7 éven keresztül elég volt egy laptop a cégem működéséhez. Szabadúszó voltam

Dátum

Megosztás

Már több mint 8 éve, hogy elindítottam a Minner.hu médiaoldalt, és már-már mondhatom: márkát. 0-ról indultam, vagyis kb. 4 havi megtakarítás volt a zsebemben, amikor 2014-ben belevágtam. Több éven keresztül inkább digitális szabadúszóként tekintettem magamra, mint vállalkozóként. Persze vállalkozó voltam, de sok évig sikerült egyszemélyes hadseregként építenem a vállalkozásomat.

Sokszor előfordult, hogy meglepődtek az emberek, hogy csak egy ember van a Minner.hu mögött, azt pedig még kevesebben tudják, hogy az első években a médiaoldal helyett a szabadúszó digitális munkákból volt bevételem főként. Szabadúszó marketinges voltam és közben építettem a Minnert, ami azóta több millió emberhez elért, üzleti körökben ismert oldal, sőt már közel 10 000 vállalkozónak segítettünk újabb szintre lépni. De nem is a Minner.hu-ról akarok beszélni. Hanem arról, hogy milyen is egy olyan karrier, amikor csak egy laptopról dolgozol, hogyan lehet úgy pénzt keresni, mi ez az egész digitális szabadúszói munka, amiről már itt-ott olvashattál a Minneren. A legjobb ezt a saját sztorikon keresztül bemutatni.

A cikket azért írom, mert éppen ösztönözzük az embereket, hogy próbálják ki a szabadúszói létet, digitális szabadúszóságot. Elég hamar elsajátíthatnak olyan tudást, amire később másik vállalkozást is építhetnek, vagy megmaradhatnak szabadúszónak is. Kapcsolódó cikkek a tartalom végén! Most kanyarodjunk rá erre az életre!

Amikor szabadúszó voltam – marketinges korszak

Szia! Én Mándó Milán vagyok a Minner.hu alapítója. 8 tartalmas év van már a médiaoldal mögött, kitartóan végigvittem – ha törik, ha szakad – az álmom. A hazai piacon egy ismert üzleti márka lett a Minner (azért még van tér növekedni), de göröngyös út vezetett el idáig. Na, de menjünk vissza a kezdetekhez!

A Minner elindítása előtt bróker voltam, illetve egy kisebb tőzsdés blogom is volt, sőt ahol brókercégnél dolgoztam a céges blogot és hírlevelet is én írtam. Innen már nem volt nagy ugrás, hogy belevágjak egy olyan oldal elindításába, ami valahogy hasonló üzleti, tőzsdés tartalmakkal foglalkozik. Igen, ma már utóbbival kevésbé, közben még jobb irányt találtam.

2014 február végén, amikor beindítottam a médiaoldalt nem volt irodám, egyszerűen csak otthonról dolgoztam és reggel megírtam a cikkeket, majd következett a hirdetők, szponzorok felkeresése. Brókeri tapasztalatom segített, hogy bátran felemeljem a telefont és hívjam a cégeket, hogy itt egy új oldal, reklámozzatok. Elég jól ment az ügyfélszerzés, de észrevettem, hogy a nálam reklámozó cégek elég gyenge online jelenléttel rendelkeznek: nincs Facebook marketingjük, sőt a weboldaluk is fejlesztésre szorul.

Már a brókeri tapasztalatom segített egy kis marketing tudást megalapozni (sales elég közel áll a marketinghez), de a saját vállalkozásom miatt egyre jobban belemélyedtem az online marketingbe. Ez is közelebb vitt a marketing kivitelezéshez, a végső lökést viszont az adta meg, hogy a Minnerre mindig újabb és újabb szponzorokat kellett meggyőzni – ehelyett kiszámíthatóbb bevételt és visszatérő ügyfeleket akartam, szükség volt egy megoldásra.

2014 decemberétől elkezdtem külsős online marketing szolgáltatást nyújtani cégeknek. Akkor már a Minner miatt megvolt a közösségi média marketing tapasztalatom, hirdetéseket is kezeltem már. Tehát egy Facebook marketing ajánlattal álltam elő az ügyfeleknek. Tartalmat készítettem a Facebook oldalukra és kezeltem a hirdetéseiket. Mellette foglalkoztam a Minnerrel is (!!!), napi 2-3 cikk felkerült az oldalra (igaz, akkor még rövidebbek voltak.) Ez a marketing szolgáltatás annyira sikeres és keresett volt, hogy 2015-ben felkért a Wella Professionals (róluk még később lesz szó, honnan jött a deal) arra, hogy külsősként kezeljem a márka Facebook kommunikációját. Két Facebook oldaluk is volt, aminek a kezeléséért havonta nettó (áfa nélkül) 140 000 forintot kértem. Ők voltak a legnagyobbak, de ebben két márka a Wella Professionals és a Londa Professional oldalkezelése is benne volt. Napi átlagosan 1 poszt elkészítése volt az irány (felét ők adták, külföldről küldték a tartalmat). Emellett volt ügyfelem utazási portál, pókerterem, egyetem (huhh az jó volt), és természetesen brókercég is.

