Mi a legrosszabb, amit csinálhatsz egy vállalkozás elindítása során? Felmerült benned már ez a kérdés? Akkor már jó úton haladsz a sikeres vállalkozás beindításában, működtetésében. Azokat a hibákat írjuk le most, amit valahogy ösztönösen elkövetünk a vállalkozás indításnál. Mondom ezt azért többes számmal, mert én is természetesen itt-ott forrófejűen vágtam bele a Minner indításába, még akkor is, ha sok helyen tudatosan alakítottam azt. Ezeket jó, ha észben tartod. Hibázni fogsz-e később? Naná! De a kudarcok velejárói a vállalkozósdinak, ezeket kezelni kell, felkelni majd menni tovább!
1. Túl későn indulsz
Ha már 1 éve elkezdted a tervezését a vállalkozásnak, készül a weboldal, vagy éppen applikáció, de még mindig nem indult el a vállalkozásod akkor kapd össze magad, és indulj most el! Ha már ez a folyamat több mint 2 éve tart és még mindig nem vagy a piacod, akkor 90% az esélye, hogy már túl késő is.
Megoldás: Minél gyorsabban a legegyszerűbb megoldással indulj el. Ami azt is jelentheti, hogy lecsupaszítod a vállalkozásodat, csak egy vagy két fő termékkel, szolgáltatással indulsz, a plusz dolgokat leveszed, a weboldaladon csak alap funkciókat teszel be. Ezt hívjuk mi úgy, hogy lebutítod a vállalkozásodat, -1ről indulsz.
Nincs olyan, hogy kész! Akár terméket értékesítesz, akár szolgáltatást nyújtasz, legyen az bármi is, egy biztos, soha nem lesz olyan, hogy kész lesz a terméked, weboldalad… Lépj ki a piacra szinte azonnal! A legsikeresebb vállalkozások először egyszerű termék/szolgáltatás eladásával indítottak.
Vagy ahogy Mark Zuckerberg mondaná:
A kész, jobb mint a tökéletes! – Mark Zuckerberg
Mire gondoltam? Nagyon sokat tologatjátok a vállalkozásotok elindítását. Mert mondjuk nincs még kész a honlap, már csak egy simítás…, még teszteljük a …valamit… és így tovább. Ismerős? Persze megértem, mindenki a tökéletest szeretné kiadni a kezei közül. Csak közben elfelejtik, hogy a piac dönti el úgyis, hogy akar-e vásárolni. Sőt előnye is van annak, ha megfogadod az én tippem és nem halasztod a piacra lépést. Sokszor megesik, hogy pénzt, időt, energiát nyomunk bele, és amikor kikerül a számunkra tökéletes termék a piacra, a kutyának sem kell. Na erre van egy jó megoldás, amit kezdő vállalkozóknak érdemes alkalmaznia:
Butítsd le a vállalkozási ötleted: Ezt már olvastad igaz? Bizony, a Minneren többször foglalkoztam már vele. Kicsit hasonlít a lean startup személetre is, csak magyarosítottam. Lényege tehát az, hogy nem kell, hogy azonnal minden szolgáltatásodat, termékedet megkapjon a vevő. Amivel már azonnal el tudsz indulni, azzal kezdd. Képzeld csak el: korán elkezded a céged felhúzását egy lecsupaszított üzleti modell mentén, jönnek a vevők, és amikor majd eljön az a pont (soha nem fog egyébként), amire korábban mondtad volna, hogy na KÉSZ, akkor bizony ezzel a módszerrel már lesznek vevőid is, nem is kevés. Miért? Mert már ismer a piac. Leírom az előnyeit és akkor megérted, mire gondolok.
Mit nyersz vele?
- Azonnal a piacon vagy, így meg tudod ismerni a vevőidet, célközönségedet.
- Amikor már az előre eltervezett “kész”-hez elérsz, akkor megfelelő ügyfél és érdeklődő bázisod lesz.
