Motiváló statisztika igaz? Éppen az Opten friss cégstatisztikáit böngésztem és ez a fenti adat megfogott. Egyébként végiggondolva, számolva, olyan nekem ez picit, mintha rossz adat lenne. Minden 100. cég? Csak egy tippem lehet, sokan vágtak bele a kereskedelembe, sőt az online kereskedelembe. Vagy nem tudom, nekem ez furcsa, de ha csak fele is igaz, azt mondom, foglalkozzunk már ezzel! Kiderül, hogy tényleg Magyarország a lehetőségek hazája? Nézzünk a mélyére, mi kell ahhoz, hogy ebbe a bűvös 1%-ba kerüljünk!
70%-az esélye, hogy túléled az első 5 évet! Nem is rossz!
A túlélés esélye a vállalkozásoknál (az évek hiánya és 0% azért van, mert ugye ott még nincs adat, nem telt el 5 év, vagy adott esetben 10 év – az még a jövő zenéje):
Alapítás éve | Cégalapítások száma | 5 éves túlélési arány | 10 éves túlélési arány |
1996 | 38 993 | 79,77% | 61,59% |
1997 | 57 084 | 81,37% | 63,74% |
1998 | 60 943 | 82,29% | 63,82% |
1999 | 39 041 | 84,46% | 64,84% |
2000 | 44 121 | 85,21% | 64,47% |
2001 | 40 751 | 85,27% | 62,52% |
2002 | 39 303 | 85,20% | 60,65% |
2003 | 38 303 | 85,15% | 58,83% |
2004 | 39 051 | 85,35% | 58,19% |
2005 | 33 410 | 83,25% | 54,06% |
2006 | 32 843 | 82,71% | 51,80% |
2007 | 34 076 | 82,27% | 50,72% |
2008 | 48 719 | 81,99% | 48,66% |
2009 | 47 632 | 80,47% | 46,58% |
2010 | 46 996 | 76,37% | 0,00% |
2011 | 50 357 | 73,68% | 0,00% |
2012 | 38 502 | 74,68% | 0,00% |
2013 | 33 158 | 72,08% | 0,00% |
2014 | 29 533 | 69,76% | 0,00% |
Fontos megjegyezni a fenti ábránál, hogy a 2008-as válság a cégek túlélését csökkentette, de aggasztó adat, hogy az 5 éves életbenmaradás esélye csökkent 2013 után is, amikor egészen kedvező gazdasági tényezők voltak. De az adattábla további érdekességeket rejt számunkra. Plusz adat, hogy 2019-ben is még csak 29 000 cégalapítás történt, ami elmarad a 2008-2011 közötti cégindítás láztól. Mindezek mellett történik az, hogy folyamatosan csökken a túlélési arány.
A digitalizáció az oka mindennek? A gyorsan 1 milliárdos forgalmat elérő cégeknek és a gyorsan hulló vállalkozásoknak?
Az utóbbi években egyre több szektorban vettük észre, hogy csökkent a belépési küszöb. Vagyis vagy befektetett tőkéből, vagy más erőforrásból kevesebb kell, hogy volumenben nagyobb sikereket érjünk el. A pénzügyi források között is rengeteg a lehetőségünk. És persze megjelentek új piacok is.
Az alacsony belépési küszöb több szereplőt vonzott adott területre, ami nagyobb versenyt eredményezett, ez is okozhatta a vállalkozások romló túlélési esélyeit. És természetesen a digitalizáció is, ami nélkül elinduló vállalkozások már kisebb eséllyel szálltak a versenybe, az 5 éves kor elérése távolabb kerül.
Ne az 1 milliárdot nézd! Mert csalóka lehet az adat is, inkább azt lássuk e mögé az adat mögé, hogy gyorsabb ma egy vállalkozást felhúzni, skálázni, mint korábban. Arról nem is beszélve, hogy 1 milliárd forint forgalmat például szolgáltatással nehezen lehet elérni.
Digitalizáció nélkül ma csak a szerencse segíthet egy cégnek a csúcsra jutni
Persze van egy-két szektor mint például az építőipar, ahol még nem teljesen függ a digitalizációtól a teljesítmény. Bár az ipari drón üzleti ötletnél láthatjuk, hogy itt is már megjelent. Ahogy előbb is írtam a digitalizáció segít felgyorsítani a növekedést. Már egy jól működő weboldal is csodákra képes, de a kulcs itt abban van, hogy a cégek használnak ügyfélkezelő-rendszert, automatizációkat, a projekteket online vezetik… A digitalizáció növeli a produktivitást és azt is mondhatjuk, hogy az egy munkavállalóra eső bevételt (ez mutatja jól a teljesítményt). Ebben a cikkben írtam erről bővebben: Ezeknek a digitális megoldásoknak a használata lehetőséget teremt a jelenlegi helyzet kiaknázására
Mi kell egy kezdő cégnek a sikerhez?
A digitális skillek megléte, vagy a digitális ehetőségek ismerete már sokat nyom a latba. A kutatások azt mutatják, hogy még ennél is fontosabb a lelkesedés, a jó piacismeret, a roadmap (tudd, mi kell a szintlépésekhez). Ehhez készítettem el a Mivel lehet kitűnni cikket és hanganyagot (podcast).
A podcastot itt éred el Spotify-on, itt Apple Podcastban itt, vagy itt beágyazva:
Forrás: Opten
Fotó: Envato License