A Bamba Marha burger NFT-t csinál. De mire jó egy NFT?

Dátum

Megosztás

Mostanra elég sokan ismerik az NFT-ket, de a többség csak a digitális műtárgyakkal (digital art) azonosítja a tokeneket. A helyzet az, hogy valójában sokkal több van bennük, minthogy meme-ket, NBA pillanatokat és majmos grafikákat birtokoljunk. Mielőtt belemennénk, hogy mi mindenre használható ez a technológia, nézzük meg mit is csinált a Bamba Marha.

Ha esetleg nem tiszta, mi is ez az NFT, olvasd el az erről szóló cikkünket: Miért ér százmilliókat egy pár másodperces videó? Mi az NFT?

A Bamba Marha NFT-t csinál

A Bamba Marha BurgerBár olyat lép, amire még nem volt példa a hazai vendéglátásban, de világszinten is nagyon új vizekre eveznek. Belépnek a kripto piacra és saját NFT-t csinálnak. A 3D-s aranyburger egyetlen egy példányban készül el, de a sima grafikákkal és egyéb art jellegű tokenekkel ellentétben valódi felhasználása is lesz. Lesz mögötte tényleges érték, ugyanis

a tulajdonosa élete végéig havi 1 alkalommal ingyen ehet egy nagy menüt bármelyik éttermükben.

Forrás: bambamarha.hu

Az NFT-t az életre szóló ingyen burgeren túl, még egy módon összekötik egy offline kampánnyal. Készül egy fizikai, ehető NFT burger is, ami igazából a hónap burgere. A tokent nem megvenni lehet majd, hanem kisorsolják azok között, akik megkóstolják az új hamburgert.

A Bamba Marha tehát több módon is túllépett azon, hogy az NFT-jük egy “haszontalan” digitális műalkotás legyen. Nem akarjuk megsérteni a gyűjtőket vagy az NFT alkotókat, de épp úgy, mint a művészetnek, digitális művészetnek is az emberi pszihológia ad értéket. Az NFT-k tavaly hatalmas lufiként nőttek, ami idén kicsit visszavett és a forgalom+kapitalizáció is visszaesett. Na de egészen más a helyzet, ha az NFT-hez egy valódi mögöttes érték is társul, mint mondjuk a hambruger evés és itt a lényeg:

Az NFT-k valódi lényege nem az, hogy színes pixel fejekkel spekuláljunk, hanem hogy megmásíthatatlan, biztonságos adatbázisa legyen a tranzakcióknak.

Egy NFT eladása után a blokklánc minden fontos adatot nyilvánosan és kis túlzással feltörhetetlenül tárol. Tehát az arany burgernek bizonyíthatóan egyetlen tulaja lesz, nem fotozóható le, nem másolható le. A Bamba Marha tudni fogja az eredeti van-e nálad. Persze a nyertes bármikor eladhatja az NFT-t és ezzel az életre szóló jogot. Gyakorlatilag egy egyszemélyes VIP előfizetéses rendszer hoztak létre.

Nem ők az elsők

A kampányuk a részletei miatt újszerű, de az Egyesült Államokban más étteremláncok is kísérleteztek már hasonlóval. Legalábbis a technológia használatával. 2021 őszén a Burger King kezdett egy kampányba, ahol a menühoz járó QR kód leolvasásával egy NFT-t kaptak a vendégek. Aki összegyűjtötte a 3 darabos kollekció mindegyikét, annak a rendszer automatikusan generált egy jutalom NFT. Ez többféle jutalmat testesíthetett meg a 3D artworktől, az ingyen whopperen át a merch termékekig. Ha a Bamba Marha előfizetést csinált, akkor ez igazából egy blokkláncra épülő hűségprogram. Az elmúlt fél évben világhírű séfek és éttermek is elkezdtek hasonló rendszereken gondolkodni vagy akár használni. Az NFT tulajok plusz jutalmakat és kiváltságokat kapnak.

Mi mindenre lehet még jó?

Az NFT-k mögötti technológia széles körben való elterjedése lassú, akár több évtizedes folyamat. Szinte mindent kiválthat, amihez azonosítás szükséges, hiszen egy egyedi, nyilvános és biztonságos adatbázis a tranzackiók metaadataival. Egyértelműen képes lehet tulajdonjogot bizonyítani, így az, hogy éttermek használhatják előfizetéses rendszerhez vagy hűségprogramhoz csak a kezdet.

Az előfizetéses rendszerek egyébként nagyon terjedőben vannak. Több étteremlánc is próbálkozik ilyennel, és kis túlzással akárki be tudná vezetni. Egy cikkünkben már ötleteltünk is arról, hogy mennyi féle területen működne.

NFT pixel artok, amiken ideje túllépni
Lépjünk túl ezen

Az egyik sokat emlegetett terület, ahol hasznosítani lehetne, az ingatlan adás-vétel. Gyakorlatilag kiválthatnák a tulajdoni lapot és a földhivatali bejegyzést, a tranzakció azonnal látható lenne a blokkláncon. Lekérhető és nyilvános lenne az adott ingatlan/telek/földterület tulaja, hogy mennyit ér, mikor cserélt gazdát. Blokklánc alapú technológiával még a részletfizetés is beépíthető, sőt automatizálható, de albérlet kiadáshoz is használni lehetne. Az, hogy jól védi a bankkártya adatokat, már csak hab a tortán. Amerikában már van is olyan fejlesztő, aki így akarja eladni az otthonát. Az egyetlen probléma, hogy állami elismerés nélkül, papíron ő marad a tulaj. A teljes jogi érvényességhez sajnos a kormányoknak kell a technológiát bevezetni.

