5 hiba, amit ne kövess el az online marketingben

Most már közel 10 éve vagyok a digitális marketingben és természetesen én is sok-sok hibát elkövettem, szinte mindet, amit ide most le fogok írni. Az online marketing nehézsége az, hogy legtöbbször vakon vagyunk, mit is néznek a látogatók, meddig marad, mi jár a fejében, mit csinál éppen. Míg élőben, szemtől szemben sokkal könnyebb ezeket kideríteni, meglátni, itt nehezebb a dolgunk. Bár jobb helyzetben vagyunk, mint mondjuk egy út szélén lévő plakát esetében. Összegyűjtöttem azt a top 5 hibát, amit meg kell tudnod oldani, elkerülni, vagy éppen figyelembe venni.

A hiba nem probléma, a gond akkor van, ha nem oldjuk meg azt. Sőt a marketing, de akár a vállalkozás működése során is sorra találkozunk kudarccal. De ez pont annak a folyamata, hogy kiderítsük, mi megy, mire kell fókuszálni. Aztán tövig nyomni a gázt!

Michael Jordan idézete pont ide illik: “Pályafutásom során több mint kilencezer dobást elhibáztam, vesztettem csaknem háromszáz mérkőzésen. Huszonhatszor vétettem el a rám bízott, győzelemhez szükséges utolsó dobást. Újra és újra hibáztam az életemben. Ezért tudtam mindig előrelépni.

A cikkben nem megyünk bele minden mélységébe a marketingnek, hiszen rengeteg online marketing csatorna, megoldás, módszer létezik arra, hogy vásárlót, érdeklődőt generáljunk. A végén abból már könyv lenne akkor. Most a főbb lényegi pontokat érintjük.

1. Hiba: Forgalom, látogatottság nélkül a sikert várni

Tapasztalataink alapján ahhoz, hogy ma sikeres online marketinged legyen Magyarországon, és elfogadható mennyiségű bevételed legyen, a következő látogatottsági adatokat kell produkálnod:

  • Szolgáltatóként napi 300 látogató a weboldaladra
  • E-kereskedőként, webshopként napi 700 látogató a weboldaladra

A fenti két példa már jó támpontot adhat számodra. Na, de itt ami a fontos szám még számodra és jól mutatja, hogy miért is releváns a forgalom:

A hazai oldalakon az átlagos konverzió 1,8%-2,2%. Vagyis 100 látogatóból 1,8-2,2 fog olyan dolgot csinálni a weboldaladon, ami előidézi a végén a vásárlást, szolgáltatás igénybevételét. A konverzió lehet vásárlás, asztalfoglalás, szolgáltatás igénybevétele, de akár az is, hogy hírlevélre feliratkozik, vagy ajánlatot kér.

Ahhoz, hogy jó számokat érj el, kell a jó weboldal, megfelelő weboldal-stratégia. De ne ijedj meg, könnyebb mint gondolnád! Ezt a két cikket javaslom a témában:

Számolj! Számolj! Számolj! Most mennyi a látogató a weboldaladon? Mennyi az érdeklődő? Szorozd fel arra, hogy napi 300 látogatód van, és szorozd fel arra is, hogy napi 1000!

2. Hiba: Túl kevés szöveget, képet, ábrát használsz

Ahhoz, hogy a fogyasztót vásárlási fázisba ringasd, több információ kell. Több éve dolgozok együtt az ügyfelekkel, de a saját marketingemben is tapasztaltam, hogy nincs olyan, hogy sok, mármint szövegben, képekben, ábrákban.

Miért?

Mert valami el kell, hogy kapja a vevő figyelmét, és ezt egyre nehezebb elérnünk. Főleg olyan szituációkban, hogy még vásárlás közben is egyszerre TV-znek és vásárolnak. Sőt munka közben!