- Ha ezt megfogadod, akkor a vásárlóid azt látják, hogy folyamatosan fejlődsz, új termékekkel állsz elő.
- Arról nem is beszélve, hogy az újdonság bevezetése köré mit tudsz csinálni? Hát nagy hype-ot, reklámot.
- Biztonságot is ad, hogy nem kell kapkodni és mindent azonnal odaadni.
Van ilyen példád? Minner vállalkozók hogy indultak el?
- Tanulj például a Gardróbom sztorijából, aki alig néhány hónap alatt beindították használtruha piacterüket, gardóbvásár megoldásukat. Először csak érdeklődőket gyűjtöttek, aztán weboldal indult el és most járnak az applikációnál. Az új gardróbvásár weboldal nem bírta a látogatórohamot az első napon
- A Biobubi szintén jó példa. Először autókozmetikával indult, majd a nyereségből flakoncserés programban biotisztítószereket értékesített Balázs, aztán jött az áttörés, biomosószer szintén flakoncserés programban óriási növekedést hozott neki. A teljes sztorit itt olvashatod: A 200 érdeklőtől az 5200 rendelésig: Így csináld! Biobubi sztori [podcast]
- A következő példa te leszel! Legyél te is Minner vállalkozó! Olvasd sokat a Minnert!
2. Azt gondolod, hogy mindenkinek eladsz. Mindenki a célcsoportod
Egyik legnagyobb hiba, amikor azt gondoljuk, hogy az a dolog, amit árulunk mindenkinek jó. Ez a hiba ott csapódik le legfőképpen, hogy a weboldalad szövegezése eszméletlenül béna és általános lesz, a marketingedben szintén nem találod majd azt a fogást, amivel igazán átütő eredményeket érhetnél el. Általános marketingszövegek, a fogyasztók nem kapják fel a fejüket, belesüppedsz a marketingzajba.
Tudod mit imádok a marketingben, sőt az emberekben? Azt, hogy az emberek nagyon makacsok tudnak lenni. És ez miben segít most neked? Azért, mert a makacsságuk miatt mégha nem is nekik szól az adott hirdetés, mert nem úgy lettek megszólítva, simán felülbírálnak. Például képzeld el, hogy nálunk amikor nagyobb kínai import képzés / téma kampányt csináltunk, akkor hiába folyt nálunk a csövön is a kínai import, attól még a több cikk olvasottsága is nőtt, sőt a többi MinnerAkadémia üzlet képzés eladása is.
Ez a gondolat folytatódik az 5 hiba cikksorozatunk marketinges részében: 5 hiba, amit ne kövess el az online marketingben
3. Túl becsülöd a megszerezhető piacot. pl. 1%-10%-kal számolsz
Én szeretném azt, ha a piacod nagy 10%-át megszereznéd. De el kell áruljak egy érdekes dolgot, ami több mint 410 vállalkozóval való közös munkám során is tapsztaltam. Valahogy így néz ki az életgörbéje a cégnek:
- 1-3 év – útkeresés, első bevételek, bukták, sikerek
- 3-5 év – rátalálás a megfelelő csapásirányra, munkatárs bővülés
- 5-8 év – sikerek, kisebb bukások, még nagyobb sikerek
- 8+ év – Végre! Megérkeztünk.
- Persze lehet hogy itt-ott felgyorsulnak, és a 8 év nálad mondjuk 4-5 lesz, most mi átlagos mutatunk.
Na most ilyenkor van az, hogy elragadnak minket a számok, százalékok. És olyan nagy piaci szereplőként számolunk magunkkal, hogy közben nem vesszük figyelembe, hogy mi még a kezdő piaci szereplők között van a helyünk és úgy is kell gondolkodunk.
Apropó tudtad, hogy miként kell számolni a piac méretet? Mindig az árbevétel alapján számolunk. A piacon fellelhető alternatívák, konkurenciák árbevételét összeadjuk, ez mutatta meg az adott területen a vásárló erő összegét. Tudod azon belül, hogy ki hogy zsonglőrködik a kiadásokkal nem befolyásolja a piac méretet.
