Te hogy állsz a kapcsolati tőkével? Egyáltalán mi is ez? Amikor sikeres emberekre gondolunk, például valamilyen menedzserre vagy cégvezetőre, nagyon sokszor felmerül az, hogy bizony ő a kapcsolati tőkéjének köszönheti a sikereit. Mit jelent egyáltalán a kapcsolati tőke, kapcsolatépítés? Mennyire nehéz ezt csinálni? Tényleg elég 50 üzleti kapcsolat a sikerhez? Vágjunk is bele!
Mi is az a kapcsolati tőke? – Ha tudod már, akkor is olvasd el ezt a részt!
A kapcsolati tőke fogalmát legjobban Bourdieu szociológus fogalmazta meg: „A kapcsolati tőke hasonló a pénzhez, csak éppen arca van”. A kapcsolati tőke különösen fontos olyankor, amikor válsághelyzetbe kerülünk, vagy az anyagi javak nem tudnak segítségünkre lenni, vagy éppen amikor csak már egy kis csipetnyi szerencse (véletlen) kell a sikerhez. A véletlen és a szerencse megtalálásban segítenek az üzleti kapcsolataid. A kapcsolati tőke anyagi tőkévé kovácsolható.
Én már több mint 7 éve építem tudatosan a kapcsolati tőkémet, és ezt a klasszikus példával szoktam megmagyarázni:
Tegyük fel, hogy neked éppen akkor kellene jó kapcsolati tőke, amikor piacra dobod az új terméked/szolgáltatásod. Lenne abban a pillanatban olyan, akiket azonnal riadóztatni tudnál?
Lenne kit felhívnod, hogy “Szia, Tibi úgy tudom, te ismered a …”
Nem is kell hozzá sok ember, hogy kiterjedt és hasznos kapcsolati tőkéd legyen. Annyira megfoghatatlan, igaz? De mégis működik. Majd figyeld meg! Néha véletlennek fogod azt érezni, hogy ott volt egy jó kapcsolatod, pedig nem véletlen, hanem ezt elő lehet idézni tudatos kapcsolatépítéssel is.
Mi a különbség a baráti/ismerősi kapcsolat és az üzleti kapcsolat között
Főleg a kezdő kapcsolatépítőknél szokott előjönni az, hogy félnek az üzleti kapcsolatépítéstől, picit félreértelmezik.
- Baráttal: Elmész fröccsözni, sörözni péntek délután /hétvégén – Ettől még egyébként egy barát is a kapcsolati tőkéd része.
Miről beszélgetsz vele? Bármiről, sőt még a magánéletedről is. Arról is, hogyha éppen munkavállaló vagy, hogy mekkora seggfej a főnököd… - Ismerős: Tudod, akit valahonnan ismersz, de nem pacsizol vele minden héten, sőt lehet, hogy még negyedévente sem, de ismered, tudod ki ő, mit csinál. (Például egyetemről/főiskoláról ismered vagy régi munkahelyről…). Vele ha találkozol is, akkor is maximum beültök meginni egy kávét, vagy összefutsz vele valahol. (Ilyenkor szokott az lenni, hogy meghívsz egy ismerőst egy kávéra, aztán azt hiszi egyből, hogy MLM-ezel. Szóval ezzel csak óvatosan, kommunikáld le, miért is találkoztok, például mond ezt: „Szeretném építeni a kapcsolati tőkémet”.
Miről beszélgetsz vele? – Hírekről, történésekről, néha egy-egy sztori, felületesen érintitek, hogy mi újság veled (család, gyerek, barátnő….) - Üzleti kapcsolat: Bárki lehet, akár egy cég alkalmazottja is, vagy vezető beosztású embere és természetesen vállalkozó vagy cégvezető is. Fontos! Vele nem beszélgetsz arról, hogy most halt meg a kutyád! A cél az ilyen kapcsolatépítésnél természetesen az, hogy megismerjétek egymást, ki mivel foglalkozik, mihez ért, vagy például milyen kapcsolatai vannak, miben tud neked segíteni. Beültök egy kávéra, találkoztok egy eseményen vagy együtt ebédeltek (üzleti ebéd).