Az NFT ingatlan adás-vétel további előnye lenne, hogy a blokkláncon feljegyezhető minden felújítási munka. Hasonlóan az autók kártörténeti lekérdezéséhez, nyilvánossá lehetne tenni minden szerkezeti problémát, csőtörést, beázást, így nem lehet átverni egy vevőt sem. Hasonló logika mentén az egészségügy is használhatná, sőt a teljes személyazonosítást lehetne vele kezelni. Anyakönyvi adatok a születéstől a halálig, igazolványok és TAJ kártyák helyett, lenne egy saját NFT-d, benne az adataiddal és a kórtörténeteddel. A kedvenc ötletem viszont, hogy a személyazonosító tokenekkel, tudnánk online szavazni.

Nagyon nagyon messzire lehet még menni ezeken a gondolatokon. Az NFT-k lehetnek jegyek eseményekre (sőt, ez lesz az egyik legelső használati módjuk, már a közeljövőben), lehetnek igazolásai szellemi termékeknek, szabadalmi jogoknak vagy publikációknak, sportolók vagy zenészek jogdíj szerződéseinek. Kezelhetőek velük biztosítások, közüzemi ügyfél szerződések, kis túlzással minden, amihez azonosítás és szerződés tartozik.

Lényegében azt érik el, hogy végre képesek vagyunk digitális adatot egyedivé tenni. Már nem csak a fizikai valóságban létezhetnek eredeti példányok.

Ez a felhasználási mód a divatipar számára is óriás potenciált rejt. A technológiával egyértelműen lehet bizonyítani mi valódi és mi nem, gyűjtői kollekciók és egyedi darabok igazolására is használható. Egy hazai márka, az Alisée, például az egyik kabátjába belevarrt egy NFC chipet és készített egy NFT-t. Egyedi darab lévén a kabátból ez az egy darab létezik és a bárki akár egy telefonnal is leolvashatja, hogy igen, ez valóban az eredeti termék.

Az NFT bizonyítja a kabát eredetiségét

A kabátot ráadásul a blokkláncon keresztül lehet eladni is, aminek két előnye van. Egyrészt a tranzakciós díj kb 0,5 forint, másrészt 4 másodperc alatt jóvaíródik. Csak le kell olvasni a chipet és a mobiltárcából fizetni. A NFT és a kabát egyszerre a cserél gazdát, a gyártó pedig részesül a használt ruha eladásból is. Na ez lesz az, amiért a divatmárkák le fognak csapni erre. Ha érdekel, hogyan lehet megcsinálni egy ilyet, Németh Kálmán, a kabát NFT készítője, nagyon jól összeszedte a cikkjében.

Nem szabad annyival lerírni az NFT-ket, hogy haszontalan digitális műtárgyak, amiket milliókért adnak-vesznek unatkozó gazdagok. Messze vagyunk attól, hogy ilyen sok területen használjuk őket, de rengeteg lehetőség van a technológiában. Idővel az életünk minden részére elérhet, gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb megoldást nyújtva a jelenlegi (sokszor túladminisztrált és drága) rendszereknél.

Ez izgalmas volt! Még ilyet!

Forrás: WeLoveBudapest, thespoon.tech, thehustle.co, hongkiat.com, blackbelt.hu

Kép forrása: Bamba Marha

Nyiri Donát
Lassan 5 éve foglalkozom tartalomgyártással és máig imádok kutatni, információt átadni. A célom, hogy úgy tanulj valami újat, hogy közben minden egyes mondat szórakoztat is. A Minnernél a hasznos üzleti tartalmakkal, a Tízes Lista nevű Youtube csatornán pedig a világ érdekességeiről szóló videókkal próbálom elérni ugyanezt.

Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

A BMW után a Mercedes is előállt az előfizetéses extrák ötlettel, de még jobban feldühítette az embereket, mint a másik autómárka. Benne van az...

Bennfentes információk a Spar beszerzési osztályáról. Hogyan leszek beszállító? [podcast]

Bár már hallottam a Hungaricool by Spar lehetőségről, hogy magyar gyártók, márkák fel tudnak kerülni a Spar polcaira, ám kíváncsi voltam a sokkal mélyebb...

A fiatalok NEM csak rövid videókat néznek & Elon Musk jó példakép? – Minner hírszemle

Vajon jó ötlet szemben menni a Black Friday akciókkal? Egy cég így tett, érdekes megoldást választott. Kiderült, hogy a fiatalabb generáció mégis megnézi a...

5 hiba, amit ne kövess el a Facebook hirdetéseiddel

Hiába volt rengeteg botránya az utóbbi években, a Facebook továbbra is a hirdetők egyik kedvenc platformja világszerte és itthon is. A Digiméter kutatásai alapján...

Ki profitál a Black Fridayból? A magyar kereskedők magukat vágják át?

Hivatalosan Amerikában a Hálaadás napjához köthető a Black Friday: a Hálaadás minden évben november negyedik csütörtökére esik, aminek a másnapja a Fekete Péntek, ami...

Mit szóltak a befektetők Donát sörnaplójához? Pitchversenyen voltunk – Business GYM

Egy hete indult el Donát közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösség honlapján (Beerálom), ahol is elővásárlókat gyűjt a sörnapló termékére. Mivel ő is az...

Csekklista étterem, bár, vendéglátóhely digitalizációjához. Digitális vállalkozói attitűd kialakítása

Megnyitsz egy cikket valamelyik média oldalon, aztán egyből szembetalálkozol a digitalizáció szóval. A legtöbb esetben nagy igazságokat írnak, itt-ott találni tippeket is, de vendéglátósként...

Tech cégek kirúgási hulláma, Új kereső a Google ellen, VB antiszponzor kampány – Hírszemle podcast

Valami van a levegőben! A tech szektor elbocsátási hulláma azért is lehet furcsa, mert azért egy trendi területen történik. Téma lesz egy saját projekt...