Jó vagy! Csinálod a vállalkozásodat, dolgozol a vevőkkel, nem is hibákat követsz el, hanem a napi munkavégzés mellett nem jut idő arra, hogy mindenre figyelj. Most azokat a hibákat járjuk körbe, amik éket vernek közéd és a későbbi siker közé, miközben te elvarázsolva az álmaidon dolgozol.
A számozáshoz nem tartozik semmilyen fontossági, vagy hierarchiai sorrend, ezek mind előfordulhatnak a vállalkozásodnál, fontosságuk egyenértékű. Az egyes információkat kutatással is alátámasztom és adok egy mankót, hogy mire is kell koncentrálnod a következő időszakban.
1. Kimarad a vállalkozásod stratégia tervezése, kevés idő jut rá
Főleg a rutin feladatokkal vagyunk elfoglalva, amikor már beindult a vállalkozásunk és nagyon kevés idő jut a stratégia tervezésre.
Amire szeretném felhívni a figyelmed, hogy egy sikeres cégvezetőket vizsgáló kutatásból kiderült, hogy a munkaidejük harmadában a cégvezetők a stratégia tervezéssel foglalkoznak. Ebbe beletartozik, hogy elemzik a vállalkozás működését, potenciális új piacokat elemeznek, új termékeket kutatnak, foglalkoznak a szervezetük fejlesztésével (munkaerőre gondolok), növekedési stratégia kitalálása.
#kutatás: A The Alternative Board kutatása hasonló eredményre jutott, mint a korábbi hasonló felmérések, hogy a cégvezetők
- munkaidejük 68%-ában operatív tevékenységet végeznek (napi rutin feladatok, delegálás…)
- 32%-ában a cég stratégiai dolgaival foglalkoznak, vagyis tervezés, elemzés, növekedési stratégia kitalálása.
Tehát érdemes az egész évben beiktatnod a munkaidődbe a vállalkozásod tervezését.
Erről részletesen erről olvashatsz: Ne görcsölj rá az évtervezésre cégvezetőként! Üzleti stratégiaalkotás [podcast] [kutatás]
2. Nem vezetsz be projekt menedzsment szoftvert, nincsenek leírva folyamataid
Egy idő után a vállalkozásod olyan sokrétű lesz, hogy a főbb folyamatokat, feladatokat mindenképpen rögzítened kell. Ennek okai:
- hatékonyabb lesz a munkavégzés,
- tudsz automatizálni, leegyszerűsíteni, meggyorsítani folyamatokat,
- munkaerő váltásnál, új munkaerő felvételnél az egyes folyamatok könnyebben átadhatóak,
- könnyebb digitalizálni az egyes munkafolyamatokat, feladatokat.
- Amiért minden rögzítésre kerül a munkatársak könnyen tudnak közösen dolgozni, a határidőket, és nem utolsó sorban te is látod ki mit csinál.
- És az olyan aprólékos feladatok is cégvezetőként még a munkád részei, aminek már nem feltétlen lenne szükség, így valójában a delegálásban, kiszervezésben is segít.
A Minneren található digitális ninja cikkek segíthetnek neked ebben. Kiemelten ez a cikk lesz számodra hasznos a témában: Projekttervezés, vállalkozás vezetése Trello-ban. Projekt menedzsment használata
3. A marketingre költött összeg a bevételed alig 1%-a
Ahogy mostanában sok cikkben láthattad a Minner ügyfelekkel sokszor azt a nagy célt tűzzük ki a marketingben, hogy uralni akarják a piacukat. Ennek egyik oka nem az, hogy most aztán egyeduralkodók legyenek, hanem az, hogy egyszer legalább az élre kerüljenek és utána abból több évig építkezni tudjanak.
Ehhez viszont szükséged lesz a marketinged felfuttatására. Csak, hogy néhány közelítési pontot adjak:
- Napi 70-100 000 forint kell a Facebookon marketingre költened, hogy igazán urald a piacodon a konverziókat.
