A BMW hallgat a vevőire? Az árazás kinek a feladata? Cápák között elképzelhetetlen termékekkel? – Hírszemle

Dátum

Megosztás

Cápák között témafelvetéssel kezdjük a podcastot. Sokan, akik üzleti közösségben vannak olyan attitűddel állnak projektekhez, ami akár saját bizniszükre is negatív kihatással lehet. Folytatjuk azzal, hogy mivel az árazásra nincs hatással a marketinges, így lehet pont ez nehezíti a feladatát? Kinek a feladata? Mi kapcsolódik még ehhez? Az LVMH már nem a legnagyobb vállalat Európában, átvette egy fogyasztószerrel meggazdagodó gyógyszergyártó vállalat. A BMW ülésfűtés előfizetéssel kapcsolatban tolatásba kezdett, sőt teljesen ki is vezették az online felületekről. Nem, ez nem azt jelenti, hogy az autógyártók nem gondolkodnak az előfizetéses üzleti modellben, mindenesetre érdekes hátraarc!

Youtube-on itt éred el a podcastot, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A heti híreink és témáink:

  • 0:00 – Intro, Cápák közöttben „fiszfasz” bizniszek? Nem!
  • 11:05 – Az árazás nem a marketinges feladata?
  • 20:33 – Európa legértékesebb cége, új első!
  • 27:49 – BMW kivezeti az ülésfűtés előfizetést

Cápák között és a hihetetlen termékek, amelyeket megvesznek az emberek

A Facebook csoportunkban és a Minner FB-ján is sokan ledöbbentek, sőt egyenesen fiszfasz termékként aposztrofáltak a műsorban sikeres vállalkozásokat, termékeket. Egy üzleti csoportban jogos visszajelzés lehet, hogy nem skálázható, vagy nem jó az árrés, de az, hogy „nekem ez a tetszik, nem értem miért veszik…” nem üzleti csoportban való gondolat. Sőt, már-már jelzi, hogy nem megfelelő üzleti attitűddel rendelkezik valaki.

Ami érdekes vonatkozása, hogy ez azt jelenti, hogy aki így gondolkodik, nem a vevőből indul ki, hanem saját magából, vagy csupán a termékből. Ez azt is eredményezheti, hogy saját területén sem veszi észre a lehetőségeket.

Szeretnénk a Minner Extra csoportban, hogy komoly üzletemberek, üzletasszonyok beszélgessenek és fejlesszük az üzleti szemléletmódotokat is. Mindenkinek érdemes foglalkozni ezzel, mert a döntéseit befolyásolják rossz irányba az, ha nem fejleszti üzleti szemléletmódját, attitűdjét.

Lehet, hogy más van itt? Lehet az zavarja az embereket, hogy más könnyen ad el? Mivel a piac most lejtmenetben van, így a saját sikertelenségüket próbálják kivetíteni ezekben a negatív hozzászólásokban, hiszen mások szerintük könnyedén eladja a „fiszfasz” termékeit.

Apropó! Cápák között adás elemzések és videók itt: Cápák között 6. évad 3. rész: Ilyen webshopod neked is lehetne?! Csokibiznisztől az AI-ig.

Az árazás nem a marketingesek feladata?

Egy 1300 belsős marketingest (tehát nem szabadúszót és ügynökségnél dolgozó szakembert) vizsgáló kutatásból az derült ki, hogy a marketing mix P-i közül elég kevesen szeretik a Pricet tehát az árat. A megkérdezett marketinges munkavállalók mindössze ötöde érezte úgy, hogy legfontosabb céljuk lenne a vállalat profitjának megvédése vagy a marzsok növelése. A felmérésben szereplő opciók közül leghátul végzett, azaz 8 eltérő terület közül legkevésbé ezt érezték a marketingesek a feladatuknak. Ez azért is érdekes, mert eközben 57% mondta azt, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben kiemelten fontos a cégnél az árazási stratégia. Szóval tudják, hogy fontos, csak nem gondolják, hogy nekik kell foglalkozni vele. A felmérés B2B és B2C területen egyformán erre jutott.

Ez egyébként nem csak a marketingesek hibája, hiszen a nagy multiknál és sokszor a KKV szektorban is a marketing egység ritkán kerül közel árazási döntésekhez. Ezt főként a vezetés, a sales és/vagy a pénzügy végzi. A marketingesek legfontosabb feladatuknak, minden vállalatméretnél, a piaci részesedés növelését látták, illetve fontos még a márka megfelelő kommunikálása és az értékesítés volumenének növelése. Na ez azért problémás, mert ha a marketing az eladási számokat, a termékek és szolgáltatások volumenét látja célként, azt teljesen más eszközökkel is el lehet érni, mint a hatékony árazás. Vagy épphogy profitot a legkönyebb kihagyni a képletből, eszetlenül akciózni és hirdetni, hogy a negyedéves jelentésben jó számok legyenek, de aztán a vállalat pénze mégis csökken. Nem a megfelelő KPI-okat alkalmazzák cégek a marketing mérésére, ha ők úgy érzik nincs közük a profithoz. És azt is kockázatják, hogy a marketing mint részegység, a cég érdekeivel ellentétesen fog cselekedni, csak hogy hozza az elvárt számokat. A valódi és sikeres marketingnek része az árazási stratégia.

