Az elmúlt időszakban felpezsdült a cégek közötti együttműködések száma, kollaborációból nincs hiány, és ez nagy lökést adhat neked hogy elkezdj vele foglalkozni. Óriási a marketingzaj, és láthatóan ebből az egyik kiútnak a cégek most az egymással való együttműködést találták meg. Örültem, amikor láttam, hogy a K&H: üzletet ide! platformja kiemelten ösztönzi és támogatja a hazai cégeket a kollaborációs vevőszerzésre. Ezért csatlakoztunk mi is a kezdeményezéshez, hogy a Minner ötletekkel, tanácsokkal, esettanulmányokkal segítse a megvalósítást.
A nap végén mit nyerünk a kollaborációval?
Azt már egy korábbi cikkben bemutattuk, hogy két vagy több cég közötti együttműködés, közös ajánlat, keresztmarketing pozitív hatással van a forgalomra. Egészen biztosan átfutott a gondolat a fejedben, hogy a nap végén mit nyerünk még ezzel? Lesz több vevőd? A Forester 2019-es kutatásából kiderült, hogy azoknak a cégeknek, akik komolyan vették a kollaborációt, a forgalmuk 28%-át is kitette a kollaboráció által hozott bevétel. A megkérdezettek továbbá márkaismertség növekedésről is beszámoltak, ami szintén cél lehet mindannyiunknak.
Hová fordulhatok, ha szeretnék ebben elmélyülni?
Még mielőtt az ötletekre rátérnénk, itt szeretném belinkelni azokat az oldalakat, amivel idén nemcsak kiaknázhatod a kollaborációt, hanem egyenesen a sikered védjegyévé válhat!
- Minneren a KOLLAB kategória. Olvasd el az esettanulmányokat, példákat!
- Vevőszerzési KOLLAB kézikönyv, amit a Minner készített a K&H ajánlásával. Itt tudod letölteni. Ebben még további példákat, feladatokat találsz, hogy sikeres marketing csatornád legyen a kollaboráció.
- Kollaborációs pályázat: A K&H: üzletet ide! az év kollaborációs ötlete pályázatának győztese nem csupán elismerést és ismertséget kap, hanem egy bruttó 5 000 000 forint összértékű marketing-kommunikációs támogatást és K&H Partner Nyereményeket is, amely segít megvalósítani a győztes ötletet. Kattints ide a részletekért!
Tipp: Elég csak egy ötlet, amivel pályázol egy (vagy több) másik céggel. Nem kell, hogy megvalósuljon a pályázat beadásáig a kollaboráció.
1. ötlet: Keresztmarketing, mint KOLLAB ötlet
A legkönnyebben kivitelezhető megoldás, amibe beléphet két cég. Az ötlet röviden annyi, hogy az együttműködő két fél egymást ajánlja az ügyfeleinek, például a hírlevelében, közösségi médiában. Egymásról kommunikáltok. Tudom, hogy így is idegen lesz számotokra, hogy miért ne magunkat ajánlanánk, ha már posztolunk, vagy beszélünk a vevővel, hanem egy másik céget reklámozzunk. Itt majd át kell kapcsolnod a szemléletmódodat. A vevő ebből a kollaborációból azt fogja látni, hogy törődsz vele. Ez pedig a vásárlási élmény egy része is lehet, hiszen:
a vevő mindenhol saját magát keresi, és itt meg is találja, mert érzi te segíteni akarsz.
Hol találkozhattál hasonlóval? A helyi szállások sűrűn ajánlják az adott környék borászatait, élményhelyeit, éttermeit, sőt sokszor kuponokat is adnak.
Nézzünk néhány további példát:
- Egy autósiskola, vagy egy autószerviz ajánlhatja például tanulóinak, követőinek az extrém tesztvezetést (amit másik szolgáltató ad), sőt akár ezért pénzt is kérhet. Nehéz az ilyen szereplőknek, mert általában csak akkor keresik őket, ha jogosítványra van szükségük, vagy éppen szerviz esetében, ha baj van. Tehát nehezebb a kommunikációjuk például a közösségi médiában. Itt ez segíthet kicsit izgalmasabbá tenni a marketingjüket és még forgalmat is terelhetnek egymáshoz.
