A foglalós applikációk az utóbbi években alapjaiban változtatták meg a különböző termékekhez, szolgáltatásokhoz való hozzáférés mikéntjét. Segítségükkel néhány perc alatt szinte minden elintézhető, legyen szó ételrendelésről, utazás- vagy szállásfoglalásról, szépségápolással kapcsolatos időpontokról, koncertszervezésről vagy jegyvásárlásról. A Data Bridge Market Research jelentése szerint a foglalós szoftverek piaca valószínűleg 12,5%-kal növekedni 2020 és 2027 között. Ehhez is idő kellett, míg ebbe a szakaszba ér ez a piac. Lehet, hogy ideje neked is beszállni?
Ha booking alkalmazás, akkor azonnal a szállás piacra asszociálunk. Szallas-csoport tavaly (2022) ősszel lengyel kézbe került. 33 milliárd forint körül zárult a felvásárlási tranzakció. Most 2022 szeptemberében a Wirtualna Polska Holding (WPH) vásárolta fel, akiknek a leglátogatottabb oldala wp.pl. és van 2 nagyobb tursztikai oldaluk is. A felvásárlással egyrészt terjeszkedtek, másrészt olyan történt, hogy a Szállás.hu egész csapatát megtartották és a rendszert, üzleti modellt teljesen átemelik a lengyel turisztikai oldalra. . Az európai piacon sokan próbáltak a Booking vetélytársai lenni, ám úgy látszik ez szinte csak a szállás.hu -nak sikerült. Elmúlt 1-2 évben tizennégy olyan érdeklődő volt, aki részletes menedzsment interjút kért, felvásárlás iránt érdeklődött. Apró érdekesség, hogy a lengyel piacra megpróbált betörni a Szállás.hu
Már a magyarok is élenjáróak a foglalós appok tekintetében – a ReservOurs, a Salonic, a KoncertBooking.com, a Sabee, a Ma Este Sznház!, a Reservio vagy a Munch is letették digitális névjegyüket ezen a területen. A cikkben a teljesség igénye nélkül csak szemléztünk néhány céget, megoldást.
A ReservOurs egy 9 nyelven elérhető online asztalfoglalási rendszer. Testreszabható algoritmussal rendelkezik, így az érdeklődők különféle alkalmakra, például randevúra, brunchra vagy üzleti ebédre szűrve válogathatnak a különféle éttermek és bárok közül. Funkciói közül kiemelkedik a vendéglátóhelyeknek fejlesztett egyszerű integráció, a marketing támogatás, a SEO optimalizált listázás, az összesített statisztikák vagy az asztaltérkép. A ReservOurs mintegy 100 vendéglátóhellyel van partnerségben, illetve havonta mintegy 130 ezer asztalfoglalást bonyolítanak le általa.
A díjnyertes Salonic egy átfogó ügyfélkezelő rendszer, amelyet leginkább szolgáltató cégek és magánvállalkozók használnak. Nem célja, hogy egy portálon összegyűjtse az ajánlatokat. Az ilyen megoldásoknak ez a másik típusa, amikor a rendszert adja át a szolgáltató. A platform tárolja az ügyféladatokat, kezeli az időpontokat, továbbá az üzletfejlesztéshez és profitszámításhoz alkalmas pénzügyi statisztikákat készít. Praktikus funkciói még az automatikus időpont emlékeztető, a beépített marketing megoldások, a többnyelvűség vagy az automatizált időpontegyeztetők. Ez a felület is reszponzív, illetve 100% testreszabhatóságot kínál.
A Koncertbooking.com egy online koncertfoglaló platform és zenei piactér. Az oldalon a dátum, az időpont és a lokáció kiválasztása után az érdeklődő előadót szűrhet a találatok közül, majd műfajok és árak alapján is listázhat. Az e-Commerce Hungary által díjazott weboldal/alkalmazás kiajánlja a produkciót, kiszámolja az árat, szerződést és számlát készít, ridert és sajtófotót küld a megrendelő számára, PR támogatást nyújt, belső könyvelést végez, de személyzet vagy session zenész is foglalható a segítségével. A program direktben köti össze a megrendelőt és az előadót vagy a menedzsert, leegyszerűsítve a szerződéskötés folyamatát is. Az ötletgazdák, Tabár-Halász Mariann és Tabár Zoltán zeneipari szakemberek célja, hogy az általuk fejlesztett szoftver által bárki koncertszervezővé válhasson a világ bármely pontján.