Sok cégnél azt sem engedik, hogy ajánlatokat, csomagajánlatot, vagy egyéb árazási megoldásokkal (upsell, cross-sell, Decoy effekt) vonzzák be a vevőket a marketingesek,. Nehéz dolguk is van így, mert így gyengébb marketing eredményeket eredményezhet.

Ki védi meg a profitot? Meg kell védeni az biztos, érdemes ezen elgondolkodni!

A gyorsan növekvő cégeknél külön büdzsét határoznak meg egyes üzletágak esetén, ahol ezt könnyebben meg tudják oldani, a marketinges is nagyobb szerepet kap az árazásban. Lásd itt: Mi a titkuk a gyorsan növekvő cégeknek? Hogyan kell áttörni a növekedést gátló plafont? 1. rész

forrás: marketingweek.com/

Már nem az LVMH Európa legértékesebb cége

Szeptember elején a Novo Nordisk átvette a vezetést az LVMH-tól, ezzel ő lett Európa legértékesebb cége. Szeptember 4-én a CNN jelentése szerint a Novo Nordisk (NVO) piaci kapitalizációja 2,96 billió dán korona (428 milliárd dollár) volt. Az LVMH piaci értéke 416 milliárd dollár körül volt. A Novo Nordisk egy dán gyógyszergyártó cég, aminek részvényei idén eddig 40%-kal emelkedtek. Ezt a Wegovy és az Ozempic nevű, súlycsökkentő gyógyszerei iránti kereslet robbanásszerű növekedése okozta.

Az Ozempic egyébként nemrég került széleskörűen a köztudatba, miután a 2-es típusú diabéteszt kezelő gyógyszert egyes orvosok elkezdték fogyókúrás céllal felírni. Nagy visszhangot kavart az Ozempic-el diétázó hollywoodi celebek híre, amikor a Novo Nordisk egyes országokban nem tudta a megrendeléseket teljesíteni, és hiány alakult ki a gyógyszerből. Így a tényleges cukorbeteg emberek nem jutottak hozzá a nem rendeltetésszerű, fogyókúrás célú használat miatt.

Ezzel szemben a Louis Vuitton kézitáskákat és Hennessy konyakot árusító francia cégnek kárt okozott a lassuló kínai gazdaság. Részvénye 8%-ot esett az elmúlt hat hónapban, ezzel 12%-ra csökkentve az idei növekedést. Az LVMH ezelőtt két és fél évig volt Európa legértékesebb cége, miután átvette a vezetést a Nestlétől 2021 februárjában.

Forrás:
https://www.reuters.com/markets/europe/drugmaker-novo-nordisk-briefly-overtakes-lvmh-europes-most-valuable-company-2023-09-01/
https://edition.cnn.com/2023/09/05/investing/novo-nordisk-wegovy-europe-stock/index.html

Visszavonulót fújt a BWM az ülésfűtés területen

Forrás: Korábbi adásokban már szó volt, hogy az autógyártók előfizetőssé tennének több funkciót is az autóban. Sőt ezt meg is tették, és a gyárilag beépített funkciókat egy előfizetés után tudja feloldani a tulajdonos. A BMW több hónapos teszt után elvetette az ilyen fajta előfizetést. A BMW érzékelte, hogy a fogyasztók nem örvendeznek az ötletért. Valószínűleg a teszt alatt az előfizetők száma sem hozta a várt számokat, így most kivezették ezt a szolgáltatást. Egyébként havi 7-8 000 forintba került az ülésfűtés, ha azt nem megvetted, mint funkció, hanem előfizettél rá. Tehát továbbra is extraként vehetik meg a BMW tulajdonosok.

Az autógyártók azért gondolkodnak ilyen előfizetésben, mert gyártástechnológiailag igazán költségcsökkentő lehet számukra. Minden autóba beletennék így a funkciókat, tehát kevesebb autóvariáció, gyorsabb gyártást és költségmegtakarítást von maga után.

Az látszik, hogy az autóipar még tovább próbálkozik az előfizetésekkel, mikro-tranzakciókkal, https://www.theverge.com/2023/9/7/23863258/bmw-cancel-heated-seat-subscription-microtransaction

Korábbi Minner hírszemle: Mercedes lóerő előfizetés, Walmart a Facebook új kihívója – Hírszemle podcast

Korábbi hírszemlék

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!