2015 és 2017 között voltam szabadúszó marketinges. Majd utána leadtam a szabadúszó ügyfeleket és csak a Minner.hu-ra, mint médiaoldalra és tanácsadó cégre koncentráltam. Most is ez az út, ezt látod éppen (+események, oktatások, tanácsadás). A legjobb az egészben, hogy kivitelezőként

elmélyültem azokban a skillekben, magara szedtem azt a tudást, tapasztalatot amire a saját vállalkozásomban is szükségem volt (van).

A honnan lesz ügyfelem kérdés – Ajánlás sztori

Lehet, hogy a brókeri, sales-es múltam jelentett valami előnyt. De tudod mi a legjobb ebben a szabadúszós dologban? Egyszerre alig tudsz ellátni 8-10 ügyfelet (pl egy hónapban), szóval ügyfélszerzésre nem is kell olyan sok időt szánni. Ráadásul a szabadúszó munkák jó része ajánlásból jött, másik pedig… nos elárulom majd lejjebb. Először az ajánlás.

Egy hölgy keresett meg 2015-ben, hogy kutyapanziójának szedjem ráncba az online kommunikációját. Varázsoltunk egy WordPress rendszerre épülő weboldalt elég gyorsan, majd indult a Facebook kommunikáció, és sínre is tettük a megkeresések számát. A megbeszélésre eljött a férje, igazából segítette a párját a munkában, és a vállalkozásában is, időként beleszólt, de úgy láttam itta szavaim. Ezután jött egy igazán izgalmas fordulat.

Éppen egy sales-es ismerőssel gyrosoztunk Budapesten a Klinikák metrómegállónál amikor is látom, hív a kutyapanziós. A férj szólt bele és kérdezi tőlem, hogy van-e kapacitásom nagyobb cégnek a Facebook marketingjét kezelni. Mondtam neki, hogy persze. Erre kérdezi ismerem-e a Wella márkát? A telefonban annyit értettem vella de rávágtam, hogy persze, de azért küldd el a Facebook oldalát. 🙂 A férj folytatta, hogy tudod, a hajas márka. Mondanom sem kell izgatott lettem. Megadott egy telefonszámot, amelyen keresztül időpontot egyeztettem a marketingvezetővel. Brókeri múltam miatt mindig ingben, öltönyben mentem tárgyalni, ami picit vicces szituációt is szült. Betoppantam a Wella Professionals budai központjába, ahol a recepciós hölgy azt hitte a területi képviselő állás miatt jöttem. Mondtam neki, hogy nem, a marketingesre, mire ő meglepődött, mondván a marketingesek nem így szoktak öltözni. Azért bejutottam, de még hátra volt a tárgyalás.

Az ajánlás az persze nem jelenti azt, hogy azonnal megkapom a melót, így felkészültem a megbeszélésre. Készítettem prezentációt, ami jó is volt, mert vezette a megbeszélést, nem kalandoztam el. Még mindig emlékszem, már jó idő volt, sütött a nap, de náluk a sötétítő félig be volt húzva a tárgyalóban. Őszinte leszek, ahogy beléptem és láttam ez egy nagy márka, láttam a tapasztalat vezetőket, nem hittem, hogy velem fognak szerződést kötni. Egyszemélyes vállalkozó vagyok, mondhatni hozzájuk képest kezdő. Igen, az üzletben, de nem a marketingben. A deal, ahogy már feljebb olvashattad összejött.

Lelkes voltam már akkor is, így újságoltam el a követőknek, hogy meglett a deal. Igen közben volt egy érdekes Tippmixpro kampány. Fiatal voltam és kellett a pénz.

A következő időszak igazán megalapozta a marketing skilljeimet. Annyira ismeretlen terep volt számomra a hajápolási termékek, hajfesték piac, fodrászkellékek, hogy bizony kértem 2 hét felkészülési időszakot. Ez nagyon fontos volt! Felismertem, hogy mennyit is jelent ez, hogy kimegyek terepre. Nemcsak élvezem a munkát, hanem átólzéig megismerve az ügyfelet, célcsoportot igazán könnyen tudok marketinget készíteni. Ezt fel is dolgoztam a A sikeres marketinges hétpecsétes titkai című cikkemben néhány hónapja. A terepmunka tetszett az ügyfélnek is, fejből tudtam a hajfestékek kódjait, a fogyasztók igényeit, problémáit, rutinját a termékekkel, szalonokkal kapcsolatban, vagy éppen azt, hogy mennyi időt töltenek el, miért, milyen problémáik vannak.

