A Facebook és a MySpace előtt is volt már közösségi oldal, a TheGlobe. Tudod miért nem azt használod most?

Dátum

Megosztás

A cikk nemcsak az 1994-ben elindult legelső közösségi oldalról fog szólni, hanem arról is, hogy vajon miért a Facebook lett végül a befutó és miért azt használja mindenki. A TheGlobe egyébként pont jó időben ment a piacra, mivel 1990-es évek végén egyébként is mindenki internet lázban égett, és ők pont 2000-ben mentek tőzsdére. Első tőzsde kereskedési napján a TheGlobe részvénye 9 dollárról 97 dollárig száguldott, ezzel szemben a Facebook részvény csökkent az első napon (amikor 2012-ben tőzsdére ment). Ezzel a legelső közösségi oldal tartja a legnagyobb első kereskedési napi árfolyam emelkedést.

TheGlobe az első Facebook

Stephan Paternot és Todd Krizelman által 1994-ben elindított, majd 1995-ben élesített, az első közösségi oldalként működő TheGlobe főleg érdeklődési körök alapján hozta össze az embereket, ahol részben fórum szerűen tudtak posztolgatni az oldalon. Ahhoz képest, hogy akkor még nem olyan nagy számban interneteztek, már az első hónapjukban 44 000 látogató járt  a TheGlobe oldalon. 1997-ben több millió dollárt fektetett a közösségi oldalba egy befektetési társaság, így az alapítók rövid időn belül több százezer dolláros fizetést kaptak és természetesen a cégben lévő részesedésük is a millió dollár értéket verdeste. 1998-ban tőzsdére ment a cég. A felhasználók/látogatók száma ez idő alatt végig nőtt, és az alapítók pedig élvezték a hirtelen jött népszerűséget és a pénzt. A CNN  az egyik alapító (Paternot) egyik késő esti bulizásával, asztalon táncolásával személtette az internet buborék kezdeti kialakulását. Aztán 2000 -ben jött a dotcom lufi, a technológiai részvények mélyrepülése, amit ezt a céget is érintette. A cégből kitúrták a két alapítót, és röviddel a dotcom lufi után bejelentették, hogy 2003-ban lekapcsolják az első közösségi oldalt.

MySpace jött utána

2003-ban a TheGlobe megszűnt és jött helyette az új hasonló oldal a MySpace. 2005-ben használták a legtöbben az oldalt, el is adta a tulajdonos 580 millió dollárért. 2008-ban azonban már alig használta valaki, így vége lett ennek a történetnek. Itt írtam róla: Mit csinál most az első közösségi oldal kitalálója, vagyis az egykori MySpace alapító?

A befutó: Facebook

2004-ben indult el akkor még TheFacebook néven. De szerintem Mark Zuckerbeg közösségi oldalának történetét nem kell bemutatnom. Lehet az is, hogy éppen a Facebookról kattintottál át most erre a tartalomra. Miért lett sikeres a Facebook?

  • Majdnem ugyanazért, amiért a Google egyeduralkodó a keresők piacán. Egy jó algoritmust programoztak le. A Google a keresésekre, a FB a felhasználóknak szánt tartalmakra. Vagyis, hogy mit láss az üzenőfaladon. Ezt természetesen folyamatosan fejlesztik. Bár egyre több cég panaszkodik, hogy reklám nékül nem éri el rajongói oldalán a követőket, lehet, ez még jó is. Utóbbiról itt írtam >>> Alacsony a Facebook elérésed? Ne pánikolj! Itt az oka, mutatom miért.
  • A TheGlobe közösségi oldal indulása óta a technológia fejlődött, a FB részben az okostelefonoknak, applikációknak az elterjedésének is köszönheti a sikerét. Továbbá valljuk be, most többen is használják világhálót, mint 2000-ben.
  • Illetve az egyik legfontosabb. Az online marketing is fejlődött annyit, hogy a cégek ki tudták használni a Facebook adta lehetőségeket. Ehhez kapcsolódó tartalom: Most a legjobb befektetés a Facebook reklám!!! Kár lenne kihagyni!
  • Blogok, tartalom: Bár ez is az online marketinghez tartozik, de a cégek, márkák egyre előtérbe helyezik, hogy saját tartalmat gyártsanak. A Facebook részben ehhez ingyenes felületet is ad, de egyébként sem annyira drága a FB-on való reklámozás.
  • További fontos információ, mikor több befektető is beszállt a Facebookba, több mint 50 millió dollárt költöttek arra, hogy egyre több felhasználó regisztráljon, és használja aktívan az oldalt (főleg USA-ban). Ennek az információnak a forrását még keresem, a szám van meg csak, mert annyira beleégett az agyamba, hogy ennyit költöttek a siker elérésére.
  • Természetesen a fontos tervezés, új funkciók adagolása is fenntartja az oldalt. Ezt te is alkalmazhatod majd a vállalkozásodban, startupodban. Itt írtam róla: Butítsd le a vállalkozás ötleted! Indulj -1ről!

Forrás: TheGlobe, Wikipédia

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!