- Napi legalább 3-5000 látogatóra lesz szükséged ahhoz, hogy a piacod legjobb 3 szereplője között legyél. Ugye! Ehhez kell jó weboldal is! Erről cikk: Ideje redizájnolni a weboldalad. Akár WordPress oldalad van, akár más
- A marketing büdzséd 7%-át tesztelésre kell fordítanod, hogy lásd, mire költsd a többi 93%-ot (ami igazán robbanni fog). Lásd: 5 hiba, amit ne kövess el az online marketingben
- Egyszerre legalább 30 különböző hirdetésed fut, és egy negyedévben legalább 100-200 kreatívot tesztelsz.
- A marketinged 2-4 havonta változó kampányokra épül.
- Meg kell jelenj a médiában, például reklámcikkekkel. Cikk: Jelenj meg a médiában! Így tudsz egyszerűen reklámcikket, média megjelenést venni
- Új marketingcsatorna felépítésén is dolgozol azon kívül, ami most a legtöbb pénzt hozza. Például keresőoptimalizálás, Youtube marketing, események szervezése…
4. Nem kutatod a piacodat
Azok a cégek, akik piackutatást végeztek, még ha alkalmanként is, több mint 10X-es növekedést tudnak felmutatni (év/év alapon), sőt profit rátájuk átlagosan 27%-kal nagyobb.
A Hinge Research Institute 2019-es kutatásának eredményét láthatod az alábbi ábrán (KKV-kat vizsgáltak, tehát nem nagy brandeket, multikat).
Magyarázat / segítség:
Growth= növekedés
Profitability = profit
Research = kutatás
Occasional = alkalmi
Frequent = évente többszöri piackutatás (különböző területeken – pl. célpiac, versenytárs, termékkutatás…).
Mit is jelent ez? Mit kell kutass, mire jó? Egyrészt a piaci pozíciódat, célpiacodat kutatod, megkeresni, milyen hasonló termékek vannak a piacon… Erről bővebben ebben a Minner cikkben olvashatsz: Egy piackutatás után jobban növekszik a céged. Miért? Hogyan?
5. Nincs leírva az alapelved, víziód…
Cégvezetőként félünk attól, hogy a munkatársak nem úgy csinálják a dolgokat, mint ahogy mi. A két kezeddel, a saját eszeddel, szíveddel-lelkeddel építetted a vállalkozásodat, naná, hogy félsz! Tartunk attól, hogy maga az a cél, amiért mi a vállalkozást létrehoztuk, csorbul. És itt jön elő ez, hogy ezt a célt, a víziót és magát az alapelveket amely mentén a vállalkozást vezetjük, nem írtuk még le. Na majd most!
A Minner irodában a falra fel van függesztve 10 olyan alapelv, amit követünk a Minnernél. Ezek részben meghatározzák a stratégiát, de valójában a munkatársaknak ad iránymutatást, hogy mire kell figyelni a Minner működésében. És bejön! Használják a munkatársak. Ha véletlenül megtalálná a konkurencia, nagyon nem tudna mit kezdeni vele, mert ahhoz itt kellene dolgoznia velünk nap mint nap. A másik ami érdekes, hogy a 10 alapelv olyan elemeket tartalmaz, amelyek:
- Egy döntés meghozatalánál segítik a munkatársat, és engem is.
- Ha a 10-ből 1 is rossz irányba megy (ellenőrizzük), akkor kezdünk nem abba az irányba menni, ami igazán Minnerré teszi a Minnert.
Olyan mintha ez lenne a mi alaptörvényünk, vagy éppen mintha az amerikai Függetlenségi Nyilatkozat lenne? Hasonló!
Egy kis ízelítő a Minner alapelvekből
A 10. a kedvencem: Élvezzük a munkát! Azért annyira nem szeretnénk világgá kürtölni, így csak lásd, mi Minner receptként hivatkozunk rá a cégen belül.
Ez szuper volt! Még ilyet! Haladó cég vagyok
Tudtad, hogy van külön rész a Minneren belül, ahol a Haladó vállalkozóknak szóló hasonló cikkeket gyűjtjük össze? A menüben is eléred, ha a Hol tartok menüpontra kattintasz, de belinkelem neked ide a cikkgyűjteményt: Haladó vállalkozások főoldala. A következő szintre lépnénk
Fotó: Taylor Deas-Melesh / Unsplash