Mindig csak az a fejlődés! Miért kell ezt? Teheted fel magadban kérdésként a címet olvasva. Jogosan! Hiszen miért ne lehetne csak úgy lenni, megpihenni. Én is fel szoktam tenni ezt magamban. Aztán ilyenkor a következőknek kellene a fejünkben járnia: a cégem stagnál éppen? Fel-le mozog 5-10%-ot a bevétel (ami nem elég a magasabb profithoz)? Vagy éppen megváltozott a gazdasági környezet, trendváltozás van? Ugye az a fránya Covid-19, digitalizáció, szokások megváltozása! Sajnos azt kell mondjam, az elmúlt 10 évben nem volt olyan időszak, mint most. Foglalkoznunk kell a cégünk növekedésével! Lássuk is a tényeket, kutatásokat!
Először, amikor a cikknek nekiálltam, volt egy 10-es listám, a cikk címe is az lett volna, hogy 10 dolog… Aztán rájöttem, hogy én is elfáradtam volna már akkor, mikor a cikk címét elolvasom. Lelkesíteni akarlak és nem azt elérni, hogy azt gondold magadban: Na ne már, ezzel foglalkozni kell? Persze kell, de ne a mennyiségen múljon.
A 4. legfontosabb területet írom most le, amivel foglalkozunk most a cégekkel. De először jöjjön a „mikor nem kell”…
De mikor nem kell a fejlődéssel foglalkozni? Vagyis inkább: mikor lehet lassítani?
Ez egy fontos kérdés. Ügyfeleinknél is azt látjuk, hogy amikor megvan az a termék / szolgáltatás, ami után masszívan növekedik a bevétel, profit ráta is rendben, akkor picit hátra lehet dőlni, akár 3-5 évet is, és annak a finomításán dolgozni kicsit. De még akkor is a Google innovációs modelljét vesszük elő.
Tapasztalat, hogy amikor egy cég 10 évet eltölt egy szektorban, és sikerrel is veszi az éveket, akkor már könnyebben beletalál egy új irányba, kevesebbet kell kísérleteznie.
1. Cégstratégia, elemzés, növekedési stratégia
Nincs szükségem a varázsgömbömre ahhoz, hogy kitaláljam, keveset agyalsz a vállalkozásodon. Anno mikor elindítottad a vállalkozásodat, szinte minden órában, héten tanultál valami újat és csak úgy szívtad magadba az új információt. Aztán valahogy ez megváltozik, amikor már elkezd dübörögni a vállalkozásod, nem fogod keresni a kihívásokat, kényelmi helyzeteket keresed. Nem kényelmesedünk el!
Jöjjön is erről egy kutatás:
A The Alternative Board kutatása hasonló eredményre jutott, mint a korábbi hasonló felmérések, hogy a cégvezetők
- munkaidejük 68%-ában operatív tevékenységet végeznek (napi rutin feladatok, delegálás…)
- 32%-ában a cég stratégiai dolgaival foglalkoznak, vagyis tervezés, elemzés, növekedési stratégia kitalálása.
Mázlid van, mert már ennek a cikknek az olvasása is beletartozik a 32%-ba. Na, de ennél tovább kell lépned. Ebben a podcastben foglalkoztunk bővebben a témával. Mit is jelent a stratégia, hogyan állj neki, mikor mennyi időt szánj rá (a 32% átlag, tudod!). Ne görcsölj rá az évtervezésre cégvezetőként! Üzleti stratégiaalkotás [podcast] [kutatás]
De milyen jó igaz? Hidd el ez a legjobb dolog, agyalni a vállalkozásodon, cégeden, tervezni, ötletelni. Olyan új lendületet szoktunk ezzel belevinni a cégek életébe, hogy a kiégés olyan messziről kerüli el a cégvezetőket, hogy szinte már vissza kell fognunk őket.
Helyezd magad kényelembe és ötletelj, tervezz!
2. Új termék, új szolgáltatás, piackutatás
Nézd meg a lenti ábrát! Elemezd kicsit te is, mielőtt rátérünk erre a cikkben bővebben! Adott évben a bevételeit látod termékenként lebontva. Mit látsz rajta? Mikor kezdett el nőni? Mi volt a válságkor? Miből lett a növekedése?
Az Apple-nél például önmagában az iPhone, mint új termék persze kellett a sikerhez, de kellett még hozzá néhány „apróság”:
- Az online és a bolti árak egységesek legyenek. Az online verseny semlegesítésével védik a nagykereskedők bevételi forrásait.
- A készülékeik legtöbb esetben csak egymással kompatibilisek. Ami bár elsőre merész húzás, de ezzel nagy mértékben magukhoz láncolják a felhasználókat.
- Emiatt óriási árrést tart meg a cég és a nagykereskedők is, még a kiegészítőkön is. Amik értelemszerűen az Apple termékekkel kompatibilisek.
- A szoftvereket, programokat, appokat és egyéb digitális termékeket ha a cégen keresztül veszed meg, akkor csak ott tudod használni, az Apple készülékein.
