5 hiba, amit ne kövess el kezdő szabadúszóként (digitális szabadúszó)

Dátum

Megosztás

Gondolkozol, hogy belevágnál a digitális szabadúszóságba? Akár munka mellett, akár már egyből főállásban? Elhiszem, hogy eszméletlen sok információ ömölhet most rád, és szükség lehet kicsit strukturálni is a gondolatokat. Ebben szeretnénk segíteni neked. Remélem már olvastad a szabadúszós trend, ötletes cikkeinket (linkek cikk végén) és azt is tudod, hogy ezeket a cikkeket nem úgy írjuk, hogy mi nem lettünk volna szabadúszók, vagy nem ismernénk a piacot. Nap mint nap szabadúszók között mozgunk, látjuk a kihívásokat, sőt a vállalkozók oldalát is látjuk, vagyis milyen veletek együtt dolgozni cégként. Szóval ez a cikk nem a felszínt kapargatja, merüljünk is alá a témának!

1. hiba: Hitelesség, tapasztalat hiánya miatt túl nagyot ígérsz, vagy bele sem vágsz

Hitelesség tapasztalat nélkül lehet sikert elérni? Igen! Nem azzal, hogy akkor most leígéred a csillagokat az ügyfélnek, úgy is kiderül, ha nem hozod le. És ez fontos lesz a 3-as pontban, ahol láthatod, hogy többségében ajánlásokból jönnek az ügyfelek.

Szabadúszóként valójában vállalkozó vagy, aki problémákat old meg. Itt egyszerű a képlet: Stratégiát kell felépíteni erre, kitalálni hogy tudod megoldani azt, hogy hiteles legyél, hogy szóba álljanak veled még akkor is, ha először csinálod.

  • Jó az őszinteség. Mondhatod, hogy: „helló új szereplő van a piacon, először csinálom”. Sokszor a kezdő jobb is, mert lelkes, tanulni akar, kiteszi a szívét-lelkét, hogy jó szolgáltatást nyújtson. A profi, nagyobb, már más problémákkal küzd ezért a kezdő megbízónak nem biztos hogy úgy tud segíteni. 
  • Csinálj olyan ajánlatot például, hogy csak az első 10 ügyfélnek szól: extra figyelem, extra idő, mert beletanulsz. Hidd el ezt egy vállalkozó úgy látja: „hm akkor jobban fogok kijönni, ki tudom használni” – Hagyd hogy kihasználjanak (de csak az elején)!
  • Nyűgözd le a vevőket! Csinálj a területeden egy próba terméket, szolgáltatást, hirdesd be. Például én regisztrálnék egy affiliate oldalra, ahol jutalékot kapok ha vásárlót viszek. Csinálnék adott szolgáltatásra egy kampányt (videósként videót, szövegíróként reklámcikket, vagy promóciós oldalt…) Majd terelnék rá forgalmat és ezt felhasználnám esettanulmányként, referenciaként. Valami egyszerűt csinálnék, nem kell hirtelen eMag szintű referenciát csinálni.
  • Amerikában például nagy márkák kampányait gondolják újra a freelancerek, vagy csinálják meg kicsiben, és ez a kreativitás meggyőzi az ügyfeleket. Például hírlevél specialista lennék értelemszerűen nem indítanék hírlevélkampányt a nagy márka nevében. Hanem írnék egy esettanulmányt, elemezném a lépéseket, ábrázolnám. Azért ezt írtam, mert videósként mondjuk könnyű dolgunk van, készítünk egy Meki videóreklámot, ahhoz nem kell a Meki.

2. hiba: Mindent csináló mekkmester leszel

Generalista legyek vagy specialista? Ez a kérdés biztos felmerül benned, aztán elköveted azt a hibát, hogy inkább generalista leszel.

Fontos tudni, hogy szabadúszók többsége azért lesz szabadúszó, mert megtanul egy fontos digitális skillt és ezt szolgáltatásként adja ügyfeleknek. (pl. SEO, szövegírás, hirdetéskezelés, weboldal készítés, integrációk-automatizmusok beállítása…).

Ökölszabályként is mondhatjuk, hogy mivel adott digitális tevékenységet, szolgáltatást te meg is csinálod az ügyfélnek, így specialista leszel.

Generalisták általában a projektmenezdserek, tanácsadók. Utóbbi például marketingtanácsadó, aki lerak egy marketing tervet, elkészíti, de a kivitelezést már nem ő fogja megtenni.

Hazai piacon a tapasztalatunk alapján inkább a specialistára van szükség, ennek oka az is, hogy a vállalkozók többsége kevés ismerettel, tudással rendelkezik, és szeretné, hogy azonnal megtörténjen a „csoda”.

Kevesen mondják hogy weboldalt a-tól z-ig megcsinálják, valaki ért a WP-hez, valaki a szövegíráshoz, valaki a SEO-hoz, valaki a dizájnhoz, de az is specialista, hogy valaki csak webshopos ügyfeleket fogad be.… A cégek szempontjából is érthető, hogy ezekre a részterületekre nem vesznek fel egy-egy embert így a szabadúszó előnyben van, még akkor is ha egy niche területhez ért nem mindenhez. Sőt nehezebben is cserélnek le.

Generalistához sorolom én azt is, hogyha valaki például weboldalkészítő és mindenkit is elvállal. Egyszerűen nem tudod úgy alakítani a folyamataidat, hogy az egy idő után profitabilis legyen, mert nem tudsz sablonokat alkalmazni, időt tervezni.

3. hiba: Olyan marketingre fordítod az idődet, ami nem kell

Feljebb már írtam, hogy több mint valószínű, hogy te specialista leszel. Nos azt kérem tőled, hogy inkább a munkába, meglévő ügyfeleidbe tedd a pénzt, időt, mint a hirdetésekre.

