Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján azok a cégek, akik futtatnak valamilyen fizetett online hirdetést 2020-ban még 37%-ban használták ki a Facebook lehetőségeit, ami 2022-re 47%-ra nőtt.
Csakhogy önmagában az, hogy egyre többen hirdetnek Facebookon nem jelenti azt, hogy mindenki profin teszi. Pláne, hogy néha még a profik is el tudnak követni olyan hibákat, amik nélkül sokkal hatékonyabbak lehetnének a Facebook hirdetéseik.
A cikket Mester Márk, a MinnerAkadémia Facebook marketing képzés oktatója, digitális marketing specialista írta.
1. hiba: Poszt kiemelést használsz
A legalapvetőbb hiba, amit elkövethetsz Facebook kampánykezelés közben az, ha a Facebook hirdetéskezelőben felépített, célodnak megfelelő kampánystruktúra helyett bejegyzés kiemelést használsz. Ebben a rendszerben ugyan nagyon egyszerűen létrehozhatsz hirdetéseket, de az egyszerűségnek megvannak a hátrányai. Legfőképpen az, hogy hiába van beállítva a célod is (értékesítés, forgalom, elérés, stb.) egy bejegyzés kiemelés soha nem fog olyan eredményt hozni, mint egy hirdetéskezelőben részletesen felépített kampány.
Nem tudsz például:
- Részletes kampánystruktúrát kialakítani
- Több célcsoportot A/B tesztelni
- Több hirdetést A/B tesztelni
Ezek pedig mind szerves részei annak, hogy egy Facebook kampány a lehető leghatékonyabban tudjon működni.
2. hiba: Nem célzol és kommunikálsz tűpontosan
Az előző pontban egy fél szó erejéig már felvetettük a célcsoportokat, de itt beszéljünk erről egy kicsit részletesebben. A második nagy probléma, amit el tudsz követni az, hogy a hirdetéseiddel nem célzol pontosan. Ennek pedig két oka lehet:
- Nem képeztél buyer personát, nem ismered a célcsoportod
- Azt hiszed, hogy mindenki a célcsoportod része
Ha nincs meg a termékeid, vagy szolgáltatásod buyer personája, vagyis nem tudod, hogy ki a tökéletes vevőd, akkor természetesen esélyed se lesz tűpontosan célozni a hirdetéseidet. A buyer persona hiánya, vagy egy rosszul megalkotott anyag miatt gondolhatod azt is, hogy mindenki a célcsoportod része.
Ha nem célzol pontosan, az pont olyan, mintha hangyákra akarnál vadászni sörétes puskával.
A hirdetéseid a lövedék darabok, amik vagy célba találnak, vagy nem, de az biztos, hogy elköltötted rájuk a hirdetési keretet.
Minden esetben hozd létre a buyer personád és az alapján állítsd be a pontos célzást a kampányaidnál! Majd később, ha már elég adat van a fiókban tesztelhetsz tág célzásokat, ott az algoritmus majd útba igazítja a lövedékeket.
3. hiba: Nem, vagy rosszul tesztelsz
A sikeres PPC kampányok lelke nemcsak az, hogy hozzáértő szakemberek dolgoznak rajtuk, akik a hirdetési stratégiát, a grafikákat, szövegezést és a technikai beállításokat is elkészítik, hanem az, hogy tesztelnek.
Vagyis minden stratégiában szerepel több koncepció, de legalább egy koncepción belül több verzió, amit egymáshoz képest ugyanolyan feltételekkel futtatnak.
Nagyon ritka, hogy bárki az élet bármelyik területén egyből ráérez a jó megoldásra egy előre ismeretlen kérdésben. Maximum kellő tudással megalapozott tippet tud adni. A Facebook kampányok sem képeznek ez alól kivételt, mivel nem tudhatjuk előre, hogy a célcsoport tagjai pontosan melyik megfogalmazásra, vagy melyik grafikára fognak jobban ráharapni.
Ha nem tesztelsz eldobod magadtól annak a lehetőségét, hogy jobb eredményű hirdetésid legyenek. De ennek a túloldala is igaz, mert az se jó, ha túl sokat, sok mindent tesztelsz.
Aranyszabály, hogy minden A/B tesztnél 1 elemet változtass meg a hirdetés variációk, vagy éppen a célcsoportok között. Például legyen egy rövid és egy hosszú szövegezésű hirdetésed, vagy 2 ugyanolyan hosszú szövegezés, amiben vagy az első sor, vagy a cselekvésre felhívás változik meg. Vagy éppen a grafikán egy fő elem vagy szín.
Ha A/B tesztelsz két verzióhoz képest mindig csak egy elemet változtass meg. Az más kérdés, hogy nem feltétlenül kell limitálnod magad 2 verzióra, ha a hirdetési keret megengedi.
