Te is tapasztaltad, hogy hirtelen mintha elvágták volna az eléréseket? Míg korábban 5-10%-ot is teljesített egy közepesen jó poszt, addig most hiába a lájkok, kommentek, megáll 1-3% körül, sőt nem ritka, hogy 10-20 000 követővel rendelkező oldalak alig 100-300 elérésekkel találkoznak. Vállalkozóként igazán meg kell gondolnod hová helyezed az erőforrásaidat, és már nem teheted meg, hogy több időt szánsz egy poszt legyártására, miközben a túloldalon az elérések alacsonyak. Persze a Facebook érthetően a hirdetések felé terel minket. Na, de így is van aki „nyerni tud” az organikus vonalon. Ezt tapasztaltuk mi is, mert igenis meg lehet zabolázni az algoritmust és 20-50%-os elérést elérni. Egy biztos, változtatnod kell neked is!
„Már lassan megéri Instagram posztot gyártani.” – K. Péter ügyfelünk mondta néhány napja
A cikket videóként is meg tudod nézni
Egy korábbi Minner szerdai élőben szó volt erről. Végigmentünk a problémákon, megoldásokon.
Mi történik a Facebooknál? Az elérések megcsappanásának okai
Ahogy egyik olvasónk frappánsan megfogalmazta,
„az ingyen ebédnek vége.”
Igaza van, akár részben el is könyvelhetjük, hogy volt egy jó időszak, sok ingyen elérést kaptunk, és a piac megváltozik. Azért ennyire ne törődjünk bele, de vegyük figyelembe ezt is.
Első csapást a legnagyobb közösségi média oldal akkor kapta, amikor az Apple szigorított az adatvédelmi beállításoknál és az iOS 14 után a Facebook pixel működésébe zavar keletkezett. Nem olyan pontosak a mérések mint régen, nehezebb követni a felhasználókat a hirdetéseinkkel. Mi köze ennek az organikus elérésekhez? Érthetően a Facebooknál ez azt jelentette, hogy mivel nem pontosak a hirdetések, így azokat akár több embernek is meg kell mutatni, több helyet kellett keresni a feedben a hirdetéseknek. Továbbá a hirdetők elfordulása is súlytotta a céget, persze, hogy újabb szereplőket próbál terelni a hirdetés felé úgy, hogy csökkenti az eléréseket.
Második csapás a Facebook esetében a Tiktok felemelkedése. Sajnos a közösségi média oldalak sok esetben egymás funkcióit másolják. Nos a Tiktok-ot kezdte el másolni például a Reels bevezetésével (rövid videók), a Meta, sőt a platform láthatóan előtérbe helyezi már a videókat. Próbáld ki, hogy megnézel 3-4 videót egymás után és hirtelen csak videókat fog feldobálni az algoritmus a Facebook esetében is. A cégek, oldalak viszont a Facebookot inkább képes, szöveges posztokra használják, használták, a videó készítés rutin nincs benne a mindennapokban, így hirtelen furcsa lehet, hogy a szöveges, külső link eléréseket visszaveszi a FB. Még a nagy média oldalak is azzal trükköznek, hogy péládul kommentbe teszik a linket, mert akkor mintha kicsit javítanának a kattintásokon.
Te is tapasztaltad?
Míg korábban jöttek a lájkok, kommentek a posztra, akkor tudhatta, hogy 2000-3000 elérés fölé is mehet a poszt, sőt megy az 10-20 ezerig is. Addig most megáll pont 2-4000 között egy lájkot, kommenteket vonzó poszt is (vagy arányában a te követőbázisodhoz képest). Míg korábban a top 10% poszt jól teljesítet, most már mondhatni csak a top 1% az, amit igazán amit igazán virálissá tesz a Facebook.
Az ismerősök unalmasak.
A felhasználók már unják a 100. ugyanolyan posztot az ismerősöktől, sőt inkább egy szűk ismerősi körre koncentrál mindenki, és a Messengert használja inkább, vagyis az ún. dark social -t (sötét, láthatatlan területe a közösségi médiának, ami nem nyilvános, érthetően hiszen chaten megy). A csoportok szintén elszívták a figyelmet a FB oldalaktól. Az érdeklődési körükbe tartozó tartalmakat a csoportokban keresik az emberek és nem a FB oldalakon.
A tartalomkészítőket nem támogatja a Facebook
A jó tartalom vonzza a felhasználókat, több ideig maradnak a platformon. Nos a Facebook kevésbé vonzó a tartalomkészítők körében, mert nem ad szinte semmilyen támogatást számukra. Így a Facebookon töltött átlagidő csökken, nem olyan minőségű, tehát kevesebb posztot tud megmutatni a felhasználóknak.
Facebook kérdések, matek. Ellenőrző kérdések tervezéshez
- Kell-e neked az organikus? Számold ki, mérd le, hogy az elmúlt 1 évben mennyi embert tereltél a weboldaladra, vagy egyéb konverzióra! Mérlegeld, hogy vajon megéri-e időt és energiát szánni az organikus elérésekre. Vagy elég, ha a fizetettre koncentrálsz. Természetesen utóbbit is nézd meg!