Ez annyira bejött, hogy utána körömlakkmárkával, műszempillás céggel is együtt dolgoztam. Talán érdekes volt nekik, hogy férfiként ennyire külsősként kezelem a témát. Érdekes mindenesetre.

Huhh de jó ezeket leírni! Mintha ilyen időkapszulát bontanék fel, és nosztalgikus egyben, motiváló is.

A honnan lesz ügyfelem kérdés – Csak hirdetni kell magunkat

Egyet megtanultam bróker koromban. A friss érdeklődőket mindig gyűjteni kell.

A ma megszerzett érdeklődőből lesz néhány hónap múlva ügyfél.

Amíg bróker voltam és csak telefonon értékesítettem mindig utáltam a hétvégét. Láttam hogy mennyivel többet lehetne keresni, ha időnként heti 1-2-szer hétvégén is megnyomnám a munkát, de hát hétvégén csak nem hívok senkit. Az online hirdetés szépsége az, hogy 0-24-es, hétvégén is jöhet érdeklődő, vásárló. Tudod mi volt a legjobb? Mikor reggel felkeltél és már ott volt 2-3 új érdeklődő, akit csak fel kellett hívnod, vagy mondjuk egy hétvégi 15 000 forintnyi hirdetés után ott volt 10-20 érdeklődő, és hétfőn-kedden csak őket hívtad. Na de mi ez?

A képlet egyszerű volt: egy figyelemfelkeltő hirdetéssel egy megkapó oldalra, cikkre (landing page, csak akkor még nem tudtam hogy így hívják) tereltem az érdeklődőket. Lényegében

  • Kell egy kattintásmágnes hirdetési szöveg, hirdetés cím, amivel olcsón de célirányosan tudok érdeklődőket bevonzani egy – mint megtudtam – landing oldalra. Ezt lead generálásnak hívjuk. (lead = érdeklődő).
  • Az oldalra kell egy ütős felütés, hogy miért is vegye fel velem a kapcsolatot az ügyfél, hogyan tudok a marketingben segíteni neki.
  • A tartalom végére pedig kellett egy űrlap. Ezen keresztül megadja a telefonszámát, cégét, mivel foglalkozik, ezzel jelzi érdeklődését és én felhívom.

Nem volt egy nagy művészet, napi 800- 1500 forint hirdetés elég volt rá akkoriban, hogy olyan érdeklődők jöjjenek, akik már kicsit elkötelezettebbek annál, mint amikor csak úgy egy adatbázisból hívtam a cégeket (lehet ilyet venni).

Lényegében az a módszer, amit leírtam itt: Ügyfelek, leadek szerzése. Így csináld online. Példa

Rágörcsölünk az ügyfélszerzésre, pedig szabadúszóként az az egyik legkönnyebb. Egyrészt nem kell sokat bíbelődni vele, másrészt az ügyfelek nagy része egy idő után úgyis ajánlásból jön.

Ügyfelek, akikkel soha nem találkoztam. Digitális szabadúszók

Brókerként is furcsa volt, hogy lényegében több ügyfelemmel személyesen nem is találkoztam. Vagy mert messze voltak, vagy mert minden megoldható online is. Ekkor még nem volt az online meeting ennyire elterjedt. Maximum Skype-on beszéltünk, de az is ritka volt, szóval egyszerűen telefonon egyeztettünk, küldtem a szerződést és belecsaptunk a közösségi média oldal kezelésbe.

Például egyik korai ügyfelem 2015 év elejéről a Családiüdülés volt. Egy szállásportál, programturizmus oldalnak a Facebook és kontentmarketingjét csináltam. Több mint 1 évig dolgoztunk együtt, több százezer forintnyi megbízást fizetett ki a kisvállalkozás tulajdonosa Beáta, de soha az életben nem találkoztunk. Nem ő volt az egyetlen: egy nemzetközi brókercég 12 700 eurót fizetett ki 1,5 éven keresztül úgy, hogy soha nem láttak személyesen, csupán 2-szer online.

Csak egy laptop – De hogyan nézett ki akkor egy napom?

Nem egy laptopos kép, na de egy szabadúszó, főleg egy marketingesnek mindennap nap, vagy hét önképzéssel telik. Itt most éppen a Lean startup könyvet faltam fel (egy közösségi irodában voltam).

Az ügyfelek nem igényelték azt, hogy legyen irodám, hiszen tudták szabadúszó vagyok, nem kellett nagynak látszanom. Tárgyalások, „ügyfelezés” esetén vagy nem találkoztunk és telefonon beszéltünk, vagy az irodájukba mentem, vagy kávézóban találkoztunk, esetleg később közösségi irodában (de utóbbi már nagyon a marketing kivitelezői szolgáltatásom végén volt).