A SabeApp szoftvercsomag olyan lehetőségeket kínál, melyek megalapozzák a modern szálláshelyek (hotel, apartman, hostel) naprakész, gördülékeny működését. A Sabee ereje intelligens szoftvertermékeiben rejlik, amelyek lefedik a szálláshelykezeléssel, értékesítéssel, automatizálással, szállodai tranzakciókkal, vendégélménnyel, egyéb integrációkkal kapcsolatos teendőket. A platform „igazságosságát” tükrözi, hogy szolgáltatásai nem fix árasak, díjazásukat az egyes szálláshelyek méretéhez igazítják.
Ehhez hasonló megoldás Morgens is.
Limbacher Tivadar és Szabadkai Attila online színházjegy foglaló rendszere hobbiprojektként indult. Céljuk az volt, hogy megtöltsék az üres székeket a nézőtéren és hogy akár az utolsó pillanatban is lehessen színházjegyet vásárolni jó áron egy ennek dedikált platformon. A projekt indítása óta mintegy háromszázötvenezer jegyet értékesítettek. Partnereik száma folyamatosan bővül, a budapestiek mellett egyre több vidéki színház is csatlakozik a kezdeményezéshez.
A Munch egy nem hagyományos ételrendelő applikáció, amelynek elsődleges célja, hogy tegyen az pazarlás ellen azáltal, hogy megoldást kínál az élelmiszergazdálkodás környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból fenntarthatóbbá tételére. A platform segítségével a vendéglátóhelyek a kiskereskedők a jó minőségű, de el nem adott élelmiszereket értékesíthetik kedvezményes áron. A platform a rászorulók helyzetére is figyelmet fordít, ugyanis van egy úgynevezett MunCharity funkciója. Ez a kezdeményezés a Magyar Élelmiszerbankkal karöltve jött létre; általa minden segíteni vágyó meghívhat rászorulókat egy-egy adag ételre. A Munch applikáció elnyerte a SozialMarie díjat, mint szociális innováció, valamint a Kék Bolygó Klímavédelmi díját.
Rendezvény jegyértékesítő rendszer, amivel komplett eseményportált tudsz létrehozni saját konferenciádnak, kisebb eseményednek landing page-vel, online rendelései felülettel… Mi is használtunk a Minnernél már, imádtuk, főleg a QR kódos beengedős része is izgalmas. Ők tehát platfomot adnak, bár a weboldalukon kiteszik az eseményeket, de erre nem koncentrálnak, hogy ott eladást hozzanak neked. El tudom képzelni, hogy white label megoldással még komplett koncertszervező portált is létre tudnál ezzel hozni.
Médiamegjelenések közvetítése, mondhatni egy gombnyomással tudunk cikket venni a nagy média oldalakra és azt 3 napon belül kiteszik. Ezek főleg SEO cikkek, mármint amelyek olcsóbbak. Úgy kattintgatjuk végig, mintha egy Facebook hirdetést adnánk fel. Itt ők összekötik a marketingeseket, cégeket a médiaoldalakkal.
És még mennyi van, és még mennyi lehet?
Egészen biztosan neked is felmerült már ilyen ötleted, hogy piactérként, vagy más booking szerű megoldáként összekötöd a keresletet a kínálattal. Nemrég futottam bele egy igazán niche összekötő platformba a Smartinfluencer-be. Itt ahogyan a nevében is benne van a minőségi, értelmiségi influencereket érhetik el a megbízók. Ami egyébként számomra azért izgalmas, mert nemcsak marketing céllal, hanem például előadói felkérések közvetítésére is alkalmas lehet a platform.
A foglalós megoldásoknak két iránya van:
- Portál üzemeltetése, ahol a cél minél több vevőt, érdeklődőt, vendéget terelni a kapcsolódó partnerekhez jutalék fejében. Itt erős marketing tudás kell, hogy oda érdeklődőket vigyél.
- Digitális megoldás üzemeltetése, ami segíti az adott vállalkozás digitalizációját. Lásd Salonic időpontfoglaló rendszer. Itt neked IT-ban kell kimagaslót nyújtani és olyan üzleti modellt adni, amivel te is jól jársz.
Te melyiket választod? Hasznos cikkek, hogy merre haladj:
- Miért jó olyan oldalt üzemeltetni, mint a Jófogás, vagy egy fórum, recept oldal, képmegosztó..
- Neked is van ötleted a leváltásukra? Szállás.hu, Netpincér, Ingatlan.com, Jófogás
- Rossz példák, sokan belebuktak: 15-200 milliót dobnak nekik, mégsem lettek sikeresek „pótapuci pénzzel”
Fotó: Canva