A dinamikus árazás térnyerése – Kínában élőzik az AI – TikTok paradigmaváltás #hírszemle

Dátum

Megosztás

Sokan nem is gondolják, hogy egy közösségi média platform át tud alakulni, vagy azt, hogy vannak szakaszai. Aki még mindig azt hiszi, a TikTok a fiatalok platformja nagyot téved. Kínában nagyon jól működik az élőzés, pontosabban a live commerce, aminek a lényege, hogy élő adásban próbálnak és mutatnak be termékeket. Mi állhat emögött? A repjegy-piacról ismert dinamikus árazás egyre több iparágban válik normává. A fizikai üzleteket csak az tartja vissza ennek a bevezetésétől, hogy hosszadalmas lenne lecserélni az árcédulákat. De ez sem marad akadály sokáig. A mikrofonok mögött Mándó Milán, Nyiri Donát és Sólyom Eszter.

A podcast elérhetősége

A Hírszemlét eléred Spotify-on, Apple Podcasten, YouTube-on, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A heti híreink és témáink:

0:00 – Tiktok paradigmaváltás. Ugye te nem 2020-ban vagy?
11:05 – Már az AI is tud élőzni, ráadásul értékesít közben
20:20 – Szomorú hír a fogyasztóknak: Terjed a dinamikus árazás

TikTok paradigmaváltás

Sokan nem is gondolják, hogy egy közösségi média platform át tud alakulni, vagy azt, hogy vannak szakaszai. Pedig a TikTok a szemünk előtt alakult át az utóbbi időben. A korai években a könnyed tartalmak voltak népszerűek a platformon, ám ahogy bővült a felhasználóbázis, ami ma már 1 milliárdnál is több felhasználót jelent, úgy lett igény a mélyebb tartalmakra. Csak összehasonlításként a Facebookot 2,9 milliárdan használják. Egy megerősítő torzítás hat sokakra, akik még a régi információkból indulnak ki és úgy gondolják a TikTokon csak a táncikálás megy. Nos ez már a videók alig 1%-át teszik ki, sőt olyan márkák jelentek meg a felületen, mint a Ritz London.

  • 2,5 millió magyart tudunk elérni a TikTokon, ebből több mint 1,5 millió 25 év feletti!
  • Naponta átlagosan 56 percet TikTokoznak a felhasználók. Ezzel szemben a Facebookon átlagosan 35 perig használják, a Youtube-ot pedig 40 percig. 
  • 1 milliárd aktív TikTok felhasználó van a világban már, az Instagramot havi szinten 2 milliárdan használják, a Facebookot pedig 2,9 milliárdan
  • Az interakciók száma (lájk, komment) egy organikus posztra (videóra) 4-szer több mint Instagramon és 6-szor mint a Facebookon! 

További részletek: Hogyan indítsd be a Tiktok marketinged akkor is, ha nem a te világod? Tiktok marketing

Már az AI is tud élőzni, ráadásul értékesít közben

Kínában nagyon jól működik az élőzés, pontosabban a live commerce, aminek a lényege, hogy élő adásban mutatnak be termékeket. Az élő adások a helyi cégek marketing mixében az egyik legfontosabb elem és most egy új szereplő lépett a színre: az AI. 2022 óta egyre több kínai tudja mindössze pár percnyi videóanyagból betanítani a nyelvi modell alapú mesterséges intelligenciáját és onnantól kezdve az képes órákon keresztül élő adásban értékesíteni. Hang és kép megy együtt rendesen élő adásban, az AI avatar beszél a termékről és értékesít a nézőknek. Nagyon is sikeresen, ugyanis vannak, akik egyetlen éjszaka alatt sokmillió dollárnyi terméket értékesítenek. Ráadásul az AI avatarok napi 24 órában dolgoznak, és semmi költségük nincs a megalkotásuk körülbelül 1100 dolláros díján felül. A prémiumabb csomagokban az AI még a kommentekre is válaszol, sőt, a nézőszám és a beérkező kérdések alapján tud változtatni valós időben a stratégiáján.

