A Family Frost nemhogy létezik, bármelyikünk elfogadná az éves nyereségét. Sikeres cégek 1. rész

Dátum

Megosztás

Ma is él és virul a Family Frost és éves szinten 1 milliárd forint profittal gazdagítja a magyar tulajdonosokat. Igen, van benne egy igazi svédcsavar! Ez a cég a magyaroké, de csak itthon. Hogy élte túl az elmúlt évtizedet? Mi a sikerének a kulcsa? Egy igazi üzleti sikersztorit hallhatsz a Minner legújabb videósorozatának első részében. A mikrofon mögött: Mándó Milán, a Minner alapítója – Tudtad? 10 éves már a Minner!

A videó alatt szövegesen is látod az elhangzottakat!

Youtube-on itt érhető el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszón keresztül:

A videóban erről van szó

  • 0:00 1 milliárd forint nyereség/év, magyar cég
  • 2:09 Félix Miklós: vezetőből cégtulajdonos
  • 2:37 A zene, Szólj anyádnak adjon pénz!
  • 4:06 Árbevétel, nyereség
  • 6:12 Mitől olyan különleges az üzleti modell?

Sikeres cégek: A Family Frost sztori – magyar cég éves 1 milliárd forint profit

Ma él és virul a Family Frost! Magyar vállalkozók vették meg a svéd franchise-t, és vitték fel 9 milliárd forint forgalomig, 1 milliárd forint éves nyereségig. Egy új videóssorozatba vágunk bele a Minneren. Olyan sikeres magyar cégeket mutatunk be, akikre érdemes figyelni, akiktől elleshetünk üzleti megoldásokat, akik jó mintát adhatnak nekünk vállalkozóknak.

1992-ban indultak el útjukra a sárga Family Frost autók Magyarországon. Eredetileg svéd franchise ötlet volt, de folyt ki a pénz a cégből. Havonta több tízmillió forint értékben tűnt el áru akkor, ami ma 100 millió forintot is kitenne. Találkozott a nyugati üzleti modell a magyar üzleti attitűddel, szokásokkal. Ide oda adogatták az anyacéget, sok tulajdonos váltás volt. Végül a mélyhűtött áruk szállításával foglalkozó Eismann-nál landolt a cégcsoport és a kelet-európai üzletágra nem volt szükségük, a menedzsmentnek felajánlották a kivásárlást – 2015-től teljesen, 100-ban magyar tulajdonú lett a cég. Az átvétel után azonnal fejlesztésekbe kezdtek: megépítették a hűtőházat, megkezdték a flotta modernizálását, mindezt saját forrásból. A hűtőházra azért volt szükség, mert korábban óriási pénzt vitt el a bérlés, az anyacég üzletpolitikája az volt, hogy ezeket béreljék. Amint menedzsment tulajdonába került a cég ezen változtattak és vásároltak hűtőházat.

A mai napig ikonikus vezetője, Félix Miklós ügyvezető anno úgy került a Family Frost-hoz, hogy felkérték rendet rakni, korábban bankár volt. Tehát alkalmazottként, vezetőként kezdte a cégnél, majd lett tulajdonos.

Érdekesség: 30 éve nem változott a szignó – régen egy svéd rádió szignálja volt, amit az eredeti svéd tulajdonosok mentettek át.

A svédeknél a mai napig a jégkrém a fő profil. Tudtad, hogy az északi népek a legnagyobb jégkrémfogyasztók Európában?

Minél hidegebb egy térség annál több jégkrémet fogyasztanak.

Itthon azonban más a helyzet, főleg a mirelité a főszerep. Bár nyáron 70%-ban jégkrém fogy, de augusztus 20 után alig 15%-ra csökken az érdeklődés és a mirelit hozza a forgalom nagy részét.

Az útvonaltervezésben és a lokációban az anyacég korábban nagyon sokat segített, van olyan útvonal, ami az elmúlt 30 évben nem változott. Partneri üzleti modellben dolgozik a cég, az alvállalkozóik az autót bérlik, bizományban kapják meg az árut. A jutalék elszámolás és a jutalék meghatározás az rugalmas a cégnél. A jutalékot a helyi forgalom, útvonal hosszhoz igazítják, így ha egy autónak több kilométert kell mennie ugyanazért a forgalomért akkor sem szenved hátrányt.

A számok:

2015-ben amikor átvették, akkor Árbevétel 6 199 124 000 Ft (6 milliárd Ft), Nyereség 307 229 000 Ft

…..

2020 – Árbevétel 9 262 518 000 Ft, Adózott eredmény (profit) 1 360 709 000 Ft

2021 – Árbevétel 8 634 839 000 Ft, Adózott eredmény (profit) 1 061 853 000 Ft

2022 – Árbevétel 9 083 211 000 Ft, Adózott eredmény (profit) 1 017 466 000 Ft

2023 – Árbevétel 9 800 400 000 Ft, Adózott eredmény (profit) 990 934 000 Ft

Mi a legnagyobb kihívás most a cégnél? A hűtőházak energiaigénye. Friss fejlesztésük, hogy napelemparkkal oldják meg a hűtőházak energiaigényét – itt mivel a visszatáplálás nem működik, így rengeteg áram marad kihasználatlanul.

Mitől olyan különleges az üzleti modelljük?

  • Szerencsés helyzetben vannak, hogy a webshop kiszállítás megoldva az országos autó lefedettség miatt. https://www.frost.hu/
  • Míg a helyi boltok megszűntek a nagy multik (üzletláncok) közelsége és térnyerése miatt miatt, addig a lepattanó kereslet még mindig ott van, és ezt tudj felszedni a Family Frost.
  • Az említett partneri megállapodásoknál figyelembe veszik, hogy milyen a térség jellegzetessége, milyenek a távolságok, milyen a vevőkör. Win-win üzletpolitikájuk van. Még több ilyen céget!
  • A cégvezető a Péntechnek adott interjújában elmondta, hogy “A cég pénzügyi menedzsment filozófiája, hogy inkább fizet két nappal a fizetési határidő előtt, mint fél órával utána.” -mondta Félix Milós. Ez egy kereskedőcégnél igazán nagy gesztus a beszállítók felé. Hasonlót a Sparnál tapasztaltam, akik 30 napos fizetési határidővel kényeztetik a beszállítóikat.
  • Az üzleti modelljük egyedisége miatt a beszállítóknál általában nagy mennyiségben, kevés cikkelemet rendelnek, így fizetési és üzleti szempontból is könnyen számolnak, terveznek.

„Van még ilyen?”

Forrás: G7, Péntech, Family Frost, Statista

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!