7 mítosz a franchise-ról: cáfolva!

Dátum

Megosztás

Amikor meghalljuk a franchise szót akaratlanul is eszünkbe jutnak a nagy gyorséttermi hálózatok, az óriás üzletláncok, azaz a mai modern franchise. Róluk általában tudjuk, hogy drága megvásárolni, nagy tőke szükséges a működtetésükhöz, de már az elindulás is jelentős befektetést igényel. Kapjuk az arculatot, a márkát, a marketing anyagokat, az oktatást, nekünk már semmit nem kell tenni, hátradőlhetünk. Vagy mégsem? 

A cikket Hudák Tibor, a Minner franchise szakértője, a MinnerAkadémia Franchise képzés oktatója írta.

A franchise, mint üzleti növekedési modell már nagyon régóta velünk van, olyannyira, hogy már a középkori Európában is használták a főurak, amikor átadták a vásártartás és más üzleti tevékenység folytatásának jogát rendszeres fizetségért cserébe. Ennek ellenére elmondhatjuk, hogy általánosságban keveset tudnak a vállalkozók, vállalkozni vágyók a franchise modellről. Ebben a cikkben 7 mítoszt fogok megcáfolni, amiket “mindenki tud” a franchise-ról. Végérvényesen helyre rakjuk a tévedéseket, hogy tisztán lásd ezt a fantasztikus növekedési eszközt. Akár vállalkozóként szeretnél többet megtudni, hogy aztán te indíts franchise hálózatot, akár tervben van, hogy vásárolni szeretnél egy franchise-t, megéri tovább olvasnod – kezdjünk is bele.

1. Franchise csak nagy cég lehet

Bár a nagy cégek valóban látványosabbak, de hazugság lenne azt mondani, hogy kisebb cégeket ne lehetne franchise-olni. A franchise-ban az a jó, hogy

bármilyen működő üzleti modellt át lehet adni, amit akár egy családias kisvállalkozásnál is megtalálhatunk.

A nagy franchise cégek pont a franchise-tól lettek akkorák, mint ahogy ma is ismerjük őket. Magyarországon a Diego, a Fornetti azok, akik igazán nagyra nőttek és nemzetközileg is ismertek lettek.

2. A franchise túl drága

A piacon rengeteg franchise céget találhatunk, ha vásárolni szeretnénk egyet. Ebben az a jó, hogy szinte biztosan meg fogjuk találni azt a vállalkozást, ami a pénztárcánknak is megfelel. Néhány százezer forintos belépési díjaktól egészen a 20-50-100 milliós tételig találunk hálózatokat, így el tudjuk dönteni, hogy mire van szükségünk és mekkora összeget kívánunk befektetni.

3. Az egyetlen franchise lehetőség a gyorsétterem és a kiskereskedelem

A legnagyobb franchise cégek valóban ezekből az iparágakból nőttek ki, azonban ma már számos szolgáltatás alapú franchise vállalkozást is találsz. Számos előnnyel jár oktatás alapú vállalkozásba fektetni, például nyelviskolába, tanácsadó cégbe, vagy gyerekek oktatására specializálódott hálózatokba. 

4. Nem lehet olyan vállalkozást vezetni, amiben nincs tapasztalom

Rossz válasz. A franchise-ban pont az a legszebb, hogy neked már nem kell megfejteni a piac működését, buktatóit, mert ezt már megtették helyetted. Te átveszel mindent, ami jól működik egy vállalkozásban és a hibás, rosszul működő dolgok nélkül kapod meg. Így lehet neked átvevőként olyan területen is vállalkozásod, amit egyelőre még nem teljesen értesz, azonban érzel magadban affinitást, hogy szívesen kipróbálnád magad benne.

5. A franchise nem teszi lehetővé a kreativitást

Nagyon rossz válasz! Egy rendszergazda – ő az aki a franchise-t tulajdonolja -, pont azokat a kreatív rendszerátvevőket keresi, akik építik a vállalkozást ötleteikkel, munkájukkal. Minden vállalkozásban kreatívnak kell lenni, így ezalól egy átvett franchise üzlet sem kivétel. Egy valamire való rendszergazda meghallgatja és beépíti a partnerei ötleteit a cég működésébe, hiszen részben a közös tudás is a franchise lényege.

6. A siker garantált

Ha valaki garantált sikert kínál, akkor gyanakodj. Mint minden vállalkozásnál, csak és kizárólag rajtad múlik a siker. A franchise rengeteg eszköz ad ahhoz, hogy sikeres lehess benne, de ha nem tudod használni őket, vagy rosszul teszed azt, akkor a siker egyáltalán nem garantált. A franchise óriási kockázatot vesz le a válladról, de nem mindent. Pusztán csökkenti a kockázatot egy vállalkozás indításnál, de a felelősség továbbra is téged terhel és kemény munkát igényel!

7. A franchise nélkülem is menni fog

Sajnos sokan azt hiszik, hogy a franchise az az üzlet, amit ha megvesznek, hátra lehet dőlni és csak a pénzt kell majd beszedni. Ha ez igaz lenne, mindenki franchise átvevő lenne. Mint minden egyes vállalkozásnál, az elején a tulajdonosnak is aktív szerepet kell vállalnia, hiszen a franchise sikere az ő sikeréből is adódik. Mivel az átvevő tulajdonképpen befektetője az adott franchisenak, így az ő érdeke is, hogy számottevően hozzájáruljon a munkához.

Remélem, hogy a cikk segített neked abban, hogy megfelelő céget tudj választani a későbbiekben, vagy ha franchise indításra adod a fejed, akkor adott néhány új gondolatot a témában. Ha több tudásra van szükséged franchise témában, akkor a MinnerAkadémia Franchise képzését imádni fogod!

Tanulnék még a franchise-ról!

Fotó: Vaishnav Chogale / Unsplash

Vendégszerző
Szakértőket hívunk, hogy még hitelesebb információkat kapj különböző területekről. Ezt a cikket egy vendégszerző írta, de természetesen átment a Minner rostán, így a leghasznosabb információkat kapod most is.

Így tervezd az üzleti éved akkor is, ha nem vagy az a tervezős fajta

Biztosan mindenhonnan látod most, hogy így évtervezés, úgy évtervezés, érezheted picit a nyomást is, hogy csinálnod kell. Nos ezt a témát járjuk most körbe,...

Vigyázz, 3 nap alatt elfogyhat a KKV-támogató hitelprogram keretösszege!

November utolsó napján megjelent a mikro-, kis- és középvállalkozások likvid működésének támogatását célzó hitelprogram, amely korábban is hatalmas népszerűséggel bírt. Most a projekt újra...

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...