Nézzük meg az alábbi ábrát, amit a Fizetésiélmény riportban publikáltak, elkészítését a Mastercard támogatta. Szuper, mert hasznos dolgokat kutattak le. Számunkra fontos statisztika, hogy milyen tevékenység közben vásárolnak a fogyasztók: 

Forrás: G7, Fizetési Élmény Riport 2021

A fenti ábra azt is jelzi számodra, hogy többször is vissza kell csalogatni a fogyasztót, a másik pedig az, hogy több ábrára, videóra van szükség, hogy a figyelmét elkapd, sőt azonnal átadj információkat.

A legfrissebb ezzel kapcsolatos kutatás (lásd forrás 1.) szerint átlagosan 10 információra van szüksége az érdeklődőnek ahhoz, hogy rá is vegye magát a vásárlásra! 

Van nálad legalább 10 információ? Egy termékre, szolgáltatásra? És tudod, nem elég egyszer látnia, hiszen a minőségi érintkezéshez több kell, ami akár azt is jelenti, hogy többször látnia a reklámod, weboldalad, fontosabb előnyöket.

3. Hiba: Mindent is reklámozol, de közben semmit

Tudod mit szeretek a vásárlókban? Hogy akaratosabbak és fantáziájuk is nagyobb, mint gondolnánk. Ha van 10, sőt 100 különböző terméked, szolgáltatásod, akkor is elég lehet az, hogy egyet vagy maximum kettőt, esetleg egy fő kategóriát hirdetsz. A fogyasztó úgyis azt gondolja magában: “én akarok egy …”. Gondolkodj, volt olyan eset, hogy a vásárló érdeklődőtt, hogy “van nálad … termék / szolgáltatás … is?”
Például ha egy mozi popcorn akciót hirdet, akkor értelemszerűen a filmeket, mozijegyet is reklámozza. 
Sőt, ezt még viheted egyel feljebb is stratégiában. Egy valamit hirdetsz és mégis mindent. Ezt ha megérted, a konkurencia máris csak a hátsó feledet fogja látni! 

A varázsszó: kampány!

Sokkal könnyebb és átláthatóbb lesz a marketinged, ha 2-3 hónapos kampányokban gondolkodsz. Ami lehet akár egy-két termék, vagy kategória, vagy akár téma köré is. Nálunk például tavasszal Digitális ninja hetek voltak, nyár elején üzleti küldetések kampány, és most éppen piactér születi esettanulmányt kampányoljuk (eltart szeptember végéig). De mondok még érdekesebbet! Több hónapon át volt kínai import kampányunk. Tudod, hogy mi az érdekesség benne? Hogy ettől még minden más képzésünket is vették, vagy éppen konzultációt, sőt többen is olvastak minket. Könnyű volt fókuszáltan marketingezni.

Ahogyan a marketing kampánykészítés kurzusnál kiemelt gondolatként írom:

A marketingzaj probléma helyett lehetőség lesz a számodra, hiszen Téged kristálytisztán hall a fogyasztó. Kampányolj!

Mándó Milán – Minner

4. Hiba: Nem tesztelsz

Most, ebben a pillanatban is mennie kell legalább 3-4 olyan hirdetésednek, új marketingcsatorna tesztednek, vagy éppen szövegtesztednek, amit még csak tesztelsz, kísérletezel.

A Minnernél például a Facebookon elköltött 29 millió forintból az elmúlt 6 évben 2,3 millió forint ment el tesztekre.

Ennek oka az, hogy mindig vannak dolgok, amit ki kell próbálni, a szövegek kiégnek (vagyis már nem hatékonyak, megunják az emberek), a képek szintén. Nem tudod 6 hónapnál hosszabb ideig ugyanazt hirdetni. Tesztelni kell!

Nekem az egészben az tetszik, hogy már minimális teszt után kiderül mi az ami megy, és utána csak rá kell pakolni a pénzt, skálázni a marketinget, a büdzsét.

Napokban beszéltem egy online marketingessel, aki mesélte, hogy ők az egyik ügyfélnek 150 képet, szöveget (kreatívot) teszteltek, mire jött az átütő siker. Viszont arra már könnyű lapátolni a pénzt, és a végén többszöröse jön.