4. Kihagyod az indulás bulit
Tudod, hogy mi egy vállalkozás egyik legfontosabb napja? Hát persze, hogy az elindulás. Neked is! Na, de úgy akarsz járni, mint az alábbi mémen Escobar?
Legyen bevezető kampányod, akár csak egy online esemény is, vagy online kampány, de akár egy kisebb buli, amire lehet csak barátok jönnek el, de pont ettől lesz egy személyes varázsa. Nem kell akkorát szólnia, mint mondjuk anno az About You kampánynak, de ez pont elég lesz arra, hogy az induláskor ne úgy érezd magad mint a fenti képen Escobar. Magyarán elindultál, de a kutya se nézi az oldaladat. Az igazán rossz érzés.
Ha már elindultál akkor persze most elvileg csóválhatod a fejed, hogy ejj ezt kihagytam, de várj! Figyelj! Miért ne lehetne kitalálni egy „hahó létezünk bulit”, egy „100. vásárló bulit”, egy mérföldkő megünneplését. Amitől csak úgy zeng majd a piacod!
Több Minner vállalkozó is indulásakor alkalmazta ezt:
- Musico Hungary – zenei szignál startup
- Egy síkölcsőnző – Kristóf
- És a már említett Gardróbom is így tett.
5. hiba: Nem ismered a vevőid rutinját, szokásait
Több ezer vállalkozóval beszéltem az elmúlt 7 évben chaten, több mint 410 vállalkozóval ültem le több mint 2-2 órán át üzleti konzultációra. Ezen időszak alatt kirajzolódott egy nagy hiba a kezdő vállalkozóknál. Valójában nem ismerik teljesen a fogyasztó szokásait. Hogy mit csinál a termékkel, kivel, milyen folyamaton megy végig, amikor ő rendel… Sőt valjóban nem csak a vevőid, hanem a piacodon lévő összes piaci szereplő szokásaival, rutinjával, folyamataival tisztába kell lenned ahhoz, hogy jó üzletmenetet, marketinget alkalmazz.
Miért fontos ez? Ez határozza meg az üzleti modelled, a vállalkozásod működését, termékeidet, áraidat, marketingedet, sőt a kommunikációdat, például a marketing szövegeidet. És ami a legfontosabb, segíti a későbbi márkaépítésedet. Amit tudod, több mint a dizájn (lásd itt)
A vevői rutin megismerése pénzt hozhat neked – példák
Az élő példákon keresztül sokkal jobban meg lehet érteni mit is tudsz vele kezdeni. Leggyorsabban a marketingedben tudsz elérni változást. Majd meglátod a példák alapján, hogy milyen apróságok ezek, de mégis meghatározó dolgot értek el vele a cégek, nem beszélve a profitról.
Itt van például a Guiness rekordok könyve, gyűjteménye. Sör mellett mit csinálnak az emberek? Szeretnek szenzációkról beszélgetni, “okoskodni”…. Részlet a Wikipédiáról: 1951-ben Sir Hugh Beaver, a Guinness Sörfőzde akkori igazgatója fejéből pattant ki az ötlet, amikor éppen kedvenc sportjának, a vadászatnak hódolt társaival, akik azon kezdtek el vitatkozni, hogy a nyírfajd vagy az aranylile a leggyorsabban repülő madár. 1955 augusztusában az ötletből valóság lett, és kiadták az első Guinness Rekordok Könyvét, amely karácsonyra a bestseller listák élére került.
Michelin éttermek, csillag: Az autógumi gyártó egy térképet, gyűjteményt csinált a legjobb éttermekről, hotelekről, hogy még többet használják az autójukat az emberek és használódjon a gumi. És már tudod mi lett belőle. Michelin csillagos éttermek innen származnak, egy érdekes bevételi forrása a cégnek.
