A social mediának vannak íratlan és írott szabályai. Ezek egyértelműek azoknak, akik évek óta használják a különböző felületeket személyesen és cégük nevében. Megtanulták navigálni az appokat, értik a platformok “nyelvét”. De nem mindenki töltötte krónikusan online az elmúlt 5-8 évet: a mai napig vannak friss vállalkozók, akik az első Instagram fiókjukat vagy Facebook oldalukat regisztrálják. A kezdőséget nem lehet megúszni, de van pár amatőr hiba, amit érdemes elkerülni addig is, amíg rá nem érzünk a közösségi oldalak működésére.
Ha magadra ismersz a lentiekben, vagy elkövetted már valamelyik hibát: semmi gond, köztünk marad. A cikk célja nem az, hogy megszégyenítve érezd magad, hanem hogy leszámoljunk ezekkel a könnyen javítható hibákkal, emeljük a közösségi média jelenléted minőségét, és megágyazzunk a haladó tippeknek, trükköknek, praktikáknak!
1: Nincs kitöltve a biód
A “bio” a biography rövidítése, a közösségi médiában a profilodon szereplő rövid bemutatkozót jelenti.
A személyes Instagramodon még csak-csak belefér, ha ezt üresen hagyod vagy elintézed egy emojival. De a vállalkozásod, márkád számára a bio egy bemutatkozási lehetőség. Olyasmi, mint egy kirakat, ami segíthet bizalmat kelteni a márkával találkozókban. Az ikonod és neved után ezt látja meg először az, aki a profilodra látogat, ezért nem fér bele, hogy üres legyen, letudd egy semmitmondó szlogennel, vagy nem naprakész információ legyen benne.
Röviden és hatásosan kell közölnöd abban a pár karakterben, mivel foglalkozol, mire számíthat az illető, miért kövessen téged vagy kattintson a linkedre. Manapság a jó biók már SEO-optimalizáltak, azaz releváns kulcsszavakat is tartalmaznak, így keresési eredményekben is jobb eséllyel jelenik meg a profilod (akár a Google-ben, de inkább a social appokon belül keresve – egyre többen használják keresésre a TikTokot és az Instagramot is!).
Úgyhogy ha eddig nem foglalkoztál vele, akkor most szánj időt a biód megírására, vagy nézd meg hogy van kitöltve jelenleg, hátha érdemes frissíteni rajta. Fontos, hogy a bióból kiderüljön, mi a cég, mit csinál (és hol, ha ez releváns), kinek miben tud segíteni, és hol lehet többet megtudni (cselekvésre ösztönzés, link). Persze, ez változhat az adott közösségi média platform sajátosságai és a bio karakterlimitje szerint.
2: Rossz méretarányú vagy minőségű képek/videók
Nincs kifogás arra, ha 2024-ben konzisztensen teljesen platform-idegen képeket, videókat posztolsz a különböző social felületekre. Egy Google kereséssel elérhető az ideális méret Instagramra, Facebookra, TikTokra… és a többi. Sőt, ha például Canvát használsz, akkor abba bele is vannak ezek építve.
Miért olyan fontos ez? Az igényességen túl a megfelelő méretű képekkel biztosítod hogy az jól láthatóan, olvashatóan jelenjen meg mindenki készülékén. Egyes felületek (pl Facebook a borítónál) a képedet automatikusan a megfelelő méretre vágják – ha nem olyat töltesz fel, akkor levághatnak róla fontos részeket.
Az ideális mérettel a márkád feedben elfoglalt terét is maximalizálni tudod. Például Instagramon egy 4:5 arányú (1080×1350 px) álló képpel tudod a legnagyobb részét kitölteni a felhasználó képernyőjének görgetés közben – ennyivel több helyed van megállítani a görgetésben. Másik példa: TikTokon, Reelsen vagy Shortsban egy fekvő képarányú videó nemcsak szörnyű helykihasználás, de a lustaság érzetét is keltheti, látszik, hogy újrahasznosított a tartalom nem pedig a felületre készült.