5. Hiba: Nem vagy kitartó.

Akinek most reklámozol az 1-4 hónap múlva fog vásárolni.

Ez a legnehezebb a marketingben. Eldöntjük, hogy na akkor most megtoljuk! Aztán olyan az első hét, mintha egy westernfilmben lennénk, és

a szél ördögszekeret fúj át az úton.

Azért is kell idő, mert ahogy olvashattad a 2. pontban, nem elég egy érintés, többször kell járnia nálunk, többször látnia minket, hogy rávegyünk őket a vásárlásra.

Merre tovább?

Tudtad, hogy van egy aloldal a Minneren, ami a haladóknak szóló anyagokat tartalmazza? A menüből is eléred a későbbiekban, ha a HOL TARTOK menüpontra kattintasz. Irány a haladó vállalkozók kezdőlapjára! Kattints ide! Ahol érdemes csekkolni a haladó marketing részt!

Még kezdő vagy? Akkor irány a Kezdő vállalkozók főoldala! Kattints ide! (Szintén elérhető a menüből a Hol tartok menüpontra kattintva).

Fotó: Envato License
Forrás:  The Effectiveness of Advertising: A Meta-Meta-Analysis of Advertising Inputs and Outcomes – Martin Eisend &Farid Tarrah
G7, Fizetési Élmény Riport 2021

Üzleti esettanulmány


Így indít be a Minner egy piactér vállalkozást. Egy ajándék, hobbi, lakberendezés termékekkel kapcsolatos termékajánló oldal indul a videósorozattal párhuzamosan (illetve podcast-ra is feltöltjük az anyagot). Ez egy több mint 8 részes sorozat lesz, és napra lebontva mutatjuk be a piacterünk indulását, kezdeti lépéseit, számait, statisztikáit. Az oldal már éles, te is követni tudod a videón kívül is majd.

Nézd meg az első videót, kukkantsd meg a piacterünket! Kattints ide!

Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartom a lelkesedésed!. 6 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások üzleti modelljét alakítom át, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked is a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Instant posztok

MinnerInstant

Szinte minden évben végigfutnak a közösségi médiában azok a képek, amelyeken – leginkább FMCG, gyorsétterem vagy közösségi média – márkák logói szerepelnek, na de nem az eredeti formájukban, hanem újragondolt, őszinte verzióban. A svéd származású grafikus dizájner, Viktor Hertz művei közül mutatunk párat:

Forrás: inspirationfeed.com

MinnerInstant

A vállalati filozófia kulcsfontosságú, ezzel definiálod, ki és mi vagy, milyen értéket adsz a cégedet körülvevő embereknek. Ennek alapján dolgozol és fejlődsz, de még a munkatársakat is ezzel motiválod, ösztönzöd. Amennyiben még nem rendelkezel misszióval és vízióval, szánj időt ezek megállapítására.

Misszió (küldetés): Amiért létezel, amiben hiszel. A vállalatod létjogosultsága, némi érzelmi töltéssel megtámogatva. Nem hosszabb, mint egy-két mondat, és ha arról lenne szó, a munkatársak szívesen hordanák azt a pólót, amire ez a szöveg van rányomtatva, tehát azonosulnak az eszmével.

Vízió (jövőkép): amit a vállalattal szeretnél elérni a jövőben. Erre törekszel, ez lebeg a szemed előtt és ez motivál téged, valamint a munkavállalókat minden egyes nap. Ne világmegváltó gondolatra, vagy irreális elvárásokra gondolj, hanem tudasd a követőiddel, mik a céljaid, és milyen eszközökkel, milyen lépésekben kívánod ezt elérni.

Ha sikerült pontosan megfogalmaznod a missziód és víziód, fel is használhatod ezeket a vállalati kommunikációdban.

A Minner missziójáról, víziójáról itt olvashatsz: Milán, mi a célod a Minnerrel? Mi a víziód?

