A fiataloknak NEM ELÉG egy munkahely – Vigyázz töröl a Gmail – Kövesd az IKEA példáját – Hírszemle

Dátum

Megosztás

Az IKEA szülőket ünneplő, „büszkén második legjobb” kampányával kezdjük a Hírszemle adást. Beszéltünk a hírről, ami szerint a Gmail hamarosan törölni fogja a 2 évnél hosszabb ideig inaktív fiókokat – aki csak a felhőben tárolja a céges adatait, dokumentumait, az csináljon biztonsági mentést! A Deloitte 2023-as felmérése szerint pedig egyre több embernek van másodállása: a Z generációsok 46%-a, a millenniumi generáció 37%-a vállal rész- vagy akár teljes munkaidős állást a főállásán túl, elsősorban pénzügyi okokból. De mit szóljon, mit szólhat ehhez a munkaadójuk? A mikrofonok mögött Sólyom Eszter, Nyiri Donát, és Mándó Milán.

A podcast hanganyaga, videó linkje

Spotify-on itt érhető el, Apple Podcast-ben itt, Youtube videóban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

A podcast hírei, témái, időbélyegei:

  • 0:00 – Intro: Az AI miatt könnyebb lesz vállalkozni?
  • 11:49 – Az IKEA új kampánya marketing példa
  • 17:46 – A Google törli az inaktív fiókokat
  • 23:27 – A Z generáció fele másodállásban dolgozik

A podcast hírei szövegesen

Bevezető: Szabadúszó boomot hozhat az AI

Voltam egy ilyen AI mastermind-on, gyűlésen, eléggé prominens szereplőkkel, cégvezetőkkel. Szóba került a következő: nem kell több fő egy céghez, az AI -val könnyebb skálázni egy céget, egy digitális vállalkozást is 1 vagy 2 fővel tud annyit termelni, mint korábban 5-8-val. Az ember az egyik legnagyobb költség a vállalkozásban, az AI eltolja a munkaerő felvételt úgy, hogy közben a skálázást ugyanúgy el tudod érni a vállalkozásodban, forgalmadban, nyereségedben.

Az 1-2 fős vállalkozás működési modell árbevétel, növekedési korlátja kitolódhat és akár 10 évig is egyedül el tudod menedzselni a céget. Amikor csak néhány fős a cég, akkor jelenlegi üzleti környezetben sokszor belekerülhetünk olyan halálzónába, ahol bár szükséges az új munkatárs felvétele, de az pont megöli a profitot egy ideig, amit túl kell élnie a vállalkozónak. Az is lehet, hogy kevesebbet keres akkor, amikor van még plusz 2 munkavállalója, mint amikor egyedül dolgozott, de a munka sem lett kevesebb. Ezt az AI most áthidalhatja.

Tényleg kivált munkakört akkor az AI? A podcastban hozunk példát az ügyfélszolgálatra, ami sokszor a cég működésében az elején bár kell, de nem tud lekötni egy munkavállaló teljes idejét. Vagy másik példa egy marketingügynökség esetében sokszor a vezető tudása, brandje miatt mennek be az ügyfelek, aztán egy junior kapja meg a munkát, aminek csalódás a vége. Nos most azt AI rásegít erre, a minőséget jobban fenn tudják tartani, kiválthat junior pozíciót is, vagy inkább úgy fogalmaznék supermarketingessé teszi a juniort.

Az IKEA új kampánya: ne legyél a középpontban

Az IKEA új kampánya a szülőket próbálja megcélozni, méghozzá 3 zseniális reklámmal. Mindegyiknek az a lényege, hogy a gyerekeknek vett bútorok, kiságy, etetőszék, fellépő használatlanul állnak, a funkciójukat a szülők töltik be – például rajta alszik vagy az ölében eszik a gyerek. A cég még hirdeti is a megjelenő szövegben, hogy „proudly second best”, azaz a szülő mögött büszkén másodikak az – IKEÁS – használati tárgyak.

Egyfajta őszinte marketing, nem tolakodó, nem erőltetett. A valóságot ragadja meg, ahol igen, a szülőt nem annyira érdekli az XY etetőszék ha a gyerek nem akar beleülni. Ez az őszinteség teszi vonzóvá a céget, nem tolja rám, hogy márpedig ez a szénszálas, vízhűtéses rácsoságy a legjobb dolog a világon.