Kiegészítés: Kínában szociokulturális okai vannak a live commerce hatalmas sikerének:

  • Hiányzik a társadalomból a számítógépes generáció. A digitális tartalomfogyasztás hiányától egyből a telefonos korba léptek át, így náluk egészen mások a szokások. Sokkal több az app használat és háttérbe szorultak a nálunk ismert e-ker megoldások. A weboldalakat alig nézik, szinte csak külsős platformokon értékesítenek a cégek. Szóval ott megszokott, hogy nem a gyártótól vásárolnak közvetlenül, hanem valamin, valakin keresztül
  • A hatalmas tömeg miatt sokkal nagyobb a társadalmi szorongás és elzárkózás. Rengeteg fiatal hiányolja a valós emberi kapcsolatokat az életéből, és ezt online pótolják. Az élő adások sokkal népszerűbbek, mert digitálisan próbálnak kötődni az emberek másokhoz.
  • A kínaiak nem régóta élnek fogyasztói társadalomban és még sokkal kevésbé tudatosak a vásárlásaik. Rengetegen hallgatnak bemutatókra, elemzésekre, influenszerekre és ezek hozzák meg a vásárlási kedvüket, mert még nem tudják mit akarnak. És ahogy mondtam nem a gyártókat vagy a cégeket keresik meg a termékekért, hanem ott az influenszereken keresztül szeretnek vásárolni.
  • Sok nagy cégnek volt már botránya és a vásárlói bizalom elpártolt tőlük. A kínaiak sokkal szívesebben hisznek valódi hús-vér embereknek, akik élő adásban és így szerkesztetlenül mutatják be nekik a terméket. Az élő adáson nincs filter, tökéletesen látják például a felkent rúzs színét vagy hogy mekkora az adott termék az ember kezében és tényleg működik-e. Jobban bíznak az emberekben, mint a reklámokban.

Forrás: https://www.bitcoinbazis.hu/

Terjed a dinamikus árazás

A repjegy-piacról ismert dinamikus árazás – amikor is a kereslet alapján változnak az árak – egyre több iparágban válik normává. Magyarországon többek között színházak, például a Dumaszínház is dinamikus árazást alkalmaz a jegyértékesítésre. De nyugaton ebben is előbbre járnak, a mesterséges intelligencia alkalmazásával egyre több területen tudják keresleti alapon emelni vagy csökkenteni az árakat.

  • Nagy-Britannia egyik legnagyobb bár csoportja, a Stonegate Group nemrégiben 800 helyszínen vezette be a „surge pricing”-nak is nevezett dinamikus árazást, amivel esténként és hétvégente megemelik a sör árát.
  • Az Amazon valós idejű adatokat használ a kereslet nyomon követésére, és átlagosan 10 percenként változtatja a termékárakat.

A fizikai üzleteket csak az tartja vissza ennek a bevezetésétől, hogy hosszadalmas lenne rendszeresen lecserélni az árcédulákat. De ez sem marad akadály sokáig. A Walmart 500 üzletébe digitális árcédulákat visz be, a francia Carrefour áruházlánc pedig 2014 óta használ elektronikus polccímkéket.

Már mi is beszámoltunk róla, hogy idén tavasszal a Lidl bejelentette, hogy lecseréli a papír alapú árcédulákat digitális ártáblákra – az érvelés, hogy ezzel papírt spórolnak és kiszűrik a hibázás esélyét, hogy téves ár lenne bárhol feltüntetve. Eközben azonban a dinamikus árazás technikai hátterének a megvalósítása.

A fogyasztóknak ez nem meglepő módon nem tetszik.

  • Az Egyesült Királyságban a tavaly megkérdezett zenerajongók 71%-a ellenzi a koncertek dinamikus árazását.
  • Az Egyesült Államokban a megkérdezett fogyasztók 52%-a úgy gondolja, hogy az éttermek dinamikus árazása egyenértékű az árak ok nélküli, etikátlan felverésével.

Forrás: https://thehustle.co/

Korábbi hírszemlék

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.