8 év alatt több, mint 100 millió megosztás – A Spotify Wrapped, mint UGC kampány

Dátum

Megosztás

Minden év decemberében a közösségi médiában te is találkozhatsz a Spotify Wrapped sztorik, posztok tömkelegével. Hogyan érte el a zenestreamelő cég azt, hogy az egész világ várja az évösszefoglaló marketing kampányát? Hogyan tudsz te is egy szeletet hasítani KKV-ként, a Spotify büdzséje nélkül? Ennek nézünk most utána!

Mi is tulajdonképpen a Spotify Wrapped?

A Wrapped a Spotify éves marketingkampánya, amely során a felhasználók egyedi, személyre szabott összefoglalót kapnak az elmúlt éves zenefogyasztási szokásaikról, kedvenc dalaikról, előadóikról, műfajaikról, az összes hallgatott percről és zenei személyiségükről. A Spotify Wrapped 2015 óta minden év decemberében örvendezteti meg a felhasználókat, és mára popkulturális jelenség lett: az összefoglalókat hatalmas számban osztják meg a közösségi médiában, és mémek ezrei készülnek a témában. 

Spotify Wrapped számokban:

  • 574 millió felhasználó kap már személyre szabott összefoglalót
  • 2020-ban 20%-ot növekedett a Spotify alkalmazás letöltéseinek száma a Wrapped kampány időszaka alatt
  • 2020-ról 2021-re 461%-ot nőtt a Wrappedről szóló tweetek száma
  • 2022-ben 100 millió megosztást vártak a felhasználóktól az összefoglalójukról

A Spotify egyébként nem csak év végén veti be a felhasználókról gyűjtött adatait a felhasználói élmény növelésére: a zenehallgatók  minden hétfőn kapnak egy „E heti kaland” listát. Ugyanígy a Zeneradar is egy hasonló lista, ott a felhasználó által követett előadók újdonságait gyűjti össze a Spotify.

A Spotify Wrapped az appon belüli interaktív összefoglaló mellett sok más felületen folyik: ötletes kültéri plakátokat, social media megjelenéseket, top előadókkal való kollaborációkat is készítenek, hogy az év végén tényleg minden a Spotify Wrapped-ről szóljon, még a karácsonyi kampányok dömpingje mellett is.

Itt tudsz olvasni az óriásplakát kampányokról: Óriásplakát marketing KKV-ként: Hogyan és miért gondolkozz kültéri marketingben?

Kép forrása: https://blog.kitcast.tv/spotify-wrapped-ads/

Idén egy CGI kampányt is készítettek ehhez:

A CGI kampányokról itt tudsz bővebben olvasni: Big Ben pufferdzsekiben? – A nagy CGI gerillamarketing

Miért működik, mint marketing kampány?

Emlékszel a „Milyen kenyér vagy?” és hasonló Facebook kvízekre? Hát persze, szeretjük, ha valami rólunk szól. A Spotify Wrapped is azért tud ennyire sikeres lenni, mert kihasználja az emberek természetes énközpontúságát, és minket, a fogyasztókat tesz a középpontba.

A Spotify Wrapped ráadásul nemcsak jó ötlet, de kitűnő a megvalósítás is: zökkenőmentes a felhasználói élmény, az appon belül interaktívan nézhetjük az összefoglalónkat, ami tele van ötletes, perszonalizált szövegekkel, utalásokkal. A Wrapped-et egyértelműen social megosztásra tervezték, ezt pedig meg is könnyíti a Spotify. Előre elkészített, letölthető kreatívokat kapnak a felhasználók, cselekvésre ösztönző (CTA) gombok és szövegek emlékeztetnek, hogy oszd meg az összefoglalód másokkal is. Minden év Wrapped-jének egyedi és könnyen felismerhető a képi világa, így messziről látszik ha a barátaink megosztották – vagy ha márkák másolják, meme formátumként használják.

A Spotify Wrapped igazi UGC kampány: egyrészt a felhasználók generálják már magát az adatot, amiből az összefoglalók készülnek, másrészt a zenehallgatók a saját Wrapped-jük megosztásával maguk terjesztik a streaming szolgáltató hírét a közösségi médiában. Ezek a social posztok természetesen user-generated content-nek számítanak. 