Csinálj te is ilyet! A Minnernél például volt egy hasonló ötletünk, amikor a Hírszemlét úgy promóztuk, hogy „Tudjuk, hogy nem érsz rá hallgatni.”, „Tudjuk, milyen elfoglalt vagy”.

Nálad ez hogy nézne ki? Például, autószerelő reklámozhatna arra, hogy neked így is úgy is szar lesz idejönni, tönkrement az autód. Ne csak annyit mondj, hogy „profi kiszolgálás”.

Étteremként csinálnék egy kreatívot arra, hogy tudjuk, anyukád főztjénél nincs jobb, de ha mégsem ér rá főzni nézz be hozzánk.

Szolgáltatóként, marketingesként is lehet őszintén kommunikálni: „Sosem fogom jobban ismerni a vállalkozásod és a célközönséged mint te, a tulajdonos, de ettől még vehetek le egy csomó terhet rólad”.

Hasonló kampány volt a Minnernél a „tudjuk, hogy nem érsz rá hallgatni minket”. 670 lájk, rengeteg visszacsatornázott olvasó, hallgató.

A szövegünk teljesen:

Régóta olvasod te is a Minnert? Megértjük, ha időnként lecsatlakozol róla! A GDP-t, na meg a saját profitot valamikor meg is kell termelni. Már 9 éves a Minner, és azt tapasztaljuk, hogy régimotoros olvasóink, követőink időnként újra és újra rácsatlakoznak a tartalmainkra. Most a visszajelzések alapján a Minner üzleti hírszemle az, ami pont beleillik a mindennapjaikba. Nem egyedül csinálom (Milán), Eszterrel és Donáttal hárman izgalmas beszélgetéseket tudunk adni nektek, több megközelítés, még jobb tartalom. Heti egyszer kerül fel egy új rész, benne 3 üzleti hír, aktualitás átbeszélése, továbbá van 3 kisebb topik, amelyben feldolgozunk egy beküldött üzleti kérdést, vagy egy népszerű posztot a zárt csoportunkból, van heti statisztika rovatunk (természetesen üzleti vonatkozású), és kipróbálunk helyetted dolgokat és beszámolunk róla (hogy neked már ne kelljen).

Tegyél próbára minket! Videóként és podcastként is tudod fogyasztani a Hírszemle podcastunket! Maradunk az üzletnél!

Youtube: https://www.youtube.com/@Minnerhu
Spotify: https://open.spotify.com/show/1V6IAQxGcSiddwFMt6J6yU
Apple podcast: https://podcasts.apple.com/podcast/id1393840294

Hallgasd meg podcastot, mert hozunk példát rá, hogy te hogyan tudod használni!

Törölni fogja a Google az inaktív fiókokat

Elfogyott a tárhely a cégeknél? Akár az is lehet, hogy okos döntés, és új korszakhoz érünk. A Google bejelentette, hogy aki nem használja egy ideig (egészen pontosan 2 évig) a Google fiókját, ott törlik az adatokat. Ez vonatkozik a Gmailre, Youtube-ra, Google Fotókra, naptárra és így persze a Google Drive-ra is.

A most életbe lépett szabály értelmében a fióktörléseket némi türelmi idő után, 2023 decemberében kezdik. Elvileg a vállalat ezt biztonsági okokkal magyarázza: az elhagyatott fiókok sérülékenyebbek, egy ilyenek tulajdonosa észre sem veszi, ha támadók megpróbálják átvenni az irányítást fiókja fölött.

Nemrég Elon Musk is bejelentette, hogy az inaktív Twitter fiókokat törölni fogják. Érthetően takarékossági okokra is visszavezethető, hiszen itt most nem egy fő néhány GB-ját kell nézni, hanem akár a fiókok 10%-a is inaktív lehet. Új rutint kell alkalmazni? Be-be lépni fiókjainkba? A feltöltött fájlok most mutatkoznak meg igazán, hogy nem a tieid, simán törölhetik és akkor nem fogod látni őket. Pont a napokban kérdezte valaki, hogy a NAS-nak mi értelme (vagyis a saját felhőnek).