Kapcsolódó cikk: Elragadó képek készítése Photoshop tudás vagy grafikus nélkül – Canva.com
A méretarányon túl fontos az is, hogy a posztjaid jó minőségűek, a képek, videók élesek legyenek. Nem kell feltétlenül profi fényképezőgépért nyúlni, egy okostelefon manapság kiváló minőségre képes. Sőt, bizonyos márkák hangneméhez, stílusához illik a közvetlenség, a TikTokon pedig kimondottan jól megy az őszinte, sallangmentes, “házi készítésű” tartalom.
De van egy alapvető igényesség, amit egy céges profilnál meg kell ütni. Ne legyen a termékfotó például pixeles, elmosódott, ne készüljön feltűnően rossz fényviszonyok mellett, vagy a koszos lakással a háttérben (ha csak nem direkt az a koncepció – akkor viszont ez legyen egyértelmű). Attól, hogy kezdő vagy, még nem kell annak is tűnni!
Elég egy okostelefon és egy ingyenes app a szuper közösségi média fotókhoz. Sőt a weboldalra is lőhetsz csoda fotókat mobillal, itt az útmutató hozzá egy termékfotóstól: Fotókészítés, utómunka mobillal. Lightroom képzés
3: Szöveghibák: hiányzik, a képre van írva, vagy helyesírási hibáktól hemzseg
Különösen a vizuális felületeken, mint az Instagram vagy a TikTok csábító, hogy elintézzük egy emojival a szöveg posztját. Lehet, hogy épp nincs ötleted, mit írj oda, nem akarod tukmálni magad, vagy úgy gondolod egy kép többet mond ezer szónál. Azonban a posztod rengeteg másik poszt előtt-után-közben kerül a görgetők elé, kontextus vagy akár a márkád ismerete nélkül. A képaláírás azért van, hogy ezt a kontextust megadd nekik.
Mondok egy példát! Elém került egy kézműves alkotó posztja, amiben összemontázsolta az általa készített egyedi pólók fotóit. A vizuális inger mellé azonban nem írt semmilyen képaláírást. Lehet, úgy érezte, hogy a munkája magáért beszél, de én ismeretlenül nem tudtam eldönteni, mit akar tőlem ez a poszt. Ezeket megrendelésre készítette vagy készleten elérhetőek? A mintákat a megrendelők küldték, vagy ő tervezte? Mennyibe kerül, milyen gyorsan készül el? Mi a rendelés menete?… és a többi. Ne gondold, hogy ezek az információk egyértelműek a célcsoportodnak, és ne félj ismételni magad! Nagyon keveset jegyzünk meg a social mediában látottakból, mindenkinek kell az ismétlés, még ha te úgy is érzed, hogy a szájbarágás határát súrolja.
Egy másik hiba, amit elkövethetsz, ha minden fontos információt (pl ár, méret…) a képre írsz képszerkesztő alkalmazások segítségével. A közösségi médiában manapság egyre többen keresnek, tehát az Instán, Facebookon, TikTokon is egyre fontosabbá válik a SEO, a keresésre optimalizálás. A TikTok videószerkesztőjébe gépelt szöveget felismeri az algoritmus, de például a Canvában a képre szerkesztett szöveget már nem tudja értelmezni az Instagram, így a lényeget bele kell fogalmaznod a captionbe is! Ez egyébként akadálymentesítés szempontból is fontos, mert a vakok, gyengénlátók által használt képernyőolvasó programok sem tudják ilyenkor elolvasni a posztod.
Végezetül, ha már igényesség, remélem nem kell mondanunk, de igyekezz elkerülni a helyesírási hibákat, typokat. Persze emberek vagyunk, elő fog fordulni ilyesmi, és azért nem is a világ vége ha egy social posztban benn marad egy elütés, de érdemes törekedni ezek csökkentésére – ha kell, nézesd át a posztokat valakivel.