Miről beszélgettek? – Általános témákról. Ki mivel foglalkozik, adott piaci tapasztalatokról, üzleti hírekről, változásokról.
Tapasztalat szerint már 50 erős üzleti kapcsolat elég ahhoz, hogy több helyen is kinyíljanak a kapuk. Én is így kezdtem, sőt sok-sok üzleti kapcsolatom jelezte, hogy bizony számukra is katalizátorként hatott a kapcsolati tőkéjük. 100 kapcsolatot azért írtam a cikkben, mert általában aki komolyan veszi, legalább ennyivel rendelkezik, de ebből sok a laza üzleti kapcsolat.
Mi történik egy üzleti kapcsolatépítéses találkozón? – NE ADJ EL! SALES
Nagyon fontos! Sőt még annál is fontosabb! Ne adj el üzleti kapcsolatépítés közben! Vagyis ne salelj senkit! Nem erről szól. Ha elkezded, akkor hamar el fogod veszíteni ezt a kapcsolatot. Hidd el, hogy mikor megismer téged, el tudja dönteni, hogy vásárolni akar-e ha éppen szüksége lenne a termékedre, sőt a személyes kapcsolat miatt még salelned sem kell. A lényeg tehát az, hogy az ilyen üzleti kapcsolatépítéses találkozókon amikor valakivel beszélsz, akkor megismerjétek egymást, ki -mivel foglalkozik, ki milyen területen van otthon és valójában ezt még úgy is elérhetitek, hogy abszolút bármilyen témáról, hírről beszélgettek. Ennyi elég a sikerhez? Igen!
Gondolj bele! Kivel tudja megbeszélni az üzleti, piaci híreket az ember, vagy a saját szektoráról beszélni? Hát naná, hogy az üzlet kapcsolataival, például veled.
Hogyan tudsz nagyobb kapcsolati hálóra szert tenni?
- Első tippem az, hogy járj el üzleti témájú rendezvényekre, eseményekre, konferenciákra. Akár ingyenes rendezvények is jók. Itt a szünetekben bátran menj oda az emberekhez, cseréljetek névjegykártyát, vagy más módon elérhetőséget, beszélgess. Majd később beszéljetek meg egy találkozót valahol.
- Tudatosan szervezz találkozókat! Csinálj egy tervet! Például heti 2-3 emberrel találkozol.
- Kérd meg azt akit ismersz, hogy hozzon össze olyan valakivel, akivel tudnál kapcsolatot építeni. Ebben segítségedre lehet, hogy látod mondjuk a LinkedIN-en, hogy ő kit ismer és akkor már konkrétan is meg tudod jelölni, hogy kit keres.
- Felmerültek még benned kérdések?
- A Minner üzleti kapcsolatépítés videós oktatásban útmutatót kapsz ahhoz, hogy miként tudod építeni a kapcsolati hálód! Gyakorlati példákon keresztül sajátítod el a kapcsolatépítés fortélyait. Kattints ide és szerezd be most!
- Ha még rá szeretnél hangolódni erre, akkor kapcsolódó cikkek:
–3 tipp, amivel könnyedén tudod építeni a kapcsolati tőkéd, vagyis könnyen helyzetbe hozod magad
–Hogyan segíti a kapcsolatépítés a vállalkozásod sikerességét? Már az induláskor is.
-Egy hóbortos cégvezető? Fel-alá sétáltunk egy plázában az üzleti megbeszélésen. Tudod miért? – Kapcsolatépítés sztorik
–Üzleti reggeli, amin aranyat is nyertem – Kapcsolatépítés sztorik
– A KFC-s srác, akiből később … – Kapcsolatépítés-sztorik