- Egy iPhone vagy Apple felhasználó átlagosan többet költ az összehasonlítható termékek esetében (ezért is választják az Apple-t). Ez vonzó az Apple ökoszisztémájához csatlakozó partnereknek. Például applikáció készítő cégeknek, akik így nagy hangsúlyt fektetnek az Apple felhasználókra. Öngerjesztő hatású.
- A főleg kínai gyártást alkalmazó Apple folyamatosan készenléti tervet készít annak érdekében, hogyha egy gyártó partner valami miatt kiesik, akkor könnyen cserélhető legyen. Például kulcsfontosságú beszállítót akár néhány hónap alatt váltani képes a cég.
A termékfejlesztéshez szükség van információra, piackutatásra, piacismeretre. Sőt ez mind hatással van a márkaépítésre. Mindennek lételeme a piackutatás.
A Hinge Research Institute friss 2019-es kutatásának eredményéből kiderült, hogy azok a cégek, akik piackutatást végeztek, még ha alkalmanként is, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni éves szinten (év/év alapon), sőt profit rátájuk átlagosan 27%-kal magasabb. Az alábbi ábra eléggé szemléletes:
Utóbbi időben mi a cégekkel a vevői interjúkat, beszélgetéseket részesítjük előnyben. Már 50-100 beszélgetés a célpiaccal, annak szokásaival, rutinjaival, jó látlelet a piacunkról, sőt cégünkről. Ehhez még csapd hozzá a beszállítói, partneri interjúkat is, mert ahogy fenn láttad az Apple-nél is, fontos sarokpontok voltak.
3. Weboldal, digitális jelenlét
2021-ben, amikor is az elmúlt 1 év alatt a tanulástól a munkakörnyezeten át a vásárlásig minden online-ba költözött (vagyis rengeteg folyamat), nem lehet elmenni amellett, hogy megfelelő weboldallal rendelkezzünk.
A McKinsey a 2021-es SAP Customer Experience Summiton határozottan kijelentette:
ÖT ÉVNYI DIGITÁLIS FEJLŐDÉS ZAJLOTT LE EGY ÉV ALATT.
Ezt támasztja alá Luděk Motyčka, a Google közép-kelet-európai marketingvezetője is, aki rámutatott: az elmúlt egy év alatt 60%-kal nőtt az internethasználat és immár 4-ből 3 ember szerzett tapasztalatokat digitális fogyasztásban.
Több céggel is együtt dolgozunk és nemcsak a megtérülés, vevők száma növelhető, hanem még a munkaerőfelvételre is hatással van. Ha gyenge a honlapja, digitális jelenléte a cégnek, akkor egyre nehezebb bevonzania az igazán értékes munkaerőt.
Ehhez két cikket ajánlok figyelmedbe, ami kilövi a weboldaladat az űrbe, mint Elon Musk a Tesláját:
- Ideje redizájnolni a weboldalad. Akár WordPress oldalad van, akár más
- Milliárdos forgalmuk van. Mit csinálnak online?
4. Feladatkezelő, és projektmenedzsment szoftverek használata
Nálatok hogyan történik a feladatok kiosztása, projektek állásának követése? Excelben? Az is szuper, sőt kezdetnek tökéletes. Lépj a következő szintre, amikor
a folyamataitokat digitális megoldásokkal, digitális környezetben követitek.
Az Excel is már jó megoldás volt arra, hogy ráláss cégvezetőként, mi is történik a cégedben, de miután bevezettek olyan megoldásokat, mint a Trello, vagy ClickUp, vagy Asana, még jobban kinyílik a világ. Még nagyobb rálátásod lesz, még könnyebben be tudtok vezetni új folyamatokat (utóbbi fontos tényező egy növekedő cégben).
A munkatársak a cégeid rejtett erőforrásai, még jobban ki tudod aknázni a bennük rejlő lehetőségeket, ha bevezeted a feladatkezelő rendszert. Például az onboarding, vagyis a munkaerő betanulási ideje csökkenhet, sőt könnyebb átadni egyes munkafolyamatokat. És a munkatársak is látják azt, hogy éppen
kinél pattog a labda
Ezzel kapcsolatos cikk: Projekttervezés, vállalkozás vezetése Trello-ban. Projekt menedzsment használata
Extra 5.: Tudásrészvény
A legjobb befektetés a tudás!
Ezt már biztosan hallottad te is. Mindegyik cégvezető vagyonát annak köszönhette, hogy a megfelelő információkat, tudást megszerezte, összegyűjtött, majd ezeket kamatoztatni tudta. Tudásból profit! A tudás megszerzése a legtöbb befektetési formával szemben alacsonyabb kockázatú és közben többszörös hozammal kecsegtet.
A tudásrészvény szót a Minner használja arra, hogy a nálunk található üzleti képzésekbe, videós tréningekbe fektetve hozamot érhetsz el. Te magad tudsz tenni érte, hogy hozamod legyen, és sokkal jobban menedzselni a külső tényezőket.
Szered be a Tudásrészvényeidet, vagyis a Minnerakadémia oktatásait!
- Hozam példák ebben a cikkben: Mi az a tudásrészvény? Hogy lesz ebből profit?
- Vagy irány egyből a MinnerAkadémia!