A Cápák helyett a fogyasztók szavaztak bizalmat a 3D nyomtató alapanyag újrahasznosításnak.

Dátum

Megosztás

A Cápák között 2022-es 4. évadában szerepelt az az induló vállalkozás, akiket a Cápák elhajtottak, de a fogyasztók alig 1 hónap alatt már 2,9 millió forintban támogatták a projekt elindulását. Mi ez az egész? Az RTK Klub műsor után a csapat vitte tovább a projektet természetesen, és a hazai piacon idén elinduló Brancs oldalon hirdette meg közösségi finanszírozó kampányát. A Brancs közösség célja, hogy induló vállalkozások támogatókat, elővásárlókat gyűjtsenek induló vállalkozásukhoz. Na lássuk mire mondtak igen a fogyasztó és mire legyintettek a Cápák!

A szemétből pénzt csinálnak!

Röviden: Egy olyan gépet szeretnének piacra dobni, ami műanyagból állít elő olyan alapanyagot, amit a 3D nyomtató használ a gyártás során. 25 pet palack újrahasznosításával 1 kg 3D nyomtatóhoz használt ún. filamentet tudunk otthon gyártani.

Refilamer csapata a Cápák között műsorban

Érdekes volt a műsor, mert a Cápák többet között azért sem fektettek be, mert túl sokan vannak a projektben. Közben ugye a Munch-ra azonnal ráharaptak, vagy korábban a Smartkosárra (ma Roksh), és még azt sem szeretik, ha kevesen vannak a csapatba. Huhh ez nehéz, és nem következetes. Persze a Cápáknak is nehéz minden projektet átlátni. De az utolsó bekezdésben erről még írok, lehet igazuk volt a Cápáknak?

„Én nem akarok egy focicsapatba beszállni” – Balogh Levente nem szeretne 10 emberrel vitatkozni

Az egyik alapító például még diákhitelt is felvett, hogy megvalósítsa a projektet! Akarat és tettek tehát vannak.

A Cápák előtt így mutatkoztak be (4. évad. 8. rész):

A Cápák így reagáltak rá:

Ami érdekes, és itt bevédem Leventét, hogy igaza van, hogy a legnagyobb probléma a műanyag begyűjtése, hogy ne a tengerekbe végezze. Levente azt nem látta a projektben, hogy itt benne van az is, hogy pont a felhasználó gyűjti össze. Teljesen más célcsoport, mint az ipari felhasználás, nem is erre szánják a terméket.

Moldován Andrásnak igaza volt, amikor azt mondta, hogy ezt jobban kellene pitchelni, elmondani miért értékes az 11 000 fős célcsoport, nekik mi a rutinjuk. A Cápáknak nem ment át az tehát, hogy nem ipari célpiacot céloznak meg.

Refilamer vállalkozás és a közösségi finanszírozó kampánya a Brancs közösségben.

A cikk írásakor éppen 2,9 millió forintnál jár már a közösségi finanszírozó kampányuk a hazai alapítású Brancs közösségi finanszírozó oldalon. Lásd itt a kampányuk.

A friss pitchük, bemutatkozójuk a kampányhoz:

Az egyik legsikeresebb kampány az oldalon, pedig sok projekt, új vállalkozás keresi éppen a leendő elővásárlókat, vagy támogatókat.

Hobbi vs ipari = megvan a célcsoport?

A Cápákban is elhangzott egy szám, 11 000 hobbista 3D nyomtatózik itthon. Nem rossz piac! Közben Levente említette, hogy a Refilamer gépnél sokkal hatékonyabb gépek vannak már ipari felhasználásban. Oké persze, csak az az iparigép nem fog 3D filamentet gyártani. Sőt tovább megyek! Az ipari újrafelhasználás esetén egészen biztosan eladnák a filamentet piaci áron. Itt a hobbistáknak készült ez a gép. Más célcsoport, más igények! Ennyit számít a buyer persona!? Igen!

  • A hobbisták szeretnének otthon olcsón hozzájutni a 3D nyomtatás alapanyaghoz
  • Szeretnek bütykölni, alkotni, nem okoz nekik gondot az, hogyha akár darabokba is jön a 3D petpalack újrahaszonsító gép (bár szerintem egyben küldik).
  • Élvezik a folyamatot is, hogy saját maguk hasznosítanak újra.
  • A termék könnyen exportálható.

És akkor jöjjenek a számok, adatok. Számomra az alábbi infografikák meggyőzőek, remélem minden adat is így lesz, de ha még 30%-ban tévednek akkor is óriási!

A támogatói lehetőségek

És mi az ami befektetőket megijesztette?

A fogyasztók oldaláról a projekt teljesen rendben van. Nyernek vele, öko, hobbistáknak jó játék is egyben, alkothatnak és még sorolhatnám mennyi előnye van.

Üzleti oldaláról is nézzük: 11 000 leendő vásárlót nézve valahol 500-700 gép eladásánál eljön egy pont, amikor megáll minden a hazai piacon. Elérnek egy plafont az értékesítésben. Az early adoptereket meggyőzték, és talán még feljebb lévő célcsoportot is. Amikor a Cápák kérdőjelekkel a szemükben nézték az alapítókat, akkor ösztönből ez járt a fejükbe. És itthon is meg kell vetniük a lábukat, míg kilépnek az exportba, úgy pedig a Cápáknak kockázatos volt. A sokszereplős csapattal azért is volt problémájuk, mert ennyi éhes szájat megetetni nehéz lesz a projektben.

  • A piactér már egy nagyon jó kezdeményezés, ötlet.
  • A skálázásban segíthet az is, hogy a termék itt jól futott, tehát akár nemzetközi közösségi finanszírozó oldalon is megfuttathatnák. Főleg itt a termék már készen van, ez előny ott.
  • Itt a közösségi finszírozó kampányuk.

Kapcsolódó cikkek:

Forrás: RTL Klub, Brancs közösség

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 10 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is! Új témám lesz most a work-life balance, kiegyensúlyozott élet. Mert mindig kell valami új!