- Egy duguláselhárító keresztmarketinget csinálhat egy szaniter bolttal. Mindkét cégnek előnyös, hiszen a duguláselhárító szó szerint házhoz megy és látja a fürdőt, konyhát, míg a szaniteres átnyújthatja a duguláselhárító névjegyét, hogyha baj van őt keressétek (még kedvezmény is lehet rajta).
Hol történik a kollaboráció, hol találkozik vele a fogyasztó? Például közösségi média posztokban, e-mailekben, közös plakáton, szórólapon (pl. üzletben).
2. ötlet: Közös csomagajánlat, termékek összekapcsolása
Sok nagy példát láthattál a Minner KOLLAB kategóriában is, hogy közös terméket dobtak piacra nagyobb cégek. Ezt kisvállalkozás lehet nem tudja megtenni, de nem is kell azonnal ezt a megoldást választani. Lehet olyan, hogy két kapcsolódó cég, akik egymás piacát támogatják közös ajánlattal állnak elő.
Nézzünk néhány példát:
- Egy burgerező egy helyi kisvállalkozás szörpjét/üdítőjét/sörét ajánlja az ügyfeleknek, sőt ezt közös menüben teszi meg.
- Egy méhész, amikor piacra megy, akkor egy fazekas partnerének a termékeit is viszi magával a piacra, és csomagajánlatban adja a mézzel.
A fazekas nagyobb megrendelések mellé ajándék mézet ad (akár csak kis, kóstoló kiszerelésben). - Egy masszázs szalon közös ajánlatot készít egy coach-al, vagy jógaközponttal.
Hol történik a kollaboráció, hol találkozik vele a fogyasztó? Közös marketingkampány keretében, kiemelve a többi ajánlat közül. Nemcsak az ajánlatot, de egymást is bemutatják a szereplők a kommunikáció során.
3. ötlet: Közös kutatás, tanulmány amelynek célja PR
Nem akartam minden ötletet lelőni, hiszen ott a KOLLAB kézikönyv, amelyben még sok ilyen megoldást bemutatunk. Így hoztam egy olyat, amire még biztosan nem gondoltál. Ketten (vagy többen) könnyebb bekerülni a médiába, mint egyedül, hiszen így nem reklámszagú a sajtóközleményed. Ennek egyik legjobb módja, hogyha a kollaboráló cégek készítenek egy közös tanulmányt, piackutatást, aminek az eredményét sajtóközleményként is kiküldik média oldalaknak, de saját maguk is hirdetik ügyfeleik között.
#Tipp: Akár évente újra el lehet készíteni a tanulmányt.
Nézzünk néhány példát:
- Egy jógaközpont és coach kérdőívezéssel kideríti, hogy most milyen területen szeretnék az emberek saját magukat fejleszteni (mentális, testi egészség…)
- Egy fotózásra specializálódott webáruház (vagy forgalmazó) kollaborál egy fotózást oktató céggel és készítenek tanulmány arról, hogy ma mit szeretnek fotózni a fényképészek, vagy mi a fogyasztóknál most a trendi (pl. családi fotózás – ez hol szabadban vagy teremben…)
Hol történik a kollaboráció, hol találkozik vele a fogyasztó? Már a piackutatás során elmondják, hogy ők készítenek egy tanulmányt és az eredményekről értesítik is a résztvevőket. A piackutatás eredményét sajtóközleményként (szépen megszerkesztve, látványos grafikával) elküldik a média oldalaknak. Természetesen saját kommunikációjukban is felhasználják, sőt akár termékfejlesztésben is. Utóbbi akár azt is jelentheti, hogy közös ajánlatukat ehhez igazítják.
#Tipp: A kutatás egy része lehet belső felhasználásra, nem kell mindent elküldeni a médiának, vagy bemutatni a nagyközönségnek.
Merre tovább? Így folytasd a kollaboráció tanulmányozását!
Szerezd be a vevőszerzési KOLLAB kézikönyvet, amit a Minner készített a K&H ajánlásával. Itt tudod letölteni.
Forrás: Forester 2019