7 hiba, amiért a kukában végzik a sajtóközleményeid

Dátum

Megosztás

Küldtél már ki valaha sajtóközleményt újságíróknak? Gondosan megírtad, milyen újdonságok történtek a cégedben, majd a netről kikeresgélt e-mail címekre elküldted, hogy aztán… semmi se történjen. Rosszabb esetben egy PR cégnek fizettél ugyanezért súlyos összegeket. Ismerős?

Újságírókat, (fő)szerkesztőket kérdeztem, mik a legnagyobb problémáik a PR megkeresésekkel, közleményekkel, és szinte mindannyian ugyanazokról számoltak be. Lássuk, mik azok a hibák, amiket elkövetve garantálod, hogy a kutya se foglalkozzon a sajtóközleményeddel!

1. Nyelvhelyességi és helyesírási hibák

Emberek vagyunk, időnként hibázunk – biztos ebbe a cikkbe is bele tudna kötni egy éles szemű olvasó. Mégis, amikor újságíróknak küldesz valamit publikálásra, alapvető hiba ha az a szöveg hemzseg a stilisztikai hibáktól, vagy épp tele van elütésekkel. Az általam megkérdezett sajtómunkások sokszor banális tévedésekkel találkoznak – talán nem kell magyaráznom, hogy ezek nemcsak pluszmunkát rónak az újságírókra, de téged is komolytalan színben tüntetnek fel!

2. Érdektelen önfényezés

Beszélhetünk bármely szakterületről a gasztronómiától a hidegburkolásig, az újságírók rengeteg sajtóközleményt kapnak nap mint nap. Nem is biztosíthatod be jobban, hogy a tieddel ne foglalkozzanak, mint ha a közleményedben nagyítóval kell keresni a sztorit. A termékedet, szolgáltatásodat, cégedet ajnározó szöveg körülbelül egy embernek érdekes: neked. Ne várd, hogy az újságíró izzadjon, hogy megtalálja az olvasókat is érdeklő részt a történetben: a sajtóközlemény megírásakor ne magadat akard fényezni, hanem gondolj arra, mire lehet kíváncsi a magazin célcsoportja, mi lehet az ő problémája, milyen címsorra jönne meg a kedve kattintani!

3. Aktualitás hiánya

Tény, hogy vannak örökzöld témák, de ha a közleményednek nincs semmi aktualitása, ami motiválná az újságírót hogy foglalkozzon vele, akkor könnyen hátrébb sorolódik a prioritások listáján. Az értékesítésben is fontos a nyomásgyakorlás (legális keretek között) az érdeklődőre, nem hiába vannak pár napos shopping ünnepek és időkorlátos ajánlatok.

Keresd meg az aktualitást a híredben, és egyből jobb esélyekkel indulsz!

4. Relevancia hiánya

Több általam megkérdezett újságírónak van olyan problémája, hogy egyszer az e-mail címük felkerült valamilyen véletlenszerű PR ügynökség levlistájára, ahonnan aztán kitartóan küldözgetik nekik a munkájukhoz, témáikhoz egyáltalán nem kapcsolódó közleményeket. Egyenes út a kéretlen mappába, ha az internetről ellenőrzés nélkül leszedett, rosszabb esetben vásárolt e-mail listára eresztjük ki a sajtóközleményeket! Nagyobb meló, de hatékonyabb, ha a tiedhez hasonló témában publikáló újságírókat gyűjtöd össze, az e-mailjeidben pedig bemutatkozol, és leírod miért őket keresed (hivatkozhatsz korábbi cikkre például).

5. Mindenkinek ugyanazt küldöd

Attól függően, mivel foglalkozol, lehet hogy a híred több médiában is megállja a helyét. Az új iPhone megjelenését például lehozhatja egy tech magazin, ahol elemzik a műszaki specifikációkat, vagy tesztelik az új funkciókat. De ugyanúgy van helye a hírnek egy országos hírportálon, ahol lehet, hogy az új cucc ára, elérhetősége lesz a fókuszban. Egy gazdasági lap pedig a cég üzleti sikereit, esetleg marketing kampányát fogja elemezni. Próbáld te is így írni a sajtóközleményeid: a megcélzott platformnak vajon milyen nézőpont lesz izgalmas? Ugyanazt a hírt 3-4 szemszögből is megírhatod, így minden újságíró a számára legrelevánsabb változatot kapja.

