Hallottál már a D2C piacról? Vagyis amikor a gyártó közvetlenül a fogyasztónak ad el? És az online piacterekkel kapcsolatban mi a véleményed? Nos a kereskedelemben olyan lassú átrendeződés folyik, hogyha nem kapcsolsz kereskedőként, akkor néhány év múlva csak vakargatod a fejed. „Mi is történik?” – teszed fel a kérdést magadban, hiszen te mindig is kereskedő voltál, ennek mennie kell. A helyes kérdés akkor az lesz, „Mi is történt?” A cikk célja nem az, hogy most akkor megváltoztassuk a véleményed, hanem rávilágítsunk olyan trendekre, amelyeket neked is jó átgondolni kereskedőként. Igazi prés alatt vannak a hazai piaci szereplők, kereskedők, webáruházak, ezt láthatod majd a teljes cikk alapján. Nemcsak információkat szeretnénk átadni, hanem megoldásokat is kínálunk a Minnereseknek.
Mikor kereskedőkkel beszélgetek és szóba kerülnek az olyan piacterek, mint az Amazon, vagy az eMag akkor valahogy mindig a piactérben látják a mumust. Mi van, ha tévednek? Érdekes, hogy az nem zavarja őket, hogy a gyártók egyre többször saját maguk szerepelnek ezeken az oldalakon. Pedig még az Amazon is inkább háttérbe szorítta saját márkás termékeit, hogy a D2C szereplőknek helyet adjon az asztalnál.
A D2C üzleti modell alatt azt értjük, hogy egy márka / gyártó saját maga értékesíti a termékeit közvetlenül a vevőknek, vagy nyújt szolgáltatást a fogyasztóknak. A legújabb trendek alapján a D2C üzletághoz csak azt vesszük hozzá, hogy ténylegesen közvetlenül online értékesít egy gyártó / márka.
Miért írtam a bevezetőben, hogy lassú átrendeződés? Nos a nagyrészt viszonteladói, nagyker-kisker kapcsolatokra épülő üzleti modellt nem fogja egy tollvonással megszűntetni a gyártó, márka. Egyrészt ezzel régi megállapodásokat dobna sutba, ami nagy kockázat, és még az forgalmi kitettségük is nagy. Másrészt a disztribúció ezen formája sokáig fent fog lenni, csak az arányok eltolódása az, amit meg fognak érezni a kereskedők. A piac is már reagál ezen tendenciákra, például erősen jönnek be a kínai márkák
Ha a hazai kereskedőket nézzük akkor olyan veszélyekre kell most reagálni, mint a külföldi (cseh, szlovák, lengyel) e-kereskedők nyomulása, a félelem az esetleges Amazon megjelenéstől és eközben lavírozni, hogy vajon az eMag piactéren, vagy Pepita piactéren hogyan is lehet érvényesülni. Saját webshop mindig is kell és jó, ha van. Ám biztosan te is érzed, hogy kisebb e-kereskedőként a forgalmad csökkent, vagy stagnált ebben az inflációs környezetben, eközben a PPC hirdetéseket uralják a nagy piaci szereplők (könyörtelen harc folyik). A nagy szereplőknek ez most piacszerzés, ahogy a tőzsdei mondás mondja:
“Akkor vásárolj, amikor vér folyik az utcán.” – Nathan Rotschild
Csak itt a nagy piaci szereplők most éppen piacot vesznek.
Ezt még tetézi az Aliexpress, Wish, és utóbbi időben a Temu előretörése. A kínai gyártók is bizony D2C-nek számítanak, akik kihagyva a kiskereskedőket a Temu platformján szórják ki portékáikat. A fogyasztók pedig csipegetnek, ott nem nálad, ott.
Most, hogy belehelyeztelek abba, hogy mit bontunk ki a cikkben két irányba fogunk elindulni.
- A cikk folytatását csak Minner Előny előfizetőink olvashatják.
- Ha nem szeretnél előfizetni, de olvasnál még a témában (igaz alig néhány ezer ez az MBA -nek is felérő Minner előfizetés (tartalmak, eltölthető guide-ok…), akkor itt van néhány cikk:
Az előfizetők a fenti trendekről bővebben olvashatnak. Bemutatjuk az egyes veszélyeket, lehetőségeket, trendeket és az azokkal kapcsolatos reagálásra is hasznos információkat olvashattok természetesen a hazai piac vonatkozásában.
Oldd fel a cikket és szerezz előnyt a piacodon!
A Minner Előny előfizetéssel még szakmaibb, gyakorlatiasabb, részletesebb üzleti tartalmak várnak rád. Csatlakozz a prémium tagsághoz, a Minner Előnyhöz azonnali, korlátlan hozzáférésért. A tagság díja: 6900 Ft/hó
Már tag vagy? Jelentkezz be az olvasáshoz! (Itt a FB, Google login is)
A legnagyobb D2C király a Dell. Előfizetőként folytasd a Gyorsan növekvő cégek cikksorozattal, amiben a Dell üzleti modell átalakulását, piacszerzését láthatod, igazán kézzel foghatóan megközelítve: Mi a titka a gyorsan növekvő cégeknek? Hogyan kell áttörni a növekedést gátló plafont? 1. rész
Fotó: