Új csalás terjed a hazai weben is, ami nem követendő, de tudod a csalók bár hátrányból indulnak, mégis könnyen ráveszik az embereket. És csinálják, és működik nekik! Szomorú, de most elemezzük kicsit! Celebek, híres emberek nevével is visszaélve veszik rá az embereket először néhány száz euró vagy dollár befizetésére különböző kriptovaluta befektetésre, majd később, forintban is akár milliókat csalnak ki. Persze mondhatod, hogy celebekkel könnyű reklámozni, de azért látszik ez nem így van, mert sok egyéb eszközt is bevetnek. Például 2100 szót írtak le az átverésre használt marketing oldalukon, ami 13 000 karaktert jelent. És mindennek a kiindulási pontja egy online hirdetés (Google vagy Facebook), majd egy áloldal, ami vagy az index.hu-ra, vagy a hvg.hu-ra vagy a vg.hu-ra hasonlít. DE ez még semmi! A sok magyartalan mondatot használva is sikert érnek el.
Mekkora sikert? Két példa: 2019-ben több mint 27 millió font (11 milliárd forint) befizetésére vették rá az áldozatokat a kriptovalutás csalók csak Nagy-Britanniában. A korábbi csalásban részt vett vállalkozás kijevi központú Milton Group call centere 2019-ben 70 millió dollárt (21,5 milliárd forintot) termelt, áldozatait pedig a világ minden tájáról szedte a társaság (Forrás: Direkt36).
Nem lenyűgöz minket, hanem felhúz!
Találkoztam már Palvin Barbarás csalással, vagy a Cápák Között műsor nevét használták csalásra, vagy éppen Csányi Sándor (bankvezér) nevével, de Gattyán György-ről is láttam ilyen hirdetést (sőt Yahoo Finance-on mindig látom). Mindegyikben a közös, hogy valamilyen bitcoinnal, kriptovalutával kapcsolatos meggazdagodásról szól, hogy milyen egyszerű, hogy a celeb is sikert ért el vele… Na de lejjebb ezt látod teljes valójában!
A csalással bővebben az alábbi oldalak foglalkoztak, mármint az átverés részével:
Most mi marketing szemmel vizsgáljuk, mert vállalkozóként is felhúzhat téged, hogy:
De a csalóknak hogy megy ez ennyire?
A csalók csúcsra járatják ezeket a digitális megoldásokat, pedig pont a legális vállalkozásnak kellene ezeket jól használnia. A szöveg végén egyben kifényképeztem egy ilyen csaló oldalt.
Persze mondhatod, hogy lehet ők is Minnert olvasnak (hogy milyen tényezők kellenek a sikerhez), de ezek nemzetközi csalók. Viszont gondolj bele, hogy ők is összegyűjtötték, letesztelték mi jön be nekik. És nyomják az all-int, használják. Te miért nem?
Lássuk miket is használnak:
- Először úgy gondoltam, hogy már az áloldal egy szűrő, mint a nigériai herceges leveleknél. Hogy ebben az esetben, aki nem veszi észre, hogy ez nem az index, vagy a HVG, vagy a VG hamis oldalak, az jó célcsoport, de! Igazából az átlagember honnan is tudná megkülönböztetni, amikor nap mint nap változik, sőt néha még a netbank bejelentkező oldalt sem tudjuk 100%-ban felidézni. (Egyébként ezt használják ki az adathalászok)
- Van call to action (CTA) / felhívás gomb az oldalon. Ezt minél több helyre ők is oda tették, sőt időnként feljön alul egy sávban.
- Véleményeket is látunk, bár ezek mind hamisak, de láthatóan az ismert Facebook színekkel, komment doboz színével van elkészítve. Ezek ún. social proof eszközök, amik ráraknak egy lapáttal a meggyőzésre. Erről itt írtam bővebben a Minneren: A vevők egymást veszik rá a vásárlásra. Ajánlás 2.0. Mi az a social proof?
- A promócióban láthatóan kiemelnek egy-egy „fogyasztót”, még ha hamis is, akkor is ez ösztönösen egy társadalmi visszaigazolás, a fogyasztót kezdi meggyőzni. Sőt persze itt a mohóság is nagy úr, a fogyasztó magát meggyőzi, hogy ez igaz.