Az UGC kampányokról Mester Márktól itt tudsz bővebben olvasni: Legyen a vásárlód a marketingesed! Így használj user-generated tartalmat a hirdetéseidben

Ne menjünk el a FOMO, azaz a kimaradástól való félelem mellett sem. Figyeld meg, a  Wrapped kampányban sehol nem látsz olyan üzenetet, hogy fizess elő a Spotify-ra. A fogyasztóiknak kommunikálnak, ez az ő eseményük, belső poénjuk – mégis, egyértelműen a kimaradás érzését keltik azokban, akik nem Spotify felhasználók. Senki nem szeret kimaradni valamiből. A leendő ügyfeleket így emlékeztetik, hogy miért érdemes csatlakozni, a meglévőkben pedig egy erős pozitív, többi felhasználóval közös élménnyel erősítik a valahová tartozás érzését, hogy jövőre se akarja lemondani a szolgáltatást.Sokan meglovagolják a trendhullámot

Nyolc év alatt a Spotify Wrapped intézményesült a popkultúrában: nemcsak a hivatalos összefoglaló terjed virálisan, hanem a jelenségre épülő vicces szöveges posztok, mémek is. A Wrapped stílusát alapul vevő posztokkal tele a közösségi média, LinkedInen például népszerű a “marketing wrapped”, ami a marketingesek kihívásait hivatott kifigurázni, vagy TikTokon tavaly többen csináltak “dating wrapped”-et, azaz humoros formában számszerűsítették, grafikonokkal ábrázolták az elmúlt évben átélt randijaikat, kapcsolataikat. 

Többé-kevésbé rizikómentes erre a trendre márkaként is felülni. Sokan parodizálják vagy egyszerűen lemásolják a Wrapped dizájnját, formátumát egy közösségi média poszt erejéig, hogy a saját eredményeikről, számaikról kommunikáljanak könnyedebb vagy komolyabb hangvételben. Ez egy kis humorérzékkel, szövegírói készséggel és alapvető képszerkesztő tudással bárki által megoldható. A nagyszabásúbb verzió a Wrapped mintájára saját interakítv, adatalapú évösszefoglalót készíteni a felhasználóknak – erre is egyre több példát látunk.

Más platformok is wrappelik az éved: Duolingo, Reddit

A Duolingo idén először készített hasonló évösszefoglalót Year in Review néven. 12 hónapos intervallum alatt összegyűjtött adatokból készül az összefoglaló amiből a felhasználók visszanézhetik, hány órát töltöttek új nyelv tanulásával, hány új szót tanultak meg, és a többi A Duolingo ráadásul tanulói típusokat, “learner style”-okat is bevezetett ami alapján kategorizálja a felhasználókat..

Hasonlóképp a Reddit Recap néven készített évösszefoglalót a felhasználóinak.. Az app mutatja, hogy hány közösséghez csatlakoztál, melyik posztok rezonáltak veled a legjobban, melyik volt a legsikeresebb posztod upvote és kommentek tekintetében, illetve azt, hogy hány banánnyit görgettél az oldalon (ez a “banana for scale” mémből ered, amikor emberek tárgyakat egy banán mellett fotóznak le, hogy a banán segítsen a méretarányok megbecsülésében). A Redditen hirdetők pedig a hirdetéseik teljesítményéről is kapnak visszajelzést a Recapben.

Mit tanulhatsz a Spotify Wrapped sikeréből KKV-ként?

Vajon le tudod másolni a Wrapped kampányt egy az egyben? Röviden és tömören, nem. Nagy büdzsé és sok adat kell ahhoz, hogy egy ennyire interaktív, személyre szabott kampányt tudj létrehozni. Sajnos neked nem lesz annyi adatod, mint a Spotifynak, amit napi szinten több millióan hallgatnak, tőled meg az évben mondjuk 2-3 alkalommal vásárolt egy vevőd. Ebből nem sok tanulságot tudsz leszűrni. Akkor mit is lehet valójában lemásolni, mit lehet elvinni üzleti szempontból a Wrapped sikeréből?

Szezonális mémeket nyugodtan készíthetsz te is, amelyek rezonálni tudnak a felhasználókkal. Szerkeszthetsz olyan posztot, ami dizájnjában hasonlít az idei Wrapped-hez (figyelj, nehogy a korábbi évek stílusát másold, mert az elég gagyinak fog tűnni, még sablon is van hozzá: https://www.kapwing.com/

Kép forrása: https://www.kapwing.com/explore/spotify-wrapped-2023-template

Le tudod másolni a formátumot: készíts évértékelőt, összefoglalót a cégről, eredményekről, fogyasztói szokásokról! Akár komolyan, adatokkal, akár viccesre véve a hangnemet meg tudod ezt tenni. Ehhez ugyanezen az oldalon tudsz gyűjteni példákat: https://www.smartcompany.com.au/marketing/social-media/spotify-wrapped-brand-social-media-campaign-data/

Emellett persze, ha nem szeretnél felülni erre a vonatra, akkor egy dolgot még el tudsz vinni a Wrapped-elemzésünkből: a marketinghez való hozzáállást. Nagyon fontos lecke a Spotify-tól, hogy helyezd a fogyasztót a középpontba, tedd a tartalmaid megoszthatóvá, és használj CTA-t, amit a fogyasztó is észrevesz!

Kapcsolódó tartalmak

Források: Hightouch, Spotify, Digitaltrends

Kiemelt kép: Canva

Tóth Levente
Tóth Levente
Tóth Levente vagyok, a Minner csapat negyedik tagja, tartalomgyártó. A tartalmak közül legszívesebben a technológiai újítások és az AI köt le, tőlem ezekről fogtok leginkább olvasni.