4. hiba: Nem mérsz rendesen
Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetsz az, ha nem méred rendesen a hirdetésed eredményeit és a megtérülését. Itt pedig két dologról is beszélnünk kell: a technikai beállításról és a megfelelő adatokról.
Technikai beállítás szinten, ha a Facebookon belül maradsz (pl elérés, űrlapos érdeklődő szerzés, üzenet kampány), akkor nincs sok teendőd. Viszont, ha már Facebookon kívülre generálsz forgalmat (pl forgalomterelés, vagy konverziós kampány), akkor muszáj használnod a Facebook pixelt és a konverziós API-t, sőt ezekben jól kell beállítanod a konverzió követést is.
A dolog másik oldala, hogy a megfelelő adatokat kell vizsgálnod ahhoz, hogy értelme is legyen a mérésnek. Nem egy olyan esetet láttam sajnos, amikor az ügyfél nem a megfelelő adatok alapján ítélt egy kampányt sikeresnek, vagy éppen sikertelennek.
Vegyünk például egy webshop értékesítési kampányt. Itt a legfontosabb adatok:
- Elköltött összeg
- Elérés
- Megjelenési gyakoriság
- Kattintások száma
- Kattintási költség
- Átkattintási arány
- Tartalom megtekintés (ViewContent)
- Kosárba helyezések száma
- Vásárlások száma
- ROAS
Szerinted ezek közül melyik adat a legfontosabb? Ha a kattintási költség és az átkattintási arány volt a tipped, akkor sajnálom, nem nyertél.
Az elköltött összeg, a vásárlások száma és a ROAS a legfontosabb.
Ha belegondolsz logikus is: nem azért indítottad el a kampányt, hogy sokan kattintsanak olcsón, hanem azért, hogy az elköltött összeg arányában minél többen, minél nagyobb megtérüléssel vásároljanak.
Az összes többi érték az értékesítési tölcsér szintjeinek elemzése és optimalizálása miatt fontos. Ha van egy hirdetésed, amire alacsony arányban kattintanak és drága is a kattintás, de jó a megtérülés és profitot termel, az egy jó hirdetés. Cserébe azt láthatod belőle, hogy az ajánlat jó, de magán a hirdetésen lehet még javítani szöveg és grafika terén is.
5. hiba: Kapkodsz
Még akkor is eshetsz hibába, ha az előző négy pontnál végig ráztad a fejed, hogy te bizony soha nem rontanál el ilyen alapvető dolgokat. Mert bizony a technikai dolgokon felül van egy olyan tényező, ami mindig befolyásolhat: az emberi faktor.
Az pedig, ha kapkodsz, ha túl hamar döntesz egy hirdetés leállításáról, vagy túl gyorsan variálsz csak ennek köszönhető.
Senki se szereti azt látni, hogy folyik ki a pénz a zsebéből a semmire. Ez hirdetőként különösen igaz, mert minden hirdetésre elköltött forintot az ablakon kidobott pénzként érzékelhetsz, ha nem hozza az eredményeket. De vajon tényleg nem hozza, vagy még csak nem hagytál elég időt az algoritmusnak, vagy annak, hogy megjöjjön az adat?
Persze vannak olyan esetek, amiknél megéri azonnal reagálni, például ha azt látod, hogy az emberek borzasztóan alacsony arányban kattintanak a hirdetésedre és a kattintási költség az egekben van. De még ekkor se szabad kapkodni.
Ökölszabályként azt szoktam mondani, hogy minden kampány elindítása után 2 napig rá se nézz, mert egyszerűen nem lesz elég adatod korábban ahhoz, hogy jó döntést tudj hozni. Persze ez hirdetési kerettől is függ, mert van olyan összeg, amivel sokkal gyorsabban megérkeznek az adatok, de még ezt is befolyásolhatja több rajtad kívül álló tényező, például az adott nap, napszak és sok más.
Hagyd, hogy a kampányaid költsenek és mindig megfelelő adatmennyiség alapján dönts, vagy módosíts. Láttam már olyan hirdetési fiókot, ahol a KPI-ként meghatározott 3,4-es ROAS mellett több hirdetés is le volt állítva, ami 5+ ROAS-al futott. Hogy miért? Mert még nem érkezett be az értékesítési adat, amikor a költési számok már természetesen látszottak és az ügyfél a kevés adat alapján a hirdetés elindítása után még aznap úgy döntött, hogy nem működik az a hirdetés verzió. Pedig csak várni kellett volna egy keveset.
Van még ilyen tartalom a Facebookról?
- Indíts profi kampányokat a Facebookon a Facebook marketing kurzus útmutatója alapján!
- Már nem éri meg Facebookon hirdetni?
- Gyorstalpaló a Facebook hirdetésszövegeid írásához – konkrét példával
- Nem akarom kirakni az 1318. Instagram, Facebook posztot
- Melyik közösségi médiában legyél aktív? Facebook, Instagram, Youtube, TikTok…
Fotó: Alex Haney / Unsplash