4: Van link, nincs link
Nem kell minden egyes social poszt alá link, ezt elismerem. De amikor egy poszt egyértelműen egy terméket, egy ajánlatot, vagy akciót promotál, majd az a bizonyos termék nincsen belinkelve, attól azért kicsit tikkel a szemem. Nem fog a leendő ügyfél Sherlock Holmesként nyomozni a terméked után, hidd el, annyira nem érdekli a kihagyhatatlan kedvezmény. Ha nem tud kattintani, egyszerűen tovább görget, max bosszankodik egy másodpercet mellé. Egy közösségi média alkalmazásból egyébként sem könnyű kiterelni a felhasználót egy webshopba. Könnyítsd meg a vásárlók dolgát, tüntesd el az akadályokat ami köztük és a rendelés között van.
Ennek a hibának a fordítottja, ha oda raksz linket, ahová nem kéne – például Instagram captionbe. Nem kattintható. Nem másolható. Semmit nem érsz el vele, csak azt, hogy messziről amatőrnek és a platformot nem ismerőnek tűnsz tőle (hát még, ha https://-től kezdve az URL paraméterig egy hosszú, csúnya, értelmetlen linket copy+paste-elsz a poszt szövegébe). Nem véletlenül írják az emberek, hogy link a bióban, katt a linkre a bióban – az Instagramon egyedül a profilodba tudsz linket tenni, de oda most már ötöt is.
A bióban elhelyezett linkről bővebben itt olvashatsz: #linkinbio: mire jók a bio site-ok, és hogyan használd őket
5: Követővásárlás
Nem veszünk követőt. Inkább kövessen kevés, valódi ember mint hogy vásárolt kamu követőkkel turbózd fel a profilod! Teljesen mindegy, mit ígérnek a csalók privát üzenetekben, pénzért nem lehet releváns, valódi, “tiltásmentes” (?!) követőt venni, max ego simogatásból. Vállalkozóként amúgy is ügyfelet akarsz, nem followert.
A követőszám maximum azért lehet érdekes metrika, mert hitelességet kölcsönöz – de szerinted meddig fog kitartani ez a hitelesség, ha a megvezetett valódi követők azt látják, hogy a húszezer rajongód ellenére 1-2 lájk van csak a posztjaidon? A követővásárlás ráadásul általában szembemegy a social appok szabályzatával. Nem érdemes ezzel trükközni, az erre szánt pénzt inkább költsd fizetett hirdetésre vagy egy marketingesre.
+1: Csak eladni akarsz
A vállalkozás elsőszámú feladata bevételt generálni, ez tény. De a közösségi média (meg úgy általában a marketing) nem egyenlő az értékesítéssel. Meg tudja támogatni az értékesítést, lesznek vásárlóid a socialről, tudsz kampányolni és akciókat promotálni… De mindezek mellett az organikus (azaz nem reklám) közösségi média posztjaid teljesítményét ne forintban mérd, és a posztjaiddal ne csak eladni akarj.
Ha túlságosan a termékek értékesítésére fókuszálsz, akkor unalmas reklámújság lesz a social profiljaidból. Kellenek a termékfotók mellé lifestyle-os, kulisszák mögötti, sztorizós tartalmak is, amik márkát építenek. Így akkor is lesz bevételed, amikor éppen nem mennek a hirdetések.
Ehhez kapcsolódó segítség: Márkaépítés a közösségi médiában
Vagy ha nincs elég ötleted, akkor a Közösségi média posztötlet gyűjtemény 50+ ötlettel (magyarázattal és példákkal)
Ez jó volt, van még ilyen tartalom?
- 5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel
- 5 hiba, amit ne kövess el kezdő vállalkozóként
- 5 hiba, amit ne kövess el az online marketingben
- A jövő közösségi médiája… valóságszagú? Social media filterek nélkül
Kiemelt kép: Canva