Óriási pénzeket fizet a Google az Applenek azért, hogy a keresőjében ő legyen az elsődleges opció. Eközben az Apple tárgyal a Google-vel és az OpenAI-val (Microsoft), hogy a Siri használja majd az ő AI megoldásukat. Lassan körbeérnek akkor a pénzek? Milyen lesz a jövő keresője? Megéri még kifizetni ennyi pénzt a Googlenek, miközben átalakul a kereső? Ez hozhatja a SEO halálát is? Erről beszélgetünk a friss hírszemlénkben.
Youtube-on a podcastot itt éred el, Spotify-on itt, Apple Podcast-ban itt, vagy az alábbi lejátszókon:
A heti híreink és témáink:
- 1:16 Google vaskos pénzt fizet az Apple-nek
- 6:33 Apple iPhone-okban ChatGPT lesz?
- 14:18 Fiatalok keresője a Social media – A SEO halott További hírekért és izgalmas üzleti tartalmakért
Lássuk mindezt szövegesen!
A Google fizet az Applenek
Azt eddig is tudtuk, hogy a Google nem kevés pénzt fizet az Apple-nek, hogy a Safari böngészőkben ne valami konkurens kereső legyen az alapértelmezett. A Google ellen folyó trösztellenes per miatt most viszont ki is derült, pontosan mennyi az annyi: 20 milliárd dollár, azaz 7200 milliárd forint. Ez alig kevesebb, mint a hazánkban épült 39 akkumulátorgyár beruházási költsége, ami egy nagyon jó összehasonlítási alap a Telextől.
Ez nem az eddig kifizetett összes pénz, hanem csak a 2022-es adat, ami azt jelenti egy évben többet nyernek a Safari használók keresésein megjelenő hirdetéseken, mint ez az összeg. A másik megközelítés, hogy nem nyernek rajtuk, csak megéri kifizetni hogy ne mást használjon az Apple böngészője, ami részben a Google ellen folyó per tárgya is. Az illetékes bíróság részben jogos meglátása, hogy ha tényleg a Google a legjobb kereső, miért kell ennyit fizetni? Miért kell erővel kiszorítani a konkurenciát, nem elég, hogy az ő termékük a legjobb?
Összehasonlításként, a Google éves árbevétele 307 milliárd dollár, amiből 20 milliárdot fizet ki évente az Applenek! Akkor lényegében az Applenek részesedése van a Googleben, persze képletesen.
iPhone-okban a Sirihez kapcsolódik majd AI – ki győz? Microsoft vagy Google?
Már az iPhoneokon is elérhető a ChatGPT hangalapú verziója. Sok szakértő már most temeti a Siri -t. Bár azért még iOS funkciókhoz nem tud hozzáférni az app. A Bloomberg jelentése alapján az Apple már tárgyal az OpenAI-val (ChatGPT) és a Google-el is (Gemini AI) az iOS 18 mesterséges intelligencia funkciójáról. Szakértők szerint ez egy jel is arra, hogy az Apple le van maradva a MI fejlesztésekben. Ha a Google-el kötnek szerződést, hogy a Gemini chatbotot használja az Apple az iPhone-okon, akkor a fent említett megállapodás is érdekes lehet, mert most az Apple fizet license díjat a Google-nek. Óriási bevételei származnak nemsokára a Google-nek és az OpenAI-nak is az MI licensekből, api bevételekből.
Fiatalok keresője a TikTok és social media.
Néhány TikTok felhasználó Google keresési linkekkel találkozott az appon belül. A TikTokos keresési találatok között van elhelyezve egy javasolt link, hogy ugyanerre a kulcsszóra keressen a felhasználó a Google-ben, miközben egy pop-up arra figyelmeztet, hogy „A TikTok nem támogatja és nem vállal felelősséget a Google keresési eredményeiért.” –
Google helyett is, direktben a social media platformokon keresnek rá termékekre, brandekre amikről barátoktól, élőben vagy influencerektől hallottak. Az amerikaiak 40%-a használja keresésre a TikTokot, a Z generációsoknak 10% pedig a Google-nél is jobban hagyatkozik a TikTokra a keresésben.
Ezt a tendenciát maga a Google is alátámasztja. Tanulmányuk szerint a 18 és 24 év közöttiek nagy része megkerüli a Google-t a közösségi médiában végzett keresések javára, amikor információt keres. A fiatalok majdnem 40%-a amikor éttermet keres akkor nem a Google Térképet vagy a keresőt használja, hanem a TikTokot vagy az Instagramot. A TikTok keresője is bevezette azt, hogy ahogy elkezded pötyögni a keresőszót már egészíti is ki.
A SEO átalakulásáról itt: Útmutató a TikTok, Instagram SEO-hoz. Felfedezhető vagy a közösségi médiában?
Forrás: telex.hu/, fastcompany.com