A Forma-1 is egy üzlet, vállalkozás. Így támadt fel 2016-tól: Netflix sorozat, közösségi média

Dátum

Megosztás

Az F1 Magyar Nagydíj apropóján egy izgalmas témát hoztam el nektek. A Forma-1 iránt 2010 után szépen lassan már elkezdett csökkeni az érdeklődés. A gond az volt, hogy nem nőtt ki egy olyan új réteg (főleg fiatalabb generáció), akik az F1-et megunt, kiöregedő célközönség helyére tudott volna lépni. A változást végül az hozta el, hogy 2016-ban új tulajdonosa lett a Forma-1-nek, sőt olyan cég vette meg, akinek még részvénye is van. Na lássuk mi is történt és ebből mit tudunk mi, vállalkozók adaptálni.

A cikknek van videós, és podcast változata is. Youtube-on itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszókon keresztül:

Hol volt a gond? Veled is előfordulhat? Elfogyott az érdeklődők száma

2008-tól évről-évre csökkenő pályára állt az F1 nézettsége világszinten. Ahogy látod 41%-kal csökkent 2008 és 2017 között. Ez olyan lenne, mintha a te vállalkozásodban eltűnne a vevők, érdeklődők 41%-a. Itt bizony változtatni kellett!

Elég nagy luxus volt a Formula-1 részéről, hogy majd egy évtizedig semmit nem tudott tenni a csökkenés ellen. Figyelem, ennyit te nem várhatsz! Eközben egyébként más iparágak száguldottak, 2010-2020 közötti időszak szinte mindenkinek igazi könnyű pénzt jelentett.

Az alábbi ábrán jól látszik, hogy gyors válaszlépésekkel új szintre lehet emelni az üzletet, növekedési pályára állítani, ahogy ez történt 2018-ra.

Fontos! Mi most 2 szempontot vizsgáltunk, ahol változtatott az új tulajdonos. Ezen kívül az F1, mint vállalkozás helyreállítására hatással lehetett még a szervezettség, digitalizáció, szervezeti kultúra változtatás, új üzleti modellek bevezetése.

Kezdjünk néhány izgalmas statisztikával, információkkal, majd elemezzük a látottakat

  • 2016-ban a Liberty Media vette meg az F1-et
  • 2022-ben kétszámjegyű nézettség növekedés volt a száguldó cirkusznál. Az amerikai érdeklődés 36%-kal nőtt, 1,2 millió amerikai kíváncsi már a versenyekre egy-egy hétvégén. Más európai országokban is nőtt a nézettség, nem ilyen nagy %-ban, de 15-25% között bővült a számuk.
  • 2020-ban a leggyorsabban növekvő közösségi médiát tudta magáénak az F1 a sportokat nézve. Volt honnan nőniük, hiszen 2016 -os felvásárlás előtt semmilyen jelenlétük nem volt.
    • 2020-ban 35 millió követőt tudtak felmutatni Instagram, Facebook, Twitter, Youtube platformon.
    • 2021-ben a 16-35 év közötti közösségi média követői bázis 77%-kal bővült. Ez annyira berobbant, hogy a rajongók száma 1 milliárdra nőtt ebben a korosztályban (nem követőkre értjük, hanem aki követi az F1 történéseket, nézi a versenyeket.
  • A Netflix dokumentum film sorozat 5. évadának megjelenésének első hetében 570 000-en voltak kíváncsiak a F1 kulisszái mögött játszódó történésekre. A sorozat neve: Formula 1: Hajsza a túlélésért, Netflix
  • A Ford és az Audi is kerülgeti az F1 indulást, már folynak a tárgyalások, keresik a megoldásokat.
  • Sorozatos teltházzal futnak a F1-es hétvégék, és a TV előtt ülő nézők száma is növekedési pályára állt, az eddigi csökkenő tendenciáról.
  • 2017-től mikor átvette az új tulajdonos máris óriási növekedésnek indult, 2018-ban már 40%-kal többen nézték a TV-s közvetítéseket.
  • Magyarország: A növekedésnél nem a hazai adat az izgalmas, nem is itt értek el sikert. 2006-ig tudott bővülni az F1 nézőszáma, majd folyamatosan morzsolódott le az NMHH adatai alapján. 2019-ig kellett várni, hogy megforduljon a trend, 2022-ben már hétvégenként 500 000 magyar nézni a versenyeket, ez a 400 000-es mélypontnál már feljebb van. A 2006-os 1,1 milliós nézettséghez képest viszont igazán lehangoló.
  • A Netflix film hatására nem csak az amerikai nézettség nőtt, hanem a sportfogdás váratlan megugrását is hozta.

A növekedés motorja. Olyat csinálta, amit eddig nem

Egy kis kitekintés még, hogy 2017-ben a logót is lecserélte az új tulajdonos. A jobb oldali lett az új, a bal oldali 23 évig volt a versenysorozat emblémája. A változtatás oka, mert a régi dizájn az online térben nehezen volt használható, továbbá a saját termékekhez is szerettek volna egy jobban odaillő modern logót.