- 2100 szót írtak az „ajánlattal” kapcsolatban, vagyis 13 000 karaktert (szóközök nélkül). Nem aprózták el! És még csak nem is a SEO miatt teszik, hiszen ezek ilyen egyszer használatos oldalak náluk (újat kell csinálniuk időnként, mert lebuknának). És itt nem csak amiatt, hogy cikknek álcázzák, valójában egy promóciós oldal. Ennek oka (hogy ilyen sok a szöveg, kép), hogy egy embernek ahhoz, hogy „vásárlásra” adja a fejét, átlagosan 10 információ kell. Ezt az átlag 10 információt kell eljuttatni hozzá (attól függ mivel foglalkozol). Ezt most nekik egy oldalon kell részben eljuttatni, mert a cél most még csak az, hogy megadja az elérhetőségét, utána hívják telefonon, ott még rátesznek néhány információt, és megerősítik a már olvasott információkat. Erről itt írtam részletesebben (kutatással alátámasztva): 10-szer látja valaki a hirdetésedet és vásárol tőled – kutatás
- Előző pontot folytatva: Jobb több szöveget írnod, hosszabb leírást, mint rövidebbet. Nem arra lősz ebben az esetben, aki nem olvassa el, hanem pont arra akinek több információ kell. De jó is lenne, csak feljönnének az oldalra az emberek és mondanák: „Úúú ez kell nekem, hol kell fizetnem? Már nyomom is a vásárlás gombot”. – Ez nincs így, hosszabb idő a meggyőzés.
Amit még kiemelnék, hogy láthatóan a vevőről szól a promóciós oldal, az eredményről, amit elérhet és nem 100%-ban a termékről (vagyis a bitcoin befektetésről, vagy platformról, a cégükről…). A termékleírás cikksorozat a Minneren segíthet ebben megvilágosodni, és hogy miket írj bele: Termékleírás cikksorozat - Továbbá bemutatják hogyan kell használnod a „terméket, szolgáltatásukat”, ez arra jó, hogy a fogyasztó fejében már benne van, hogy mi lenne, ha használná. Megjelenik előtte az, hogy milyen feltételek kellenek még hozzá, látja maga előtt hol, mikor, kb mennyi időt vesz igénybe… Érdemes neked is használat közben is valahogy bemutatni a terméket, szolgáltatást.
- Emberek szerepelnek a képeken (nem csak celebek). Ez fenntartja a figyelmet, ösztönösen odanézzünk, emiatt nagyobb az esély, hogy rajta maradunk az oldalon. Erről itt írtam, kutatással alátámasztva természetesen: Ha emberi fotó van az oldaladon többen vásárolnak. [kutatás]
- További képeket, infografikákat használnak, hiszen attól, hogy sok a szöveg, a többség ettől még nem olvassa el, de a képeket megnézi, a képek tudják terelni. Sőt növeli az érthetőséget. Erről itt írtam a Minneren (természetesen kutatással alátámasztva): Amikor a vevőd hülyeséget kérdez, amögött még több száz, sőt akár több ezer elszalasztott…
- Olyan kódot tettek az oldalba, hogy alul az álvélemények előtt adott napra változtatja a dátumot a Frissítés szövegben.
- Van felugró ablak. Amivel kapcsolatban vegyesek az érzéseink (szakértőként is, és fogyasztóként is), de láthatóan működnek, sőt időnként a Minner is használta az elmúlt években.
- Facebook és Google hirdetést használnak a fogyasztók eléréséhez. Sőt Google-ben főleg Google Display hirdetést (nem kereső hirdetést) használnak. Hm…
Marketing tippek még itt: 50+ cikk marketingről, vevőszerzésről. Esettanulmányok, ötletek, tippek
A csalásra használt oldal kifényképezett részei
A VG.hu gazdasági oldal dizájnját másolták (összehasonlítás miatt majd nézz rá). A jobb oldali sávot nem fotóztam ki, mert akkor nem lenne annyira olvasható az alábbi szöveg, de képzeld el ott még vannak hírek, ha pedig bármire kattintasz (menüpont), akkor átnavigál arra az oldalra, ahol már az adataidat adod meg a csalóknak.
Minner tájékoztató: Ez a kifényképezett oldal. egy csalás része. Akik ide befizettek elveszítették a pénzüket, nem is vettek bitcoint.
Minner tájékoztató: Ez a kifényképezett oldal. egy csalás része. Akik ide befizettek elveszítették a pénzüket, nem is vettek bitcoint.
Minner tájékoztató: Ez a kifényképezett oldal. egy csalás része. Akik ide befizettek elveszítették a pénzüket, nem is vettek bitcoint.
Forrás / fotó: A csaló oldalak, Yahoo Finance, továbbá Direkt36, kiberblog