MinnerInstant

A Telekom meghallgatta a fiatal célcsoportja (20-29 éves fogyasztói) véleményét: különböző platformokon szavazást indított, és arra volt kíváncsi, ki minek örülne egy személyre szabott díjcsomag esetén. A visszajelzések alapján létrehozta a “Kraft” elnevezésű csomagját, amely tulajdonképpen a “Mobil XS” és a “Net 15 GB” ötvözése, tehát nem is volt szükség nagyobb volumenű termékfejlesztésre.

A piackutatás mindig segít abban, hogy javíts, fejlessz a termékeden / szolgáltatásodon, de ha jobban bevonod a célcsoportodat a termékfejlesztésbe, létrehozhatod a Jolly Joker ajánlatodat, hiszen a vásárlók konkrét igényeire / problémáira kínálod az általuk ismert és legjobbnak vélt megoldást.

A LEGO is kíváncsi az ötletekre, és közben aktivizálja a közösségét: A LEGO megkérdezi fogyasztóit, milyen terméket dobjon piacra

Forrás: Telekom, HVG

MinnerInstant

Hétezer milliárd forintot bukhat Japán azzal, hogy zárt kapuk mögött rendezik az olimpiát. A legnagyobb veszteség a turizmuson van, ami több mint mint 9 milliárd dollár veszteséget jelent. Az adott évben a rendező ország(ok) turizmusában ugyanis még tíz évvel a játékok után is érezhető az olimpia hatása, annyira szívesen járnak vissza azok, akik szurkolóként is ott voltak. Ehhez képest pedig szinte minden más tétel eltörpül:

  • Az olimpia két és fél hete alatt 90 százalékkal, 3,7 milliárd dollárral kevesebb bevétel várható, mintha telt ház lenne,
  • 6,7 milliárd dollár esik ki azzal, hogy az olimpiához köthető kulturális események és egyéb sportrendezvények közül a legtöbb elmarad,
  • A japán háztartások vásárlásai pedig 2,2 millió dollárral esnek vissza.

Forrás: HVG

MinnerInstant

Április 26 óta vezették be az iOS 14.5 frissítést, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy blokkolják az ő követésüket. Az applikációk egyesével megkérdezik, hogy engedélyezi-e a felhasználó, hogy követhesse a tevékenységét az adott applikáció. Ez a Facebooknak a legnagyobb érvágás. Az alábbi képen látod, hogy mit kérdez meg a felhasználótól, mit kell kötelezően kiírnia. És ha ott rányom a felhasználó a tiltásra, ott bizony az tiltva is lesz Na, de mennyien nyomkodnak a követést mellőzésére? A Wall Street Journal riportja alapján az iPhone-osok 67%-a tiltja a követést.

Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt. És akkor mire költik a maradék pénzt? Egyrészt egyre több cég kezdi el a TikTok reklámot (még igazi vadnyugati helyzet van ott, olcsó), másrészt szponzorált cikkeket, tartalmakat vesznek. Utóbbi információk saját gyűjtés (hova költi), körbeszondáztam több Minner vállalkozót is.

Az iOS 15 még szigorúbb dolgokat hoz, ami megnehezíti majd a követést. Például az e-mailben érkező követőkódokat is szűri.

Az Android-ra ősszel jönnek a fentiekhez hasonló blokkolások, de ott eltart jövő tavaszig, míg mindenhol lefrissül.

Fel kell kötnie a marketingeseknek a gatyát! Konverzióoptimalizálás egyre nehezebb, webáruházaknak is nehezebb lesz a marketing. Lehet ez fogja megerősíteni majd az affiliate marketinget? Most lehet majd jó alternatíva lehet. Ez a piacteremnek jó hír, amit most indítunk, tudod aminek haladását élő esettanulmányként mutatom be. Vállalkozás indítás: Piactér születik üzleti esettanulmány

Forrás: www.wsj.com, Index

MinnerInstant

Száz nap után szerdán újra felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett. A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak – írja az MTI.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. 18 300 konténer van a hajón. Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

Forrás: Index


Megnézem a többi Instant üzleti posztot! 

Hol tart a vállalkozásod?

További friss cikkek