Számos kutatás lát és látott napvilágot a közösségi médiával, annak hatásaival kapcsolatban. Az esetek többségében ezek negatív hangvételű összefoglalók, melyek hatására az árfolyamok minimális mértékben csökkenhetnek, vagy pár (nagy követőtáborral rendelkező) véleményvezér, híresség bojkottra buzdíthatja a tömeget, de érdemi változások, szankciók az esetek többségében nem történnek, Zuckerberg is hiába visszatérő „vendég” a bíróságokon.
A The Wall Street Journal amerikai napilap a napokban közzétett egy nagy port kavaró oknyomozó riportot, amelyben több fronton is támadja Zuckerberg cégét, mindezt a vállalat belső kutatásaira alapozva.
Az Instagram toxikus
A Facebook által 2019-ben készített kutatás egyértelműen bebizonyította, hogy az Instagram negatív hatással van a fiatal felhasználóira. Természetesen a vállalat nem köti az emberek orrára azokat az eredményeket, amelyek negatív színben tüntetnék fel bármelyik általuk birtokolt platformot, azonban időről időre felbukkannak olyan tényfeltáró riportok, melyek rávilágítanak a valós problémákra, amelyekkel a vállalat tisztában van, mégsem tesz érdemi lépéseket ezek megszüntetése vagy javítása érdekében.
“Háromból egy tinédzser lánynak rontjuk a testképproblémáit”
“A tizenévesek az Instagramot hibáztatják a szorongás és a depresszió növekedéséért”
A fenti idézetek egy 2019-es belső kutatás alapján készült prezentáció slide-jain szerepeltek. A vállalat ekkor vélhetően már tisztában volt az olyan Instagram által okozott káros társadalmi problémákkal és hatásokkal, mint a:
- szorongás
- depresszió
- frusztráció
- testképzavar
- magány
- öngyilkos gondolatok
A Wall Street Journal beszámolt arról, hogy a most 18 éves Anastasia Vlasova egy éve kezdett terapeutához járni előrehaladott étkezési rendellenessége miatt, melynek fő oka egyértelműen a túl sok Instagram-on töltött idő volt. A tini 13 éves korában regisztrált, naponta átlagosan 3 órát töltött a felületen. A lány állítása szerint amint megnyitotta az alkalmazást, izmos és vékony testalkatú fitness-modellek posztjai tárultak elé, a tökéletes testet és életet ábrázolva.
„5 éve küzdök ezzel a betegséggel, és az Instagram-on lévő emberek még most is szenvednek.”
Egy 2020-es belső prezentációból kiderül, hogy a tinédzserkorú lányok 32%-a nyilatkozta, hogy amikor rosszul érezték magukat a testük miatt, az Instagram tovább rombolta a testükről alkotott képüket, önbizalmukat.
Az egyik slide egy ennél is megdöbbentőbb információt közölt: az öngyilkossági gondolatokkal küszködő brit fiatalok 13%-a, az amerikai tinik 6%-a nyilatkozta azt, hogy a szuicid gondolatok hátterében az Instagram áll. A részletes kutatás szerint a fiatal felhasználók 40%-a csúnyábbnak vagy kevésbé vonzónak tartja magát, ez az érzés pedig az Instagram használatával kezdődött. A képmegosztó káros hatásai egyébként a kamasz fiúkat sem kíméli: az USA-ban élő felhasználók 14%-a arról számolt be, hogy az Instagram miatt rosszabbul érezték magukat, továbbá nagy részük negatív társadalmi összehasonlításokat tapasztalt.
A Facebook alkalmazottaiból álló kutatócsoport arra a következtetésre jutott, hogy néhány probléma konkrétan az Instagram felületére jellemző, és nem általánosságban a közösségi médiára. Ez különösen igaz az úgynevezett „társadalmi összehasonlításra”, amikor az emberek saját magukat értékelik mások vonzerejéhez, pénzügyi helyzetéhez, karrierjéhez és sikeréhez viszonyítva.
„A társadalmi összehasonlítás rosszabb az Instagramon”
A Facebook 2020-ban elmélyedt a tinilányok testképével kapcsolatos kérdésekben, megjegyezve, hogy a TikTok inkább az előadásmódon alapul, míg a Snapchat-en az arcra helyeződik a hangsúly, amelyet sokszor filterek mögé rejthetnek a felhasználók. Ezzel szemben az Instagram nagy hangsúlyt fektet a kinézetre (testre) és az életmódra.
