Küldtél már ki valaha sajtóközleményt újságíróknak? Gondosan megírtad, milyen újdonságok történtek a cégedben, majd a netről kikeresgélt e-mail címekre elküldted, hogy aztán… semmi se történjen. Rosszabb esetben egy PR cégnek fizettél ugyanezért súlyos összegeket. Ismerős?
Újságírókat, (fő)szerkesztőket kérdeztem, mik a legnagyobb problémáik a PR megkeresésekkel, közleményekkel, és szinte mindannyian ugyanazokról számoltak be. Lássuk, mik azok a hibák, amiket elkövetve garantálod, hogy a kutya se foglalkozzon a sajtóközleményeddel!
1. Nyelvhelyességi és helyesírási hibák
Emberek vagyunk, időnként hibázunk – biztos ebbe a cikkbe is bele tudna kötni egy éles szemű olvasó. Mégis, amikor újságíróknak küldesz valamit publikálásra, alapvető hiba ha az a szöveg hemzseg a stilisztikai hibáktól, vagy épp tele van elütésekkel. Az általam megkérdezett sajtómunkások sokszor banális tévedésekkel találkoznak – talán nem kell magyaráznom, hogy ezek nemcsak pluszmunkát rónak az újságírókra, de téged is komolytalan színben tüntetnek fel!
2. Érdektelen önfényezés
Beszélhetünk bármely szakterületről a gasztronómiától a hidegburkolásig, az újságírók rengeteg sajtóközleményt kapnak nap mint nap. Nem is biztosíthatod be jobban, hogy a tieddel ne foglalkozzanak, mint ha a közleményedben nagyítóval kell keresni a sztorit. A termékedet, szolgáltatásodat, cégedet ajnározó szöveg körülbelül egy embernek érdekes: neked. Ne várd, hogy az újságíró izzadjon, hogy megtalálja az olvasókat is érdeklő részt a történetben: a sajtóközlemény megírásakor ne magadat akard fényezni, hanem gondolj arra, mire lehet kíváncsi a magazin célcsoportja, mi lehet az ő problémája, milyen címsorra jönne meg a kedve kattintani!
3. Aktualitás hiánya
Tény, hogy vannak örökzöld témák, de ha a közleményednek nincs semmi aktualitása, ami motiválná az újságírót hogy foglalkozzon vele, akkor könnyen hátrébb sorolódik a prioritások listáján. Az értékesítésben is fontos a nyomásgyakorlás (legális keretek között) az érdeklődőre, nem hiába vannak pár napos shopping ünnepek és időkorlátos ajánlatok.
Keresd meg az aktualitást a híredben, és egyből jobb esélyekkel indulsz!
4. Relevancia hiánya
Több általam megkérdezett újságírónak van olyan problémája, hogy egyszer az e-mail címük felkerült valamilyen véletlenszerű PR ügynökség levlistájára, ahonnan aztán kitartóan küldözgetik nekik a munkájukhoz, témáikhoz egyáltalán nem kapcsolódó közleményeket. Egyenes út a kéretlen mappába, ha az internetről ellenőrzés nélkül leszedett, rosszabb esetben vásárolt e-mail listára eresztjük ki a sajtóközleményeket! Nagyobb meló, de hatékonyabb, ha a tiedhez hasonló témában publikáló újságírókat gyűjtöd össze, az e-mailjeidben pedig bemutatkozol, és leírod miért őket keresed (hivatkozhatsz korábbi cikkre például).
5. Mindenkinek ugyanazt küldöd
Attól függően, mivel foglalkozol, lehet hogy a híred több médiában is megállja a helyét. Az új iPhone megjelenését például lehozhatja egy tech magazin, ahol elemzik a műszaki specifikációkat, vagy tesztelik az új funkciókat. De ugyanúgy van helye a hírnek egy országos hírportálon, ahol lehet, hogy az új cucc ára, elérhetősége lesz a fókuszban. Egy gazdasági lap pedig a cég üzleti sikereit, esetleg marketing kampányát fogja elemezni. Próbáld te is így írni a sajtóközleményeid: a megcélzott platformnak vajon milyen nézőpont lesz izgalmas? Ugyanazt a hírt 3-4 szemszögből is megírhatod, így minden újságíró a számára legrelevánsabb változatot kapja.
6. Technikai botlások
Ha a fentieket betartva hibátlanul megírt, izgalmas, kattintásmágnes sajtóközleményt küldesz a témádban specializáló újságírónak, már sokkal jobbak a kilátásaid – de nyert ügyed azért még nincs. A sajtóközleményt úgy küldd, hogy minél egyszerűbb legyen a sajtómunkásnak feldolgoznia: PDF helyett Word formátumban például, hogy könnyen ki tudja másolni. Másik gyakori hiba, hogy nem csatolnak képanyagot a közlemény vagy cikk mellé. Mindig csatolj jó minőségű, magas felbontású, álló és fektetett képet a közleményedhez, hogy megkönnyítsd annak feldolgozását.
Ne felejts el elérhetőséget is megadni, ha a közlemény alapján további kérdéseik lennének az újságíróknak!
7. Utánkövetés hiánya
Semmiképp ne zaklasd az újságírókat, ne hívogasd őket, hogy lesz-e hír a közleményedből! Ugyanakkor tényleg rengeteg e-mailt kapnak egy nap, amiben könnyen elveszhet a tiéd. Keresd meg az arany középutat az egyetlen e-mail küldése, és az idegesítően sok follow-up e-mail között. Ha nem kapsz választ, és nincs eredménye az outreach-nek, próbáld újraírni a közleményt, más szemszögből megközelíteni a híredet, más, izgalmasabb tárgymezővel kiküldeni azt!
A fentieket figyelembe véve biztos, hogy sikeresebb sajtóközleményeket írsz majd, amik jobb eséllyel kerülnek a megcélzott médiába!
Van még ilyen tartalom?
- Miért jó, ha a cégem megjelenik a médiában? Hogyan lehetséges?
- Jelenj meg a médiában! Így tudsz egyszerűen reklámcikket, média megjelenést venni
- Hogyan írj PR-cikket még akkor is, ha nem vagy született újságíró?
Fotó: Canva