Ma is él és virul a Family Frost és éves szinten 1 milliárd forint profittal gazdagítja a magyar tulajdonosokat. Igen, van benne egy igazi svédcsavar! Ez a cég a magyaroké, de csak itthon. Hogy élte túl az elmúlt évtizedet? Mi a sikerének a kulcsa? Egy igazi üzleti sikersztorit hallhatsz a Minner legújabb videósorozatának első részében. A mikrofon mögött: Mándó Milán, a Minner alapítója – Tudtad? 10 éves már a Minner!
A videó alatt szövegesen is látod az elhangzottakat!
Youtube-on itt érhető el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:
A videóban erről van szó
- 0:00 1 milliárd forint nyereség/év, magyar cég
- 2:09 Félix Miklós: vezetőből cégtulajdonos
- 2:37 A zene, Szólj anyádnak adjon pénz!
- 4:06 Árbevétel, nyereség
- 6:12 Mitől olyan különleges az üzleti modell?
Sikeres cégek: A Family Frost sztori – magyar cég éves 1 milliárd forint profit
Ma él és virul a Family Frost! Magyar vállalkozók vették meg a svéd franchise-t, és vitték fel 9 milliárd forint forgalomig, 1 milliárd forint éves nyereségig. Egy új videóssorozatba vágunk bele a Minneren. Olyan sikeres magyar cégeket mutatunk be, akikre érdemes figyelni, akiktől elleshetünk üzleti megoldásokat, akik jó mintát adhatnak nekünk vállalkozóknak.
1992-ban indultak el útjukra a sárga Family Frost autók Magyarországon. Eredetileg svéd franchise ötlet volt, de folyt ki a pénz a cégből. Havonta több tízmillió forint értékben tűnt el áru akkor, ami ma 100 millió forintot is kitenne. Találkozott a nyugati üzleti modell a magyar üzleti attitűddel, szokásokkal. Ide oda adogatták az anyacéget, sok tulajdonos váltás volt. Végül a mélyhűtött áruk szállításával foglalkozó Eismann-nál landolt a cégcsoport és a kelet-európai üzletágra nem volt szükségük, a menedzsmentnek felajánlották a kivásárlást – 2015-től teljesen, 100-ban magyar tulajdonú lett a cég. Az átvétel után azonnal fejlesztésekbe kezdtek: megépítették a hűtőházat, megkezdték a flotta modernizálását, mindezt saját forrásból. A hűtőházra azért volt szükség, mert korábban óriási pénzt vitt el a bérlés, az anyacég üzletpolitikája az volt, hogy ezeket béreljék. Amint menedzsment tulajdonába került a cég ezen változtattak és vásároltak hűtőházat.
A mai napig ikonikus vezetője, Félix Miklós ügyvezető anno úgy került a Family Frost-hoz, hogy felkérték rendet rakni, korábban bankár volt. Tehát alkalmazottként, vezetőként kezdte a cégnél, majd lett tulajdonos.
Érdekesség: 30 éve nem változott a szignó – régen egy svéd rádió szignálja volt, amit az eredeti svéd tulajdonosok mentettek át.
A svédeknél a mai napig a jégkrém a fő profil. Tudtad, hogy az északi népek a legnagyobb jégkrémfogyasztók Európában?
Minél hidegebb egy térség annál több jégkrémet fogyasztanak.
Itthon azonban más a helyzet, főleg a mirelité a főszerep. Bár nyáron 70%-ban jégkrém fogy, de augusztus 20 után alig 15%-ra csökken az érdeklődés és a mirelit hozza a forgalom nagy részét.
Az útvonaltervezésben és a lokációban az anyacég korábban nagyon sokat segített, van olyan útvonal, ami az elmúlt 30 évben nem változott. Partneri üzleti modellben dolgozik a cég, az alvállalkozóik az autót bérlik, bizományban kapják meg az árut. A jutalék elszámolás és a jutalék meghatározás az rugalmas a cégnél. A jutalékot a helyi forgalom, útvonal hosszhoz igazítják, így ha egy autónak több kilométert kell mennie ugyanazért a forgalomért akkor sem szenved hátrányt.
A számok:
2015-ben amikor átvették, akkor Árbevétel 6 199 124 000 Ft (6 milliárd Ft), Nyereség 307 229 000 Ft
…..
2020 – Árbevétel 9 262 518 000 Ft, Adózott eredmény (profit) 1 360 709 000 Ft
2021 – Árbevétel 8 634 839 000 Ft, Adózott eredmény (profit) 1 061 853 000 Ft
2022 – Árbevétel 9 083 211 000 Ft, Adózott eredmény (profit) 1 017 466 000 Ft
2023 – Árbevétel 9 800 400 000 Ft, Adózott eredmény (profit) 990 934 000 Ft
Mi a legnagyobb kihívás most a cégnél? A hűtőházak energiaigénye. Friss fejlesztésük, hogy napelemparkkal oldják meg a hűtőházak energiaigényét – itt mivel a visszatáplálás nem működik, így rengeteg áram marad kihasználatlanul.
Mitől olyan különleges az üzleti modelljük?
- Szerencsés helyzetben vannak, hogy a webshop kiszállítás megoldva az országos autó lefedettség miatt. https://www.frost.hu/
- Míg a helyi boltok megszűntek a nagy multik (üzletláncok) közelsége és térnyerése miatt miatt, addig a lepattanó kereslet még mindig ott van, és ezt tudj felszedni a Family Frost.
- Az említett partneri megállapodásoknál figyelembe veszik, hogy milyen a térség jellegzetessége, milyenek a távolságok, milyen a vevőkör. Win-win üzletpolitikájuk van. Még több ilyen céget!
- A cégvezető a Péntechnek adott interjújában elmondta, hogy “A cég pénzügyi menedzsment filozófiája, hogy inkább fizet két nappal a fizetési határidő előtt, mint fél órával utána.” -mondta Félix Milós. Ez egy kereskedőcégnél igazán nagy gesztus a beszállítók felé. Hasonlót a Sparnál tapasztaltam, akik 30 napos fizetési határidővel kényeztetik a beszállítóikat.
- Az üzleti modelljük egyedisége miatt a beszállítóknál általában nagy mennyiségben, kevés cikkelemet rendelnek, így fizetési és üzleti szempontból is könnyen számolnak, terveznek.
„Van még ilyen?” Sikeres cégek rovat:
- A Family Frost nemhogy létezik, bármelyikünk elfogadná az éves nyereségét. Sikeres cégek 1. rész
- Hogyan elemezzem a cégem? Így derítsd ki, hogy mit kell változtatni. Gyorsan növekvő cégek 2. rész
- BioTechUSA: Ez a magyar cég milliárdossá gyúrta magát. – Sikeres cégek 3. rész
- Lipóti Pékség: Hogyan tudnak eladni heti 1,5 millió darab nosztalgia kiflit? – Sikeres cégek 4. rész
- Unix Autó: Óbudai panellakás kisszobájából milliárdos nagyvállalat – Sikeres cégek 5. rész