6. Technikai botlások

Ha a fentieket betartva hibátlanul megírt, izgalmas, kattintásmágnes sajtóközleményt küldesz a témádban specializáló újságírónak, már sokkal jobbak a kilátásaid – de nyert ügyed azért még nincs. A sajtóközleményt úgy küldd, hogy minél egyszerűbb legyen a sajtómunkásnak feldolgoznia: PDF helyett Word formátumban például, hogy könnyen ki tudja másolni. Másik gyakori hiba, hogy nem csatolnak képanyagot a közlemény vagy cikk mellé. Mindig csatolj jó minőségű, magas felbontású, álló és fektetett képet a közleményedhez, hogy megkönnyítsd annak feldolgozását.

Ne felejts el elérhetőséget is megadni, ha a közlemény alapján további kérdéseik lennének az újságíróknak!

7. Utánkövetés hiánya

Semmiképp ne zaklasd az újságírókat, ne hívogasd őket, hogy lesz-e hír a közleményedből! Ugyanakkor tényleg rengeteg e-mailt kapnak egy nap, amiben könnyen elveszhet a tiéd. Keresd meg az arany középutat az egyetlen e-mail küldése, és az idegesítően sok follow-up e-mail között. Ha nem kapsz választ, és nincs eredménye az outreach-nek, próbáld újraírni a közleményt, más szemszögből megközelíteni a híredet, más, izgalmasabb tárgymezővel kiküldeni azt!

A fentieket figyelembe véve biztos, hogy sikeresebb sajtóközleményeket írsz majd, amik jobb eséllyel kerülnek a megcélzott médiába!

Van még ilyen tartalom?

Fotó: Canva

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.

Ötlettől az értékesítésig, alig 4 óra alatt – Formdealer esettanulmány 1. rész

Készült már útmutató itt a Minneren a Formdealerhez, de miért állnánk meg itt? Úgy döntöttünk egy sokkal jobb módszerrel is megpróbálunk nektek segíteni, egy...

Jövőre megfizetsz a palackodért – LifeTilt dráma – Jobb az EUR bevétel, mint a HUF #hírszemle

Balogh Tamás személyes brandje, a LifeTilt a maga szókimondó tartalmával 2022-ben átkerült a Tutti Kft-hez. Mivel Balogh Tamás személye volt maga a marketing, hogyan...
00:37:17

100 Termékötlet Kínából 9. rész – Canton Fair Phase 2 termékei: élethű plüssök, falidekoráció…

Itt már a Canton Fair-en voltak a Gáborék a kínai útjuk során. Először is a videón egy konténer berakodást is láthatunk. Egy gyűjtőraktárban járunk,...

Gyakorlati útmutató kapcsolatépítéshez. Networking tippek, trükkök

Hallottad már, hogy a kapcsolati tőke aranyat ér, de hogyan lehet tudatosan kapcsolatot építeni? Hogyan találkozz, beszélgess üzleti kapcsolataiddal anélkül hogy úgy éreznék, csak...

Hogyan veszíts el 20 millió dollárt 1 hónap alatt? – Béna márkamegújítók

Még a legnagyobb márkáknak szüksége van a rebrandingre. Gondolj bele: Netpincérből Foodpanda, majd Foodora, vagy Pannon GSM-ből Telenor, majd Yettel. Sokszor jót tesz a...

5 hiba, amit egy webshop indításakor elkövethetsz

Egy webshop elindítása kihívásokkal teli folyamat, mivel számos összetett tényezővel kell számolni. Elsőként, piackutatás és a versenytársak elemzése nélkül nehéz megállapítani, hogy van-e valódi...

Jó kedvében kell lennie a vevőnek, hogy betaláljon a hirdetésed? Gondoltál már erre?

Egy izgalmas felvetésem van, amihez természetesen kutatást is hozok továbbá egy olyan megvilágosodásban lesz részed, ami garantáltan pénzt tesz a pénztárcádba. Te is abba...

Tiktok marketing esettanulmányok, példák. Lehet vevőt szerezni TikTokról!

Te is már gondolkoztál azon, hogy a Tiktokon elkezdd a tartalomgyártást, megszerezd innen az első vásárlód? Ezek az esettanulmányok végigvezetnek azon az úton, ami...

Értékesítőből cégtulajdonos. Bálint útja az alkalmazotti léttől a milliárdos forgalmú saját cégig

Csereklyei Bálint ma már egy több millárd forint forgalmú céget vezet, ő is a tulajdonos. De a sztorija ott kezdődött, hogy ennek a cégnek...