2015-2016-ot írunk tehát. Lássuk, hogy nézett ki egy átlagos napom a szabadúszó, marketing kivitelező időszakomban. Anno láttam a brókercégnél, mennyire jól működik a szűk időbeosztás, hogy előre be van határolva mikor, mit csinálunk. Hasonló rendszer kellett a saját vállalkozásomban is, úgymond sikerrecept a napomhoz. Az alábbiakat persze ne úgy képzeld el, mintha egy szigorú munkahelyen oda lettem volna láncolva a székhez – laza, kényelmes munkatempóban tudtam haladni, de közben élvezni a munkát, ha betartottam az alábbi tervet (ami persze sokszor nem sikerült).

  • Reggel 7-ig megreggeliztem, felöltöztem (alvós ruhában nem tudunk üzleti témában jól dolgozni). Volt egy üzleti sarkom a lakásban, asztal, nyomtató, kényelmes forgószék. Ügyfelet soha nem fogadtam az albérletben.
  • Majd 7 – 9 között szigorúan Minner tartalmakat készítettem. 2 cikket legalább és a Facebook posztokat (akkor még nem kellett eseményeket szervezni, és nem volt tanácsadás, vagy képzések sem).
  • 5-10 perc szünet, kávé, levegő.
  • 9:10-11:00 között elkészítettem úgy 5-8 Facebook tartalmat különböző ügyfeleknek.
  • 11:00-12:00 – meglévő ügyfelek utánkövetése, e-mailek megválaszolása, egyeztetés. Na meg kis Minnerezés, akár posztok ellenőrzése, meg ilyesmi.
  • Ebéd, de közben ezt-azt olvasgattam.
  • 12:30-13:30 – hirdetések beállítása, ellenőrzése. Saját és az ügyfeleké is.
  • 13:30-16:00 ha volt érdeklődő, akkor őket felhívtam, vagy tárgyalást tettem erre az időszakra.
  • 16:00 – 19:00 NEM marketinges szabadúszó idő – Minnerezés 1000%-ban. Ugye mellette nekem építenem kellett a médiaoldalt is. Tartalmak, hírek, információk felkutatása, önképzés, marketinges anyagok olvasása, könyvolvasás. Illetve a saját marketing. Most nem a Minner sztori a lényeg, hanem a szabadúszó vállalkozás!

Talán szigorúnak tűnik, de a menetrend segített megfelelően kiszolgálni egyszerre több ügyfelet, főleg az első időszakban. Fontos! Ha csak marketinges szabadúszó vagyok akkor reggel 9 és délután 16 között is egy laza tempóban dolgoztam volna, de ugye mellette én a Minnert is csináltam, építettem, ezért tűnik soknak.

2015 év végéig igazából főleg otthonról dolgoztam, néha bementem ügyfelekhez és onnan készítettem egy-két marketinges szöveget, posztot. 2016-ban kezdtem először azt, hogy elmentem közösségi irodákba, kávézókba. Adott egy kis flowt, jó volt emberek között dolgozni, és úgy igazán érezni a szabadúszói feelinget.

Ma már több olyan terület is van, több olyan szolgáltatás, amihez elég egyetlen egy laptop és tisztességes jövedelemre teszel szert.

Meg tudnám ezt ma is csinálni? Egy laptop és más semmi, a vállalkozásom csak ennyi

Naná! A Minner irodának helyt adó épületben egy közösségi iroda működik. Ha bejössz valamikor hozzánk jelenlegi főhadiszállásunkra, akkor láthatod, a co-working részen mindenki csak egy laptoppal dolgozik. Webfejlesztők, marketingesek, importőrök, e-kereskedők, szövegírók. Érdekesség, hogy én már bent vagyok 8-kor, még sehol senki, a szabadúszók úgy 10-re esnek be, és 16-kor mikor kitoppanok az irodából már nem is látom őket. Persze ettől még otthonról is pötyöghetnek…

2015 óta nem változott semmi, pedig 2022-őt írunk. A cégeknek ugyanúgy szüksége van külsős marketingesekre, digitális szakemberekre. Ami változott maximum az ár feljebb kúszott (bár én akkor úgy áraztam, hogy nem tudtam a piacon mennyiért vállalják el a többiek, emiatt egyébként drágább voltam). A lehetőségek is sokrétűbbek lettek, mert a digitalizáció sok új területet is létrehozott.

Merre tovább?

Olvasd el, hogy én most mibe vágnék bele:

Itt egy stratégiai irány is, hogy miért is legyél szabadúszó, mégha másik vállalkozás terve is van:

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!