#példa: Legyinthetünk, hogy ez nem érinthet egy céget. Na, de képzeld el, hogy egy cég használja az xykft@gmail.com- ot használt egy cég (ne így használd egyébként sem), ám egy korábbi munkavállalónak volt hozzáférése, és ő tudja a jelszót. Be se léptek már jó ideje, de pont kellenének azok az adatok. Belépnek és az fogadja őket, hogy letöröltek mindent, miközben lehet éppen adóhivatali vizsgálatuk van.

Forrás: hvg.hu

A Z generációsok közel fele másodállásban is dolgozik

A 2023-as Z generációs és millenniumi felmérésükhöz a Deloitte a világ 44 országából, 14 483 Z generációs és 8 373 millenniumi résztvevőtől gyűjtött adatokat. A felmérés szerint a Z generációsok 46%-a dolgozik teljes vagy részmunkaidős állásban a főállásán felül. A millennialoknál ez a szám kicsivel alacsonyabb, 37%-uknak van másodállása vagy valamilyen „side hustle”-je. Ezek a számok 3 és 4 százalékos növekedést jelentenek a 2022-es adatokhoz képest.

A legnépszerűbb másodállások az online termék vagy szolgáltatás értékesítés, olyan gig economy munkák mint az ételfutárkodás, kreatív hobbik monetizálása, vagy social media tartalomgyártás influencerként.

A másodállások azért olyan népszerűek, mert nélkülük egyszerűen nem tudnának megélni az emberek: a Z generáció 38%-a és a millenniumiak 46%-a mondta azt, hogy az oka annak, hogy más munkát végzett, a pénzügyeihez köthető. A megélhetési költségeik egyre nagyobb gondot jelentenek az embereknek, a felmérésben résztvevők kicsit több mint fele mindkét generációból azt mondta, fizetésről fizetésre él.

Továbbá a Z generációsok 25%-a és a millenniumiak 28%-a állítja, hogy mellékmunkájuk fő motivációja a készségek megszerzése és a kapcsolatok építése, és mindkét generáció közel egynegyede állítja, hogy másodállása kapcsolódik a hobbijaikhoz, vagy segít nekik kikapcsolódni.

Ezzel kapcsolatos korábbi Minner hírlevélben egy hír, hogy egyre népszerűbbek az alkalmi munkák széles körben is, főleg a platformokról származó alkalmi munkák.
A Wolt féle ételkiszállítas, kutyasétáltatás közvetítés… -ról van most szó. Az Európai Szakszervezeti Intézet 2021 tavaszán és őszén készített nagyszabású tanulmánya 14 uniós országban mérte fel a gazdaság e területének jelentőségét. A több mint 36 ezer válaszadó 5,6 százaléka vállalt munkát digitális platformon keresztül a felmérést megelőző tizenkét hónapban, köztük 1,6 százalékuk heti 20 óránál többet dolgozott. Az Európai Szakszervezeti Intézet (Etui) becslései szerint az európaiak 11,7 százaléka használ weboldalakat vagy alkalmazásokat, hogy ügyfeleket találjon vagy önállóan végezzen munkát. Ausztriában 170 portál foglalkozik ilyennel, Romániaban 161, Magyarországon 157, Belgium 243, Spanyolországban 226 – utóbbinál érthető is, óriási a munkanélküliség.

Van potenciál az alkalmi munkavállaló portálokban? Most indulhatnak be még csak igazán?

„Dögölj is éhen, de ne is csinálj mást”

Foglalkoztunk a munkáltató oldalával is. Jelenleg a munkáltatók nagy része morcosan néz a munkavállalóra, ha kiderül másodállása is van. Úgy érzi átverik, vagy majd a munkaidőben is azzal foglalkozik az alkalmazott (főleg digitális területen félhet természetesen).

Hallgasd meg a podcastot, mert arról is beszélünk ebben a részben, hogyha a hobbid a munkád, akkor a heti 1 nap esetében még meg is marad hobbi szint, hiába abból szerzel másodállásban pénzt, és így meg fel is tölthet, flowba hoz.

Forrás: CNBC

Korábbi Hírszemle adások

Sólyom Eszter
Sólyom Eszter
A MinnerAkadémia színfalai mögött azon dolgozom, hogy a legfontosabb információk a lehető legjobb minőségben jussanak el hozzád. A Minneren előszeretettel írok cégkultúráról, társadalmi felelősségvállalásról, szervezetfejlesztésről.