40 millió forintot zárolt az Amazon egy magyar kereskedőnek. Amazon utalás ütemezése

Dátum

Megosztás

Nagy lehetőség van az Amazonon való értékesítésében, lassan elkerülhetetlen értékesítési csatorna lesz minden kereskedőnek. A piaci óriás adta lehetőségeket használta ki a 3 fiatalból álló magyar kereskedő cég. A dinamikus növekedés után jött a fekete leves.

Az európai e-kereskedelem már több mint 25%-a az Amazonon keresztül bonyolódik. Sőt ahogy már olvashattad egy átfogó Amazonos cikkünkben, egyre közelebb van a hazai piachoz is. De ha megfordítjuk, akkor kereskedőként az európai piac meghódításához elég fent lennünk az Amazonon.

A 3 fiatalból álló kereskedő cég már több száz milliós éves forgalmat bonyolít az európai Amazonon, ők a MinnerAkadémián található Amazon képzésünk oktatói is. Jankó Ádám, Pataki Bence és Kerecsen Gábor nap mint nap az európai Amazonon kereskedik, így éles környezetben tudnak nekünk beszámolni arról, hogy mire is kell figyelnünk a világ legnagyobb piacterén.

Mit kell tudni az Amazon fizetési ütemezéséről kereskedőként?

Természetesen az alábbi sorok az Amazonosainktól származnak, amiből kicsit jobban beleláthatunk ennek a piacnak a sajátosságaiban, nehézségeibe.

Először is tehát te kereskedőként fent vagy az Amazon rendszerében. A vásárlók az Amazonnak fizetnek, amikor az oldalon vásárolnak, te a jutalék és egyéb költségek levonása után kapod meg az összeget a piactértől.

Az Amazon alapvetően 2 hetente fizeti ki a az eladások után befolyt összeget. Ezeket 2 hetes csúszással ugyan, de akár naponta is elérhető utalásokban kapják meg az eladók.

A bejövő utalásokhoz igyekszik igazítani minden kiadást egy amazonos kereskedő. Ezekből fizeti ki a beszállítókat, raktár költségeket, béreket és a már kiszállított termékek szállítási költségeit. A játék kedvéért az Amazon ezt a tradicionális cashflow tervezést néha megborítja.

Ezt a megborítást “Velocity review” -nek nevezi az Amazon. A sales velocity fogalom ebben a világban azt jelenti, hogy minden eladónak vannak értékesítési sávjai. Tehát az Amazon algoritmusa tudja, hogy milyen sávban mozog havonta az értékesítési mennyiségünk, a historikus adatok alapján, és a kategóriához képest is. Ehhez hozzá nézi, hogy mennyi értékelés jön az oldalunkra, termékekre. (Az algoritmus pontos működése nem nyilvános, nem tudjuk pontosan mikor érjük el a következő szintet.) Amikor a rendszer azt látja, hogy elértük a következő szintet, vagy az eladásainkhoz nem társul megfelelő számú értékelés, akkor elindítanak egy Velocity review ellenőrzést.

Az ellenőrzés 30 napig tart átlagosan, nekünk 5 hét volt. Ez alatt az idő alatt különböző anyagokat kell biztosítani a bírálónak. Pl. Megnövekedett forgalom oka, készletekről igazolás, tervezett havi forgalom, elmúlt időszak szállításairól teljesítési igazolás, fizikai üzletek vagy más weboldalak igazolása. Ezek azért lényegesek, hogy kiszűrjék a csalókat, pl ne macskakaját küldjünk ps5 helyett. (Lásd: https://leet.hu/2020/11/21/trollkodas-vagy-tevedes-ps5-helyett-macskakajat-kaptak-az-amazon-vasarlok/)

Ez alatt az 5 hét alatt teljesen befagyasztják az utalásokat.

A legrémisztőbb időszak egy eladó életében, ugyanis rengetek fiókot felfüggesztenek így. Tele vannak a külföldi Amazon fórumok ilyen eladókkal, akik kétségbeesetten keresik a megoldást. Sajnos a negatív döntés esetén szinte biztos, hogy további 90 napig nem kapják meg a pénzt, és nem árulhatnak tovább. És az értékesítés sem áll meg, tehát az új vevőket ki kell szolgálni, és a kifizetendő összeg csak növekszik, új készletet meg venni kell. Így érkeztünk meg a 40 millió forint összegig a review végére.

Tanulságok:

  • Nincs ráhatás a velocity review-ra, számolni kell vele minden egyes szintlépésnél. Egy stressz teszt a céges cashflownak. 4-5 hét bejövő fizetés nélkül.
  • Követni kell minden szabályt, amit az Amazon megad, és akkor nem lesz probléma az ellenőrzés végén.
  • A nagy kitettség könnyen abba az állapotba sodorja az eladókat, hogy befejezzék az Amazonon való értékesítést. Ezt ne tegyük, még mindig rengeteg lehetőség van az Amazonban!

Elmélyülnél a témában?

Fotó: Wicked Monday / Unsplash

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 7 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle

Az IKEA szülőket ünneplő, "büszkén második legjobb" kampányával kezdjük a Hírszemle adást. Beszéltünk a hírről, ami szerint a Gmail hamarosan törölni fogja a 2...

Ugyanazt árulom. Miért fog engem választani a vevő? – Vállalkozói attitűd 3. rész

Konkurencia mindig lesz, na de mi alapján érhető el, hogy minket válasszon a vevő a másik cég helyett, miközben ugyanazt áruljuk? Ahogy más üzleti...
01:07:28

200 millió forint felett. Így ugord át a forgalmi plafonod e-kereskedőként – podcast

Úgy érzed, hogy elértél egy forgalmi plafont? Vagy benne vagy egy olyan halálzónában, ahol nem nő olyan gyorsan a forgalom és a haszon, ahogy...
00:41:26

Csődbe ment az antikapitalista – AI startup lufi – Ruhamegsemmisítés VS EU – Hírszemle

A mai Hírszemle podcastban beszélgettünk a Twitter új CEO-járól, Linda Yaccarinoról: zseniális választás hirdetési díjakért küzdő cégnek a hirdetési tapasztalata miatt, vagy az üvegszikla...

Saját raktárból fulfillmentbe. Esettanulmány

Te is éppen vacilálsz, hogy átköltöztesd a logisztikád egy fulfillment raktárba? Neked meg érné -e mindez? Valahol webshoposként erről álmodunk nem? Csak hátradőlsz és...

Miért éri meg átállni a GA4-re? [+ esettanulmány]

“Úgy hiányzik a GA4 átállás mint egy hasbarúgás!” - mondta az egyik ügyfelünk. Sokaknak valami hasonló jut eszébe, amikor szembesül a migráció gondolatával. Szinte...

E-kereskedelmi körkép 2023 – Webshop statisztikák

1323 millárd forinton osztozkodtak tavaly a hazai e-kereskedelmi szereplők. Míg 2020-2021 igazi pénzeső volt az e-kereskedelemben, 2022-ben már egy számjegyű növekedés volt csak, és...

Lidl digitális árak, Bud Light szivárványbotrány – Hírszemle

A mai Hírszemle adásban foglalkoztunk a Lidl új, digitális árcímkéivel. Vajon ez lehetőséget ad majd, hogy a kereskedelmi lánc dinamikus árazást vezessen be? Drágább...