- Mi van akkor, ha hirdetéssel váltod ki az organikus elérést? Tudom, a Facebook is ezt akarja, de ha ezt akarja nem arra kellene menni?
- Ha tudsz olyan posztokat, tartalmakat készíteni amelyekről beszélünk lejjebb, akkor persze organikus elérés lehetőségét újra ki tudod aknázni, vagy javítani.
Megoldások, hogy visszanyerd az eléréseket
Lehetséges, hogy új rutinokat kell felvenned. Például Instagramon aktívabbnak lenni, vagy történeteket, sztorikat feltenni mindkét platformra. Vagy felfedezni a Youtube-ot, új csatornát kipróbálni. Egyik partnerünk például Instagramra kezdett el jobban koncentrálni, organikusban is és hirdetésben is. Valahogy jobb vásárló erőt talált ott.
Kezdjük először mit tud adni egyből a Minner – Tudjuk, hogy időhiányban szenvedsz!
Mi saját magunknak elkészítettünk egy Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube poszt ötlet gyűjteményt. Ebből dolgozunk nap mint nap, illetve már ügyfeleink is. Rájöttünk, hogy megosztjuk veletek is, sőt a visszajelzések alapján frissítjük azt. Több mint 50 oldalon keresztül több tucat poszt ötlet + videós magyarázatban újabb ötleteket kapsz: Közösségi média poszt ötletek – Letölthető ötletek
Mi segíthet még?
Videós tartalom:
A videó azért, mert mozog, sokkal vonzóbb a nagy tömeg számára. Nem kell olvasni, csak nézni a tartalmat. Ugyanezért népszerűek a Facebook és Instagram történetek is, mert pörög magától. Mivel a Facebook is a videó megjelenést preferálja, így organikus elérések növeléséhez érdemes lehet videós tartalmakat készítened. Igazából azt javaslom, hogyha ebbe belevágsz akkor már egyből a Youtube megjelenést is kezdd el, mert innen már nem nagy ugrás. Egy évben 20 darab Reels videót (maximum 1 perces FB/Instagram videó) megcsinálsz már közelebb leszel a jó eredményhez, tehát 2 hetente felteszel egyet. Például csinálsz 3 vicceset, 3 gyakran ismételt kérdést, 3 tény, vagy belsős informácó, termék … Lehet hosszabb videó is természetesen. Asztali verzióban tudsz 1 perces Reels videót feltölteni, mobilon csak 30 másodpercet enged jelenleg a FB app.
Chatbot
A kétirányú kommunikációt jobban támogatja a Facebook. A fenti esetben említettem, hogy erős a felhasználók rutinjában a Messenger, mert ott beszélnek a közeli ismerősökkel és nem Facebook feeden. Nos a chatbottal oda tudsz kerülni a Messengerébe az embereknek. Lehet készíteni termékválasztót, kvízt, hírlevél szerű megoldást, sőt extrémebb nyereményjátékot is tudsz csinálni, ami hatékonyabban működik, mint régen. Van erre anyagunk, chatbot képzésünk.
Kampánymarketing
Sokkal átgondoltabb marketing stratégiát használsz. Mind a hirdetéseknél, mind a Facebook feedeknél. Összefüggő marketingkommunikációt készítesz, 2-3 hónapon át kampányolsz egy ajánlatra… Erről bővebben itt ebben a cikkben írtunk: Kampánymarketing, a marketing stratégiád szintlépése a nagyok ligájába [kutatás]
Történetek, Facebook, Instagram
A felhasználók közül sokan szeretik a sztorikat, és már-már nagyobb eséllyel nézik meg, mint a Feed posztokat. Ennek oka, hogy csak elindítja és hasonlóan instant, gyors tartalomfogyasztás, mint mondjuk a Tiktok görgetés. Igazán addiktív is. Érdemes külön stratégiát kitalálni rá, hogy miként tudsz huzamosabb ideig ilyen történeteket kitenni, vagy kitalálni hozzá a rutint.
Szavazós posztok
Az emoji szavazós posztokat imádják a felhasználók és az algoritmus is. A kétirányú kommunikáció még fontosabb mostanában a közösségi médiában. A Facebookon nagyjából az ilyen emoji szavazós posztokkal (lásd Pandora az alábbi képen, vagy lejjebb a hajós) lehet elérni ezt a kétirányú kommunkációt, a fogyasztónak csak nyomkodnia kell, de mintha kommentelne is egyben.
Reels videó nálunk + szavazós poszt. Ezeket imádják a felhasználók.
Vedd fel a Minnert a marketingesednek! Mindezt néhány ezer forintért!
Úgy hallom kellenének kreatív poszt ötletek! Lényegében már előbb megbíztál minket erre. Több mint 50 oldalon keresztül több tucat poszt ötlet + videós magyarázatban újabb ötleteket kapsz: Közösségi média poszt ötletek – Letölthető ötletek
Fotó: Canva.com