesítményre hivatkozunk, akkor tudjuk alátámasztani, hol voltak a hiányosságok, milyen metrikákat vettünk figyelembe. „Egyetlen alkalmazottat sem érhet meglepetésként, hogy nem jól teljesített” – írta az eset után maga a Cloudflare CEO-ja, Matthew Prince az X-en.

Kapcsolódó cikkek

Forrás: HRportal, Business Insider, Independent
Kiemelt kép: Canva

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.