Gyémánt: A világ minden eddiginél legnagyobb marketingjét a gyémántgyártók csinálták. Hagyománnyá tették, hogy a lánykérésnél a férfiak gyémántgyűrűt vegyenek. Tehát ők meg is változtatták a rutint.
Pandora: Az ékszerkészítő cég felismert egy nagyon jó lehetőséget. A karkötőire lehet tenni lelógó ékszereket, charm-okat. Ezzel sokkal többért tud eladni egy karkötőt, sőt később is bővíthető. Utóbbi a férfiaknak nagyon jó, mert ha nincs ötletük mit vegyenek a párjuknak, akkor meg is van oldva, egy újabb charmmal. A hölgyek pedig előszeretettel gyűjtik őket.
Lego: A Lego élen jár azzal, hogy megfigyeli a vásárlókat. A 2000-es évek végén még jobban úgy érezték a tesztjeik, megfigyeléseik alapján, hogy a Lego valójában egyszemélyes játék. Rájöttek, hogy az anyukák, jobban szeretik ha társasoznak a gyerekek, mert akkor közösen játszanak. Kifejlesztették az első Legó társasjátékot, amivel így az anyukák pénztárcáját sikerült kinyitniuk, mert egyébként addig a Legót főleg az apukák vették, ők fizették. Az egy családra jutó bevétel például nőtt ezzel a kis dologgal.
Starbucks: Sütőtök latte. Egy kész szezont sikerült saját magának megteremtenie azzal, hogy a szeptemberhez, az őszhöz kapcsolt egy olyan ízt, mint a sütőtök. Az emberek nagyon hamar párosították az ízt az őszi érzéssel és eszméletlen számokat produkál a cég ebből az italából. Itt fontos, hogy csak szezonális ital és betartják ezt, mert amint ez megbomlik, oda a varázsnak.
Mit csinál a vevő? Erre gondolunk a rutin alatt. Ezeket kell megvizsgálnod:
- Mit csinál a terméked, szolgáltatásod:
- előtt
- közben
- után
- Kivel csinálja? Egyedül, több emberrel?
- Mit használ még? Milyen terméket, dolgot…? Mit vásárolt közvetlenül előtte, mit vásárolhatott utána? Milyen szolgáltatást vehet igénybe ezzel kapcsolatban, hozzá szorosan kapcsolódóan?
- Mikor, mennyiszer, milyen időközönként vásárol?
- Mi vele kapcsolatban még a probléma, igény ami felmerül?
- Miről beszélgethet a termékeddel kapcsolatban? Milyen témák merülhetnek fel?
+1. hiba: Nincs elég információd
Ahogy ehhez a hibához értél, valójában azt is mondhatjuk, ezt kezded nem elkövetni, hiszen éppen információt gyűjtesz. A Minner pont azért jött létre, hogy üzleti információkat osszunk meg a vállalkozókkal, hogy ők ezeket felhasználva még sikeresebbek legyenek.
Ahhoz, hogy sikert érj el minél több információt magadba kell szívni.
Az információk hiánya miatt halogatunk projekteket, mint például azt, hogy végre elinduljon a kínai import szállítmányunk, vagy végre naponta kiküldjünk legalább 100-200 hírlevelet, automatizált e-mailt, vagy elinduljon a vállalkozásunk.
Olvasd a Minnert! Tanulj az üzleti képzéseinkből!
Kiemelt képzés kezdő vállalkozóknak! Vállalkozó leszek! Kezdő vállalkozó képzés
5 hiba cikksorozat – Nézd át a cikkeket!
Ha már több éves a vállalkozásod, akkor az 5 hiba cikksorozatunk korábbi részei is érdekesek lehetnek számodra:
- 5 hiba, amit ne kövess el, amikor már 2 éves a céged
- 5 hiba, amit ne kövess el az online marketingben
- 5 hiba, amit ne kövess el a vállalkozásod digitalizációjában
- És ami még neked kell, az a kezdő vállalkozók főoldalunk: Kezdő vállalkozók főoldala