  • Generalistaként (tanácsadó, projektmenedzser) nyomd a social médiát ahogyan csak tudod, blogolj…
  • Specialistaként két irányra fókuszálj:
    • ajánlások szerzése – a szabadúszók ügyfeleinek 80%-a a megbízóik ajánlásából érkezik. Tehát erre találj ki jó folyamatot, hogyan kérsz ajánlást, mikor, mivel ösztönzöd – amit marketingre költenél, azt költsd ajánlatra. Például kedvezmény a következő szolgáltatásból, vagy adj ajándékba X szolgáltatást, uuu utóbbi jobb is!!!.
    • futtass ettől még folyamatosan hirdetést. De bőven elég egy vagy két darab landing page, promóciós oldal. És azt folyamatosan hirdesd, időnként cseréld a szöveget és képet. Napi 1-2 ezer forintot szánj erre. Ehhez cikk itt: Ügyfelek, leadek szerzése. Így csináld online. Példa
    • Ügyfélszerző stratégiákból (szabadúszóknak) összeállítottunk egy átfogó 48 oldalas anyagot: Ügyfélszerző stratégiák szabadúszóknak (+pdf)

4. hiba: Kiküldöd az árajánlatot aztán vársz, csak vársz

és itt jön az, hogy majd a másik Minneres szabadúszó lecsapja előled. Tudod miért? Mert a következőt csinálja:

  • Elmélyed a tárgyalástechnikában – Ajánlott könyv: Tárgyalj úgy, mintha az életed múlna rajta – Chris Voss Tahl Raz
  • Már az első megbeszélésre készít a sikeres szabadúszó egy szolgáltatást bemutató prezentációt. Ártárgyalásnál szintén, bár itt lehet átfedés a kettő tartalma között. Utóbbiban mi szerepeljen, mikor az árat kis beleírod? Ne csak az ár legyen rajta a prezentáción, hanem a problémák / igények, kifogáskezelés, gyakran ismételt kérdések, minden körülmény, vélemények (értékelések). Ez jó sorvezetője is lesz a megbeszélésnek. Érdemes az árajánlatot élőben prezentálni és nemcsak kiküldeni.
  • Miután ezt egy szabadúszó alkalmazza több mint duplájára emelkedik az ajánlatok elfogadása a tárgyalásaikon, sőt magasabb árat is el tudnak jobban fogadtatni (ügyfeleink, szabadúszóink statisztikáján mértük le). 
  • Canva.com -on készítjük általában. Könnyen használható, onnan prezentálni is lehet, pdf-be le tudjuk menteni.

5. hiba: Az ügyfél végtelen feladatot, módosítást ad, amit ki sem fizet

Na itt már megvan az ügyfél!

Ez egyébként egy félelem is lehet benned, hogy az ügyfél egy sohavégetnemérős módosítási körbe visz téged. Vagy megkér, hogy figyelj csak, meg tudnád ezt csinálni, meg azt, meg a… dolgot is?

Javaslom, hogy úgy alakítsd majd ki a szolgáltatás palettád, hogy ilyen fel se merüljön. Erre az a jó megoldás, hogy egy konkrét folyamatot 1000%-ban lefogsz. 

#példa:

Landing page, promóciós oldal marketing szolgáltatás nyújtasz.

  • 1 termékre / szolgáltatásra elkészíted a landing page-t, szöveget + ugye az oldalt. Nem érdekel téged mije van, milyen oldala, mit csinál itt-ott amott, és mennyi féle domain-en és az előző marketinges mit hagyott félbe, eltűnt… 
  • A landing page szövegei alapján adsz neki 4-6 Facebook hirdetést, posztot. Akár képekkel együtt. 
  • Ha kell utóbbit be is állítod, berakod csomagban. 
  • A landing page-n választhat, hogy pl. a konverzió telefonálás, vagy űrlap vagy más. 

Kész! Ezt adod, letisztult, nincs ki-be táncikálás, nem függesz mástól. 

#példa 2

Azért hozok ide több példát, mert ez a legnehezebb és legfontosabb.

Videós vagy, videókat gyártasz cégeknek, reklámvideókat főleg. Mindent is levideóznának, belefutsz olyan körökbe, ami egyébként az ügyfélnek sem jó, nem is használja azokat a videókat. Vagy ő akar mindent is kitalálni, már majdnem nagyjátékfilmet forgattok. Nos adj neki egy keretet! Egyébként az ügyfél ezt várja, csak nem tudja, nem mondja ki.

  • 5 videó elkészítését vállalod.
  • 2 videó a Youtube hirdetéshez – Egy 15 másodperces és egy 30 másodperce,s hátha nem nyomják ki, azt is érdemes tesztelni
  • 2 termék, szolgáltatást bemutató videós Youtube csatornára, amit be is ágyaznak (javaslod neki) a termékoldalra, szolgáltatás oldalra. – Vagy 2 kampányvideó, éppen futó kampányhoz
  • 1 gyakran ismételt kérdés videó (akár több kérdés is egy videóban), vagy éppen 5 hiba videó, képzeld el ezt a tartalmat videóban. Vagy mikrofont adunk el és egy videó: 5 hiba amit ne kövess el mikrofon vásárláskor…
  • Aztán kezdődhet újra a kör. Nos itt a 15 másodperces videókra is már meglesz a folyamatod, tudsz jobban árat és időt kalkulálni, az ügyfél sem tud ki-be ugrálni. És így tovább

Remélem segítettem! Kérdésed van? Írj a hello@minner.hu -ra!

Ez jó volt! Van még ilyen? Kell még löket!

Fotó: Envato License

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!