Zuckerberg szerint pozitív hatással vannak az emberekre
A nyilvánosság előtt a Facebook következetesen lecsökkentette az Instagram tizenévesekre gyakorolt negatív hatásairól szóló közleményeit, dokumentumait; továbbá nem tette nyilvánossá, hozzáférhetővé kutatásait azoknak a tudósoknak vagy törvényhozóknak, akik erre többször is felszólították már a vállalatot.
„(…) a közösségi alkalmazások használata másokkal való kapcsolatteremtéshez pozitív mentális egészségügyi előnyökkel járhat (…)”
Nyilatkozta Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója a 2021 márciusában tartott kongresszusi meghallgatáson, amikor a gyermekekről és a mentális egészségről kérdezték. Májusban az Instagram vezetője, Adam Mosseri az újságíróknak elmondta, hogy a kutatások azt sugallják, hogy a képmegosztó alkalmazás hatása a tinédzserek jólétére „meglehetősen kicsi”.
Azok a funkciók, amelyeket az Instagram a legveszélyesebbnek titulál a tizenévesek számára, a platform középpontjában állnak. Ilyen az “Explore” azaz “Felfedezés” funkció, amely nem az adott személy által követett ismerősök, influencerek posztjait jeleníti meg, hanem az algoritmus által kiválasztott posztokat, melyek potenciálisan tetszhetnek a felhasználónak.
Így reagált az esetre a Facebook
A közleményben ez olvasható:
“(…) A Facebook megérti a globális platform működtetésével járó jelentős felelősséget. Komolyan vesszük, nem zárkózunk el az ellenőrzéstől és a kritikától. De alapvetően elutasítjuk munkánk ezt a fajta téves jellemzését és a vállalat indítékainak vitatását. Szeretnénk, ha ezekre a kérdésekre könnyű válaszok születnének, és hogy az általunk hozott döntések nem hoznának nehéz kompromisszumokat. De nem ilyen a világ. Továbbra is fektetünk a kutatásokba ezekben a súlyos és összetett kérdésekben. Továbbra is feltesszük magunknak a nehéz kérdéseket. Ennek eredményeképpen fejleszteni fogjuk termékeinket és szolgáltatásainkat. (…)”
A Facebook egyébként már régóta fontolgatja az olyan alternatív Instagram létrehozását, amely kifejezetten a 13 év alatti gyermekekre fókuszálna, emiatt szintén egyre több kritika éri a nagyvállalatot.
„Yours To Make” – Instagram kampány
A szeptember 18-án megjelent Facebook közlemény után pár nappal később debütált az Instagram új kampányfilmje is, melyben egy fiatal lány olyan gondolatokat mond a kamerába, mint: „Légy hű önmagadhoz! Ne zavarjon, mit gondolnak mások!”
A filmet ide kattintva tudod megnézni.
A kampány és annak üzenete alapvetően nem lenne szokatlan, mindegyik social media platformot üzemeltető vállalat kampányol, és akár hasonló üzeneteket próbál megfogalmazni felhasználóinak, de az időzítés alapján erősen érezhető, hogy a videó valójában nem is feltétlenül a tinédzserek problémáira, gondolkodásmódjának pozitív irányba való terelésére fókuszál, hanem arra, hogy az Instagramot minél pozitívabb színben (valamint kezüket mosó ártatlanként) tüntessék fel.
A Facebook nem indokolta sem a kampányt, sem annak időzítését; valamint nem adtak lehetőséget a sajtónak, hogy feltegyék azt a a kérdést, miszerint a kampányvideót a WSJ által kirobbantott ügy reakciójaként tették-e közzé.
A Facebook csak annyit válaszolt, hogy sokat kutatták a felhasználóik viselkedését, kifejezésmódját az Instagram felületén. A WSJ riportjával kapcsolatban pedig megjegyezték, hogy az újság által közzétett információk a teljes felmérés csupán egy részére fókuszáltak, valamint a vállalatot negatív színben tüntették fel. Ettől függetlenül elkötelezettek abban, hogy megértsék azokat a nehéz kérdéseket, amelyek felmerülnek a fiatalok viselkedésével, gondolkodásával kapcsolatban.
Vajon tényleg elkötelezettek abban, hogy a problémákra tényleges és használható megoldást keressenek, vagy a kampányvideóval lezártnak tekintik az ügyet?
A közösségi média, az influencer-világ számtalan társadalmi kérdést vet fel. Ha érdekel a téma, olvasd el az alábbi tartalmakat is!
- Van az a pénz, amiért korpásodik az ember haja
- Már az 1800-as években használták az influencer marketinget. Kokainos bort reklámoztak vele sikeresen.
Forrás: The Wall Street Journal; Facebook; Kreatív