Olyan széles sport palettából válogathatnak az emberek, hogy már egy sportágnak sem elég az, hogy jó a „termék”. Az embereknek szólni is kell róla, hogy hahó itt ez izgalmas, jó, megéri nézni. Szóval 2016-ban, amikor új tulajdonosa lett a cégnek elkezdték belevetni magukat a marketingbe.

Két dolgot kellett megoldaniuk.

  • Visszaszerezni a korábbi rajongók lelkesedését, figyelmét (lásd közösségi média).
  • Másrészt új fiatal célközönség bevonzása, akik 16-30 év között vannak jelenleg. (Kicsit hasonló, mint a Coca-Cola, ha nem reklámozna és találna ki kampányokat időnként a fiatalok számára, akkor kikopna a rutinból. Felnő egy generáció a cég szempontjából, aki nem ismeri a márkát).

Közösségi média bevezetése

A 2016 előtti időszakban a Forma-1 nem irányított a közösségi média jelenlétét a márkának, nem is volt erre külön csapatuk, vagy nem kaptak elég tőkét a profi működésre. A közösségi média jelenlét a versenyzőkön kívül nem volt, sőt sok esetben tiltották is. Az új tulajdonos szinte azonnal beizzította a közösségi média jelenlétet, és minden platformon elindították a kommunikációt. Ahogy feljebb láthattad a statisztikáknál 2020-ban a leggyorsabban növekvő sportág volt az F1, igaz 0-ról könnyű igazán növekedést produkálni.
A korábbi években a tiltás valószínűleg azért volt, mert abból az F1 az akkor tulajdonosok szerint nem tudott profitálni.

Mi ebben az olyan nagy dolog?
Jól mutatja a közösségi média erejét, hogy egy generáció figyelme elé nem került valami, vagyis itt az F1, és máris zuhant a népszerűség. A mögötte lévő erő inkább még az, hogy mivel nem volt jelen, nem érezte a tömeg, hogy ez menő, ide jó tartozik, ez trendi. Az, hogy hétről-hétre nézd az F1-et az egy elköteleződés. Kicsit hasonló ahhoz, mint anno a Jóbarátok sorozat sikerét hozta, amit azóta se tudnak felülmúlni. Ha az „adást”, F1 esetében a versenyhétvégéről minél többen beszélgetnek, annál jobban kell csatlakoznod, mert nem maradhatsz le. A Jóbarátok is beépült a mindennapokba és másnap mikor munkába ment az ember, a kollégák miről beszéltek? Hát persze, hogy a Jóbarátokról! És most ezt éri el a Forma-1, amihez szüksége van a közösségi médiára is.

Netflix sorozat – Dokumentum film, stream oldalon futó reklám, vagy értékadó tartalom

A Netflixen 2019-ben debütált a Drive to Survive, magyarul Formula 1: Hajsza a túlélésért című sorozatnak először vegyes fogadtatása volt. Azért is lehetett, mert ez bizony nem a régi-motoros F1 rajongóknak szól a dokumentum film, hanem azoknak, akik most ismerkednek még csak ezzel az autósporttal. Eközben 8,5 pontot kapott a 10-ből a sorozatértékelésnél (IMDB). A történetmesélés óriási szerepet játszik a sorozatban, megismerheted a versenyzőket, csapatfőnököket, csapatokat. A műsorból megértik miért is kell szurkolni, mitől lesz jobb egy csapat, szó szerint egy nagy edukációs film is a sportággal kapcsolatban.

  • A Netflix dokunak köszönhetően olyan helyeken is említették a Forma 1-et, ahol eddig nem (pl. sorozatajánló), sőt a média oldalakon a sport rovatból is ki tudott emiatt törni.
  • Új szponzorokat vonzott be a sorozat.
  • Amerikában hozta el a legnagyobb eredményt, ahol egyébként is lemaradásban volt az F1.
  • A versenyzőkön kívül a műsor szinte sztárrá avanzsált több további F1 munkatársat.
  • A versenyzőknek egy új platformot jelentett arra, hogy a rajongók megismerjék őket.
  • Marketinges szemmel a pedig sikerült feloldani az emberekben több tévhitet, sztereotípiát a Forma 1-vel kapcsolatban.
  • Nemcsak a dobogósokon van a hangsúly a sorozat miatt, hanem az egész mezőnyön.

Mi ebben az olyan nagy dolog?
A történetmesélés erejét sokan alulbecsülik, vagy csak legyintenek rá. A Netflixes sorozatból jól látszik, hogy a történetmesélés és az edukációs tartalom összekapcsolása igazi bombaként tud robbanni. Mindenki ember, szeretünk rácsatlakozni a másik emberre és ehhez a versenyhétvége, interjúk kevés.

Röviden, összefoglalva a F1 szálat

A Forma 1 közösségi média jelenléte segítette azt, hogy azt érezd, hogy ez trendi, megéri az idődet, figyelmet rászánni.
A Netflix sorozat segítette az új célcsoport bővítéshez szükséges edukációt, továbbá a történetmesélés hatott a fogyasztó érzelmeire, segítette, hogy legyen miről beszélni az ismerősökkel, további rajongókkal, hogy legyen miért követni a versenyzőket. Az új célközönséghez máshogy kell szólni, és pont az hiányzott a F1-ből, az okozta, hogy nagy zuhanást látunk az első ábrán a cikk elején.

Mit vigyél el ebből vállalkozóként?

Az egyik fontos téma az, hogy mindig foglalkozz azzal, hogy új vevőket vonzz be. Tudom, elvileg foglalkozol ezzel. De ha ugyanazt reklámozod, mint 4 évvel ezelőtt és ugyanúgy, akkor nem vonzod be a számodra eddig érintetlen célközönséget, vagy éppen új generációt. Horgászos hasonlattal élve, más halakra, új csalival kell horgásznunk (más a rutinjuk, szokásuk, „élőhelyük”. Készíts teljesen más platformra reklámot, más kommunikációval, mint eddig. Próbáld ki!

A társadalmi visszaigazolást (social proof) sokan nem veszik figyelembe a marketingben. Azzal, hogy a F1 közösségi média jelenléte elhanyagolható volt, úgy a digitálisan érett, fizetőképes kereslethez nem jutott el az az üzenet, hogy: ez trendi, megéri csatlakozni, megéri az idődet rászánni, más is foglalkozik ezzel.
Szánj időt, hogy megtervezd azt a tömeghatást a marketingedbe, amitől úgy érzik az emberek, hogy erről nem akarnak lemaradni (ha kell segítség szólj, de van itt néhány támpont):

Van részvénye a cégnek. Te is beszállhatsz a Forma 1-be?

A Liberty Media részvényei elérhetőek a tőzsdén. Liberty Media Corp. Series A  néven kell keresned, ticker kódja: LSXMA
Egy biztos, most alapozzák meg a Forma1 következő exponenciális növekedését, de a Liberty Media portfóliójába nem csak az F1 van, ezt vedd figyelembe.

Ez jó volt! Van még ilyen?

Forrás: Dokumentum film hatása: theathletic.com, formula1.com,
F1 közösségi média adatok: dizplai.com/, Nézettségi adatok magyar: nmhh.hu,
Statista, nézettségi adatok világ: The Formula One average TV audience rose significantly between 1987 and 2000, then it experienced a decreasing trend until 2019. The highest figure was recorded in 2000, when the TV audience peaked at 10.6 million, a remarkable increase compared to the 3.9)

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!

Értékesítőből cégtulajdonos. Bálint útja az alkalmazotti léttől a milliárdos forgalmú saját cégig

Csereklyei Bálint ma már egy több millárd forint forgalmú céget vezet, ő is a tulajdonos. De a sztorija ott kezdődött, hogy ennek a cégnek...

„Nem merek külföldön értékesíteni, még nem tartok ott” – De miért is nem?

Egy ideje téma már a Minneren, hogy az export nem egy megugorhatatlan dolog egy kisebb cégnek sem. Nem akarunk köntörfalazni, az Everigo szponzori partner...

Hol fogunk a jövőben bankolni? Adócsalásért kapott bírságot az Airbnb. Sminkfilter, mint marketing eszköz? Könyvajánló

A BigTech hozhatja el a pénzügyi forradalmat? A nagy bankok versenytársa a Google és a Microsoft, legalábbis ezt gondolja a bankok 40%-a. 779,5 millió...

Erre a tudásra vágysz szabadúszóként, még ha nem is tudsz róla! A T-típusú vállalkozók

Manapság egyre több olyan munkavállalót keresnek a cégek, akik T-típusúak. Van egy skill, amiben kifejezetten expertek, viszont nem csak abban járatosak, hanem picit mindenhez...

A LifeTILT dráma vagy egy új kezdet? Exkluzív beszélgetés Balogh Tamással

A napokban belefutottam a LifeTILT legfrissebb posztjába, amiben az új márkatulajdonos leírja, hogy szeretnének visszatérni a LifeTILT korábbi szellemiségéhez, látványvilágához. Nos a kommentelők és úgy...

Tűnj ki a tömegből kézművesként! Kézműves vállalkozó marketing tippek

Kézművesként nem könnyű kitűnni sok száz másik alkotó közül. Főleg, hogy nem is csak velük, de még a tömeggyártott alternatívákkal is versenyzel a lehetséges...

Ajándékozz olyat, ami hasznot termel és az inflációt is kiröhögi

Az ünnepi időszakban is érdemes felnézned a MinnerAkadémiára, mert már ajándékba is vehetsz online üzleti képzést. Garantáljuk, hogy ez az ajándék nem végzi a...

Innovációs csapat létrehozása. Gyorsan növekvő cégek 6. rész

Ha gyorsabban akarunk növekedni, akkor ide bizony új eszközkészlet, új rutinok, új dolgok kellenek. Ehhez elengedhetetlen, sőt már-már magával értetődő, hogy bevonjuk a csapatunkat....

Ezért nem működik a homeoffice? Tesla Cybertruck – beperelnek, ha eladod? Üzleti könyvajánló

A LIDL és a Rossmann bejelentette, hogy a dolgozóknak a december 24-i napot megadja szabadnapnak. Ez az új dolgozói juttatás? Milyen a hazai homeoffice...